۰

تخفیف‌های روزانه 👈

طوطی خورشیدی


طوطی‌های خورشیدی، نوعی پرنده خشن هستند که به دلیل ظاهر زیبا، رفتار بازیگوش و ماجراجویانه، آواز بلند و شخصیت پرزرق و برق‌شان، شناخته می‌شوند. این طوطی‌ها با پرهای فوق‌العاده زیبا و بدنی استثنایی، در مقایسه با سایر پرندگان بسیار جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند.


این نوع طوطی‌ها بسیار پرصدا هستند و معمولاً همه را به صدا می‌آورند. آن‌ها به‌عنوان پاراکیت خورشیدی یا طوطی‌سان کانور نیز شناخته می‌شوند. طوطی خورشیدی به دلیل زیبایی و منقار بزرگش شهرت دارد. طول بدن این پرنده به‌طور متوسط حدود ۳۰ سانتی‌متر است و به خاطر رنگ نارنجی روشن و زردش متمایز می‌باشد. بیشتر آن‌ها در بخش‌هایی از بدنشان دارای لکه‌های سبز هستند. طوطی خورشیدی منقاری سیاه دارد و دور چشمانش حلقه‌های سفید دیده می‌شود. همچنین، دُم این طوطی بلند و به شکل مخروطی است.


بدن رنگارنگ و شخصیت جذاب و دل‌نشین این طوطی، آن را برای صاحبان حیوانات خانگی بسیار محبوب کرده است. این پرنده نیز در دسته پرندگان پرورشی جای دارد زیرا تولیدمثل آن به‌سادگی انجام می‌شود.


پرندگان جوان تا حدود دو سال پس از تولد، رنگ واقعی‌شان مشخص نیست. اگرچه رنگ طوطی نر و ماده هیچ تفاوتی ندارد اما گفته می‌شود که طوطی‌های نر کمی روشن‌تر هستند. همچنین، طوطی‌های نر، سر مربعی شکل و صاف‌تری دارند، درحالی‌که سر طوطی‌های ماده گردتر و کوچک‌تر است. بااین‌حال، تشخیص جنسیت آن‌ها تنها برای پرورش‌دهندگان ماهر امکان‌پذیر است.

 

زیستگاه طبیعی: 
طوطی‌های خورشیدی، به‌طور عمده در مناطقی از آمریکای جنوبی، به‌ویژه در شمال برزیل، ونزوئلا و گویان یافت می‌شوند. اقلیم گرم و بارانی این مناطق، محیط مناسبی برای زندگی و تکثیر طوطی‌های خورشیدی فراهم می‌کند. طبیعتاً این مناطق با تنوع پرنده‌ها و زیستگاه‌های غنی، جایگاه مناسبی برای این نوع طوطی‌ها می‌باشد.

 


مراقبت و تغذیه: 
طوطی خورشیدی، بازیگوش‌تر از پرندگان کوچک‌تر نیست و علاقه دارد در زمان بازی خارج از قفس باشد. این پرنده توجه صاحبش را جلب می‌کند و احساس انزوا را نمی‌پذیرد. علاوه بر این، با طوطی‌های دیگر رابطه خوبی دارد و ناراحت نمی‌شود اگر صاحبش به هر دو طوطی به یک اندازه توجه کند. ازآنجاکه این طوطی از رده دم‌ قیفی‌ها است، می‌تواند با طوطی‌های جاندایا، میترد، ناندای، سرطلایی، تاج آبی و یا حتی دم‌ قیفی‌های دیگر جفت شود؛ اما نه برای تولیدمثل.


این پرندگان به‌طور معمول با دوستان نزدیکشان همدردی می‌کنند. بعضی از پرورش‌دهندگان، گونه‌هایی مانند: ساندی و جنسون را پرورش می‌دهند اما این کار پیشنهاد نمی‌شود زیرا می‌تواند منجر به فساد خزانه ژنی آن‌ها (که محدود است) شود. برای طوطی‌ها، استفاده از رژیم غذایی متعادل و تنوع وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات، توصیه می‌شود. طوطی خورشیدی با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و معاینات دوره‌ای توسط دامپزشک، می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۵ سال عمر کند.

 

نوع شخصیت و نحوه رفتار: 
طوطی‌های خورشیدی، به‌عنوان حیواناتی بازیگوش، اغلب اوقات به پشت خوابیده یا از طناب آویزان می‌باشند و همیشه سرگرم‌کننده هستند. این پرندگان، به‌راحتی آموزش می‌بینند اما در صورت تحریک شدن ممکن است نوک بزنند. بااین‌حال، طوطی‌های خورشیدی بسیار مهربان و نوازش‌ پذیر هستند و به صاحبان مهربان، بسیار وفادار خواهند بود. آن‌ها پرندگان خانگی خوبی هستند و اگر اعضای خانواده نسبت به آن‌ها مهربان باشند و توجه کنند، به آن‌ها آسیب نمی‌رسانند.


طوطی خورشیدی یا سان کانور، پرسروصداترین گونه نیست اما گونه‌ای آوازخوان است، پس نباید انتظار ساکت شدن از آن‌ها داشت. احتمالاً طوطی‌های خورشیدی از قناری‌ها پرسروصداتر نباشند اما کیفیت صدا مهم است. صدای تیز و بلند، فریاد طوطی‌ها است. صدای طوطی‌هایی که احساس ناامنی و تنهایی می‌کنند، ممکن است مداوم و آزاردهنده باشد. آن‌ها سخنگوهای فوق‌العاده‌ای نیستند اما می‌توانند چند کلمه را یاد بگیرند.

 

 

بهداشت و شرایط متعادل: 
طوطی‌ها، به‌خصوص طوطی‌های خورشیدی، ممکن است به خارج کردن پرهایشان بپردازند. این موضوع می‌تواند به علت بی‌حوصلگی یا عدم تحریک ذهنی مناسب آن‌ها باشد. برای جلوگیری از این رفتار، می‌توان با فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای بازی، جستجوی غذا و فراهم کردن منابع مواد ایمن برای جویدن، آن‌ها را سرگرم کرد.


همچنین، کانورها مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند: بطنی، پساتسین منقار، بیماری پر، پسیتاکوز، مال اکلوژن منقار و آسپرژیلوز هستند. معاینات منظم بهداشتی توسط دامپزشک پرندگان برای حفظ سلامتی آن‌ها بسیار مهم است. دامپزشک می‌تواند در مراحل اولیه، بسیاری از علائم بیماری را تشخیص دهد و درمان مناسب را به آن‌ها ارائه کند.


کمبود کلسیم نیز یکی از بیماری‌های شایعی است که طوطی‌های نر و ماده ممکن است به آن مبتلا شوند. طوطی‌هایی که در قفس‌های کوچک زندگی می‌کنند نیز ممکن است با مشکل اضافه‌وزن مواجه شوند. بنابراین، توجه به تغذیه مناسب و فضای مناسب برای فعالیت طوطی‌ها بسیار اهمیت دارد.


 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش