۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آشنایی با سگ نژاد کن کورسو


کن کورسوها سگ های بسیار وفاداری هستند و قاطعانه از صاحبشان حفاظت می کنند. آموزش مناسب سگ های این نژاد، منجر به برقراری ارتباط خوب آن‌ها با غریبه ها و سایر حیوانات می گردد.

 

سگ‌های کن کورسو، نژادی اصیل، هوشمند، با اعتمادبه‌نفس و قابل‌آموزش هستند. آن‌ها در نگاه اول، ترسناک به نظر می‌رسند اما در واقع نژادی بسیار وفاداری می‌باشند. این سگ‌ها با نام‌های دیگری همچون: ماستیف (بولداگ) ایتالیایی، کان کورسو یا کانه کورسو نیز شناخته می‌شوند. سگ نژاد کن کورسو در زبان لاتین به معنای سگ محافظ است. 

 

در این مقاله از پت مال 24 به معرفی تاریخچه، خصوصیات ظاهری و رفتاری، بیماری‌های رایج و انواع مختلف سگ‌های نژاد کن کورسو اشاره خواهیم کرد:

 

تاریخچه سگ نژاد کن کورسو:


قدمت سگ نژاد کن کورسو به روم باستان و شهر مولوسر یا مولوس برمی‌گردد. یونان باستان، قبیله‌ای به نام مولوسی داشت که سگ‌های نگهبان درشت و کاری به نام مولوسر یا مولوس را پرورش می‌دادند و از آن‌ها برای غارت جزایر یونان استفاده می‌کردند. بعدها گروهی از افراد، این حیوان را از یونان به ایتالیا آورده و آن‌ها را با نژادهای بومی ایتالیایی آمیزش و ترکیب کردند. از نتیجه آمیزش این دو نژاد، ماستیف‌های ناپلی و اجداد کن کورسو پا به عرصه زندگی گذاشتند.

 

فعالیت‌های اجداد سگ کن کورسو:


باز کردن مسیر برای جنگ با دشمنان، توسط اجداد کن کورسو که بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نژاد امروزی بودند، اتفاق می‌افتاد. آن‌ها این کار را از طریق بستن روغن‌های شعله آور به پشتشان و رفتن در میان دشمنان انجام می‌دادند. با گذر زمان و منحل‌شدن امپراطوری‌های غربی در قرن ۵ میلادی، این سگ‌‌ها در کنار صاحبانشان مشغول به‌ انجام کارهایی ازجمله: کشاورزی، دامداری، محافظت از خانه‌ها و مزارع و همچنین شکار گرازهای وحشی شدند. در ادامه با مکانیزه و صنعتی‌شدن کشاورزی و به‌وجودآمدن تحولات سیاسی و اقتصادی، رفته‌رفته جمعیت سگ‌های کن کورسو کاهش یافت و تا اواسط قرن بیستم این نژاد تقریباً منقرض شد.



احیا و بازگردانی نژاد کن کورسو: 


در دهه ۱۹۷۰ گروهی از ایتالیایی‌ها که جز طرفداران و دوستداران نژاد کن کورسو بودند، برای نجات این نژاد،  انجمنی را تشکیل داده و در راه احیا و بازگردانی سگ کن کورسو شروع به فعالیت کردند و در نهایت سال ۱۹۸۸ سگ کن کورسو به آمریکا راه یافت و این نژاد ایتالیایی، برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۰ به رسمیت شناخته شد.

 

خصوصیات ظاهری نژاد کن کورسو:


سگ کن کورسو دارای سری بزرگ، بدن عضلانی و ظاهری ستبر است. جمجمه پهن، گونه‌های برجسته‌ و استخوان‌بندی درشت از دیگر خصوصیات منحصربه‌فرد این نژاد بوده که نشان از قدرت بدنی زیاد او می‌باشد. گوش‌های سگ کانه کورسو بلند است که در بعضی مواقع صاحبان این نژاد گوش‌ها و دم این حیوان را برای زیبایی و جنگندگی بیشتر کوتاه می‌کنند. 

 

کن کورسوها، ظاهری خشن و بدنی محکم و ضخیم دارند و با وقار و صلابت بسیاری عرض‌اندام می‌کنند. وزن این سگ‌های شکارچی (باتوجه‌به نر و ماده بودن نژاد) بین 40 تا 50 کیلوگرم است. قد سگ‌های این نژاد نیز در گونه‌های نر و ماده با یکدیگر فرق داشته و بین 60 تا 70 سانتی‌متر می‌باشد. سگ‌های کن کورسو درصورتی‌که مشکل سلامتی خاصی نداشته باشند و از نظر تغذیه و بهداشت خوب مراقبت شوند، به‌طور میانگین بین ۹ تا ۱۲ سال عمر می‌کنند.

 

پوشش بدن نژاد کن کورسو:


بدن کن کورسوها از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده است. لایه بیرونی پوست آن‌ها درخشان و کوتاه می‌باشد اما لایه داخلی سبک و نرمی دارند که در سرما برای محافظت از حیوان ضخیم می‌شود. پوشش بدن کن کورسوها می‌تواند به رنگ‌های خاکستری، سیاه‌وسفید، قرمز، زغالی، قرمز مایل به آبی، آبی و شاه‌بلوطی باشد و لکه‌های سفیدی روی گلو، چانه، قفسه سینه یا انگشتان پای بعضی از سگ‌های این نژاد وجود دارد.



خصوصیات رفتاری سگ نژاد کن کورسو:


کن کورسوها به دلیل اعتمادبه‌نفس بالایشان، می‌توانند به‌راحتی آموزش ببینند و پتانسیل بسیار خوبی برای رهبری دارند اما به دلیل طبیعت پرخاشگرشان، همیشه در برابر هر تهاجمی آماده حمله هستند و می‌توانند در نهایت قدرت و صلابت، مقابل سگ‌های ولگرد بایستند. 

 

این سگ‌ها بر خلاف ظاهر ترسناک و خشنشان، بسیار مهربان و دوست‌داشتنی هستند و علاقه زیادی به صاحبشان دارند. آن‌ها بدون دلیل منطقی و در شرایط آرام و مناسب، پرخاشگر و عصبانی نمی‌شوند و با داشتن تربیت و آموزش درست، می‌توانند ارتباطی صمیمی با انسان‌ها برقرار کنند.

 

رفتار کن کورسو با کودکان و سایر حیوانات:


نژاد کن کورسو، رفتار خوبی با کودکان ندارد و بهتر است که این سگ را با فرزندانتان تنها نگذارید. البته درصورتی‌که کن کورسوی شما با کودکتان بزرگ شده باشد، می‌تواند در کنار او خو گرفته و زندگی کند. توجه داشته باشید که سگ‌های نژاد کن کورسو کمی خجالتی هستند و از بازی با سایر حیوانات خانگی و غریبه‌ها خجالت می‌کشند.



انواع مختلف سگ‌های نژاد کن کورسو:


سگ‌های نژاد کن کورسو به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

 

•    کن کورسو ماستیف:
ماستیف‌ها نژاد بزرگ و نیرومندی هستند و در دوره‌های پیشین، به‌عنوان سگ‌های نگهبان و شکاری فعالیت می‌کردند. این سگ‌ها، قوی، باهوش و جذاب بوده و همیشه آماده یادگیری چیزهای جدید هستند.

 

•    کن کورسو ایتالیانو:
کن کورسوهای ایتالیانو، مدافعان آرامی هستند و در دیدبانی و نگهبانی مهارت خاصی دارند. این دسته از کن کورسوها، دارای رابطه بسیار خوبی با کودکان هستند و به‌شدت از صاحبشان فرمان‌برداری می‌کنند. ایتالیانوها ترجیح می‌دهند بیشتر وقتشان را در خانه بگذرانند و از پرسه‌زدن‌های بی‌فایده اصلاً خوششان نمی‌آید.


•    کن کورسو بلو:
این دسته از کن کورسوها طرفداران زیادی نسبت به سایر سگ‌های این نژاد دارند. سگ‌های این نژاد به رنگ آبی هستند و به همین دلیل کن کورسو بلو نام‌گرفته‌اند. کن کورسو بلو، سینه‌ای فراخ‌تر، عضلاتی پهن‌تر و طول بیشتری نسبت به سایر نژادهای کن کورسو دارد؛ به‌طوری‌که طول و عرض عضلاتش تقریباً با یکدیگر برابر است. کن کورسو بلو شدیداً آموزش‌پذیر، خوش‌اخلاق و فعال است و در نگهبانی و دیده‌بانی عالی و بی‌نظیر می‌باشد.

 

بیماری‌های رایج سگ نژاد کن کورسو:


کن کورسو نیز همانند تمام سگ‌های بزرگ‌جثه دیگر، مستعد ابتلا به بیمار‌ی‌های مختلفی است که در این قسمت به معرفی رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم: 



•    نفخ معده:
اگر کن کورسو شما بیش‌ازحد معمول غذا بخورد، حتماً دچار نفخ معده خواهد شد. برخی از علائم این عارضه شامل: حالت تهوع، آشفتگی، ناراحتی و تورم شکمی است و به این معناست که خطر بزرگی سلامتی سگ شما را تهدید می‌کند. گاهی اوقات شدت این نفخ به‌ حدی است که سگ نیاز به جراحی پزشکی و مداخله پیدا می‌کند. صاحبان کن کورسوها برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، باید به آن‌ها اجازه دهند تا بعد از غذاخوردن، استراحت نموده و همچنین غذای آن‌ها را به چند وعده‌غذایی سبک در طول روز تقسیم کنند.

 

•    دیسپلازی مفصل ران:
در این بیماری رشد مفصل ران از ابتدای تولد مشکل داشته و باعث می‌شود مفصل کم‌کم از بین برود. این عارضه تا زمانی که سگ بزرگ‌تر نشود، نمایان نخواهد شد. ناگفته نماند که علاوه بر مشکلات ارثی، عوامل محیطی مثل: چاقی، تغذیه نادرست، فعالیت بدنی کم یا زیاد نیز در تشدید بیماری دیسپلازی مفصل ران مؤثر خواهند بود. 

 

•    مشکلات چشمی:
عارضه‌های انتروپیون، اکتروپیون و چشم گیلاسی از رایج‌ترین بیماری‌‌های چشمی در کن کورسوهای چشم‌بادامی و کنجکاو است. در انتروپیون، پلک به داخل برمی‌گردد و قرنیه چشم دچار خارش می‌شود که با جراحی قابل‌اصلاح است. البته این جراحی، می‌تواند باعث ایجاد اکتروپیون شود که در آن، پلک پایینی حیوان به سمت زیر کشیده می‌شود و بافت زیرین آن در معرض هوا قرار می‌گیرد و احتمال ایجاد عفونت را تشدید می‌کند. وقتی پلک سوم حیوان ملتهب و متورم شود به‌طوری‌که از خارج به‌وضوح این التهاب قابل‌مشاهده باشد به این معنی است که سگ شما دچار بیماری چشم گیلاسی شده است.

 

•    بیماری‌های قلبی:
 بیماری‌های قلبی عموماً با علائمی همچون: سرفه شدید، بیهوشی، ازدست‌دادن اشتها، تنگی نفس، کاهش وزن، تغییرات رفتاری، ضعف بدن و عدم توانایی در فعالیت زیاد همراه هستند اما برخی از آن‌ها علائم خاصی ندارند.

 

مراقبت و نگهداری از نژاد کن کورسو:


آموزش صحیح از مهم‌ترین مباحث در نگهداری از نژاد کن کورسو است چراکه اگر آموزش درست و دقیق انجام نشود، سگ شما نمی‌تواند در بزرگسالی ارتباط مناسبی با انسان‌ها، کودکان و سایر حیوانات داشته باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز از واجب‌ترین قوانین نگهداری از حیوان خانگی است. همچنین نظافت و کوتاهی ناخن‌ها باید مرتب انجام گیرد تا حیوان در راه‌رفتن دچار مشکل نشده و به وسایل منزل صدمه‌ای وارد نکند.

 

میزان فعالیت بدنی در نژاد کن کورسو:


سگ کن کورسو نیاز به دو بار (شب و روز) فعالیت بدنی دارد. راه‌رفتن سریع و دویدن، بهترین نوع فعالیت برای این نژاد است. سگ‌های این نژاد، مناسب برای زندگی آپارتمانی نیستند چون احتیاج به فعالیت‌های ذهنی و فیزیکی زیادی دارند و باید فضای کافی برای نگهداری آن‌ها در نظر بگیرید.

 

تغذیه سگ نژاد کن کورسو:


اگر سگ کن کورسو را از پرورش‌دهنده حیوانات گرفته‌اید، بهتر است برنامه غذایی مخصوص او را نیز دریافت کنید چون تغذیه سگ‌ها به‌غیراز عواملی مثل: سن، جنسیت و جثه به نوع تربیت و پرورش آن‌ها نیز بستگی دارد.  سگ کن کورسو  به دلیل انرژی بالا و فعالیت بدنی و ذهنی زیادی که در طول شبانه‌روز انجام می‌دهد، بهتر است برنامه غذایی مشخصی داشته باشد تا بتواند تمام نیازهایش را برطرف کند. 

 

سگ‌های کن کورسو بالغ، بهتر است روزی چند وعده‌غذای سبک بخورند و این غذا باید تمام پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کلسیم و مواد معدنی را شامل شود. اگر شما مایل به دادن غذای خانگی برای سگتان هستید، بهتر است از گوشت آب‌پز برای او استفاده کنید.



خرید سگ نژاد کن کورسو:


قیمت سگ‌های قدرتمند و دوست‌داشتنی کن کورسو به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی آن‌ها بستگی دارد. اگر شما تصمیم دارید که سگ خانگی‌تان از این نژاد باشد، بهتر است که به سایت‌های معتبر و فروشگاه‌های قابل‌اطمینان مراجعه کنید.


سخن آخر:


در این مقاله تلاش کردیم تا با ارائه اطلاعات از نحوه زندگی، خصوصیات اخلاقی و ظاهری و همچنین بررسی موضوعاتی مانند: تربیت، آموزش و نگهداری سگ‌های کن کورسو بی‌نظیر و دوست‌داشتنی، بتوانید هر چه بیشتر با دنیای آن‌ها آشنا شده و با انتخاب درست و آگاهی بهتر، آرامش و سلامتی را به سگتان هدیه کنید. این اطلاعات باعث می‌شوند تا شما از همراهی این نژاد لذت کافی را ببرید.

 

بیشتر بخوانید:

 


1. آشنایی با سگ نژاد بردر کالی

 

2. معرفی سگ نژاد گرینلند

 

3. معرفی کامل سگ نژاد بریارد

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش