۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی سگ نژاد شیتزو


سگ نژاد شیتزو به معنای "شیر کوچک" است. این سگ‌ها به‌طور عمده به‌عنوان همدم انسان‌ها پرورش می‌یابند و در منزل خانه‌داران مهربان، شاد و اهلی از آن‌ها استقبال می‌شود. آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای دنبال کردن افراد از اتاقی به اتاق دیگر، در کنار آن‌ها بمانند. شیتزوها از زمان‌های قدیم در برابر افراد از هر طبقه اجتماعی، حتی امپراتورها، قرار گرفته‌اند. اگر به دنبال دوستی کوچک، زیبا و مناسب برای زندگی در آپارتمان هستید، سگ نژاد شیتزو گزینه‌ بسیار مناسبی است. در این مقاله، به معرفی سگ نژاد شیتزو می‌پردازیم:

 

تاریخچه سگ نژاد شیتزو: 


اولین سند ثبت شده نسبت به شیتزو، مربوط به هزار سال پیش است اما باور بر این است که ریشه و نسب این نژاد به زمان‌های قبل از آن برمی‌گردد. اغلب تصور می‌شود که شیتزوها از چین به دنیا آمده‌اند اما درواقع وطن اصلی شیتزو همسایه‌ غربی چین، به نام تبت است. در سلسلهٔ مینگ، شیتزوها به‌عنوان حیوانات خانگی نگهداری قرار می‌شدند. بعدها، چینی‌ها آن‌ها را با پاگ‌ها و پکنیزها ترکیب کرده‌اند و این ترکیب نهایتاً به شیتزوی امروزی منجر شد. نام "شیتزو" از اسطوره‌های بودایی الهام گرفته شده است که خدای یادگیری بودایی قادر به تبدیل به شیری بزرگ است.


انقلاب کمونیستی در چین تأثیر قابل‌توجهی بر شیتزو داشت و تقریباً به وجود آن پایان داد. در اوایل قرن بیستم، تنها 14 نمونه از این نژاد باقی مانده بودند، شامل هفت نر و هفت ماده. این 14 سگ برای بازسازی نژاد استفاده شدند. با گذر زمان، محبوبیت و جمعیت شیتزو افزایش یافت. امروزه، شیتزو یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ در سراسر جهان است. بسیاری از افراد مشهور که به جذابیت خاص و عجیب این حیوان جذب شده‌اند، تصمیم به خرید و نگهداری شیتزو گرفته‌اند.

 

ظاهر سگ نژاد شیتزو: 


نام "شیتزو" به معنای "شیر کوچک" درواقع مناسب با شرایط ظاهری او است زیرا خز کرکی این نژاد شبیه یال شیر است و راه رفتن و وضعیت بدن آن وقار و قدرت را نشان می‌دهد. همه این ویژگی‌ها در بدنی کوچک جا گرفته‌اند. بدن شیتزو کمی کشیده و قوی است و قد آن بلند و عضلانی می‌باشد. سر آن گرد و چشم‌ها برجسته و پوزه‌اش کوتاه است. دم شیتزو به سمت بالا و روی پشت قرار دارد.

 

هر دو نر و ماده شیتزو ارتفاعی در حدود ۲۲ تا ۲۶ سانتی‌متر و وزنی تقریباً ۴ تا ۷/۲ کیلوگرم دارند. شیتزوها دارای پوشش خز بلند، براق و مجللی هستند که به‌طور معمول در دو طرف بدن به‌صورت آبشاری ریخته می‌شود. اگر اجازه رشد به موها داده شود، آن‌ها به زمین می‌رسند. خز می‌تواند صاف یا کمی موج‌دار باشد. همچنین، سگ‌های شیتزو نمایشی باید موهای سر‌شان را بسته نگه دارند. این نژاد سگ در تمام رنگ‌های مختلف موجود است.

 

 

نظافت و نگهداری سگ نژاد شیتزو: 


موهای صورت شیتزوها به تمام جهات ممکن رشد می‌کنند. حتی زدن گیره مو نیز نمی‌تواند از رشد موها جلوگیری کند و پوشاندن چشم‌ها به مدت کوتاه نیز موجب متوقف شدن رشد موها نمی‌شود اما این وضعیت فقط به موهای صورت مربوط نمی‌شود و موهای بدن شیتزوها نیز بیش‌از‌حد رشد می‌کنند. برای اینکه موهای بدن شیتزوها تحت کنترل باشند، باید آن‌ها را ماهانه کوتاه کنید. بهتر است موهای شانه شیتزوها را روزانه یا حداقل 4 تا 5 بار در هفته بشوید.


همچنین، توصیه می‌شود که شیتزوها را هر سه تا چهار هفته یک‌بار حمام کنید. شیتزوها ریزش موهای زیاد ندارند. چشم‌های آن‌ها باید روزانه با پارچه‌ای مرطوب تمیز شوند. گوش‌ها نیز باید هفته‌ای یک‌بار چک و از کثیفی پاک شوند و ناخن‌ها هر ماه باید کوتاه شوند. همچنین، در صورت نیاز، باید کیسه مقعدی سگ را تخلیه کنید.

 

خلق و خوی سگ نژاد شیتزو: 


شیتزوها به‌طور کلی به‌عنوان سگ‌هایی با رفتارهای شیطنت‌آمیز شناخته می‌شوند. آن‌ها دارای طبیعتی بامزه، بازیگوش و محبت‌آمیز هستند. شیتزوها لذت می‌برند تا رفتارهای بامزه و شیطنتی انجام دهند تا صاحبشان را به خنده بیندازند. این نژاد سگ بسیار اجتماعی و مردم‌گرا است و بامحبت، توجه و همراهی انسان رشد می‌کند. تعامل خوب و صمیمی با صاحبش سبب می‌شود که شیتزو با هر چیزی سازگار شود. آن‌ها با مردم، سگ‌های دیگر و حتی حیوانات خانگی کوچک‌تر رفتار دوستانه و صمیمی دارند.


شیتزوها عموماً به کودکان علاقه زیادی دارند و از بودن و بازی با آن‌ها لذت می‌برند. آن‌ها به‌طور کلی شیطنت‌های کودکان را بپذیرفته و بدشان نمی‌آید که با آن‌ها شیطنت کنند. درواقع، شیتزوها ممکن است از کودکان کشیدن موها یا گوش آن‌ها لذت ببرند. اما بهتر است به کودکان آموزش داده شود که با رفتار مناسب و احترام با شیتزو برخورد کنند زیرا شیتزوها ممکن است به دلیل حسادت و نیاز به توجه بیشتر، رفتار ناگواری نشان دهند.

 


شیتزوها اغلب اراده قوی و سرسختی دارند. براثر تشدید، آن‌ها ممکن است مقاومت نشان دهند و نیاز به آموزش و پرورش صحیح داشته باشند. ازنظر تغذیه، شیتزوها به‌طور عمومی علاقه زیادی به جویدن وسایل خانه ندارند اما علاقه زیادی به حفاری دارند.


شیتزوها بازیگوش هستند و به‌ویژه از بازی و تعامل با بچه‌ها لذت می‌برند. آن‌ها سگ‌های وفاداری هستند و همواره آماده در آغوش گرفتن و نزدیکی هستند. بااین‌حال، باید توجه داشت که شیتزوها ممکن است ازنظر عاطفی حساس و آسیب‌پذیر باشند. بنابراین، والدین باید به فرزندانشان آموزش دهند که با احترام و با مرزهای شخصیتی حیوان برخورد کنند. همچنین، زمانی که شیتزو بیش‌از‌حد تحریک شده است، ممکن است آشفته و پرخاشگر شوند.

 

ورزش سگ نژاد شیتزو: 


خانه‌نشین کردن شیتزوها چالش‌برانگیز است و پرورش شیتزویی خوش اخلاق، بدون اجتماعی شدن غیرممکن به نظر می‌رسد. شیتزوها به دلیل خزهای مجلل و روان و همچنین بنیان عضلانی قوی‌شان، در مسابقات ورزشی سگ پیروز می‌شوند اما برای نگهداری شیتزو به‌عنوان سگ خانواده، پیاده‌روی روزانه در پارک یا جلسات بازی در حیاط‌خلوت، برای برآوردن نیازهای آموزشی آن کافی است. همچنین، در خصوص شیتزوها و ورزش آن‌ها باید ملاحظات خاصی رعایت شود. به‌عنوان‌مثال: آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی نفس بکشند و در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌گیرند. بنابراین، در هوای گرم و مرطوب، بهتر است آن‌ها را بیرون نبرید.

 

همچنین، استفاده از قلاده کتفی به‌جای قلاده گردنی معمولی توصیه می‌شود زیرا قلاده گردنی معمولی ممکن است فشار روی نای آن‌ها ایجاد کرده و تنفس را مختل کند. با توجه به مشکلات تنفسی شیتزوها، صاحبان سگ باید نسبت به ورزش حیوان بیش‌از‌حد مراقبت کنند. هر روز یک ساعت ورزش برای شیتزو کافی است. می‌توانید با آن‌ها پیاده‌روی کنید اما حتماً مطمئن شوید که در مسیرهای تمیز قدم برمی‌دارند تا گردوخاک یا زباله وارد چشم آن‌ها نشود زیرا این ممکن است باعث عفونت شود. همچنین، به‌عنوان بخشی از تمرین، می‌توانید به همراه شیتزو مناطق اطراف منزل را کاوش کنید تا حافظه و آشنایی آن‌ها با محیط تقویت شود. همچنین، می‌توانید در فعالیت‌هایی مانند پرتاب توپ با حیوان شرکت کنید. تمامی این فعالیت‌ها باعث تحریک ذهنی و جسمی شیتزو خواهد شد.

 

 

مشکلات رایج سلامتی سگ شیتزو: 


شیتزوها، مانند سایر نژادهای سگ، مستعد بیماری‌های خاصی هستند، با‌این‌حال میانگین طول عمر آنها بین 10 تا 18 سال است. یکی از مشکلات شایع چشم در این نژاد، عدم بسته شدن مناسب پلک‌ها است که باعث می‌شود چشم‌ها در معرض و مستعد تحریک قرار گیرند. مشکلات چشمی شایع در شیتزوها شامل: خشکی قرنیه، التهاب، آب‌مروارید، آتروفی پیش‌رونده شبکیه، آب‌مروارید نوجوانان و جداشدگی شبکیه می‌باشد. مشکلات سلامتی سگ شیتزو شامل مشکلات ارتوپدی مانند: دررفتگی کشکک و دیسپلازی مفصل ران است که اغلب در این نژاد گزارش شده‌اند. همچنین، شیتزوها مستعد ابتلا به آلرژی هستند که عمدتاً به محیط بیرونی که پر از گرده گیاهان است و مواد غذایی مرتبط می‌شود. مشکلات سلامتی سگ شیتزو عبارتند از: 


•    بیماری‌های کلیه و کبد
•    مشکلات زانو
•    شرایط چشمی
•    آلرژی


تغذیه سگ نژاد شیتزو: 


برای انتخاب بهترین رژیم غذایی شیتزو، باید متابولیسم بالا، پوشش بلند و ابریشمی و مستعد ابتلا به آلرژی را در نظر داشت. متابولیسم بالا را با ارائه وعده‌های غذایی مکرر و پرکالری مدیریت کنید. برای مشکل آناتومی براکیسفالیک، از کیبل‌هایی با اندازه و شکل مناسب استفاده کنید. برای حفظ پوشش بلند و ابریشمی، غذای شیتزو حاوی ویتامین A و اسیدهای چرب امگا باشد. 


شیتزوهای مبتلا به آلرژی باید با فرمول‌های غذایی خاصی که برای سگ‌های آلرژیک طراحی شده‌اند، تغذیه شوند. به‌طورکلی، شیتزوها عاشق غذا خوردن هستند و اگر به آن‌ها اجازه داده شود هرچقدر که می‌خواهند بخورند، چاق می‌شوند. با در نظر گرفتن بروز مشکلات زانو و لگن در این نژاد، باید از چاقی با تجویز رژیم‌های غذایی سخت و ورزش جلوگیری کرد. 

 

 

آموزش سگ نژاد شیتزو: 


توله‌سگ‌های شیتزو به‌راحتی بزرگ می‌شوند زیرا به‌طور طبیعی خوش‌اخلاق هستند. آن‌ها اعتمادبه‌نفس بالایی دارند و با بچه‌ها و سگ‌های دیگر همبازی می‌شوند. این سگ‌ها عموماً دوست دارند در داخل خانه باشند. داشتن غذاهای مناسب و غنی از مواد مغذی برای این توله‌سگ‌ها، به حفظ اندامی قوی و داشتن خز زیبا کمک می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا قوی و سالم بمانند. حتماً غذای مخصوص توله‌سگ بخرید تا مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را دریافت کنند.


شیتزوها دستورات را سریع درک می‌کنند؛ بااین‌حال، زمانی که به بلوغ می‌رسند، اطاعت کردن سخت‌ترین تمرین برای آن‌ها خواهد بود. همچنین، به دلیل داشتن مثانه کوچک، تربیت این حیوان در خانه چالش‌برانگیز است. برای کمک به شیتزو، هر سه ساعت بعد از غذا دادن یا بازی، توله‌سگ‌ را بیرون ببرید. بهترین کار این است که شیتزوها را در جوانی با بردن آن‌ها به مکان‌های مختلف و اجازه دادن به تعامل با مردم و سایر حیوانات تشویق به معاشرت کنید تا بتوانند تعامل خوب و سازنده را یاد بگیرند. این سگ‌ها ستایش شدن را دوست دارند زیرا با این کار می‌خواهند تعامل بیشتری با شما برقرار کنند.

 

سخن آخر: 


شیتزوها به‌عنوان سگ‌های پوزه‌کوتاه، با چالش‌های تنفسی زیادی مواجه هستند. برای جلوگیری از تشدید مشکلات تنفسی و بهبود کیفیت زندگی این نژاد، توصیه می‌شود از سیستم تنفسی آن‌ها محافظت شود. اجتناب از سیگار کشیدن، استفاده از مواد شیمیایی خشن و محصولات پاک‌کننده و عدم قرار گرفتن در معرض گرده و علف‌های تازه بریده‌شده، برخی از قوانین ساده‌ای هستند که در درازمدت می‌توانند مفید باشند. شیتزوها همچنین عاشق غذا هستند، اما اگر بدون برنامه و بدون محدودیت شروع به خوردن غذا کنند، نه تنها چاق می‌شوند بلکه تحرک آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، مهم است که از حیوان خانگی به خوبی مراقبت کنید و در صورت بروز مشکلات، سریعاً به دامپزشک اطلاع دهید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش