۰

تخفیف‌های روزانه 👈

۶ هفته ابتدایی زندگی گربه


رشد بچه‌ گربه‌ها در هفته‌های اول زندگی آن‌ها بسیار سریع است و در این دوره رشدی فوق‌العاده قابل‌مشاهده است. این نوع رشد، در دوره‌های دیگر زندگی گربه‌ها به این سرعت اتفاق نمی‌افتد.

 

هفته اول زندگی گربه: 


بچه‌گربه‌های تازه به دنیا آمده در این مرحله دارای وزنی حدود ۳۰ گرم هستند و در دست شما جا می‌شوند. بند ناف آن‌ها در ۲ تا ۳ روز جدا می‌شود، اما گوش‌ها و چشمانشان هنوز باز نشده است. اگرچه بچه گربه‌ها در این سن بسیار ناتوان هستند اما مادرشان به‌طور غریزی نیازهای آن‌ها را می‌شناسد. او آن‌ها را تغذیه می‌کند، نزدیکش نگه می‌دارد تا گرم بمانند و با زبان زبرش آن‌ها را تمیز می‌کند. گربه‌های مادر نسبت به فرزندانشان بسیار حساس هستند و در صورت دخالت بیش‌از‌حد انسان‌ها، ممکن است مکان بچه‌گربه‌ها را تغییر دهند. در هفته اول زندگی، وزن بچه‌گربه‌ها از حدود ۳۰ گرم به دو برابر، یعنی حدود ۶۰ گرم، افزایش می‌یابد. این نشان می‌دهد که در این مدت کوتاه، رشد سریعی در آن‌ها رخ می‌دهد. می‌توان گفت در این هفته اول، بچه‌گربه‌ها مانند کارخانه‌های کوچک پردازش غذا عمل می‌کنند و تنها فعالیت آن‌ها خوابیدن است، زیرا هنوز قادر به انجام فعالیت‌های دیگر نیستند.

 

هفته دوم زندگی گربه: 


بچه گربه‌ها به رشد خیره‌کننده‌شان ادامه خواهند داد و روزانه حداقل ۱۰ گرم به وزنشان اضافه خواهند کرد. گربه مادر باید تغذیه مناسبی داشته باشد تا بتواند مواد مغذی را که طی شیردهی از دست می‌دهد، جبران کند. به‌تدریج، چشمان بچه‌گربه‌ها شروع به باز شدن می‌کنند و پس از ۹ تا ۱۴ روز، چشمانشان کاملاً باز می‌شوند. در ابتدا، دید آن‌ها تار است و مردمک چشم به‌راحتی منقبض و منبسط نمی‌شود، بنابراین باید در این مرحله، آن‌ها را از نورهای شدید دور نگه داشت. همچنین، قدرت بویایی بچه‌گربه‌ها کم‌کم رشد و توسعه می‌کند و در طول زمان آن‌ها آگاهی از وجود خواهران و برادران را پیدا خواهند کرد.

 


هفته سوم زندگی گربه: 


باز شدن کامل مجرای شنوایی در بچه‌گربه‌ها رخ می‌دهد اما توانایی شنوایی آن‌ها هنوز در حال رشد است و صداهای بلند ممکن است وحشت‌زده شدن آن‌ها را به همراه داشته باشد. رنگ چشمان آن‌ها همچنین ممکن است در این مرحله شروع به تغییر کند. حس بویایی بچه‌گربه‌ها همچنان درحال‌توسعه و رشد است. بچه‌گربه‌ها در این مرحله توانایی ادرار کردن را به‌صورت خودآگاه پیدا می‌کنند و سیستم گوارش آن‌ها همچنان در حال رشد است. گربه مادر همچنان با تمیز کردن آن‌ها ادامه می‌دهد تا زمانی که بچه‌گربه‌ها این توانایی را یاد بگیرند. گاهی بچه‌گربه‌ها از سنین پایین شروع به ایجاد صدا می‌کنند و این کاملاً طبیعی است. در این سن، معمولاً دندان‌های آنان شروع به رشد می‌کند.

 

هفته چهارم زندگی گربه: 


در هفته‌های سوم و چهارم، بچه‌گربه‌ها شروع به ایستادن و تلاش برای راه رفتن می‌کنند، اگرچه حرکت‌های آن‌ها هنوز ناهماهنگ است. دم آن‌ها هنوز بسیار کوتاه است و سرشان نسبت به پاها و بدنشان بسیار بزرگ و بی‌تناسب به نظر می‌رسد. گربه مادر همچنان به‌عنوان سرپرست و مراقب بچه‌گربه‌ها عمل می‌کند. تغذیه مناسب مادر در این مرحله همچنان اهمیت بالایی دارد و باید به او توجه و مراقبت مناسب ارائه شود.

 

 

هفته پنجم زندگی گربه: 


در این مرحله، بچه‌گربه‌ها به‌طور آزادانه در اطراف می‌چرخند و با یکدیگر بازی می‌کنند. حس استقلال‌طلبی در آن‌ها رو به رشد است، اگرچه هنوز در نزدیکی گربه مادر قرار می‌گیرند. اکنون زمان بسیار مناسبی است که آن‌ها رابطه اجتماعی را با انسان‌ها شروع کنند. در این دوران، می‌توانید غذاهای کنسروی را به آن‌ها معرفی کنید. برند مناسبی از غذا را انتخاب کرده و سعی کنید با غذایی که گربه مادر مصرف می‌کند، هماهنگ باشید، زیرا آن‌ها کم‌کم با مادر‌شان در غذا شریک خواهند شد. برای تجربه‌های اولیه آن‌ها، از ظروف کم عمق استفاده کنید. گرچه گربه مادر در این دوران تلاش می‌کند بچه‌گربه‌ها را از شیر جدا کند اما این فرآیند گاهی تا هفته‌های ۸-۱۰ طول خواهد کشید. بچه‌گربه‌ها در این مرحله می‌توانند با جعبه خاک آشنا شوند. آن‌ها به جعبه خاک کوچک و جداگانه‌ای نیاز دارند تا بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. در جعبه خاک، ارتفاع خاک حداکثر ۵ سانتی‌متر باشد.

 

هفته ششم زندگی گربه: 


در این مرحله، توانایی‌های اجتماعی بچه‌گربه‌ها بهبود می‌یابد و به‌زودی آن‌ها به گربه‌هایی بالغ تبدیل خواهند شد. آن‌ها قادر به دویدن، پریدن و سرگرم کردن یکدیگر هستند. بااین‌حال، سعی کنید در این مرحله آن‌ها را خیلی خسته نکنید، زیرا هنوز در فرآیند رشد و توسعه قرار دارند و نیاز به استراحت و خواب آرام دارند. در این مرحله، بچه‌گربه‌ها برای ایجاد رابطه با انسان‌ها به مادرشان نگاه می‌کنند و اگر گربه مادر رابطه راحتی با انسان‌ها داشته باشد، بچه‌گربه‌ها نیز به‌تدریج عملکرد مشابهی خواهند داشت اما باید توجه داشت که اگر در طول این شش هفته بچه‌گربه‌ها به انسان‌ها عادت نکرده باشند، آموزش آن‌ها ممکن است فرآیندی طولانی و کند در انتظار شما باشد. صبوری و تمرکز در آموزش و ایجاد رابطه با آن‌ها می‌تواند بهترین راه برای ایجاد ارتباط مؤثر با بچه‌گربه‌ها باشد.

 

 

زمان رفتن به خانه بچه گربه‌ها: 


بچه‌گربه‌هایی که به خوبی اجتماعی شده و دیگر به شیر مادر نیازی ندارند، در چند هفته آینده آماده می‌شوند تا به خانه جدید‌شان بروند. اگر شما چندین ماه منتظر بوده‌اید تا بچه‌گربه جدیدی را به سرپرستی قبول کنید، اکنون زمانی پرهیجان برایتان خواهد بود. با خوشحالی و همراهی صبورانه، می‌توانید این دوران را با بچه‌گربه‌های جدیدتان به‌عنوان اعضای جدید خانواده لذت ببرید. بهتر است در این مرحله نیازهای غذایی، بهداشتی و اجتماعی آن‌ها را به‌درستی رعایت کنید و محیطی امن و مساعد برای رشد و تکامل آن‌ها فراهم کنید.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش