۰

تخفیف‌های روزانه 👈

مراقبت و تغذیه جوجه مرغ مینا در خانه


مرغ مینا یکی از پرندگان خانگی جذاب است که محبوبیت فراوانی در میان علاقه‌مندان به این حیوانات دارد. این پرنده دارای پرهای زیبا و قابلیت تقلید صدا فوق‌العاده‌ای است که او را در زمره پرندگان منحصر‌به‌فرد قرار می‌دهد. هرکدام از تخم‌‌های مرغ مینا، پس از حدود 17 الی 18 روز تبدیل به جوجه می‌شوند و در زمان تولد با چشمانی بسته، بدون پر و با دهانی باز برای جذب غذا از تخم خارج می‌گردند.

 

در این مطلب، چگونگی مراقبت و تغذیه جوجه مرغ مینا در خانه را به‌صورت مختصر و مفید بررسی خواهیم کرد. از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب، همراه سایت پت مال 24 باشید:


تغذیه جوجه مرغ مینا تا دو هفتگی:


جوجه‌های مرغ مینا در دوهفته اول زندگی، نیازمند مراقبت ویژه‌ای هستند و برای نگهداری آن‌ها، می‌توان از کارتن‌های با ارتفاع مناسب و هوای پاک و تمیز استفاده نمود. تأمین محیط گرم نیز امری حیاتی است. تغذیه جوجه‌های مرغ مینا در این دوره بسیار حائز اهمیت است و برای غذا دادن به آن‌ها می‌توان از سرنگ با حجم 10 سی‌سی استفاده کرد. برای تغذیه این جوجه‌ها، از غذای مخصوص مینا یا همان دانه پارسی استفاده می‌شود. برای تهیه این غذای ویژه، مقداری از دانه را باکمی آب گرم خیس کرده و پس از چند دقیقه با دست، آن را نرم و به شکل گلوله‌های بسیار کوچک درآورده و به‌آرامی دردهان جوجه مرغ مینا قرار دهید.


در تغذیه جوجه‌های مرغ مینا، می‌توان از سرلاک مخصوص طوطی‌سانان نیز استفاده کرد که با استفاده از سرنگ به گلوی جوجه تزریق می‌شود. این نوع سرلاک پرنده با پروتئین و چربی بالا، مواد معدنی و ویتامین‌ها برای رشد و سلامت استخوان‌ها و عضلات پرنده بسیار مفید است. محصولاتی مانند سرلاک پرندگان که حاوی پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های گوارشی هستند، به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند و معمولاً در پت‌شاپ‌ها قابل تهیه می‌باشند.


تغذیه جوجه مرغ مینا باید به‌صورت منظم و با توجه به فواصل زمانی باشد. هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار، جوجه باید تغذیه شود. اهمیت دارد که هر بار از غذای باقی‌مانده از وعده قبل استفاده نشود زیرا این مواد غذایی به‌سرعت فاسد می‌شوند و می‌توانند موجب مسمومیت جوجه مرغ مینا شوند. همچنین، جوجه‌های مرغ مینا نیاز به آب‌ کافی دارند. بهتر است در طول روز و بعد از صرف غذا، با استفاده از قطره‌چکان، چند قطره آب تازه و گرم به آن‌ها داده شود.

 


تغذیه جوجه مرغ مینا تا یک ماهگی:


پس از گذراندن دوهفته اول، جوجه‌های مرغ مینا همچنان به تغذیه دستی نیاز دارند و باید هر سه تا چهار ساعت یک‌بار تغذیه شوند. علاوه بر پلت، می‌توانید از مواد غذایی مانند: پوره سیب، جو دوسر پخته‌شده، تخم‌مرغ آب‌پز و دانه‌هایی مانند: مغز بادام، فندق، گردو، پسته، تخمه خام، کنجد، نخود و ارزن استفاده کنید. این دانه‌ها را با دانه‌های پلت مخلوط کرده و به جوجه مرغ مینا بدهید اما بهتر است غذای این پرنده را به‌طور کامل تغییر ندهید و همچنان بیشتر از دانه‌های پلت استفاده نمایید.

 

بهتر است به جوجه‌های مرغ مینا مکملی نیز ارائه دهید. می‌توانید ویتامین‌های مخصوص پرندگان را در اختیار آن‌ها بگذارید. حدود 750 میلی‌گرم قرص کلسیم را به‌صورت پودر درآورده و در آب حل کنید و به جوجه‌ها بدهید. به یاد داشته باشید که مرغ مینا نیاز کمی به آهن دارد زیرا سیستم گوارشی او قادر به هضم و جذب این ماده نیست و ممکن است منجر به بیماری ذخیره آهن شود.

 


تغذیه جوجه مرغ مینا پس از یک ماهگی:


پس از گذراندن یک‌ماهگی، می‌توانید به جوجه‌های مرغ مینا میوه و سبزی‌ها نیز ارائه دهید. میوه‌هایی با طبع گرم مانند: خرما، موز، خربزه، سیب، گلابی و گیلاس یا میوه‌های حاوی ویتامین C مانند: پرتقال، نارنگی، کیوی، در کنار سیب‌زمینی، برنج و گوشت تازه پخته‌شده و سبزی‌هایی مانند: خیار، کاهو، کلم و هویج، انتخاب مناسبی برای این جوجه‌ها هستند. تغذیه هفتگی یک یا دو بار از این میوه‌ها و سبزی‌ها در طول هفته کافی است. این کار را به‌تدریج و با برنامه انجام دهید.


مرغ مینا جزء پرندگانی است که غذا را به‌سرعت هضم می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که جوجه‌های مرغ مینا به‌سرعت احساس گرسنگی کنند. بااین‌حال، تغذیه آن‌ها نباید زودتر از سه ساعت یک‌بار باشد. بهتر است از ساعت 8 صبح تا 8 شب غذا دادن را ادامه دهید و پس‌ازآن از خوراندن غذا به آن‌ها امتناع کنید. همچنین، ظرف غذا و آب جوجه‌های مرغ مینا را نیز مرتباً استریل کنید تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش