۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی و شناخت طوطی پیونوس


طوطی‌ های پیونوس که با نام طوطی‌ های کاکل‌ تیغی نیز شناخته می‌ شوند، گروهی از پرنده های زیبا و باهوش هستند که به دلیل پرهای رنگارنگ و کاکل متفاوتشان، شهرت دارند.

 

برخلاف محبوبیت طوطی‌های آمازون یا کاسکو، طوطی‌های پیونوس کمتر شناخته شده‌اند. این موضوع شاید به دلیل رنگ خاص، صدای متفاوت و جمعیت کم آن‌ها باشد. شباهت ظاهری طوطی پیونوس به طوطی آمازون کوچک، انکارناپذیر است اما این دو پرنده از نظر رفتاری کاملاً متفاوت هستند. پیونوس برخلاف کاسکو پرنده‌ای کم‌حرف و آرام است و برخلاف کونورها، شور و نشاط زیادی ندارد. 



در این مطلب از پت مال 24، قصد داریم به بررسی طوطی پیونوس بپردازیم تا با ویژگی‌های ظاهری و رفتاری، شرایط تغذیه و نگهداری و همچنین تولیدمثل این پرندگان بیشتر آشنا شویم:



خاستگاه اصلی طوطی پیونوس:


طوطی‌های پیونوس پرندگان بومی آمریکای مرکزی و جنوبی هستند که در مناطق مختلف این قاره پراکنده شده‌اند. هشت نوع طوطی پیونوس در محدوده بزرگی از جنگل‌های انبوه، ساواناهای گرمسیری و کوه‌های مرتفع این منطقه زندگی می‌کنند. برخی از مشهورترین زیستگاه‌های طوطی‌های پیونوس عبارت‌اند از: بزرگ‌ترین جنگل بارانی جهان آمازون، ساواناهای آمریکای مرکزی و کوه‌های آند می‌باشند.

 

دلیل خطر انقراض طوطی پیونوس:


طوطی‌های پیونوس معمولاً در گروه‌های کوچک زندگی می‌کنند و به دلیل عوامل مختلفی مانند: تخریب زیستگاه، شکار و تجارت غیرقانونی، این طوطی‌ها در برخی نواحی با خطر انقراض مواجه شده‌اند. محافظت از این پرندگان زیبا و منحصربه‌فرد، نیازمند تلاش‌های جمعی در زمینه حفظ زیستگاه‌ها، ممنوعیت شکار و افزایش آگاهی عمومی است که دانستن خاستگاه و زیستگاه‌های طبیعی طوطی‌های پیونوس به ما کمک می‌کند تا این پرندگان را بهتر بشناسیم و برای محافظت از آن‌ها گام‌های مؤثرتری برداریم



ویژگی‌های ظاهری طوطی پیونوس:


طوطی‌های پیونوس با اندازه متوسط (25 تا 30 سانتی‌متر) و وزن (200 تا 300 گرم)، در میان طوطی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. پرهای آن‌ها عمدتاً به رنگ سبز است و دارای لکه‌های قهوه‌ای متمایزی بر روی شانه‌هایشان هستند. برخی از گونه‌های پیونوس نیز لکه‌های قرمز، آبی یا زرد بر روی پرهایشان دارند. دم این طوطی‌ها کوتاه و مربعی‌شکل و منقارشان قوی و قلاب‌مانند است. طوطی‌های پیونوس دارای حلقه‌های چشم بدون مو هستند که به زیبایی چشمانشان را مشخص می‌کند. همین تفاوت‌های ظاهری است که طوطی‌های پیونوس را از سایر طوطی‌ها متفاوت می‌کنند. 

 

ویژگی‌های رفتاری طوطی پیونوس:


طوطی‌های پیونوس به دلیل هوش و کنجکاوی بالایی که دارند، به‌سرعت چیزهای جدید یاد می‌گیرند و از بازی و حل معما لذت می‌برند. این پرندگان اجتماعی از بودن در کنار انسان‌ها احساس خوبی دارند و مثل تمام حیوانات خانگی از جمله پرندگان، نیازمند محبت و توجه هستند. آن‌ها پرندگانی فعال هستند و باید برای پرواز، فضای کافی و قفس بزرگی در اختیارشان قرار بگیرد. پیونوس‌ها ممکن است در زمان‌های تنهایی یا خستگی، پر سروصدا رفتار کنند. با درنظرگرفتن تمام مطالب ذکر شده و همچنین آموزش و صبر، می‌توان به آن‌ها کلمات و ترفندهای مختلفی یاد داد. 



تغذیه و نگهداری طوطی پیونوس:


در این بخش، اطلاعات جامعی در باره تغذیه و نگهداری طوطی‌های پیونوس ارائه خواهیم کرد تا بتوانید بهترین شرایط را برای این پرندگان دوست‌داشتنی فراهم کنید:

 

•    تغذیه:


اساس تغذیه طوطی‌های پیونوس باید بر پایه پلت‌های مخصوص طوطی باشد. میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌ها و حبوبات پخته‌شده نیز می‌توانند به‌عنوان مکمل غذای پرندگان ارائه شوند. از دادن غذاهای ناسالم مانند: شکلات، کافئین، آووکادو و نمک طوطی‌های پیونوس خودداری کنید و توجه داشته باشید که آب تازه همیشه باید در دسترس پرنده باشد.

 

•    نگهداری:


طوطی‌های پیونوس به فضای کافی برای پرواز و فعالیت نیاز دارند. قفس آن‌ها باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانند به‌راحتی در آن پرواز کنند. قفس طوطی باید در محلی امن و دور از نور مستقیم خورشید، سرما و گرما قرار داده شود. برای سرگرم‌کردن طوطی و جلوگیری از بی‌حوصلگی، اسباب‌بازی‌ پرندگان را در قفس او قرار دهید. بهتر است قفس طوطی به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی شود. البته باید قبل از خرید طوطی پیونوس، مطمئن شوید که می‌توانید از این پرنده به‌درستی مراقبت کنید زیرا طوطی‌های پیونوس می‌توانند تا 50 سال عمر کنند؛ بنابراین باید برای تعهدی بلندمدت آماده باشید.



تولیدمثل و تخم‌گذاری طوطی پیونوس:


طوطی‌های پیونوس پرندگان یکنواختی هستند یعنی برای تمام عمر می‌توانند با تنها جفتشان زندگی کنند. تشکیل جفت در این پرندگان معمولاً در سن 2 تا 4 سالگی اتفاق می‌افتد و رفتارهای جفت‌گیری در طوطی‌های پیونوس شامل: خم‌شدن سر، بالا و پایین کردن سر، مالیدن منقار به یکدیگر و درآوردن صداهای خاص می‌باشد. پس از جفت‌گیری، طوطی ماده 2 تا 5 تخم در لانه می‌گذارد. دوره جوجه‌آوری طوطی‌های پیونوس حدود 23  تا 28 روز طول می‌کشد که جوجه‌ها در این زمان، همانند تمام پرندگان هنگام تولد لخت و کور هستند و توسط پدر و مادرشان تغذیه و مراقبت می‌شوند. آن‌ها در سن حدود 10  تا 12 هفتگی از لانه مستقل می‌شوند.



سخن آخر:


طوطی‌های پیونوس با پرهایی رنگارنگ، شخصیتی دوست‌داشتنی و هوشی سرشار، می‌توانند به همراهانی وفادار و سرگرم‌کننده برای شما تبدیل شوند اما آن‌ها نیز همانند تمام پرندگان خانگی دیگر، نیاز به مراقبت و توجه خاصی دارند. در این مطلب، اطلاعات جامعی درباره ظاهر، خاستگاه، تغذیه، نگهداری و تولیدمثل این پرندگان ارائه دادیم که با مطالعه آن‌ها می‌توانید بهترین شرایط را برای طوطی‌های پیونوس دوست‌داشتنی فراهم کنید و از داشتن آن‌ها در کنارتان لذت ببرید.
 

بیشتر بخوانید:

 

1. مراقبت و تغذیه جوجه مرغ مینا در خانه

 

2. انواع پرنده های سخنگو

 

3. آشنایی با طوطی اکلکتوس

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش