۰

تخفیف‌های روزانه 👈

۱۱ بیماری مشترک بین انسان‌ها و حیوانات خانگی


یکی از مهم‌ترین مشکلات اکثر جوامع، مسئله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. با توجه به اهمیت بیماری‌های مشترک، اطلاع‌رسانی در این زمینه دارای اهمیت زیادی می‌باشد. اغلب کارشناسان و دامپزشکان معتقدند که هر روز تعداد افرادی که به نگهداری حیوانات خانگی ترغیب می‌شوند، افزایش می‌یابند. به همین جهت در این مقاله چند بیماری قابل انتقال از حیوانات خانگی به انسان‌ها را ذکر می‌کنیم:


بیماری‌های مشترک بین حیوانات خانگی و انسان‌ها:


۱- بیماری خراش گربه:
خراش پنجه گربه بیماری است که از گربه به انسان منتقل می‌گردد. معمولاً زیر ناخن گربه، یک سری میکروب وجود دارد که در صورت چنگ زدن گربه به فرد، باعث انتقال این میکروب‌ها از زیر ناخن به درون زخم ایجاد شده می‌گردد که باعث می‌شود، انسان تا 3 روز متوالی تب ‌کند و گاهی نیز دچار تهوع و سردرد ‌شود.

 


۲- درماتوفیتوز:
این ویروس یک بیماری قارچی است. درماتوفیتوز می‌تواند از حیواناتی مانند: گربه، سگ، راسو، اسب، خرگوش و خوکچه هندی به انسان منتقل گردد. این بیماری پوستی معمولاً به‌وسیله تماس پوست با موی حیوان آلوده به‌ویژه گربه به انسان منتقل می‌شود. علایم این بیماری، ریزش موضعی مو می‌باشد که در برخی حیوانات غیر‌قابل رؤیت و تشخیص است.


۳- آنفولانزای پرندگان:
شاید عجیب به‌نظر برسد که گربه مستعد بیماری توسط ویروس آنفولانزای پرندگان است. گربه‌ها همچنین می توانند این ویروس را در میان یکدیگر پخش کنند ولی کارشناسان معتقدند که با توجه به آزمایش‌های انجام شده، خطری درباره ابتلای انسان‌ها از طریق گربه‌ها وجود ندارد.


۴-  تب گزش جوندگان:
تب گزش جوندگان یک بیماری باکتریایی است که از عواملی مانند: گاز گرفتن، پنجه کشیدن یا غذا و آب آلوده به مدفوع جوندگان منتقل می‌گردد. این بیماری در انسان علائمی مانند سرماخوردگی که شامل: تب، سردرد و ضعف‌های عضلانی و حتی فلجی، ایجاد می‌کند و متأسفانه درمان قاطعی برای آن وجود ندارد.


۵-  سالمونلوز:
سالمونلوز یک بیماری باکتریایی است که از مدفوع حیوانات به‌ویژه خزندگان و اردک‌ها و جوجه‌مرغ‌ها منتقل‌ می‌گردد. معمولاً خزندگان در دستگاه گوارش دارای باکتری سالمونلوز هستند و این باکتری روی پوست آن‌ها یا حتی روی قفس و محل زندگی آن‌ها نیز قابل‌رؤیت است. این باکتری جزء باکتری‌های نرمال خزندگان است و اگر آن‌ها اجازه رفت‌و‌آمد در منزل را داشته باشند، باعث انتقال و گسترش بیماری به تمام افراد منزل خواهند شد.

 

۶-  مایکو باکتریوم:
مایکوباکتریوم  یک باکتری قابل انتقال از ماهی و آکواریوم می‌باشد که شایع‌ترین راه انتقال آن به انسان، وجود زخم‌های باز مانند: بریدگی و خراش‌های روی پوست است. برای جلوگیری از انتقال این باکتری، هنگام تمیز کردن آکواریوم از دستکش استفاده کنید.


۷-  تب طوطی:
تب طوطی یک بیماری مشترک بین پرندگان و انسان می‌باشد که معمولاً در فضولات و ترشحات بینی پرنده دیده می‌شود. انسان‌ها می توانند با استشمام ذرات خشک‌شده و معلق در هوا، به بیماری مبتلا شوند. اگر کسی دارای پرنده‌ خانگی است و علایمی چون: تب، احساس گرما، سرفه خشک یا سردرد و دردهای عضلانی دارد، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کند.

 


۸-  ویروس B:
یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و میمون است که از انواع میمون‌ها به انسان منتقل می گردد. این ویروس در محل زندگی میمون به‌شکل بومی وجود دارد. این بیماری از محل گاز‌گرفتگی میمون صورت می‌گیرد و اغلب کشنده می‌باشد. 


۹-  تب زرد:
تب زرد یا استفراغ سیاه، بیماری خطرناکی است که از میمون به انسان منتقل می‌شود و راه انتقال آن از طریق گزش پشه می‌باشد. دوره این بیماری ۳ الی ۶ روزه است که علائم خفیف شبیه آنفولانزا دارد. در موارد حاد، عواملی مانند: تب‌شدید همراه با سردرد، تهوع و ضعف وجود دارد که اغلب تب دومرحله‌ای است و کلیه و کبد تحت‌تأثیر قرار می گیرد تا خونریزی و زردی ایجاد شود.


۱۰-  تب خونریزی‌ دهنده‌ کریمه ‌کنگو:
تب خونریزی دهندۀ کریمه‌کنگو، یک بیماری ویروسی واگیردار و خطرناک است که با تب و خونریزی همراه است. اغلب این بیماری مخصوص حیواناتی مانند: خرگوش، پرندگان، گاو و گوسفند است اما در مواقع خاص این بیماری‌ها در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد و بسیار کشنده می‌باشد.

 


۱۱- آلرژی:
پزشکان معتقدند ۲۰ الی ۲۵ درصد افراد در معرض آلرژی هستند و پزشکان دنبال راه‌حلی برای درمان آن هستند اما این بیماری رو به افزایش است. عامل آلرژی‌زا در گربه شناخته شده و بزاق و سایر ترشحات بدن جانورانی مانند: گربه، موش صحرایی و اسب می‌تواند سبب ایجاد آلرژی در انسان شود. این عامل، پروتئینی است که در بزاق جانور موجود است و پس از خشک شدن بزاق چسبیده به موهای حیوان، به‌صورت ذرات کوچک  در هوا پراکنده است که باعث ایجاد آلرژی در انسان می‌شود.

 

توصیه:
توصیه می‌شود که دست‌هایتان را بعد از تماس با حیوان خانگی حتماً بشویید و به بچه‌ها اجازه ندهید در محل وجود مدفوع حیوانات خانگی یا سایر حیوانات بازی کنند.
 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش