۰

تخفیف‌های روزانه 👈

11 راهکار جلوگیری از کندن زمین توسط سگ ها


کندن زمین توسط سگ‌ها، ممکن است خطرات بسیار زیادی برای این حیوانات وفادار داشته باشد و در صورت تکرار این رفتار، سلامتی و زندگی آن‌ها به خطر بیفتد.


سگ‌ها حین کندن زمین، ممکن است به‌صورت تصادفی با شیشه یا هر جسم بُرنده دیگری برخورد کنند و آسیب ببیند. این حیوانات معصوم و دوست‌داشتنی حتی احتمال دارد گاهی به‌‌خاطر خیس یا سفت‌بودن خاک زمین در سوراخ حفاری شده گیر کنند یا حین کندن زمین به موادی سمی برخورد نمایند که اگر آن‌ها را بخورند، دچار مسمومیت شده و سلامتی‌شان به خطر بیفتد. به‌طورکلی، کندن زمین برای سگ‌ها خطراتی دارد و باید تاحدامکان از این عادت جلوگیری شود. 

 

کندن زمین توسط سگ‌ها، رفتاری ذاتی و غیرقابل‌حذف است اما با بهره‌گیری از روش‌های مناسب، می‌توان آن را به حداقل رساند و از آسیب به محیط و حیوان جلوگیری کرد. در این مقاله از پت مال 24 به بررسی راهکارهای جلوگیری از عادت کندن زمین توسط سگ‌ها می‌پردازیم. لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

 

1. آموزش و جایگزینی رفتار:


با آموزش دستور توقف به سگ، می‌توانید حفاری او را در مواقع لزوم کنترل کنید. پس از توقف حفاری، توجه سگ را با بازی و سرگرمی به فعالیتی جایگزین هدایت کنید. آموزش این فرمان و سایر دستورات اولیه به سگ، کار دشواری نیست و می‌توانید با کمی صبر و حوصله یا با کمک ‌مربی یا دامپزشک آن را انجام دهید. فراموش نکنید که حفاری، رفتاری طبیعی در سگ‌ها است و به‌طور کامل قابل حذف نمی‌باشد.



2. کنترل سگ با سرگرمی جایگزین:


حفاری گاه‌به‌گاه سگ‌ها، می‌تواند ناشی از بیکاری و تنهایی و به‌عنوان راهی برای سرگرم‌شدن باشد. در چنین شرایطی با جلب‌توجه سگ به بازی، اسباب‌بازی سگ یا هدیه، حواس او را از کندن زمین پرت کنید. اگر سگ حفاری را متوقف کرد، نشان می‌دهد که هدفش سرگرمی بوده است. در این راستا، وقت بیشتری را به بازی با سگتان اختصاص دهید و محیطی سرگرم‌کننده برای او فراهم کنید. استفاده از اسباب‌بازی‌ سگ، می‌تواند راه‌حلی مؤثر برای حل این مشکل باشد.

 

3. محدودکردن سگ به منطقه‌ای خاص:


اگر سگ شما تمایل به حفاری در منطقه‌ای مشخص دارد، می‌توانید با حصارکشی آن ناحیه، دسترسی او را به محل حفاری محدود کنید. نوع حصار مناسب، بسته به منطقه و نژاد سگ شما متفاوت خواهد بود. البته می‌توانید از مسدودکننده‌های مسیر سگ یا موانع پلاستیکی نیز استفاده کنید. با این روش، سگ شما از حفاری در آن منطقه خاص منع می‌شود.



4. پوشاندن محل با بوی بد: 


سگ‌ها هنگام کندن زمین، خاک را بو می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید با حمله به حس بویایی سگ، مانع کندن زمین شوید. شما برای این کار به عطر تندی نیاز دارید. مؤثرترین بوی بازدارنده کندن زمین توسط سگ، فلفل قرمز است. در هر جایی که سگ اقدام به حفاری می‌کند، مقدار کمی از این پودر بپاشید تا هنگامی که سگ بو می‌کشد، کاملاً از آن منطقه دوری کند.

 

5. ایجاد پناهگاهی دنج و امن: 


برخی صداها مانند: آتش‌بازی، رعدوبرق، شلیک گلوله، قطار، زنگ هشدار و… به دلیل شدت بالایشان، برای سگ‌ها ترسناک هستند. در این شرایط، سگ به‌طور غریزی به دنبال مکانی امن برای پنهان‌شدن می‌گردد و ممکن است به حفاری زمین به‌عنوان راه‌حلی برای فرار از ترس متوسل شود. برای پیشگیری از این رفتار در زمان‌هایی که احتمال وقوع صداهای بلند در منطقه وجود دارد، سگ را از خانه بیرون نبرید. علاوه بر این، با فراهم‌کردن پناهگاهی دنج و امن در داخل خانه به سگ کمک کنید تا در هنگام شنیدن صداهای بلند به‌جای حفر زمین به آن پناهگاه امن پناه ببرد.



6. دفع موجودات محیط زندگی سگ‌ها:


یکی از دلایل احتمالی کندن زمین توسط سگ، یافتن برخی از حیوانات و حشرات پنهان شده در خاک همچون: گوفرها، کرم‌ها، موش‌ها، ‌خرگوش‌ها، سنجاب‌ها، مارمولک‌ها و حشرات باشد. اگر سگ شما بوی این طعمه‌ها را در خاک حس کند، شروع به کندن زمین خواهد کرد. تنها روش حل این مشکل، پاک‌کردن حیاط منزل از وجود هر نوع حیوان و حشره‌ است.

 

7. کنترل علل واکنش‌های سگ‌ها:


کندن زمین توسط سگ، نشان از واکنش‌های او هنگام هیجان‌زدگی است و از علل رایج آن می‌توان به دلایلی مانند: وقت پیاده‌روی سگ، وقت غذای سگ، قرار ملاقات با سگ‌های دیگر، آماده‌شدن برای پرتاب توپ در بازی، شنیدن صدای جیرجیر اسباب‌بازی و ورود مهمان جدید به خانه اشاره کرد. اگر سگ شما در مواجه با این شرایط شروع به کندن زمین می‌کند، باید رفتار او را اصلاح کنید.



8. کنترل حفاری با ترس از بادکنک:


ترساندن سگ با صدای بادکنک، روشی دیگر برای کنترل حفاری سگ است. روش کار به این صورت است که بادکنکی را در حد امکان بادکرده و در همان جایی که سگتان چاله می‌کند، داخل خاک دفن کنید. هنگام کندن زمین توسط سگ، بادکنک در اثر برخورد ناخن‌های او ترکیده و صدای ترسناکی تولید خواهد کرد. سگتان تصور می‌کند علت صدای ترسناک، همان چاله‌ای است که مشغول کندن آن بوده و از ادامه حفاری خودداری می‌کند.

 

9. استفاده از آب به‌عنوان عامل بازدارنده:


اگر سگ شما از آب، باران، گودال‌های آب روی زمین و خیس شدن متنفر است، می‌توانید از این موضوع به‌عنوان راهکاری برای جلوگیری از حفاری استفاده کنید. این روش به این صورت است که با پاشیدن آب بر روی سگتان، او را از محل حفاری دور کرده و حواسش را پرت نمایید تا کندن زمین را فراموش کند. البته، کارایی این روش به رابطه سگ شما با آب بستگی دارد و ممکن است برای تمام سگ‌ها مؤثر نباشد.



10. تشویق به رفتارهای مطلوب:


نادیده‌گرفتن سگ هنگام حفاری برای جلب‌توجه او بسیار مهم است چراکه هرگونه توجه، بازی، نوازش یا غذادادن به او در این شرایط به حیوان می‌آموزد که کندن زمین راهی برای جلب نظر شما است. بنابراین در مواجهه با این رفتار، سگتان را نادیده بگیرید و به او توجهی نکنید. در عوض زمانی که سگ شما به‌جای حفاری، رفتارهای مطلوبی نشان می‌دهد با ارائه تشویقی سگ، رفتارش را تأیید نمایید.


11. کنترل اضطراب جدایی:


کنترل اضطراب جدایی در سگ‌ها، نقشی اساسی در پیشگیری از رفتارهای مخرب مانند حفاری دارد. برای این منظور، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. سگتان را به روال مشخصی برای غذاخوردن، بازی، پیاده‌روی و زمان تنها ماندن عادت دهید. قبل از ترک خانه، با او بازی نموده و او را خسته کنید. همچنین می‌توانید از اسباب‌بازی‌های جویدنی یا پازل‌های غذایی برای سرگرم‌کردن او در زمان تنهایی بهره بگیرید. 

 

برای سگتان لانه یا پناهگاهی امن ایجاد کنید تا در زمان تنهایی به آن پناه ببرد. هنگام ترک خانه و بازگشت از ابراز احساسات شدید خودداری کنید و در نهایت می‌توانید از اسپری‌های آرامش‌بخش یا اسانس‌های گیاهی برای ایجاد فضایی آرام در خانه استفاده کنید.



سخن آخر:


در این مقاله از پت مال 24 سعی کردیم با رویکردی جامع، روش‌های پیشگیری از حفاری سگ‌ها را بررسی کنیم. حفاری سگ، رفتاری رایج است که می‌تواند به دلایل مختلفی مانند: ترس، اضطراب، جلب‌توجه یا صرفاً غریزه طبیعی حفاری رخ دهد. برای پیشگیری از این رفتار، ضروری است که ابتدا علت آن را به درستی شناسایی کنیم. سپس با استفاده از روش‌های مناسب، به‌طور مؤثرتری از حفاری سگ جلوگیری کنیم. شما این امکان را دارید که روش‌های این مقاله را برای اصلاح رفتار حفاری سگتان استفاده کنید و در صورت عدم موفقیت در حل مشکل با روش‌های خانگی، حتماً از متخصص رفتارشناسی حیوانات کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید:

 

1. دوازده دلیل کندن زمین توسط سگ ها

 

2. چگونگی اصلاح رفتار التماس سگ برای غذا

 

3. کلسترول بالا در سگ‌ها

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش