۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آشنایی با قناری و جفت گیری آن ها


قناری، پرنده‌ای محبوب انسان‌ها است که به مدت صدها سال، بیش از 200 نژاد مختلف از آن پرورش داده‌شده است. همانند سگ‌ها، هر نژاد قناری به دلیل مهارت یا ظاهر خاصی، ارزشمند است.


قناری پرنده‌ای کوچک و دوست‌داشتنی است که برای اکثر افراد مبتدی در نگهداری از پرندگان، انتخاب اولیه می‌باشد. این موجود کوچک باقدرت خاصش، توانسته است بسیاری را مادام‌العمر به عشق قناری‌ها متصل کند. ارتباط قناری با ما از طریق صدایی آهنگین، ملایم و دل‌نشین برقرار می‌شود. قناری‌ها به‌دقت پرورش داده‌شده‌اند تا در انواع مختلف رنگ، اندازه و صدا وجود داشته باشند. قناری‌ها پرندگانی ارزان‌قیمت هستند و تقریباً می‌توان آن‌ها را در هر فروشگاه حیوانات خانگی پیدا کرد.
 
مراحل جفتگیری و تولید مثل قناری: 


یکی از نکات مهم در تولیدمثل قناری، انتخاب جفت مناسب است. هنگام انتخاب قناری‌ها برای پرورش و جفت‌گیری، به دنبال پرندگان جوان با پرهای خوب، فعال و هوشیار باشید. قناری‌های نر، عموماً خواننده‌های سرزنده‌ای هستند و زمانی که آماده جفت‌گیری هستند، با زیبایی و با صدای رسا و قوی آواز می‌خوانند. قناری‌های ماده نیز باید فعال و آماده جفت‌گیری باشند. پرنده‌ای با پرهای نرم، پرهایی با ظاهر سبک‌تر و نرم‌تر خواهد داشت، درحالی‌که پرنده‌ای با پرهای سخت، پرهایی محکم و قوی خواهد داشت که در برابر بدن قرار می‌گیرند.

 

رنگ پرنده با پرهای سخت، عموماً تیره‌تر است. هرگز دو پرنده با پرهای نرم را برای جفت‌گیری با یکدیگر انتخاب نکنید زیرا این ممکن است منجر به ایجاد کیست شود. قناری‌ها برای جفت‌گیری موفق و تولید تخم‌های بارور، نیاز به آماده شدن برای تولیدمثل دارند. آن‌ها حساس به نور هستند و در فصل مشخصی باید پر ریزی کنند. بهترین روش برای قرار دادن آن‌ها در شرایط تولیدمثل، نگهداری آن‌ها در اتاقی با چراغ‌های با نور تمام طیف و استفاده از تایمر است. پس از اتمام پر ریزی، نور چراغ‌ها باید در هرروز چند دقیقه افزایش یابد تا درنهایت در هر روز به‌مدت 12 ساعت روشنایی داشته باشند.

 

در صورت استفاده از تایمر، حتماً چراغ شبانه کوچکی روشن باشد تا تغییر ناگهانی در نور دریافتی قناری‌ها رخ ندهد. همچنین، در‌صورتی‌که چراغ‌ها به‌طور ناگهانی خاموش شوند، ممکن است قناری‌ها در تاریکی آسیب ببینند. نرها با خواندن آهنگی کامل، آمادگی جفت‌گیری را نشان می‌دهند و به ماده غذا می‌دهند. ماده‌ها گاهی اوقات از نرها غذا می‌خواهند و همچنین شروع به پاره کردن کاغذ یا اشیاء دیگر می‌کنند. وقتی مشاهده می‌کنید که ماده‌ها در منقار رشته یا کاغذ دارند، به این معنی است که آماده جفت‌گیری هستند. جفت‌گیری معمولاً در اوایل صبح در کف قفس انجام می‌شود.

 

غذا دادن قناری نر به ماده نشانه چیست؟ 


قناری‌های نر می‌توانند در فصل جفت‌گیری کاملاً عاشقانه رفتار کنند. اگر نر در همان قفس با ماده‌ای باشد که علاقه‌مند به جفت‌گیری با اوست، به ماده غذا می‌دهد و حتی ممکن است او را ببوسد. وقتی ماده غذایی را قبول کند و نشانه‌های علاقه و ابراز محبت را از طرف نر تصدیق کند، قناری نر و ماده آماده جفت‌گیری خواهند بود.

 

 فصل جوجه‌کشی قناری چه زمانی است؟ 


قناری‌های ماده در کل از اواسط تابستان تا اوایل پاییز آماده تولیدمثل هستند. فصل تولیدمثل قناری به تعداد ساعات نوری که پرندگان در طول روز دریافت می‌کنند و همچنین دمای هوا بستگی دارد. بیشتر قناری‌ها سه بار در سال و گاهی اوقات حتی چهار بار تخم‌ می‌گذارند. به‌طورکلی، مناسب‌ترین دوره برای تولیدمثل پرندگان و به‌ویژه قناری‌ها، با توجه به میزان نور خورشید دریافتی در طول روز تعیین می‌شود. پرندگان حداقل به 12 تا 14 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند زیرا این نور هورمون‌های جنسی را تحریک می‌کند که حیوانات را به جفت‌گیری ترغیب می‌نماید.

 

از کجا بفهمیم قناری جفت خورده است؟ 


واقعاً علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد قناری ماده جفت خورده است. یکی از بارزترین علائم، تغییرات در ناحیه آلت ماده و شکم است. قبل از فصل تولید مثل، دهانه آلت ماده شبیه نر کمی خم می‌شود و به نظر می‌رسد شکمش جداشده است. 


چگونه قناری نر را با ماده جفت کنیم؟ 

 

برای جفت‌گیری قناری‌ها، علاوه بر ملزومات اساسی که قبلاً برای پرندگان تهیه کرده‌اید، برای جفت‌گیری نیاز به قفسی بزرگ، لانه‌ای برای تخم‌گذاری و لوازم لانه‌سازی ضروری قناری ماده برای ساخت لانه دارید. اگر مکانی که قصد قرار دادن قفس را دارید هر روز کمتر از 14 ساعت در معرض نور خورشید قرار دارد، ممکن است به نور مصنوعی برای روشن کردن قفس نیاز داشته باشید. همچنین، توصیه می‌شود قناری نر و ماده را تا زمان تولید مثل جدا نگه دارید و قفس‌های آن‌ها را در اتاقی مجزا نگه دارید زیرا قناری‌ها تمایل به جنگ دارند و نر ممکن است به ماده آسیب برساند.

 


برای جفت‌گیری قناری‌ها، آن‌ها را در دمای حدود 70 درجه فارنهایت و حدود 14 ساعت در معرض نور قرار دهید. قناری‌های نر و ماده وقتی آماده جفت‌گیری هستند، رفتارهای مختلفی نشان می‌دهند. نرها معمولاً قبل از ماده‌ها آماده می‌شوند. نشانه‌های آماده‌ بودن برای جفت شدن شامل: افتادن بال هنگام آواز خواندن، خواندن آهنگ‌های شدیدتر و بلندتر است. آن‌ها ممکن است در گوشه و کنار قفس برقصند و وقتی سایر نرها در نزدیکی آن‌ها باشند، رفتار تهاجمی نشان می‌دهند. ماده‌ها معمولاً وقتی آماده باشند، شروع به پاره کردن کاغذ می‌کنند، گویی که در حال آماده‌سازی لانه می‌باشند. نشانه مشخص‌تری از آمادگی آن‌ها زمانی است که آلت آن‌ها قرمز و متورم می‌شود. همچنین، ممکن است وقتی نرها در نزدیکی باشند، دمشان را بالا آورده و چمباتمه بزنند.

 

بهتر است قفس‌های قناری‌های نر و ماده را نزدیک یکدیگر قرار دهید اما آن‌ها را در قفس مشترک قرار ندهید. می‌توانید قفس‌ها را کنار یکدیگرقرار داده و با استفاده از جداکننده‌ای مرکزی درون قفس‌ها، قناری‌ها را از یکدیگر جدا نگه دارید. در‌این‌صورت، قناری‌ها به‌تدریج به یکدیگر عادت می‌کنند و از رفتارشان می‌توان فهمید که آیا آماده جفت‌گیری هستند یا خیر؟ همچنین، لانه‌ای را در قسمتی از قفسی که برای تولیدمثل استفاده می‌شود، اضافه کنید. وقتی ماده شروع به ساخت لانه می‌کند و مواد لانه‌سازی را به لانه اضافه می‌کند، نشانه‌ای از آماده شدن برای جفت‌گیری است. پس از ظهور علائم آمادگی جفت‌گیری، می‌توانید قناری‌ها را به یکدیگر نزدیک کنید و آن‌ها را در قفسی مشترک قرار دهید.

 

تقویت قناری برای جفت‌گیری: 


هنگامی‌که قصد جفت‌گیری قناری‌هایتان را دارید، بسیار مهم است از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید. قناری‌ها باید از رژیم غذایی متنوع و غنی شامل: پلت، دانه‌های غنی‌شده، غذای نرم و کلسیم اضافی استفاده کنند. این رژیم غذایی باید حداقل سه هفته قبل از تولیدمثل تا زمانی‌که جوجه‌هایتان را تغذیه می‌کنند، برای آن‌ها تأمین شود. برای تأمین کلسیم اضافی تولید تخم‌های سالم، می‌توانید از ویتامین‌های خاص موجود در فروشگاه‌های حیوانات خانگی استفاده کنید. تغذیه قناری‌ها در زمان جفت‌گیری بسیار اهمیت دارد و تولیدمثل موفقیت‌آمیز، نیازمند پرنده‌های سالم و تغذیه مناسب است. بنابراین، باید حداقل سه هفته قبل از شروع جفت‌گیری، به‌تدریج کیفیت و تنوع غذایی را بهبود بخشید. می‌توانید از غذای تخصصی قناری مانند "تاپ فید" برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای و حفظ سلامت قناری‌ها استفاده کنید. این غذا به‌طور خاص برای قناری‌ها فرموله و تولیدشده است و با مصرف آن، نیاز به مکمل‌های خوراکی دیگر مانند مولتی‌ویتامین‌ها را نخواهید داشت. همچنین، می‌توانید این غذا را به‌تنهایی یا همراه با میوه و سبزی تازه به قناری‌ها بخورانید.

 


یکی از کارهایی که باید در آماده‌سازی قناری‌ها برای تولیدمثل در زمان مدنظر انجام دهید، این است که به آن‌ها اجازه دهید ریتم طبیعی نور روز و دما را در طول فصل‌ها دنبال کنند. همچنین، با نزدیک شدن به فصل تولیدمثل، باید کیفیت غذاها را با ارائه میوه‌ها، سبزی‌های مناسب، تخم‌مرغ آب‌پز و سایر مکمل‌های حاوی ویتامین E و D بهبود ببخشید.

 

علت دعوای قناری نر و ماده:

 
قناری‌ها به‌طور ذاتی اجتماعی نیستند و در خارج از فصل جفت‌گیری باید همیشه جداگانه نگهداری شوند. قناری‌های نر ممکن است با یکدیگر درگیر شوند که ممکن است به نتایج مهلکی منجر شود. اگر ماده آماده تولیدمثل نباشد، قناری نر ممکن است ماده را آزار دهد یا حتی بکشد. بنابراین، باید به هرگونه درگیری دقت کنید. اگر آن‌ها شروع به دعوا کردند، باید فوراً آن‌ها را جدا کنید و علائم مربوط به وضعیت هر دو قناری را مشاهده کنید.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش