۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آیا گربه ها می توانند غذای سگ بخورند؟


آیا گربه‌ها می‌توانند غذای سگ بخورند؟ این سؤالی است که معمولاً توسط صاحبان حیوانات خانگی پرسیده می‌شود و طی مراجعه به دامپزشک حیوانات خانگی، ممکن است به آن پاسخ داده شود. پاسخ این سؤال به‌سادگی بله است؛ گربه می‌تواند مقدار کمی از غذای سگ را مصرف کند و این کار هیچ عوارض جانبی یا مسمومیتی برای گربه ایجاد نخواهد کرد اما برای دانستن بیشتر درباره این موضوع، باید به تفاوت‌های بین گربه و سگ توجه داشته باشیم. اگرچه گربه می‌تواند غذای سگ را مصرف کند اما باید دانست که این تغذیه مناسبی برای او نیست و به‌سلامتی گربه کمکی نمی‌کند. برای سلامت بهتر گربه، تغذیه مناسب و مخصوص به او را رعایت کنید.


آیا گربه ها می توانند غذای سگ را به مدت طولانی بخورند؟


نه، تغذیه گربه‌ها با رژیم غذایی سگ‌ها توصیه نمی‌شود. اگر گربه‌ای به مدت طولانی از غذای سگ تغذیه کند، این اقدام ممکن است به‌سلامت گربه آسیب بزند و عواقب زیانباری را به همراه داشته باشد. دلیل این مسئله این است که فرمول‌ها و ترکیبات موجود در غذای سگ و غذای گربه دارای اجزای تغذیه‌ای متفاوتی هستند که به‌طور ویژه برای تأمین نیازهای مختلف این دو گونه تنظیم‌شده‌اند.


نیازهای تغذیه ای متفاوت گربه ها و سگ ها:


اگرچه سگ‌ها و گربه‌ها هر دو عزیزان ما هستند اما طبیعت و نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها بسیار متفاوت است. گربه‌ها به‌طور ذاتی گوشت‌خوار هستند، به این معنی که نیاز به رژیم غذایی حاوی پروتئین‌های گوشتی و چربی‌های حیوانی دارند تا سیستم‌های بدنی‌شان را به‌درستی تغذیه کنند. در مقابل، سگ‌ها همه‌چیزخوار هستند و رژیم غذایی آن‌ها انعطاف بیشتری دارد. به‌عبارت‌دیگر، سگ‌ها می‌توانند به‌راحتی گوشت و سبزی‌ها را مصرف کنند و بنابراین رژیم غذایی سگ‌ها نمی‌تواند نیازهای خاص غذایی گربه‌ها را به‌درستی برآورده کند.

 


تفاوت بین غذای گربه و غذای سگ:


می‌توان تفاوت‌های کلیدی در فرمولاسیون غذای سگ و گربه را به شکل زیر ارائه کرد:


- طعم:
گربه‌ها و سگ‌ها به‌طور متفاوتی طعم‌ها را درک می‌کنند. گربه‌ها قادر به حس کردن طعم شیرین نیستند و تعداد گیرنده‌های چشایی آن‌ها نیز کمتر از سگ‌ها است. گربه‌ها حدوداً 470 گیرنده چشایی دارند، درحالی‌که تعداد گیرنده‌های چشایی سگ‌ها حدود 1700 است. (انسان‌ها بیش از 9000 گیرنده چشایی دارند). ازاین‌رو، تولیدکنندگان غذاهای گربه، ویژگی‌های مخصوصی را در فرمولاسیون غذاهایشان اعمال می‌کنند تا آن‌ها را خوش‌طعم کنند و گربه‌ها را به خوردن غذا ترغیب کنند. بااین‌حال، عموماً گربه‌ها علاقه‌ای به غذای سگ ندارند و معمولاً آن را اشتهاآور نمی‌دانند. در مقابل، سگ‌ها اغلب از محتوای خوشمزه و پروتئین بالای موجود در غذای گربه‌ها لذت می‌برند.


- پروتئین:
گربه‌ها به‌عنوان حیواناتی که ذاتاً گوشت‌خوار هستند و ذائقه‌شان نسبت به غذاها بسیار انتخابی است، نیاز به مقدار بسیار بالایی از پروتئین دارند. اغلب برندهای غذایی سگ، سطوح بالایی از پروتئین ارائه می‌دهند اما به‌طورکلی، حتی میزان پروتئین بالای این غذاها نیز نمی‌تواند پروتئین مدنظر برای حفظ سلامت گربه‌ها را تأمین کند. برای تأمین نیازهای پروتئینی گربه‌ها، توصیه می‌شود که غذای خشک آن‌ها که حاوی حداقل 30 تا 34 درصد پروتئین باشد و در کنار آن، مکمل‌های غذایی اختیاری مثل غذای کنسرو شده با 40 تا 50 درصد پروتئین نیز ارائه شود.


- تائورین:
گربه‌ها  و انسان‌ها، جزء پستاندارانی هستند که توانایی تولید تائورین در بدنشان را ندارند، بنابراین نیاز دارند که این عنصر ضروری را از رژیم غذایی دریافت کنند. گربه‌هایی که تائورین کافی را از رژیم غذایی‌شان دریافت نمی‌کنند، ممکن است در بلندمدت به مشکلاتی مانند: اختلال در کارکرد قلب و ضعیف شدن قلب، کاهش دید، از دست دادن بینایی و مشکلات گوارشی مبتلا شوند. امروزه تقریباً تمام غذاهای گربه موجود در بازار، دارای تائورین هستند و به‌ندرت این ماده غذایی حیاتی در غذاهای سگ گنجانده می‌شود. این امر نشان می‌دهد که تأمین تائورین برای گربه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 


- اسید آراشیدونیک:
اسید آراشیدونیک، اسید چرب مهمی است که همانند تائورین، در بدن گربه‌ها تولید نمی‌شود و باید از طریق رژیم غذایی تأمین شود. در عوض، سگ‌ها می‌توانند این اسید چرب را در بدنشان تولید کنند، به همین دلیل اغلب غذاهای سگ با این مکمل ارائه نمی‌شوند. گربه‌هایی که از سطوح پایین اسید آراشیدونیک رنج می‌برند، ممکن است به عوارض و بیماری‌هایی مانند: اختلالات غیرطبیعی در کبد یا کلیه و افزایش احتمالی مشکلات پوستی مبتلا شوند.


- ویتامین A:
ویتامین A نیز یکی از عناصر غذایی مهم است که گربه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند آن را در بدنشان تولید کنند و نیاز به مکمل آن در رژیم غذایی دارند. اغلب غذاهای سگ حاوی مکمل‌های ویتامین A هستند اما متأسفانه معمولاً سطح ویتامین A موجود در این غذاها برای تأمین نیازهای بهینه گربه کافی نیست. گربه‌هایی که از کمبود ویتامین A رنج می‌برند، ممکن است به عوارضی مانند: پوست خشک و حساس، ضعف و زوال عضلانی و شب‌کوری احتمالی دچار شوند.


- نیاسین:
نیاز گربه‌ها به نیاسین (نوعی از ویتامین B3) نیز بسیار حیاتی است زیرا آن‌ها نمی‌توانند این ویتامین مهم را در بدنشان تولید کنند. مشتقات گوشت حیوانات، منبع اصلی تأمین نیاسین در رژیم غذایی گربه‌ها هستند. به‌عبارت‌دیگر، غذاهایی که حاوی مقدار کمتری از گوشت و مقدار بیشتری از مشتقات گیاهی مانند غلات هستند، ممکن است نتوانند سطوح مناسب نیاسین لازم گربه‌ها را تأمین کنند.


نقش مراحل زندگی گربه در انتخاب غذا:


مراحل زندگی در صنعت غذای حیوانات خانگی به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند:


•    مرحله رشد
•    مرحله نگهداری
•    تمام مراحل زندگی


نه تنها گربه‌ها دارای نیازهای متفاوت به پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند بلکه این نیازها در طول مراحل مختلف زندگی آن‌ها نیز تغییر می‌کند. بچه‌گربه‌ها با رشد سریعی که دارند، به مواد مغذی و منابع انرژی بیشتری نیاز دارند، درحالی‌که گربه‌های مسن‌تر و سالم به پروتئین بیشتری برای حفظ عضلات با افزایش سن نیاز دارند. غذای سگ به دلیل داشتن درصد کمتری از پروتئین و سایر مواد مغذی، نمی‌تواند سلامت گربه را در طولانی‌مدت و در مراحل مختلف زندگی آن تضمین کند.


ضرورت اطمینان از وجود غذای گربه باکیفیت:


تأمین رژیم غذایی سالم و مناسب برای گربه‌ها بسیار مهم است تا آن‌ها بتوانند به خوبی و سلامتی زندگی کنند. اگرچه شاید غذای سگ‌ها برای گربه‌ها مسمومیت ایجاد نکند اما ازنظر تغذیه‌ای نمی‌تواند نیازهای گربه‌ها را به‌طور کامل برآورده کند. گربه‌ها به پروتئین بالا، ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد غذایی مخصوص نیاز دارند تا سلامتی و رشد مناسب را داشته باشند. بنابراین، انتخاب غذای مناسب و تخصصی برای گربه‌ها و رعایت نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها مهم است تا آن‌ها بتوانند به خوبی زندگی کنند و از سلامتی‌شان لذت ببرند. همچنین، مراجعه به دامپزشک حیوانات خانگی برای مشاوره در خصوص تغذیه و رژیم غذایی مناسب گربه نیز بسیار مفید است.
 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش