۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آشنایی با سگ نژاد آکیتا


آکیتا سگی قدرتمند، مستقل و سلطه‌گر است که گونهٔ آکیتا آمریکایی و ژاپنی در تمام کشورها به جز ایالات متحده آمریکا، به عنوان دو نژاد جداگانه از یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند.

 

در حال حاضر دو گونه مجزا از سگ نژاد آکیتا در جهان وجود دارد. گونه ژاپنی که معمولاً به نام آکیتا اینو شناخته می‌شود و گونه آمریکایی که به آکیتا یا آکیتای آمریکایی معروف است. این نژاد به‌خاطر نوع پوشش بدنی به نژادهای اشپیتز شمالی همچون: ژرمن شپرد یا سگ هاسکی سیبری نیز شباهت دارد. در این مقاله از پت مال 24 به معرفی تاریخچه و ویژگی‌های ظاهری و رفتاری سگ آکیتا می‌پردازیم و در ادامه، نکاتی در خصوص تغذیه، آموزش، بهداشت و بیماری‌های رایج این سگ‌ها ارائه خواهیم کرد. لطفاً با ما همراه باشید:

 

تاریخچه و ریشه سگ نژاد آکیتا:


سگ‌های نژاد آکیتا، متعلق به استان آکیتا واقع در شمال ژاپن هستند که اوایل قرن هفدهم میلادی برای شکار و بازی از آن‌ها استفاده می‌کردند. آکیتا به دلیل وفاداری منحصر‌به‌فردش در سال ۱۹۲۰ شهرت جهانی پیدا کرد. این سگ از شهامت، بی‌باکی و وفاداری بالایی برخوردار است. شهامت این نژاد در باغ‌وحش لندن، زمانی که توله ببر سوماترایی بی خانواده شده بود به اثبات رسید. نگهبانان باغ‌وحش از توله‌سگ آکیتا برای این وظیفه مهم استفاده کردند. آن‌ها می‌دانستند که آکیتا می‌تواند در بازی با توله ببر، درس‌های لازم را به او بیاموزد. 



ویژگی‌های ظاهری نژاد آکیتا:


سگ آکیتا با ظاهری قدرتمند و عضلانی، جز سگ‌های نژاد متوسط تا بزرگ دسته‌بندی می‌شود. نرهای این نژاد تا 71 سانتی‌متر قد و 54 کیلوگرم وزن می‌گیرند درحالی‌که آکیتاهای ماده، کمی کوچک‌تر هستند. آن‌ها سر پهن و پوزه‌ای کوتاه دارند، گوش‌هایشان کوچک، نوک‌تیز و به سمت بالا ایستاده است. پاهای پره‌دار و گربه‌مانند آکیتا، او را به شناگر قابلی تبدیل کرده است. 

 

دم این نژاد ضخیم و پرپشت است که آن را روی کمرش حلقه می‌زند. آکیتا‌ها پوشش بدن دو لایه‌ای دارند که لایهٔ زیرین نرم و پشمالو و لایهٔ رویی ضخیم و خشن است. این نژاد در طیف رنگ‌های متنوعی همچون: سفید، قهوه‌ای، کنجدی، سیاه‌وسفید و قهوه‌ای و سفید مشاهده می‌شوند. چشمان قهوه‌ای یا کهربایی، بینی سیاه و حرکات باوقار و قدرتمند، از دیگر مشخصه‌های ظاهری این نژاد زیبا هستند.



ویژگی‌های رفتاری سگ نژاد آکیتا:


آکیتاها سگ‌هایی وفادار، شجاع و مستقلی هستند که به‌عنوان سگ‌های نگهبان فوق‌العاده‌ شناخته می‌شوند. آن‌ها نسبت به خانواده محافظ و مهربان هستند اما ممکن است که نسبت به غریبه‌ها، محتاط و مشکوک شوند. سگ‌های این نژاد به دلیل غریزه شکار قدرتمندشان، می‌توانند با سایر حیوانات به‌خصوص سگ‌های دیگر، پرخاشگرانه رفتار کنند. 

 

سگ‌های نژاد آکیتا بسیار باهوش هستند اما می‌توانند لجباز نیز باشند. تمام این دلایل کافی است تا آموزش و اجتماعی‌کردن آکیتا از سنین پایین آغاز گردد. سگ‌های نژاد آکیتا برای آموزش به صاحب و مربی قاطع، صبور و باتجربه نیاز دارند تا بتوانند آموزش‌های مناسب را یاد بگیرند. این سگ‌ها به دلیل نیاز به ورزش منظم و بازی فراوان به فضای بزرگ‌تری احتیاج دارند و برای زندگی در آپارتمان اصلاً مناسب نیستند.


 


تغذیه سگ‌های نژاد آکیتا:


غذای سگ آکیتا به عواملی همچون: سن، سطح فعالیت و سلامتی او بستگی دارد؛ بااین‌حال، این نژاد به‌طورکلی نیازمند رژیم غذایی باکیفیتی است که سرشار از پروتئین باشد. منابع غذایی پروتئینی مناسب برای سگ‌های آکیتا عبارت‌اند از:


•    گوشت مرغ
•    گوشت گاو
•    گوشت بره
•    ماهی
•    تخم‌مرغ


علاوه بر پروتئین، آکیتاها به کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی نیز احتیاج دارند. می‌توانید این مواد مغذی را از طریق غذاهای خشک سگ باکیفیت، میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل به رژیم غذایی این سگ‌ها اضافه کنید. مقدار غذایی که نیاز سگ شما را برطرف می‌کند به عواملی مانند: سن، وزن و سطح فعالیت او بستگی دارد. به‌عنوان قاعده‌ای کلی، باید دو بار در روز به سگ غذا بدهید و دقت داشته باشید که همیشه آب تازه در اختیار حیوان باشد.


 


رایج‌ترین بیماری‌های سگ نژاد آکیتا:


آکیتاها سگ‌های سالمی هستند اما همانند سایر نژادهای سگ‌ها، مستعد ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌باشند. برخی از رایج‌ترین بیماری‌های سگ نژاد آکیتا به شرح زیر هستند:

 

•    دیسپلازی مفصل ران و آرنج:
ابتلا به بیماری دیسپلازی مفصل ران و آرنج، باعث بروز درد و آرتروز در مفاصل سگ‌های آکیتا می‌شود.

 

•    ولولوس گاستریک:
 ولولوس گاستریک یکی از جدی‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌ها در سگ‌های آکیتا است که ابتلا به آن می‌تواند با پیچ‌خوردن معده یا روده سگ‌های این نژاد همراه باشد.

 

•    بیماری‌های پوستی:
آکیتاها ممکن است مستعد ابتلا به آلرژی، عفونت‌های پوستی و مشکلاتی همچون اگزما باشند.



•    بیماری‌های چشمی:
برخی از بیماری‌های چشمی رایج در آکیتاها شامل: آب‌مروارید، گلوکوم و آتروفی شبکیه پیش‌رونده است.

 

•    کم‌کاری تیروئید:
این بیماری با کمبود هورمون تیروئید مشخص می‌شود و می‌تواند منجر به افزایش وزن، ریزش مو و خستگی مفرط در سگ‌های آکیتا شود.


مهم است که حیوانتان را به‌صورت منظم برای معاینات، نزد دامپزشک ببرید تا از سلامتی سگ اطمینان حاصل کنید. همچنین باید مراقب هرگونه علائمی مانند: درد، لنگیدن، تغییرات در اشتها یا رفتار و مشکلات پوستی در سگ‌های آکیتا باشید چون ممکن است هر کدام از این علائم، نشان‌دهنده مشکلات سلامتی در آن‌ها باشد.


 


آموزش و بهداشت سگ نژاد آکیتا:


همان‌طور که قبلاً اشاره شد، آکیتاها سگ‌های باهوش اما لجبازی هستند که به آموزش و اجتماعی شدن از سنین پایین نیاز دارند. مربیان و صاحبان سگ‌های این نژاد باید قاطع، صبور و باتجربه باشند تا رهبری و آموزش مناسب را به آن‌ها ارائه دهند. آموزش‌های پایه‌ای مانند: اطاعت و فرمان‌برداری برای سگ‌های نژاد آکیتا ضروری است. همچنین در حین آموزش، باید آکیتاها را در معرض افراد و سگ‌های دیگر قرار داد تا مهارت‌های اجتماعی‌شان را توسعه دهند.

 

سگ‌های آکیتا به انجام ورزش‌های منظم و فعالیت بدنی بالا احتیاج دارند تا بتوانند انرژی ذخیره شده را به‌درستی تخلیه کنند. دقت داشته باشید که استحمام در نژاد آکیتا باید به‌ندرت و فقط زمانی که واقعاً کثیف شده باشند، صورت بگیرد. ناخن‌های سگ‌های این نژاد باید به‌طور مرتب کوتاه شوند و برای حفظ سلامت دندان‌‌های سگ، باید آن‌ها را به‌طور روزانه مسواک بزنید. ریزش موی فصلی این نژاد نیز به برس زدن منظم توسط برس سگ نیاز دارد.



سخن آخر:


آکیتا نژادی با ظاهری قدرتمند و عضلانی و شخصیتی وفادار، شجاع و مستقل است که به‌عنوان سگ‌ نگهبان عالی شناخته می‌شود. این نژاد، محافظ و همراه خوبی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود؛ بااین‌حال، به‌خاطر داشته باشید که نگهداری از سگ آکیتا برای همه افراد مناسب نیست. قبل از خرید یا به سرپرستی گرفتن، مهم است که تحقیقات کاملی انجام دهید تا اطمینان کافی برای توانایی برآورده‌کردن نیازهای این نژاد حاصل گردد. 


بیشتر بخوانید:

 

1. معرفی سگ نژاد گرینلند

 

2. معرفی سگ نژاد هاوانیز

 

3. معرفی کامل سگ نژاد بریارد

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش