۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی گربه سلکرک رکس

گربه نژاد سلکرک رکس، یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که قصد پذیرفتن سرپرستی این حیوانات را دارند. این گربه‌ها با ظاهر جذاب و موهای فر، توجه علاقه‌مندان را جلب می‌کنند. سلکرک رکس‌ها بسیار مهربان و پرانرژی هستند و همراه مناسبی برای اعضای خانواده و کودکان محسوب می‌شوند. 

 

در این مطلب قصد داریم به معرفی گربه نژاد سلکرک رکس بپردازیم و با ویژگی‌های رفتاری و نکات مراقبتی مرتبط با گربه‌های این نژاد آشنا شویم. لطفاً در ادامه این مطلب، همراه پت مال 24 باشید:


تاریخچه گربه سلکرک رکس:

 

گربه‌های سلکرک رکس طی دهه 1950 میلادی در کشور فرانسه ایجاد شدند. این گربه‌ها از ترکیب نژاد سلامانکر رکس و گربه‌ای با نژادی دارای ژن‌ها بافته‌شده به وجود آمدند. نام "سلکرک" به موهای فرفری گربه‌های این نژاد اشاره دارد و به معنای موکت یا پارچه بافته‌شده می‌باشد. پس از ظهور سلکرک رکس در فرانسه، این گربه توجه علاقه‌مندان حیوانات خانگی در ایالات متحده آمریکا را جلب کرد و اولین گربه سلکرک رکس در سال 1960 به آمریکا منتقل شد. نژاد گربه سلکرک رکس در سال 1964به رسمیت شناخته شد و پس‌ازآن به یکی از گربه‌های محبوب در جهان تبدیل شد. 

 


ویژگی‌های ظاهری گربه سلکرک رکس:


گربه‌های نژاد سلکرک رکس، بدنی متوسط و عضلانی دارند. این گربه‌ها دارای ویژگی‌های ظاهری خاصی هستند که آن‌ها را از سایر نژادها متمایز می‌کند. برجسته‌ترین ویژگی این نژاد، موهای فر و زیبای آن است. موهای گربه سلکرک رکس بسیار نرم و اغلب کوتاه می‌باشد و رنگ آن معمولاً سیاه، قهوه‌ای، خاکستری، کرم، سفید و حتی آجری است. چشم‌های گربه سلکرک رکس معمولاً بزرگ و گرد هستند. رنگ چشم‌های گربه‌های این نژاد، متناسب بارنگ و پوشش موهای آن‌ها متفاوت است و احتمال دارد که با توجه به رنگ پوست و مو تغییر کند. صورت گربه سلکرک رکس، گرد و گلوله‌ای است. بین گوش‌ها و چشم‌های این گربه منحنی‌های ظریفی وجود دارد. همچنین وزن سلکرک رکس‌ها معمولاً بین ۲/۷ تا ۴/۵ کیلوگرم و قد آن‌ها بین ۳۵ تا ۴۵ سانتی‌متر است.


ویژگی‌های رفتاری گربه سلکرک رکس:


گربه‌های نژاد سلکرک رکس با شخصیتی دوست‌داشتنی، فعال و بازیگوش شناخته می‌شوند. آن‌ها به دلیل طبیعت کنجکاوشان از کنج‌ها و مکان‌های پنهان برای کاوش و کشف لذت می‌برند. این طبیعت زنده و فعال، آن‌ها را به اکتشاف محیط اطراف ترغیب می‌کند. گربه‌های سلکرک رکس اجتماعی و مهربان هستند و عموماً از لمس و نزدیکی به صاحبشان لذت می‌برند. این گربه‌ها فعال و پرانرژی هستند و از تحرک فیزیکی بالا و بازی‌های مختلف لذت می‌برند. آن‌ها از صداهای مختلف ازجمله: میومیو کردن، غرش و ناله  برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. علاوه بر این، این گربه‌ها برقراری روابط صمیمی با کودکان و سایر حیوانات خانگی را دوست دارند.

 


بهداشت گربه سلکرک رکس:


گربه‌های نژاد سلکرک رکس به دلیل موهای کوتاه و فر به شانه کردن کمتری نیاز دارند. می‌توانید گربه را یک‌بار طی مدت‌زمان معقول شانه کنید. همچنین، توصیه می‌شود هر دو ماه یک‌بار برای حمام کردن گربه اقدام کنید. برای این منظور از آب گرم و شامپوی مخصوص گربه استفاده نمایید و سپس موها را به‌طور کامل خشک‌ نمایید. با توجه به ساختار خاص گوش‌های گربه سلکرک رکس، پاک‌سازی مرتب گوش‌های آن‌ها ضروری است. استفاده از پدهای نرم یا محصولات تمیزکننده گوش مخصوص گربه، می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. برای بهداشت دهان و دندان گربه، استفاده روزانه از مسواک و خمیردندان مخصوص را توصیه می‌کنیم.

 

همچنین اگر نیاز به جرم‌گیری دندان‌های گربه دارید، بهتر است این کار را در مراکز تخصصی و دامپزشکی انجام دهید. گربه‌ها معمولاً ناخن‌هایشان را در طبیعت به سطوح می‌کشند و همین موضوع باعث می‌شود که ناخن‌های آن‌ها به‌طور طبیعی کوتاه شود اما در محیط خانگی، شما باید برای گرفتن ناخن گربه اقدام کنید. درصورتی‌که توانایی انجام این کار را ندارید یا گربه از این فعالیت می‌ترسد، می‌توانید به آرایشگاه گربه مراجعه کنید.


تغذیه گربه سلکرک رکس:


انتخاب مواد غذایی باکیفیت برای گربه‌ها بسیار اهمیت دارد. مطمئن شوید که خوراکی گربه شما حاوی ترکیبات مغذی مانند: پروتئین، چربی و کربوهیدرات سالم باشد. تأمین مقدار مناسبی از پروتئین به‌ویژه برای گربه‌های نژاد سلکرک رکس که فعال و پرانرژی هستند، بسیار حیاتی است. برای این منظور می‌توانید از منابع پروتئینی باکیفیت مانند: گوشت مرغ، گوشت گاو یا ماهی استفاده کنید. همچنین برای حفظ پوست و موی سالم، گربه‌ها به چربی‌های سالم نیاز دارند. می‌توانید از منابع چربی‌های سالم مانند: روغن ماهی یا روغن گل‌رخ استفاده کنید تا به این نیاز اساسی سلکرک‌ رکس‌ها پاسخ دهید.

 


تربیت گربه سلکرک رکس:


تربیت گربه سلکرک رکس همانند سایر گربه‌ها به صبر، مداومت و استفاده از روش‌های مثبت و تشویقی نیاز دارد. این نژاد از گربه‌ها قابلیت یادگیری کلمات و دستورات را دارند؛ بنابراین می‌توانید از دستورات ساده مانند: “بنشین” یا “بیا” در زمان انجام اعمال مختلف استفاده کنید. همچنین، آموزش استفاده از جعبه دستشویی نیز از اولویت‌های تربیتی گربه‌های این نژاد است. برای این کار، جعبه را در مکان ثابتی قرار دهید تا گربه بتواند با آن آشنا شود و به‌سرعت یاد بگیرد.

 

حین آموزش، از رفتارهای خشونت‌آمیز و تنبیه بپرهیزید. این نوع رفتارها تنها باعث ایجاد ترس و تنفر در گربه می‌شود و موجب بروز مشکلات در تمرینات آموزشی می‌گردد. به‌جای تنبیه، از روش‌های تشویقی و رفتارهای محبت‌آمیز استفاده کنید. می‌توانید از تشویقی‌های آماده استفاده کنید یا طرز تهیه تشویقی مناسب را در سایت‌های مرتبط با حیوانات خانگی مطالعه نمایید.


نگهداری گربه سلکرک رکس:


تأمین نیازهای جسمی و ذهنی گربه سلکرک رکس در محیط زندگی او بسیار حائز اهمیت است. برای ایجاد محیطی مناسب، استفاده از امکاناتی مانند: اسباب‌بازی‌ها، تخته ناخن، تونل‌ها و اشیاء متنوع برای فعالیت‌های جسمانی گربه ضروری می‌باشد. این گربه‌ها از بازی‌های فعال و پرانرژی لذت می‌برند؛ بنابراین باید محیط زندگی آن‌ها بی‌خطر و امن باشد. همچنین باید مکان‌هایی برای پنهان شدن فراهم شود تا گربه‌ها احساس امنیت کنند.

 

ایجاد تنوع در محیط زندگی گربه‌ها سلکرک رکس با ارائه اشیاء و بازی‌های جدید، می‌تواند باعث تقویت احساس کنجکاوی و سرگرمی آن‌ها شود و به افزایش فعالیت‌های ذهنی و جسمی این گربه‌ها کمک کند. برای پیشگیری از هرگونه استرس احتمالی ازجمله: استرس‌های محیطی، اجتماعی یا پزشکی که ممکن است بر روی گربه‌ها تأثیر بگذارد، باید مراقبت ویژه‌ای را برای این حیوانات دوست‌داشتنی در نظر بگیرید.

 


تولیدمثل گربه سلکرک رکس:


مدت‌زمان بارداری گربه‌های سلکرک رکس همانند بسیاری از نژادهای دیگر گربه، حدود ۶۳ تا ۶۷ روز است. این مدت ممکن است بسته به عوامل مختلفی ازجمله: شرایط سلامتی ماده و محیط زندگی متغیر باشد. تعداد فرزندان یا کیت‌های گربه سلکرک رکس معمولاً متغیر است و ممکن است در هر بار زایمان بین ۳ تا ۶ بچه باشد. بااین‌حال، بسته به عواملی مانند: سن گربه، شرایط سلامتی و تغذیه، تعداد فرزندان ممکن است متغیر باشد. گربه ماده باردار نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. ارائه تغذیه مناسب، توجه به نیازهای پزشکی، فراهم کردن محیط آرام و امن و مراقبت در طول دوره بارداری از عوامل اساسی است که صاحبان گربه‌های سلکرک رکس باید به آن توجه کنند.


بیماری‌های رایج گربه سلکرک رکس:


میانگین عمر گربه‌های سلکرک رکس معمولاً بین ۱۲ تا ۱۵ سال است اما با مراقبت مناسب و ارائه شرایط زندگی بهینه، ممکن است عمر آن‌ها افزایش یابد. برخی از بیماری‌های رایجی که ممکن است گربه‌های سلکرک رکس با آن‌ها مواجه شوند، عبارت‌اند از:

 

  • مشکلات پوستی:

موهای فر گربه‌های سلکرک رکس، می‌تواند باعث بروز مسائل پوستی ازجمله: خشکی پوست یا آلرژی‌های پوستی شود.

 

  • اختلالات گوارشی:

برخی از گربه‌های سلکرک رکس ممکن است به بیماری‌های گوارشی گربه مانند: بلغم دار شدن، تهوع و نفخ مبتلا شوند.

 

  • اختلالات دستگاه تنفسی:

نژادهای گربه مو فرفری به دلیل ساختار خاص صورتشان ممکن است به مشکلات دستگاه تنفسی مانند: عطسه و کاهش بوی بویایی دچار شوند.

 


سخن آخر:


گربه سلکرک رکس به دلیل حالت خاص صورت، موهای فر نرم و زیبا و شخصیت صمیمی و دوستانه، یکی از نژادهای محبوب گربه‌ها محسوب می‌شود. شخصیت فعال و مهربان این نژاد، او را به همراهی شاد و مهربان برای خانواده تبدیل کرده است. هوش بالا، علاقه به جستجو و اهمیت دادن به ارتباطات اجتماعی، ویژگی‌هایی هستند که سلکرک رکس را از سایر نژادها متمایز می‌کنند. البته نکاتی نظیر: تأمین امنیت، فراهم کردن مکان‌های مناسب برای استراحت و ارائه امکانات لازم برای سرگرمی و تفریح نیز باید در نظر گرفته شوند.

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش