۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آشنایی با سگ نژاد بردر کالی


سگ بُردر کالی یا گله مرزی، یکی از نژادهای سگ باهوش، پرانرژی و وظیفه شناس است که به دلیل چابکی منحصربه‌فرد و توانایی های خاصش، دارای شهرتی جهانی می باشد.

 

سگ نژاد بُردر کالی، استعداد فوق‌العاده‌ای در هدایت و جمع‌آوری گوسفندها دارد و به لطف هوش، چابکی و وظیفه‌شناسی ذاتی‌اش به یاری چوپانان در مزارع آمده و در طول تاریخ، نقشی کلیدی در صنعت دامپروری ایفا کرده است. امروزه بردر کالی‌ها فراتر از مزارع، راهشان را به خانه‌ها و قلب انسان‌ها نیز باز کرده‌اند. در این مقاله از پت مال 24 همراه ما باشید تا با این نژاد بی‌نظیر بیشتر آشنا شویم:



تاریخچه سگ نژاد بردر کالی:


خاستگاه سگ بردر کالی را می‌توان در مناطق مرزی بین انگلستان و اسکاتلند جستجو کرد؛ جایی که این نژاد برای قرن‌ها به‌عنوان سگ گله پرورش داده می‌شد. نام بردر کالی از کلمات "collie" به معنی "سگ گله" و "border"  به معنی "مرز" گرفته شده و به ریشه جغرافیایی و کارکرد اولیه این نژاد اشاره دارد. این سگ‌ها به دلیل هوش، اطاعت، چابکی و استقامت ذاتی، برای کار در مراتع کوهستانی و ناهموار مناسب هستند.

 

تاریخچه دقیق بردر کالی‌ها مشخص نیست اما شواهد نشان می‌دهند که آن‌ها از سگ‌های گله باستانی مانند: سگ گله بریتانیایی و سگ گله ایسلندی، تکامل یافته‌اند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، سگ‌های بردر کالی به استرالیا، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا نیز صادر شدند و آنجا نیز به‌عنوان سگ گله محبوب از آن‌ها استقبال شد.



ویژگی‌های ظاهری سگ نژاد بردر کالی:


سگ نژاد بردر کالی علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های ظاهری سایر نژادها، دارای برخی خصوصیات ظاهری خاص نیز است که آن‌ها را از سگ‌های دیگر متمایز می‌کند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

 

•    تنوع رنگی:
بردر کالی‌ها در رنگ‌های مختلفی ازجمله: مشکی و سفید، قهوه‌ای و سفید، آبی و سفید و سه‌رنگ دیده می‌شوند. تنوع رنگی چشم‌ها چشم‌های بردر کالی‌ها بسیار چشمگیرتر است و می‌تواند قهوه‌ای، عسلی، آبی یا ترکیبی از این رنگ‌ها باشد. حتی در برخی از سگ‌های بردر کالی هرکدام از چشم‌ها ممکن است به رنگ متفاوتی باشند که به این پدیده هتروکرومی (heterochromia) گفته می‌شود.

 

•    علامت‌گذاری مرل:
برخی از بردر کالی‌ها دارای خال‌های سفیدی روی چشم، سینه و پاها هستند که به آن‌ها "علائم مرل" یا "merle markings" گفته می‌شود. این خال‌ها می‌توانند در اندازه‌ها و الگوهای مختلفی باشند و زیبایی منحصربه‌فردی را به این نژاد می‌بخشند.

 

•    موهای بلند و ضخیم:
بردر کالی‌ها دارای موهایی هستند که به‌طور طبیعی حالت موج‌دار یا صاف دارد. این موها ضخیم و زبر می‌باشند و به مراقبت و برس زدن منظم در فصل‌های ریزش مو، نیاز دارند.

 

•     پوزه بلند و باریک:
سگ‌های بردر کالی پوزه‌ای بلند و باریک دارند که دلیل ظاهر ظریف و هوشمندانه آن‌ها می‌باشد.

 

•    گوش‌های افتاده یا نیمه‌افتاده:
گوش‌های بردر کالی‌ها معمولاً افتاده یا نیمه‌افتاده هستند که می‌توانند در سایزها و اندازه‌های مختلفی باشند.

 

•    دم بلند و پرپشت:
دم سگ‌های بردر کالی بلند و پرپشت بوده و معمولاً به سمت پایین آویزان است.

 

•     بدن عضلانی و ورزیده:
بردر کالی‌ها سگ‌هایی عضلانی و ورزیده با اندام‌های باریک و قوی هستند که برای فعالیت‌های بدنی و کار طاقت‌فرسا آمادگی دارند. این سگ‌ها نژادی سالم با طول عمری بین 12 تا 15 سال هستند. 



ویژگی‌های رفتاری سگ نژاد برد کالی:


سگ‌های نژاد بردر کالی به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین نژادهای سگ در جهان شناخته می‌شوند و این برتری باعث شده تا آن‌ها به حیواناتی ایده‌آل برای کار و همراهی تبدیل شوند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی رفتاری سگ‌های نژاد بردر کالی را بررسی خواهیم کرد:

 

•    هوش و قابلیت یادگیری:
بردر کالی‌ها از هوش فوق‌العاده‌ای برخوردارند و به‌سرعت می‌توانند دستورات و ترفندهای جدید را یاد بگیرند. این توانایی یادگیری بالا، آن‌ها را به سگ‌هایی مناسب برای آموزش در زمینه‌های مختلف مانند: جستجو و نجات، راهنمایی، ورزش و حتی درمان تبدیل کرده است.

 

•    اطاعت و تمایل به جلب رضایت:
بردر کالی‌ها سگ‌هایی مطیع و فرمان‌بردار هستند و از جلب رضایت صاحبشان لذت می‌برند. این ویژگی آن‌ها را به همراهی وفادار و مطیع تبدیل کرده است.

 

•    چابکی و انرژی:
نژاد بردر کالی، سگ‌هایی پر انرژی و چابک هستند که به فعالیت بدنی و ذهنی زیادی نیاز دارند. آن‌ها برای زندگی در آپارتمان‌های کوچک مناسب نیستند زیرا به فضایی وسیع برای دویدن، بازی و فعالیت نیاز دارند.

 

•    وظیفه‌شناسی و تعهد به کار:
وظیفه‌شناسی و تعهد به کار از دیگر ویژگی‌های بارز بردر کالی‌ها است که باعث می‌شود از انجام وظایف محوله لذت ببرند. همین رفتار سگ‌های این نژاد را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کار در مزارع، جستجو و نجات و سایر وظایف مرتبط با سگ‌های کار تبدیل کرده است.


•    تمایل به پارس‌کردن:
بردر کالی‌ها اگر احساس کنند که خانواده یا محیط زندگی آن‌ها در معرض خطر است به پارس‌کردن بیش‌ازحد تمایل پیدا می‌کنند. آموزش صحیح و منظم می‌تواند به کاهش پارس‌کردن در این نژاد کمک کند.

 

•    نیاز به اجتماعی شدن:
 نژاد بردر کالی به‌اندازه کافی اجتماعی است و شدیداً به معاشرت با انسان‌ها و سایر سگ‌ها نیاز دارد. عدم اجتماعی شدن کافی، می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری مانند: ترس، پرخاشگری و اضطراب در این نژاد شود.



شایع‌ترین بیماری‌های سگ نژاد بردر کالی:


سگ نژاد بردر کالی همانند هر نژاد دیگری، مستعد ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی است. برخی از رایج‌ترین این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

 

•    دیسپلازی مفصل ران و آرنج:
این بیماری شایع مفصلی از رشد نامناسب مفصل ران و آرنج ایجاد می‌شود و باعث درد، لگن و آرتروز در سگ می‌گردد.

 

•    آتروفی پیش‌رونده شبکیه و بیماری چشمی کولی:
این بیماری چشمی می‌تواند باعث التهاب، درد و نهایتاً از دست‌دادن بینایی سگ‌های بردر کالی شود.

 

•    کم‌کاری تیروئید:
کم‌کاری تیروئید به دلیل کمبود هورمون تیروئید ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث علائمی مانند: افزایش وزن، ریزش مو و خستگی شود.

 

•    حساسیت:
سگ‌های بردر کالی ممکن است به غذا، محیط‌زیست یا داروها حساسیت داشته باشند. علائم حساسیت این سگ‌ها شامل: خارش، قرمزی پوست، عطسه و اسهال است.

 

نکته: 
در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، سگ بردر کالی خویش را برای معاینات بهداشتی نزد دامپزشک ببرید.



تغذیه و نگهداری سگ نژاد بردر کالی:


سگ بردر کالی نیز همانند سایر نژادهای سگ‌ها، نیاز به تغذیه و مراقبت‌های خاص دارد تا سلامت و شادابی‌اش را حفظ کند. در ادامه مقاله چند نکته کلیدی در خصوص تغذیه و نگهداری سگ‌های این نژاد به حضورتان ارائه خواهیم داد:

 

•    تغذیه:
سگ‌های بردر کالی به‌طور میانگین روزانه به‌ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدنشان به 20 الی 30 کالری نیاز دارند که این مقدار بسته به عواملی مانند: سن، سطح فعالیت و متابولیسم سگ شما می‌تواند متفاوت باشد. بهترین نوع غذا برای سگ نژاد بردر کالی، غذای سگ باکیفیت است که حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات باشد. سعی کنید با دو وعده غذای باکیفیت سگ و آب کافی و تمیز، شرایط ایده‌آلی برای تغذیه سگتان فراهم کنید. 

 

نکته: 
توجه داشته باشید که از ارائه غذای انسان، استخوان و سایر غذاهای ناسالم به سگ جداً خودداری کنید. همیشه به وزن سگتان نظارت کنید و در صورت نیاز، رژیم غذایی او را تنظیم کنید و در نهایت این‌که اگر سگ شما مشکلات گوارشی دارد با دامپزشک درباره تغذیه مناسب او مشورت کنید.



•    نگهداری:
بردر کالی‌ها سگ‌هایی فعال هستند که روزانه به حداقل 1 تا 2 ساعت فعالیت بدنی نیاز دارند و باید به‌طور منظم برای پیاده‌روی و دویدن او را بیرون ببرید. با سگتان بازی‌های نشاط‌آور انجام دهید تا ذهن و بدن او را فعال نگه دارید. بهتر است که دستورات اطاعتی را به نژاد بردر کالی آموزش دهید تا بتواند از ابتدای زندگی اجتماعی شود.

 

•    محیط زندگی:
همان‌طور که اشاره شد، بردر کالی‌ها برای زندگی در آپارتمان‌های کوچک مناسب نیستند. این سگ‌ها به فضای کافی برای دویدن و بازی نیاز دارند. اگر حیاط دارید، آن را برای سگتان به حالت امن در بیاورید تا نتواند فرار کند. بردر کالی‌ها سگ‌هایی اجتماعی هستند که از تنهایی لذت نمی‌برند. آن‌ها بسیار چابک و باهوش هستند و ممکن است زود خسته شوند و رفتارهای مشکل‌ساز ایجاد کنند. بنابراین بهتر است که برایشان فعالیت‌های ذهنی مانند: اسباب‌بازی‌های فکری سگ و تمرینات آموزشی فراهم کنید.



سخن آخر:


سگ نژاد بردر کالی بسیار باهوش، مطیع، چابک، وظیفه‌شناس، وفادار و مهربان است و می‌تواند به همراهی دوست‌داشتنی و ارزشمند برای خانواده‌های فعال و باتجربه تبدیل شود. بااین‌حال، به‌خاطر داشته باشید که این نژاد به فعالیت بدنی و ذهنی زیادی نیاز دارد و برای زندگی در آپارتمان‌های کوچک مناسب نیست. همچنین، آموزش و اجتماعی شدن منظم، برای رشد صحیح و پیشگیری از مشکلات رفتاری در این نژاد ضروری است. امیدواریم که مطالعه این مقاله از پت مال 24، برایتان سودمند باشد و با کمک آن بتوانید زندگی لذت‌بخشی را با سگ بردر کالی محبوبتان تجربه نمایید.


بیشتر بخوانید:

 

1. آشنایی با سگ نژاد آکیتا

 

2. معرفی سگ نژاد گرینلند

 

3. آشنایی با سگ های ‌نژاد بیگل

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش