۰

تخفیف‌های روزانه 👈

10 پرنده‌ خانگی برتر


راز انتخاب پرنده خانگی مناسب از دیدگاه متخصص: 
عدم آگاهی از نیازها و تمایلات پرنده و بی‌تجربگی در نگهداری از آن، می‌تواند به شکست در انتخاب پرنده خانگی منتهی شود. قبل از خرید و نگهداری پرنده، بهتر است نیازهای آن را بشناسید و اطمینان حاصل کنید که قادر به رفع آن‌ها هستید. بین نگهداری در خانه، آپارتمان یا باغ نیز تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به آن توجه کرد زیرا در غیر این صورت، شما و پرنده با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.


در ادامه این مطلب، شما با پرندگان مناسب برای نگهداری در خانه و آپارتمان آشنا خواهید شد. همچنین مزایا و معایب پرورش هرکدام از این پرندگان را بررسی می‌نماییم. علاوه بر طوطی خاکستری آفریقایی و فالکو پرگرینوس که در بین پرندگان گران‌قیمت جزء معروف‌ترین گونه‌ها هستند، شما با پرندگانی مانند فنچ نیز آشنا خواهید شد که با قیمت مناسب، می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. در این مقاله، 10 پرنده خانگی برتر را از دیدگاه تخصصی بررسی می‌کنیم:

 

علت علاقه به نگهداری پرندگان در خانه: 


برخی افراد پرنده‌های زینتی را برای سرگرمی فرزندانشان خریداری می‌کنند و برخی دیگر نیز آن‌ها را برای جوجه‌کشی و کسب درآمد پرورش می‌دهند اما در این مطلب، تمرکز صرفاً بر روی خرید پرنده برای تفریح، داشتن دوست خانوادگی و پر کردن اوقات فراغت قرار دارد.


پرندگان زینتی به‌عنوان حیوانات باهوش، می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. آموزش حرکات و ترفندها به پرنده‌، باعث ایجاد سرگرمی بیشتر خواهد شد. برخی از پرندگان مانند: طوطی خاکستری آفریقایی، طوطی ملانگو، عروس هلندی و مینا، قادر به صحبت کردن هستند و می‌توانید به آن‌ها کلمات را آموزش دهید. البته، اگر شما علاقه زیادی به نگهداری پرندگان در خانه دارید و می‌توانید زمان کافی را به مراقبت از آن‌ها اختصاص دهید، راهنمایی‌های ارائه شده در این متن به شما کمک خواهد کرد.

 

 

انتخاب پرنده‌ خانگی برای نگهداری در خانه: 


برای انتخاب پرنده مناسب، باید درک کاملی از نیازها و خصوصیات آن داشته باشید. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که مکان نگهداری در خانه یا آپارتمان شما مناسب است و می‌توانید وقت کافی را برای مراقبت و توجه به پرنده اختصاص دهید. توجه به تعهد زمانی و سازگاری شخصیتی با پرنده نیز بسیار مهم است. درنهایت پیش از خرید پرنده، اطلاعات کاملی درباره نیازها و محدودیت‌های نگهداری جمع‌آوری کنید و پرنده‌ای انتخاب کنید که بهترین سازگاری را با شما و محیط زندگی‌تان دارد. معمولاً انتخاب پرنده را به‌عنوان مسئولیت و نیازهای آن در نظر بگیرید. پرنده نیز مانند: سگ یا گربه، نیاز به توجه و مراقبت دارد. هرچند نیازهای انواع پرندگان با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان‌مثال: نیازهای عاطفی طوطی خاکستری آفریقایی با نیازهای قناری قابل‌مقایسه نیست. انتخاب طوطی خاکستری آفریقایی در خانه کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد.

 

برخی از افراد ترجیح می‌دهند پرنده‌ای داشته باشند که صرفاً آواز بخواند و همیشه در قفس باشد، درحالی‌که برخی دیگر دوست دارند به پرنده ترفندها و حرکات جالب آموزش دهند و لذت ببرند. همچنین، برخی از افراد تمایل دارند پرنده‌ای زینتی را در خانه نگه دارند تا با آن صحبت کنند و از صدای پرنده لذت ببرند. به‌طورکلی، پرندگانی مانند طوطی خاکستری آفریقایی، کاکل، کاکادو، ماکائو، مالانگو، فنچ، قناری، گنجشک، لارک، مینا و کبوتر برای نگهداری به‌عنوان پرندگان زینتی مناسب هستند. بااین‌حال، نگهداری از پرندگانی مانند: جغد و فالکو پرگرینوس توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است خطرات و بیماری‌های زیادی را به همراه داشته باشند. پس در انتخاب پرنده، به ویژگی‌ها و نیازهای هر گونه توجه کنید.


معرفی 10 پرنده خانگی برتر: 


1 -طوطی خاکستری آفریقایی: 
طوطی خاکستری آفریقایی، پرنده‌ای زینتی و باهوش است که توانایی صحبت کردن و تقلید صداها را دارد اما نگهداری از آن نیاز به توجه و دانش خاصی دارد و برای پرورش آن، باید از غذا و اسباب‌بازی‌های خاصی استفاده کرد. به همین دلیل، تنها افرادی که توانایی نگهداری و پرورش طوطی خاکستری آفریقایی را دارند، می‌توانند این پرنده را به‌ خوبی نگهداری کنند.

 


طوطی‌های خاکستری آفریقایی می‌توانند به‌راحتی صدا را تقلید کنند و باکمی آموزش قادر به تکرار کلمات و جملات باشند.

آن‌ها می‌توانند صدای شما را بسیار واضح تقلید کنند اما باید توجه داشت که نگهداری از طوطی‌های خاکستری آفریقایی، نیازمند توجه و مراقبت دائم است. اگر در حفظ و مراقبت از آن‌ها کوتاهی نمایید، ممکن است با اعتراض و جیغ‌و‌داد آن‌ها مواجه شوید. بنابراین، اگر زمان کافی برای مراقبت از این پرنده را دارید، طوطی خاکستری آفریقایی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

 

2 -مرغ عشق: 
مرغ عشق یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ترین انواع طوطی‌هاست. این پرنده‌ها معمولاً به‌صورت جفت خریداری می‌شوند زیرا در صورت تنهایی، به افسردگی و بیماری مبتلا می‌شوند. البته برخی افراد ممکن است آن‌ها را به‌صورت تکی نگهداری کنند اما باید به خاطر داشت که در این صورت باید همیشه آن‌ها را سرگرم نمایید تا احساس تنهایی نکنند. همچنین می‌توانید آینه‌ای را در قفس قرار داده و از اسباب‌بازی‌های مناسب برای سرگرمی آن‌ها استفاده کنید. این اقدامات به پرنده کمک بزرگی خواهد کرد.

 


مرغ عشق نیز هوش بالایی دارد و می‌تواند ترفندها و فنون را یاد بگیرد. اگرچه قابلیت صحبت کردن و تقلید صدا را ندارد اما به‌عنوان پرنده‌ای خانگی، می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند.

 

3 -عروس هلندی (کاکوتی): 

عروس هلندی یا کاکوتی، که همچنین با نام "بادکنک" شناخته می‌شود، یکی از پرطرفدارترین پرنده‌های خانگی پس از مرغ عشق است. این پرنده‌ها بسیار آرام، سرگرم‌کننده و مهربان هستند و اگر بتوانید چند ساعت در روز را با آن‌ها بگذرانید، بهترین دوست شما خواهند بود. بااین‌حال، اگر زمان کافی برای بازی با پرنده ندارید، بهتر است آن‌ها را به‌‍صورت جفت خریداری کنید تا پرنده تنها نشود و از افسردگی و بیماری جلوگیری شود.

 


کاکوتی‌ها تا حدی قادر به تقلید صدا هستند اما تخصص آن‌ها در سوت زدن بسیار بالاست و می‌توانند ترفندهایی مانند: انداختن سکه در قلک و چرخیدن یا ایستادن مشابه عقاب را یاد بگیرند. بنابراین، برای سرگرمی شما عالی هستند. عروس هلندی‌ها از نژادهای مختلفی تشکیل شده‌اند اما همه آن‌ها شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و ویژگی‌های اخلاقی و هوش مشابهی دارند.

 

4 -شاه طوطی و ملانژ(ملانگو): 
شاه طوطی و ملانژ هر دو از خانواده طوطیان هستند و شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند اما ازنظر ظاهری، دارای تفاوت‌های خاصی هستند که این دو پرنده را از یکدیگر متمایز می‌نماید. شاه‌ طوطی به‌طور معمول بزرگ‌تر از ملانژ است و دارای منقاری قرمز رنگ است. همچنین، برای تشخیص ملانژ از شاه طوطی، می‌توان به گردن و عنبیه آن‌ها توجه کرد، که در قسمت‌های جداگانه توضیح داده شده است.

 


هر دو این پرنده‌ها نسبتاً پرسروصدا هستند و اگر با فردی آشنا نباشند، ممکن است چنگ زنند و گاز بگیرند. اگر به آن‌ها رسیدگی نشود یا دچار سوءتغذیه شوند، ممکن است شروع به جیغ زدن کنند. هر دو این پرنده‌ها هوش بالایی دارند و قادر به یادگیری کلمات و تقلید صدا هستند. با مراقبت و آموزش مناسب، می‌توانند بسیار مهربان باشند و ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. همچنین، توانایی یادگیری ترفندها و حرکات خاصی را نیز دارند.

 

5 –کاکادو: 
طوطی کاکادو یا همان طوطی سفید بدن، یکی از گران‌قیمت‌ترین طوطی‌ها است و از هوش بالایی برخوردار است. این پرنده، قابلیت یادگیری کلمات و صحبت کردن را دارد و می‌تواند همبازی شما باشد. هوشش آن‌قدر بالاست که حالت عصبانیت و خوشحالی شما را به‌راحتی متوجه می‌شود. اگر قصد دارید این پرنده را پرورش دهید، می‌توانید جوجه‌ای چندماهه را بخرید و خودتان از آن مراقبت کنید.

 


طوطی کاکادو دارای پرهای سفید بر روی بدن و تاجی بزرگ بالای سر است که هنگام ابراز احساسات باز و بسته می‌شود. برخی از این پرنده‌ها، صورتی‌رنگ هستند که بسیار کمیاب و گران‌قیمت هستند. این خانواده طوطیان عمدتاً در مناطق استرالیا پراکنده هستند اما در مناطقی مانند: فیلیپین و جزایر والاسیا در شرق اندونزی، گینه‌نو و جزایر سلیمان یافت می‌شوند.

 

6 –ماکائو: 
طوطی ماکائو یا آرا، بزرگ‌ترین نوع طوطی است و برای نگهداری او، به اتاقی بزرگ نیاز است تا پرنده بتواند به‌راحتی در آن پرواز کند. این پرنده در رنگ‌های سبز و قرمز یافت می‌شود و صرف‌نظر از نژاد خاصی که به آن تعلق دارند، طوطی‌های ماکائو بسیار باهوش و مهربان هستند و شما به‌راحتی می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید.

 


7 –قناری: 
قناری‌ها پرنده‌های بسیار زیبا و خوش‌صدایی هستند و قدرت آواز خواندن بالایی دارند. آن‌ها معمولاً بدون جیغ زدن یا عصبانیت برای شما آواز می‌خوانند. قناری‌ها نیاز کمتری به وقت دارند و برای پرواز، نیاز به فضای بزرگی ندارند. همچنین هزینه نگهداری و تغذیه آن‌ها نسبت به طوطی‌ها کمتر است. بنابراین، قناری‌ها به‌عنوان گزینه‌ای خوب به‌عنوان پرنده خانگی محسوب می‌شوند، به‌خصوص اگر حوصله تحمل فریاد و شلوغی طوطی‌ها را ندارید و زمان کافی برای بازی با پرنده ندارید.

 

 

8-فنچ: 
فنچ‌ها از پرنده‌های خانگی ارزان و بی‌دردسر هستند. آن‌ها مقاومت خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند و به‌راحتی در دسته‌های گروهی زندگی می‌کنند. صدای بلند آن‌ها ممکن است برخی افراد را آزار دهد اما برای علاقه‌مندان به صدای پرنده‌ها جذاب است. در کل، اگر به دنبال پرنده‌ای زیبا، مهربان و با حجم صدای بالا هستید، فنچ‌ها گزینه خوبی برای شما خواهند بود.

 

 

9 – مرغ مینا: 
پرنده مینا از هوش بالایی برخوردار است و می‌تواند کلمات و صداها را تقلید کند اما به‌اندازه طوطی بازیگوش، در تقلید صداها برتری ندارد. اگر مینا را به‌عنوان پرنده خانگی انتخاب کنید، باید بدانید که قدرت صحبت کردن او، کمتر از طوطی خاکستری آفریقایی است. همچنین در اولین برخورد، احتمالاً انگشت شما را به‌عنوان ابزاری دفاعی در نظر می‌گیرد و به آن حمله می‌کند. بهتر است هیچ پرنده دیگری را در کنار مینا نگهداری نکنید زیرا این پرنده‌ها معمولاً خشن هستند و به پرندگان دیگر حمله خواهند کرد. اگر مینا را به‌عنوان حیوان خانگی پرورش دهید، آن‌ها به شما وابسته می‌شوند و می‌توانید وقت زیادی را با آن‌ها بگذرانید. همچنین، قادر خواهید بود کلمات زیادی را به آن‌ها آموزش دهید.

 

 

10 –کبوتر: 
کبوترها پرندگان جالبی هستند و می‌توانند به‌عنوان پرنده خانگی، نگهداری شوند. آن‌ها نیازمند فضای بزرگ و پرواز منظم هستند و بهتر است در فضاهای باز مانند: حیاط یا پشت‌بام نگهداری شوند. نگهداری از کبوترها، ممکن است پیچیده تر از نگهداری از برخی دیگر از پرنده‌ها باشد. 

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش