۰

تخفیف‌های روزانه 👈

ده علت خارش بدن سگ و گربه


خارش بدن یکی از مشکلات متعدد در سگ‌ها و گربه‌ها می‌باشد و اختلالات بسیار زیادی را در هنگام انجام فعالیت روزانه این حیوانات خانگی به‌وجود می‌آورد. باید توجه داشته باشید که درمان خارش بدن سگ و گربه، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد زیرا در غیر این صورت مشکلات  زیادی برای حیوان شما به‌وجود می‌آید.


در ادامه این مقاله، ده علت خارش بدن سگ و گربه را بررسی می‌کنیم و برای درمان آن‌ها راهکار پیشنهاد می‌دهیم:

 


1- تغذیه:
مواد غذایی بی‌کیفیت یکی از دلایل ایجاد خارش در حیوانات خانگی است. منابع غذایی با‌کیفیت باید از مواد طبیعی و ارگانیک تهیه شده باشند. همچنین از مکمل‌هایی مانند: اسید چرب امگا3 ، پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های گوارشی که به سیستم گوارشی و ایمنی کمک و از کمبود مواد غذایی جلوگیری می‌کنند، می‌توانید استفاده کنید.


2-  عفونت:
عفونت پوستی نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث بروز خارش در پوست سگ و گربه شود. عفونت‌‌های قارچی مخمر و باکتری نیز ممکن است باعث خارش بدن سگ وگربه شود و یا باعث بیماری رینگ‌ورم می‌شود. بیماری رینگ‌ورم معمولا در بچه گربه‌ها وگربه‌ها دیده ‌می‌شود، در حالی که مخمر و باکتری‌ها در سگ‌ها دیده می‌شود.


 منشا عفونت‌ها عموماً عواملی مانند: باکتری، قارچ و مخمرها هستند. سالم نگه‌داشتن پوست با مواد غذایی غنی شامل: پروتئین‌ها و اسید‌های چرب، مانع از نفوذ این عوامل به پوست حیوان می‌شود.

 


3-  کک:
یکی از دلایل ایجاد خارش در بدن حیواناتی همچون سگ و گربه، ایجاد کک است، نیش کک‌ها باعث خارش می‌شود اما بعضی از حیوانات به نیش کک آلرژی دارند. این حساسیت به‌صورت از دست دادن موها یا نقاط قرمز در ابتدای مهره‌ها و دم، دیده می‌شود. حتی زمانی که شما هیچ ککی در بدن حیوان نمی‌بینید، ممکن است که وجود یک کک باعث واکنش آلرژیک شدید شود.


4-  حشرات دیگر و بندپایان: 
نیش حشرات برای حیوانات خانگی باعث بروز خارش می‌شود و در بعضی مناطق بیماری‌ها و انگل‌ها را نیز منتقل می‌کنند. شپش‌ها یکی از علت‌های خارش بدن سگ‌ها و گربه‌ها هستند. شپش‌ها معمولاً قابل‌رویت هستند و مثل کنه‌ها نمی‌پرند. 


شپش‌ها موجودات اختصاصی هستند؛ یعنی شپش سگ قابل انتقال به گربه نمی باشد. برای جلوگیری از شپش، رعایت بهداشت بدن و مو و تمیز نگه داشتن بستر کافی است. کنه‌ها معمولاً باعث خارش نمی‌شوند اما می‌توانند عامل انتقال بیماری‌ها باشند. خیلی از اسپری‌های کک‌ها بر کنه‌ها نیز اثر دارند.


5-  عوامل آلرژی‌زا:
بعضی از حیوانات خانگی همچون انسان‌ها، حساسیت‌هایی مانند: گرد‌و‌خاک، حساسیت فصلی، گرد‌ها و... انسان‌ها دارند. حساسیت انسان‌ها بیشتر سیستم تنفسی مثل بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث عطسه و آبریزش بینی می‌شود اما در سگ‌ها و گربه‌ها، این حساسیت‌ها به‌صورت مشکل پوستی یا التهاب پوستی نمایان می‌شود و تشخیص آن دشوار می‌باشد. برای سگ‌ها، گاهی آزمایش خون و پوست حساسیت را نشان می‌دهد اما برای گربه‌ها نشان نمی‌دهد.


6-  حساسیت غذایی:
برخی مواد غذایی مانند: بیف، مرغ، تخم‌مرغ، ذرت، گندم، سویا و شیر می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند. برای پیدا کردن ماده غذایی که حیوان خانگی شما نسبت به آن حساسیت دارد، باید این مواد‌غذایی را از رژیم غذایی آن حذف کنیم و سپس در طی چند روز، یکی‌یکی با تست کردن نسبت به پیدا کردن ماده غذایی حساسیت‌زا اقدام کنیم.

 


7-  عوامل ژنتیکی و نژاد:
برخی از نژاد‌های گربه‌ها مانند گربه‌های پرشین، مشکل سیستم ایمنی بدن دارند و بعضی از نژاد‌های سگ‌ها که گوش‌های افتاده یا گوش‌های مودار یا نژادهایی که چین پوستی زیادی دارند، دارای حساسیت پوستی بیشتری هستند و در محیط گرم و مرطوب خارش می‌گیرند. اگر سگ یا گربه با نژاد خاصی دارید دمای محیط را بررسی کنید.


8-  واکنش به واکسن:
بعضی از سگ‌ها و گربه‌ها به واکسن واکنش نشان می‌دهند و باعث خارش می‌گردد. هر چند این مشکل توسط دامپزشکان تأیید نمی‌شود.


9-  مشکلات هورمونی:
مشکلات غدد می‌تواند باعث خارش پوست، بو و ترشحات شوند که مربوط به دو غده تیروئید و کوشینگ می‌باشد که در ادامه این مطلب بررسی می‌گردد:

 

کم‌کاری تیروئید:
 یک علت خارش است که بیشتردر سگ‌ها دیده می‌شود و باعث کم شدن مو در قسمت دم می‌گردد. کم‌کاری تیروئید باعث خارش، چربی و بودار شدن پوست می‌شود.


بیماری کوشینگ: 
در این بیماری غدد کلیه بیش‌فعال می‌شود و باعث ایجاد تومور می‌گردد. یکی از مشکلات این غدد این است که باعث نازکی پوست، در برخی مواقع خارش و افزایش ریزش مو می‌گردد. مشکلات این غدد بسیار جدی است و باید به دامپزشک مراجعه کنند.


10-  سم‌زدایی:
پوست بزرگترین قسمت بدن است که مواد زیادی توسط آن ترشح می‌شود. پوست یکی از دلایلی است که حیوان خانگی حساسیت نشان می‌دهد. این مشکلات بیشتر از 2 تا 3 هفته باقی نمی‌ماند.
 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش