۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی سگ نژاد هاوانیز


هاوانیز سگی زیباست که موهایش همانند ابریشم نرم، لطیف و بلند می‌باشد. نژاد هاوانیز به دلیل این‌‌که شدیداً به صاحبش می چسبد، سگ چسبناک نیز نام گرفته است.
 
سگ‌‌‌های نژاد هاوانیز، کوچک هستند و به‌خاطر جذابیت ظاهری و شخصیت مهربانشان، محبوبیت زیادی بین حیوانات خانگی دارند. این سگ پر جنب‌وجوش و باانرژی است و در سیرک نیز بسیار کارآمد می‌‌‌باشد. همچنین این نوع سگ برای دستیاری افراد معلول گزینهٔ مناسبی است. اندازهٔ این نوع سگ‌ها متناسب می‌باشد، به‌خوبی تربیت می‌شوند و قابلیت یادگیری خارق‌العاده‌ای دارند.


 


در این مقاله از پت مال 24، قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های کلی سگ نژاد هاوانیز آشنا کنیم و نکاتی در خصوص بیماری‌های رایج، آموزش و شرایط نگهداری این حیوانات دوست‌داشتنی ارائه نماییم. با ما همراه باشید:

 

تاریخچه سگ نژاد هاوانیز:


ریشه دقیق سگ‌های نژاد هاوانیز، هنوز موضوع بحث منتقدان است. برخی معتقدند که این نژاد دوست‌داشتنی از ترکیب نژادهای بیچون فرایز و سگ‌های مالتی با نژادهای دیگری مانند: پودل و اسپانیل تریر به وجود آمده ‌است. شواهد نشان می‌دهد که هاوانیزها ریشه در کوبا دارند و تاریخچه آن‌ها به چند قرن پیش می‌رسد. 

 

سگ‌های این نژاد در قرن نوزدهم میلادی به‌عنوان سگ‌های همراه اشراف محبوبیت پیدا کردند و به اروپا راه یافتند. ملکه ویکتوریا و افراد مشهور دیگر، ازجمله طرفداران هاوانیزها بودند. باشگاه سگ‌های آمریکا در سال 1970 نژاد هاوانیز را به رسمیت شناخت. از آن زمان، این سگ‌های شاداب و باهوش به یکی از محبوب‌ترین نژادها در ایالات متحده و سراسر جهان تبدیل شده‌اند.


 


مشخصات ظاهری سگ نژاد هاوانیز:


سگ‌های کوچک نژاد هاوانیز به‌خاطر موهای بلند و نرمشان، طرفداران زیادی دارند. قد این سگ‌ها بین 20   الی 28 سانتی‌متر و وزن آن‌ها بین 3 تا 6 کیلوگرم است. نژاد هاوانیز اندازه‌ جمع‌وجوری دارد اما بااین‌حال، دارای بدنی عضلانی می‌باشد. سر این سگ‌ها گرد و کوچک، پوزه آن‌ها کوتاه و چشمانی بزرگ و قهوه‌ای دارند. لازم به ذکر است که دُم این سگ‌ها نیز بلند و پُرپشت است.

 

مشخصات رفتاری سگ نژاد هاوانیز:


هاوانیزها جز حیوانات شاد، بازیگوش و باهوش هستند. آن‌ها به‌شدت به صاحبشان وابسته هستند و از گذراندن وقت با آن‌ها لذت می‌برند. لازم به ذکر است که این سگ‌ها به توجه و محبت زیادی نیاز دارند. به همین دلیل، اگر آن‌ها را برای مدتی طولانی تنها بگذارید، ممکن است دچار اضطراب جدایی شوند. سگ‌های هاوانیز با کودکان و سایر حیوانات خانگی نیز رفتار مهربان و خوبی دارند و به‌راحتی با آن‌ها کنار می‌آیند.

 

رعایت نظافت و بهداشت نژاد هاوانیز:


هاوانیزها جز سگ‌های سالم هستند اما مشابه سایر حیوانات، باید مرتباً به بهداشت و نظافت سگ‌های این نژاد اهمیت داد. موهای بلند این سگ‌ها به برس‌کشی و آراستگی منظم احتیاج دارند؛ بنابراین باید مرتباً موهای هاوانیز محبوبتان را برس زده و کوتاه کنید. همچنین این سگ‌ها به‌صورت ماهیانه باید حمام شوند. دندان‌های این نژاد نیاز به مسواک دارند و باید همواره گوش‌های هاوانیزها را با دستمال نمدار نخی تمیز نگه دارید.


 


تغذیه سگ نژاد هاوانیز:


برای نگهداری مناسب از سگ‌های نژاد هاوانیز، باید به تغذیه آن‌ها  توجه داشته باشید. شما می‌توانید برای تغذیه هرچه بهتر سگ‌ از غذای خشک مخصوص سگ یا غذای خانگی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر از غذای خشک سگ استفاده می‌نمایید، باید غذاهای باکیفیتی را انتخاب کنید که متناسب با سن، نژاد و سطح فعالیت سگ شما باشد. این نژاد اگر به سن بلوغ رسیده باشد، روزانه به‌طور متوسط نیم الی یک فنجان غذای خشک سگ نیاز دارد. از بهترین غذاها برای این نژاد می‌توان به مرغ، گوشت گاو، بره، ماهی، تخم‌مرغ، پنیر، روغن ماهی، چربی مرغ، برنج، جو دوسر، سیب‌زمینی، ذرت، گندم و… اشاره کرد.


 


آموزش سگ نژاد هاوانیز:


هاوانیزها به دلیل هوش و اشتیاق به یادگیری، سگ‌هایی بسیار آموزش‌پذیر هستند؛ بااین‌حال همانند هر نژاد دیگری، برای تربیت صحیح آن‌ها به صبر، ثبات و روش‌های مناسب نیاز دارید. در ادامه چند نکته برای آموزش آسان‌تر و سرگرم‌کننده‌تر سگ نژاد هاوانیز برای شما آورده شده است:

 

•    از آموزش‌های کوتاه و متمرکز استفاده کنید: 
هاوانیزها به‌سرعت تمرکزشان را از دست می‌دهند، بنابراین جلسات آموزشی را به 10 الی 15 دقیقه محدود کنید.

 

•    آموزش را سرگرم‌کننده نگه دارید:
از بازی، تشویقی سگ و جوایز خوراکی برای جذب حیوان و حفظ انگیزه او استفاده کنید.

 

•    با دستورات ساده و واضح شروع کنید:
از دستورات ابتدایی همچون: "بشین"، "بیا"، "بخواب" و "بمان" استفاده کنید.



•    ثابت‌قدم باشید:
هر بار که دستورالعمل را به‌درستی اجرا می‌کند، سگ را تشویق کنید و پاداش دهید.

 

•    از تنبیه بدنی خودداری کنید:
تنبیه فقط باعث ترس و اضطراب سگ شما می‌شود و روند آموزش را مختل می‌کند.

 

•    صبور باشید:
فراموش نکنید که هر سگی به‌سرعت استعدادش یاد می‌گیرد و برای آموزش‌دادن به او باید صبور باشید.

 

نگهداری و مراقبت از سگ نژاد هاوانیز:


نژاد هاوانیز مثل تمام سگ‌های دیگر به فعالیت‌های بدنی نیاز دارند اما به‌صورت میانگین پیاده‌روی روزانه به مدت 30 دقیقه برای این حیوانات کافی است. همچنین این سگ‌ها از بازی‌کردن و دویدن در فضای باز لذت می‌برند، به همین خاطر باید از آن‌ها در محیط‌های بزرگ نگهداری کنید. بهتر است بدانید که این نژاد از سگ‌ها، می‌توانند همدمی‌ عالی برای افراد مجرد، خانواده‌ها و افراد مسن باشند. علاوه بر توجه به تغذیه و بهداشت این سگ‌ها، باید به فعالیت ورزشی این حیوانات نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. واکسیناسیون و معاینات منظم پزشکی برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری در این حیوانات خانگی، اهمیت فراوانی دارند.


 


بیمار‌ی‌های رایج نژاد هاوانیز:


در این بخش به چند بیماری رایج‌ که ممکن است نژاد هاوانیز را درگیر کند اشاره می‌کنیم:

 

•    آتروفی پیش‌رونده شبکیه:
 این بیماری باعث تخریب شبکیه چشم در سگ‌های هاوانیز می‌شود.


•    آب‌مروارید:
دومین بیماری چشمی رایج در این نژاد بیماری آب‌مروارید است که باعث کدرشدن عدسی چشم و درنهایت منجر به نابینایی می‌شود. 

 

•    گلوکوم: 
گلوکوم سومین بیماری چشمی رایج در سگ‌های هاوانیز است که به عصب بینایی آسیب می‌رساند و اگر به آن توجه نکنید، باعث کوری سگ شما می‌شود.

 

•    مشکلات پوستی:
هاوانیزها به‌خاطر موهای بلند و نرمی که دارند، ممکن است بیشتر از سایر نژادهای سگ دچار بیمار‌های پوستی، مانند: درماتیت و عفونت‌های پوستی شوند.

 

•    کم‌کاری تیروئید:
سگ‌های نژاد هاوانیز ممکن است با مشکل کم‌کاری تیروئید مواجه شوند که می‌تواند سوخت‌وساز بدن آن‌ها را کُند نماید.

 

برای شناسایی این بیماری‌ها باید مراقب هرگونه علائم  غیرعادی همچون: قرمزی و تورم چشم، ریزش اشک بیش‌ازحد، کاهش بینایی، بی‌حوصلگی، افزایش وزن، ریزش مو، خارش پوست و… باشید که در صورت مشاهده هر کدام از آن‌‌ها، باید هر چه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید.


 


بلوغ و بارداری سگ نژاد هاوانیز:


 این نژاد از سگ‌ها به‌طور معمول بین 6 تا 9 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند. نژاد ماده در اولین فحلی که حدود سن 6 ماهگی است، خونریزی می‌کنند اما نرها در هر زمان می‌توانند بارور شوند. چرخه فحلی در این نژاد هر شش ماه یک‌بار است که حدود 21 روز طول می‌کشد. ماده‌ها برای باروری در 10 روز اول فحلی، آماده نیستند اما در 11 روز دوم، برای باروری آماده می‌شوند. بنابراین، جفت‌گیری باید در 11 روز دوم فحلی انجام شود تا سگ ماده باردار گردد. بارداری در این سگ‌ها حدود 63 روز طول می‌کشد و پس از این مدت باید زایمان انجام شود. ماده‌ها معمولاً در هر زایمان 4 تا 6 توله به دنیا می‌آورند که باید تا 8 هفتگی با مادر بمانند، در 6 تا 8 هفتگی واکسینه شده و به‌طور منظم توسط دامپزشک معاینه شوند.

 

نحوه خرید سگ نژاد هاوانیز:


اگر قصد دارید سگ نژاد هاوانیز خریداری کنید، باید اطلاعات کافی از سن سگ، اصالت و وضعیت سلامتی این نژاد داشته باشید. البته برخورداری از موهایی با رنگ‌های خاص نیز در متغیر بودن قیمت خرید هاوانیزها مؤثر خواهد بود. همچنین باید از طریق پرورش‌دهندگان معتبر سگ و وب‌سایت‌های خریدوفروش حیوانات اقدامات لازم را برای خرید سگ نژاد هاوانیز انجام دهید.



سخن آخر:


در این مقاله از پت مال 24 سعی کردیم شما را با ویژگی‌های ظاهری و رفتاری نژاد هاوانیز آشنا کنیم. همچنین اطلاعات مهمی از بیمار‌هایی که ممکن است سگ پرجنب و جوش و دوست داشتنی شما را درگیر کند به شما ارائه دادیم. امیدواریم با در نظر گرفتن و رعایت تمام موضوعات گفته‌شده، بتوانید زندگی سرشار از شادی و لذتی را برای سگ‌ هاوانیز دلبندتان فراهم نمایید.

 

بیشتر بخوانید:

 

1. معرفی انواع غذای تشویقی برای سگ ها

 

2. مهم ترین دلایل بروز خشونت در سگ ها

 

3. تغذیه پس از زایمان سگ‌ ها



 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش