۰

تخفیف‌های روزانه 👈

سگ‌ها از چه بوهایی متنفرند؟!


حس بویایی سگ‌ها با انسان‌ها متفاوت است و بوهایی وجود دارند که سگ‌ها از آن‌ها نفرت دارند. چنین بوهایی ممکن است در محیط خانه ما وجود داشته باشند و باعث ناراحتی سگ‌ها گردند.

وجود بوهای ناخوشایند در محیط زندگی سگ‌ها، ممکن است منجر به ایجاد فضایی ناراحت‌کننده برای این حیوانات شود و بنابراین، صاحبان سگ‌ها باید نسبت به شناخت این بوهای ناخوشایند تلاش نمایند. برای درک بهتر این موضوع و شناخت بوهایی که سگ‌ها از آن‌ها متنفرند، شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید:

 

حس بویایی سگ:


حس بویایی، یکی از پیشرفته‌ترین حواس سگ‌ها است. این حیوانات معمولاً بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون سلول بویایی دارند که در مقایسه با حدود پنج میلیون سلول بویایی انسان‌ها، بسیار بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها قادر به تشخیص بوهای خفیف باشند و حتی گاهی اوقات، محل دقیق بو را نیز تشخیص دهند. ویژگی دیگر حس بویایی سگ‌ها، حافظه‌ بویایی بالای این حیوانات است.

 

به‌عبارت‌دیگر، همان‌طور که ما از طریق دید و حواس بینایی، وجود فردی را تشخیص می‌دهیم، سگ‌ها نیز از طریق حس بویایی می‌توانند ما را شناسایی کنند. با وجود چنین حس بویایی شگفت‌انگیزی در سگ‌ها، منطقی است که این حیوانات دوست‌داشتنی به برخی بوهای خاص موجود در محیط زندگی حساس شوند و ممکن است بوهایی که برای ما خوشایند هستند، برای آن‌ها آزاردهنده باشند. 


بوهای اصلی که سگ‌ها از آن‌ها متنفرند:

 

در بین تمامی بوهای موجود در محیط زندگی، برخی از بوها هستند که سگ‌ها از آن‌ها نفرت دارند. مهم‌ترین بوهایی که سگ‌ها از آن‌ها متنفرند، به شرح زیر می‌باشند:


1. مرکبات:


بوی مرکبات، یکی از رایحه‌هایی است که انسان‌ها عموماً به آن دارند. این بو نه تنها یادآور فصل تابستان است بلکه می‌تواند برای مدتی طولانی در محیط باقی بماند اما این بو برخلاف علاقه انسان‌ها، یکی از بوهایی است که بسیاری از سگ‌ها از آن متنفر هستند. باید به یاد داشت که حس بویایی سگ‌ها تا ۴۰ برابر قدرتمندتر از انسان‌ها است. بنابراین، اگر بوی مرکبات برای فردی شدید است، می‌توانید تصور کنید که این بو چه تأثیری برای سگ دارد. این بو می‌تواند برای دستگاه تنفسی حیوان تحریک‌کننده باشد و احساسی آزاردهنده و ناخوشایند را برای سگ شما ایجاد کند.


رایحه‌های مرکباتی مانند: لیمو، پرتقال یا گریپ‌فروت، برای سگ‌ها بویی ناخوشایند دارند اما آنچه واقعاً سگ‌ها از آن متنفرند، رایحه‌هایی هستند که از روغن‌ها و کرم‌هایی ساخته می‌شوند که حاوی این نوع مرکبات هستند. این محصولات ممکن است بوی بسیار شدیدتری نسبت به میوه اصلی داشته باشند.بنابراین، اگر قصد دارید از بوی مرکبات برای جلوگیری از ادرار سگتان در منطقه‌ای خاص از خانه استفاده کنید، بهتر است از میوه‌های طبیعی استفاده کنید. هرچند بوهایی وجود دارند که ممکن است برای دور نگه‌داشتن سگ‌ها از محیطی خاص استفاده کنید اما مهم است که این بوها برای سگ‌ها مضر نباشند.

 


2. سرکه:


بوی سرکه نیز یکی دیگر از رایحه‌هایی است که سگ‌ها از آن متنفرند و می‌تواند برای آن‌ها آزاردهنده باشد اما استفاده از سرکه سیب، می‌تواند فوایدی را برای سگ به همراه داشته باشد. توصیه می‌شود استفاده از سرکه سیب را کاملاً قطع نکنید و با نحوه استفاده صحیح آن آشنا شوید تا احساس آرامش را برای سگ دلبندتان فراهم کنید. اگر قصد دارید که همچنان به استفاده از سرکه سیب برای سگ ادامه دهید اما بوی ناراحت‌کننده آن برای حیوان را از بین ببرید، پیشنهاد می‌شود آن را با شامپوی سگ مخلوط کرده تا عطر آن کمتر شود.


3. فلفل:


بوی فلفل چیلی برای سگ‌ها بسیار ناخوشایند است و می‌تواند باعث تحریک تنفسی، خارش بینی و عطسه مداوم در آن‌ها شود. بنابراین، مهم است که بدانید کدام غذاها برای سگ‌ها ممنوع است و باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.


4. الکل:


بوی الکل نیز برای سگ‌ها آزاردهنده است. پس‌ازاینکه برای درمان زخم سگ از الکل روی پوست او استفاده نمودید، بهتر است زخم را با آب تمیز کرده و سپس به دامپزشک مراجعه کنید تا آن را ضدعفونی کند.


5. لاک ناخن:


یکی دیگر از محصولاتی که بوی ناخوشایندی برای سگ‌ها دارد، لاک ناخن است. ترکیبات شیمیایی موجود در لاک ناخن، می‌تواند باعث ایجاد عطسه و خارش در سگ‌ها شود. توصیه می‌شود لاک ناخن بدون استون استفاده شود یا این‌که به‌طورکلی محصولات آرایشی را از سگ‌ها دور نگه‌دارید.


6. محصولات پاک کننده:


محصولات پاک‌کننده که برای حفظ بهداشت محیط زندگی انسان‌ها استفاده می‌شوند، اثر متفاوتی بر روی سگ‌ها دارند. علاوه بر آزاردهنده بودن محصولات پاک‌کننده برای این حیوانات، این بوها می‌توانند به‌شدت خطرناک نیز باشند. وقتی‌که سگ‌ها این‌گونه مواد شیمیایی را مستقیماً استنشاق می‌کنند، می‌تواند باعث تحریک دستگاه تنفسی و مری آن‌ها شود. همچنین، بویی که برخی از این محصولات تولید می‌کنند، شبیه به بوی ادرار سگ است که ممکن است به سگ‌ها یادآور حضور دیگر حیوانات در خانه شود و باعث استرس و ناراحتی آن‌ها گردد.

 

اگرچه محصولات پاک‌کننده از مضرترین مواد برای سگ‌ها هستند اما در کل، این حیوانات از بوی هرگونه ماده پاک‌کننده‌ای متنفرند. بسیاری از این مواد دارای رایحه‌ای همانند مرکبات هستند که برای سگ‌ها آزاردهنده‌اند. اگر نیاز به پاک کردن فضای خانه‌دارید، می‌توانید از اعضای دیگر خانواده برای این کار کمک بگیرید. این اقدام باعث می‌شود سگ‌های شما در محیطی که برایشان ناخوشایند است، قرار نگیرند.

 


آیا نفتالین برای سگ‌ها سمی است؟


بله، نفتالین برای سگ‌ها ماده‌ای به‌شدت سمی است و همین خاصیت این ماده، باعث می‌شود که از آن در کنترل آفات استفاده شود. علاوه بر نفرت سگ‌ها از بوی نفتالین، درصورتی‌که این ماده توسط این حیوانات بلعیده شود، می‌تواند برای آن‌ها بسیار خطرناک باشد. بلعیدن قرص نفتالین توسط سگ، می‌تواند باعث آسیب به سیستم عصبی و کبد او گردد و حتی ممکن است منجر به استفراغ، اسهال یا تشنج شود. در صورت بلعیده شدن این ماده توسط سگ شما، بهترین کار مراجعه به دامپزشک متخصص است زیرا این اتفاق موضوعی بسیار جدی است و حتی می‌تواند منجر به مرگ حیوان خانگی دلبندتان شود.


آیا سگ‌ها به بوی عطر علاقه دارند؟ 


بسیاری از سگ‌ها، از بوی عطرها یا اودکلن‌ها متنفرند. مواد شیمیایی و رایحه‌هایی که در عطرها استفاده می‌شوند، برای سگ‌ها آزاردهنده هستند و احساس ناخوشایندی را در آن‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین این رایحه‌ها ممکن است باعث پوشاندن بوی طبیعی بدنتان شوند و مانع شناسایی شما توسط سگ گردند. موضوعی که نقش مهمی در ارتباط شما و سگ دلبندتان دارد و ممکن است بوی عطر و اودکلن شما باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در او شود و حتی گاهی اوقات ممکن است که حیوان از محل حضور شما یا آمدن به آغوشتان دوری کند. 


سگ از چه بوهایی متنفرند؟


حیوانات نیز همانند انسان‌ها، سلایق و ترجیحات ویژه‌ای دارند. علم رفتارشناسی حیوانات نشان می‌دهد که سگ‌ها واکنش‌های متفاوتی به بوها و مزه‌ها دارند. به‌عنوان‌مثال: برخی از این حیوانات دوست‌داشتنی، واکنش چندانی به بوی مرکبات یا عطرها نشان نمی‌دهند اما برخی سگ‌ها، ممکن است که از این رایحه‌ها متنفر باشند. همچنین شخصیت، تربیت، تجربیات گذشته یا وضعیت سلامتی سگ، عواملی هستند که می‌توانند نقش مهمی در سلیقه بویایی این حیوان ایفا کنند. بنابراین باید توجه داشت که موضوع واکنش سگ‌ها به رایحه‌های گوناگون، پایه علمی دقیقی ندارد و تنها تجربه است که می‌تواند به ما نشان دهد که این حیوانات از چه بوهایی متنفرند یا به چه بوهایی علاقه دارند. 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش