۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی گربه نژاد جاپانیز بابتیل


گربه جاپانیز بابتیل که با نام "بابتیل ژاپنی" نیز شناخته می‌شود، نژادی منحصر به فرد با ظاهری جذاب و کاملاً متفاوت و شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی است. 

 

گربه جاپانیز بابتیل با دم‌کوتاه و پشمالویی که دارد شبیه توپ کُرکی است و خصوصیت اصلی نژاد بابتیل ژاپنی، دم‌کوتاه "خرگوشی" او می‌باشد. غیر از این ویژگی متفاوت، صدای آرام گربه‌های این نژاد نیز دلیل دیگری است تا آن‌ها به‌عنوان حیوان خانگی، محبوبیت دو چندانی میان طرفداران گربه‌ها داشته باشند. در این مقاله از پت مال 24، سفری جذاب به دنیای این گربه‌ها خواهیم داشت تا با خاستگاه، ویژگی‌ها، بیماری‌های رایج و نحوه آموزش این نژاد دوست‌داشتنی آشنا شویم. پس فرصت را از دست ندهید و در ادامه این مقاله خواندنی همراه ما باشید: 



تاریخچه و ریشه باستانی گربه نژاد جاپانیز بابتیل:


شواهد نشان می‌دهد که جاپانیز بابتیل‌ها از دوران باستان در کشور ژاپن حضور داشته‌اند. برخی منابع ریشه بابتیل‌های ژاپنی را به همراهی با تجار کره‌ای در قرن دهم میلادی ارجاع می‌دهند. گربه بابتیل ژاپنی به‌عنوان "بکِه نِکو" یا "گربه خوش‌شانس" شناخته می‌شد و به دلیل ارتباطی که با ثروت، سلامتی و خوشبختی داشت، بسیار قابل‌احترام بود. 

 

دم‌کوتاه این گربه‌ها به‌عنوان نمادی از شانس خوب تلقی می‌گردید و تصور می‌شد که آن‌ها می‌توانند ارواح شیطانی را دور کنند. جاپانیز بابتیل‌ها نقش پررنگی در فرهنگ و ادبیات کشور ژاپن ایفا کرده‌اند. حضور آن‌ها در افسانه‌ها، داستان‌ها و نقاشی‌ها ژاپن باستان، نشان‌دهنده جایگاه ویژه این نژاد در قلب مردم سرزمین آفتاب تابان است. 



احیای گربه نژاد جاپانیز بابتیل:


با وجود محبوبیت جاپانیز بابتیل‌ها در طول تاریخ، تعداد این گربه‌ها در اواخر قرن نوزدهم میلادی به دلیل معرفی نژادهای گربه اروپایی به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت. خوشبختانه تلاش‌های پرورش‌دهندگان متعهد برای حفظ بابتیل‌های ژاپنی، منجر به احیای این نژاد گربه ارزشمند شد. امروزه جاپانیز بابتیل‌ها با احیای دوباره، یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه در ژاپن و سراسر جهان محسوب می‌گردند.

 

ویژگی‌های ظاهری گربه نژاد بابتیل ژاپنی:


برخی معتقدند که جاپانیز بابتیل‌ها با نژادهای گربه‌ دیگری همچون: کورتیس و سیبریایی ارتباط نزدیکی دارند. شباهت‌هایی که در ظاهر و رفتار این نژادها مشاهده شده‌اند، فرضیه موجود را تقویت کرده است. از نظر ظاهری طول دم گربه بابتیل ژاپنی می‌تواند بین 3 تا 12 سانتی‌متر و به شکل‌ صاف، خمیده یا دارای گره باشد. بدن جاپانیز بابتیل‌ها اندازه‌ای متوسط یا عضلانی دارد و دارای سری مثلثی شکل به همراه گوش‌هایی بزرگ و پهن هستند. 

 

چشمان گربه‌های بابتیل ژاپنی بادامی‌شکل است و آن‌ها در رنگ‌های مختلفی ازجمله: طلایی، سبز و آبی یافت می‌شوند. پوشش بدنی این گربه‌های زیبا و محبوب، به‌صورت دولایه یا سه‌لایه است که در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی مانند: سفید، سیاه، قهوه‌ای، آبی و نقره‌ای وجود دارد. گربه‌های بابتیل ژاپنی دارای بدنی باریک اما عضلانی و پاهایی بلند و باریک می‌باشند که به‌طور قابل‌توجهی در قسمت عقب، بلندتر هستند؛ اگرچه زاویه آن‌ها به‌گونه‌ای است که بدن به‌جای بالا آمدن به سمت عقب، به‌صورت هم‌سطح باقی می‌ماند. 



ویژگی‌های رفتاری گربه جاپانیز بابتیل: 


جاپانیز بابتیل‌ها به‌عنوان گربه‌هایی باهوش شناخته می‌شوند. آن‌ها به‌راحتی آموزش‌پذیر هستند و می‌توانند ترفندهای مختلفی را یاد بگیرند. این گربه‌ها از حل معماها و چالش‌های ذهنی لذت می‌برند و می‌توانند با علاقه در بازی‌های فکری شرکت کنند. گربه‌های بابتیل ژاپنی فعال و بازیگوش می‌باشند و عاشق دویدن، پرش و بالارفتن از اشیا هستند. 

 

جاپانیز بابتیل‌ها نیاز به فعالیت فیزیکی کافی دارند و باید با اسباب‌بازی‌های گربه مناسب سرگرم شوند تا از ایجاد بی‌حوصلگی و مشکلات رفتاری در این حیوانات جلوگیری شود. بابتیل‌های ژاپنی، گربه‌هایی کنجکاو، جستجوگر و عاشق کاوش در محیط اطراف هستند و به‌راحتی می‌توانند در مکان‌های خطرناک قرار بگیرند. آن‌ها از گذراندن وقت با صاحبشان لذت می‌برند و علاقه دارند که در آغوش گرفته شده و نوازش شوند. همچنین گربه‌های این نژاد به‌خوبی با کودکان و سایر حیوانات خانگی سازگاری دارند. 



بیماری‌ها رایج گربه بابتیل ژاپنی:


گربه‌های جاپانیز بابتیل به‌طورکلی گربه‌های سالمی هستند اما همانند تمام نژادها، مستعد ابتلا به برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی هستند. برخی از بیماری‌های رایج در این نژاد عبارت‌اند از:

 

•    بیماری کلیوی پلی‌کیستیک: 
بیماری ارثی کلیه پلی‌کیستیک، می‌تواند منجر به نارسایی کلیه گربه بابتیل ژاپنی شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما با دارو و مراقبت می‌توان آن را مدیریت کرد.

 

•    بیماری قلبی هیپرتروفیک: 
 بیماری قلبی هیپروتروفیک که باعث ضخیم‌شدن عضله قلب گربه جاپانیز بابتیل می‌گردد، ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود اما با دارو و مراقبت می‌توان کنترل بیماری را در دست گرفت.

 

•    دیابت: 
بیماری دیابت باعث می‌شود که بدن گربه‌های بابتیل ژاپنی به طور مؤثر انسولین تولید یا استفاده نکند که این عملکرد منجر به افزایش قند خون در بدن حیوان می‌شود. دیابت با دارو و رژیم غذایی قابل‌کنترل است.

 

•    پرچرب شدن خون:
افزایش سطح چربی خون می‌تواند منجر به مشکلات قلبی در جاپانیز بابتیل‌ شود اما این بیماری نیز همانند سایر بیماری‌ها با دارو و رژیم غذایی قابل‌مدیریت برای سلامتی گربه است.

 

•    مشکلات دندانی: 
بابتیل‌های ژاپنی مستعد ابتلا به بیماری‌های دندانی همچون: ژینژیویت و بیماری پریودنتال هستند. مسواک‌زدن منظم دندان‌های گربه‌ به جلوگیری از این مشکلات کمک خواهد کرد.



نکته:

گربه‌های جاپانیز بابتیل نیز همانند سایر گربه‌ها، علاوه بر این بیماری‌ها در معرض خطر ابتلا به امراض عفونی همچون: پانیوکولنیت و ویروس نقص ایمنی گربه‌ها هستند. واکسیناسیون گربه‌ مطابق با برنامه توصیه شده توسط دامپزشک، می‌تواند به محافظت از گربه‌های این نژاد کمک کند.

 

نکاتی برای آموزش و تربیت گربه‌های نژاد جاپانیز بابتیل:


گربه‌های بابتیل ژاپنی از هوش بالایی برخوردارند و بسیار آموزش‌پذیر هستند. آن‌ها به دلیل هوش، اشتیاق به بازی و تمایل به جلب رضایت صاحبانشان، آموزش‌های ارائه‌شده را به‌خوبی پاسخ می‌دهند. در اینجا چند نکته برای آموزش و تربیت اصولی گربه جاپانیز بابتیل آورده شده است:

 

•    استفاده از جلسات آموزشی کوتاه و مکرر:
گربه‌های جاپانیز بابتیل به‌سرعت تمرکزشان را از دست می‌دهند؛ بنابراین جلسات آموزشی باید به زمان‌های 5 الی 10 دقیقه‌ای محدود شده و در طول روز چندین بار تکرار شوند.



•    بهره‌گیری از روش‌های آموزشی مثبت:
ارائه تشویقی و پاداش خوراکی به همراه تمجید و نوازش گربه‌های بابتیل ژاپنی به آن‌ها کمک می‌کند تا رفتار قابل‌آموزش را یاد بگیرند. هنگام آموزش این گربه‌ها باید از تنبیه یا فریادزدن خودداری گردد چراکه این موضوع ممکن است باعث ایجاد ترس و اضطراب در آن‌ها شود.

 

•    ارائه آموزش‌های سرگرم‌کننده: 
گربه‌های جاپانیز بابتیل عاشق بازی هستند؛ بنابراین آموزش باید برای آن‌ها تبدیل به‌نوعی بازی شود. همچنین استفاده از اسباب‌بازی‌ها، خوراکی‌ها و کلیکر گربه، کمک مؤثری برای تشویق گربه‌های این نژاد به انجام رفتارهای درست است.



سخن آخر:


همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، گربه‌های جاپانیز بابتیل با برخورداری از ظاهری منحصربه‌فرد، شخصیتی دوست‌داشتنی و هوشی قابل‌توجه، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای افرادی هستند که به دنبال همراهی وفادار و سرگرم‌کننده می‌باشند. گربه‌های بابتیل ژاپنی به دلیل سلامتی خوب و طول عمر طولانی شناخته می‌شوند و با درنظر‌گرفتن مراقبت‌های مناسب، آن‌ها می‌توانند سال‌ها شادی و محبت را برای صاحبان خویش به ارمغان بیاورند. پس اگر به دنبال گربه‌ای بازیگوش و دوست‌داشتنی هستید، گربه جاپانیز بابتیل می‌تواند انتخاب فوق‌العاده و جذابی برای شما باشد.


بیشتر بخوانید:

 

1. آشنایی با گربه نژاد مانکس

 

2. راهنمای جامع نگهداری از گربه نژاد ببری

 

3. معرفی گربه سلکرک رکس

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش