۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آشنایی با انواع سگ ها از نظر شخصیت


بعضی از سگ‌ها خشن و تندرو و برخی دیگر مهربان و دوست‌داشتنی هستند. سگ‌ها ممکن است ترسناک، خجالتی یا بیرون‌گرا باشند و تمام این رفتارها بستگی به نژاد آن‌ها ندارد. سگ‌ها، گربه‌ها و پرنده‌ها خصوصیات و اخلاقیات متفاوتی دارند. آشنایی با این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را بهتر بشناسید و رابطه بهتری با حیوان خانگی برقرار کنید.

 

انواع شخصیت سگ ها:


صاحبان سگ‌ها می‌دانند که هر سگی شخصیتی منحصر‌به‌فرد دارد و رفتارهای مختلفی نشان می‌دهد. شخصیت سگ‌ها به نژاد و تربیت آن‌ها بستگی دارد. در طول زمان، برخی از ویژگی‌ها در سگ‌ها تقویت شده و به ویژگی‌های نژادی آن‌ها تبدیل شده‌اند. مهم است که صاحبان سگ‌ها، ویژگی‌های شخصیتی سگشان را بشناسند تا در تربیت و ارتباط با آن‌ها موفق باشند. تشخیص خلق و خوی سگ، می‌تواند از دوره ۷ هفتگی تا ۱۲ هفتگی انجام شود. همچنین، توجه به محیط و تربیت سگ نیز بر رفتار آن تأثیر دارد.


در نهایت، برای صاحبان سگ‌ها که هدف خاصی در نگهداری از سگ دارند، مهم است که سگی با شخصیت مدنظرشان را انتخاب کنند. همه سگ‌ها اختلافاتی در شخصیت دارند و برخی نژادها خصوصیت‌های خاصی دارند اما باید توجه داشت که همیشه استثناها وجود دارد و تربیت و محیط نیز در شخصیت سگ‌ها تأثیر دارد.

 

 

سگ پرخاشگر:


در هر نژاد سگ، سگ‌هایی وجود دارند که نسبت به سایر هم‌نژادهایشان جثه بزرگتری دارند. این سگ‌ها عموماً پرخاشگری بیشتری نسبت به دیگران نشان می‌دهند. آن‌ها به جثه بزرگشان افتخار می‌کنند و احساس برتری نسبت به دیگران دارند. این تمایل به برتری را از طریق رفتارهای خشونت‌آمیز در برابر حیوانات یا انسان‌ها نشان می‌دهند. این دسته از سگ‌ها ممکن است تمایل کمتری به اطاعت از دستورات صاحبشان داشته باشند و حتی به حکم‌فرمایی از سوی صاحبش علاقه‌ای نداشته باشند. آن‌ها به نسبت دیگر هم‌نوعانشان، مستقل تلقی می‌شوند و توجه زیادی به خواسته‌های صاحبشان نمی‌کنند. آن‌ها تمایل دارند قلمروشان را مشخص کنند و در برابر سگ‌های دیگر نیز رفتاری حاکمیت‌طلبانه داشته باشند.


همچنین، این نوع سگ‌ها به صداهای ناگهانی واکنش نشان می‌دهند و به‌طور فزاینده‌ای آشفته می‌شوند. اگر غریبه‌ای وارد خانه شود، حالت تهاجمی می‌گیرند و دشمنی نسبت به حیوانات یا حتی انسان‌ها نشان می‌دهند و آن‌ها را تعقیب و حمله می‌کنند. اگر یکی از این سگ‌ها را در خانه دارید، باید به تربیت و آموزش ویژه‌ای برای کنترل پرخاشگری او فکر کنید. سگ‌های با اعتماد‌به‌نفس بیشتر، معمولاً تمایل بیشتری به پذیرش مراقبت و سلطه صاحبشان دارند اما به تشخیص خودشان نیز اعتماد دارند. آن‌ها می‌توانند به‌عنوان حیواناتی باهوش و با هیجانات منطقی تلقی شوند و پاسخی منطقی به صاحبشان ارائه می‌دهند.

 


در هر نژاد سگ می‌توان به سگ‌های اجتماعی برخورد کرد. حتی در بین سگ‌های شکاری نیز شخصیت‌های اجتماعی وجود دارند. این سگ‌ها علاقه‌مند به بیرون رفتن، گشت‌و‌گذار و بازی هستند و لذت می‌برند که وقتشان را با صاحبشان سپری کنند و بازی‌های فیزیکی و دونفره انجام دهند.

 

سگ با اعتماد به نفس:


سگ‌های با اعتماد‌به‌نفس نیز ممکن است در صورت لزوم گاز بگیرند اما محل گاز گرفتن برای این سگ‌ها با سگ‌های پرخاشگر متفاوت است. سگ‌های با اعتماد‌به‌نفس بیشتر، مراقبت و سلطه صاحبشان را می‌پذیرند اما به تشخیص خودشان نیز اعتماد دارند. آن‌ها می‌توانند به‌عنوان حیوانات عاقل در نظر گرفته شوند و پاسخ منطقی‌ای به صاحبشان ارائه دهند. این باعث برقراری یک ارتباط پایدار و مفید دوطرفه بین صاحب و سگ می‌شود. آن‌ها قادرند به‌خوبی خوب و بد را تشخیص دهند و می‌دانند کدام رفتار نادرست است. این ویژگی برخلاف رفتار سگ‌های پرخاشگر است که به‌صورت کلی غیرقابل پیش‌بینی و ناهماهنگ هستند و به دستورات مخالف و ناکوک دست می‌دهند.


بنابراین، سگ‌های با اعتماد‌به‌نفس به‌عنوان سگ‌های آتش‌نشان، راهنما، نگهبان، غریق نجات یا سگ‌های پلیس استفاده می‌شوند. سگ‌های ژرمن شپرد و گریت دین از جمله این نژادهای سگ‌ با اعتماد‌به‌نفس و باهوش هستند که به‌دلیل بدن قوی، هوش بالا و خصوصیات اخلاقی خاص، به‌عنوان نگهبانان، سگ‌های راهنما برای نابینایان و سگ‌های پلیس برای ردیابی جنایتکاران استفاده می‌شوند.

 

 

سگ اجتماعی:


این سگ بسیار دوست‌داشتنی و صمیمی است. این نوع سگ‌ها به‌راحتی با محیط و شرایط جدید وفق پیدا می‌کنند و با تربیت مناسب، به‌سادگی با انسان‌ها دوست می‌شوند و شرایط را می‌پذیرند. اگر به‌دنبال یک سگ برای نگهداری در خانه هستید، این نوع سگ‌ها انتخاب مناسبی هستند. برای پیدا کردن سگ‌هایی با این ویژگی‌ها، نیازی به جستجو در یک نژاد خاص نیست. این ویژگی‌ها در تمام نژادها ممکن است موجود باشد، حتی در سگ‌های شکاری نیز شخصیت‌های اجتماعی وجود دارد. این سگ‌ها عاشق بیرون رفتن، گشت‌و‌گذار و بازی هستند و از وقت‌گذرانی با شما و انجام بازی‌های فیزیکی و دونفره لذت می‌برند. آن‌ها کنجکاو هستند و به صاحبشان توجه زیادی می‌کنند تا دستورات و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. لمس و نوازش برایشان لذت‌بخش است و به غریبه‌ها نیز اجازه می‌دهند آن‌ها را نوازش کنند به‌دلیل ارتباط خوبی که با افراد غریبه برقرار می‌کنند، شیتزوها و تریرها از جمله سگ‌های اجتماعی هستند.

 

سگ فرمان بر:


این سگ‌ها از دستوراتی که به آن‌ها داده می‌شود، تبعیت می‌کنند اما تبعیت آن‌ها معمولاً به‌دلیل سازگاریشان است و بیشتر از ناامیدی نشأت می‌گیرد. به‌همین دلیل، آن‌ها حساس هستند و علائم حساسیت را نشان می‌دهند. در برابر سگ‌های دیگر، رفتارهای تهاجمی نشان نمی‌دهند و مطمئن هستند که به دیگران آسیبی نمی‌رسانند. بسیار کم اتفاق می‌افتد که رفتار خشونت‌آمیزی نسبت به صاحبشان نشان دهند و اگر یک غریبه وارد خانه شود، بسیار بعید است که سروصدا کنند. این سگ‌ها معمولاً برای فعالیت‌های گروهی استفاده می‌شوند زیرا می‌توان اطمینان داشت که به همه فرمان‌ها پایبند هستند و کار و برنامه را مختل نمی‌کنند. این سگ‌ها برای زندگی در خانه و بازی با کودکان نیز انتخاب خوبی هستند زیرا شما کاملاً بر آن‌ها تسلط دارید اما تسلط و فرمان‌برداری به این معنی نیست که هرگونه رفتاری را می‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید. همان‌طور که گفته شد، آن‌ها حساس هستند و ممکن است خشمگین شوند.

 

 

سگ مستقل:


در واقع، این سگ‌ها جزء گروهی از سگ‌ها هستند که کمتر در کانون توجه افراد برای نگهداری قرار می‌گیرند. این امر به‌دلیل دشواری در تربیت آن‌ها و کمتر بودن آمادگی افراد برای سر‌و‌کار با آن‌ها است. این سگ‌ها نیاز زیادی به حضور در کنار انسان و تجربه عاطفه و محبت ندارند. بیشتر تمایلشان به بودن در تنهایی است. به‌همین دلیل، افراد تنها زمانی به این نوع سگ‌ها روی می‌آورند که مطمئن باشند نیازی به برقراری ارتباط نزدیک با آن‌ها ندارند. این سگ‌ها نه‌تنها نیازی به محبت شما ندارند بلکه به شما به‌همان اندازه محبت نیز نخواهند داشت.

 

سگ با احساس ناامنی، وابسته و ترسو:


ممکن است که شما سگ‌هایی را دیده باشید که به صاحبانشان وابسته هستند و از جدایی ناراحت می‌شوند. این سگ‌ها تغییرات را به‌راحتی پذیرفته و اغلب از کمبود اعتماد‌به‌نفس و عدم محبت رنج می‌برند. آن‌ها به‌شدت به صاحبانشان وابسته هستند و به آن‌ها محبت نشان می‌دهند. در عوض، این سگ‌ها به سهولت فرمان می‌پذیرند زیرا تمایل دارند صاحبشان را به‌عنوان یک دوست نزدیک و همراه دائمی بپذیرند. آن‌ها رابطه‌ای با سگ‌های دیگر برقرار نمی‌کنند و ترس و نگرانی نشان می‌دهند، به خصوص در مقابل سگ‌های بی‌نظم که ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه‌ای انجام دهند.

 

در برخورد با توله‌ها و سگ‌هایی که این ویژگی‌های شخصیتی را دارند، باید مراقب باشید تا احساس ناامنی و ترس آن‌ها تقویت نشود. اگر رفتار نادرستی با این سگ‌ها داشته باشید، در بزرگسالی ممکن است خجالتی و ترسو شوند. سگ‌های ترسو گاهی ممکن است به‌علت ترس، رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهند. برای اصلاح این رفتارها و کاهش ترس، نیاز به روش‌های تربیتی ویژه است و صبوری در این مسیر ضروری است. اصلاح این رفتارها و کاهش ترس سگ‌ها، ممکن است زمان ببرد اما با صبوری و مهربانی، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت. این ویژگی‌ها در تمام نژادهای سگ‌ها ممکن است دیده شود.


 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش