۰

تخفیف‌های روزانه 👈

مدیریت وزن گربه خانگی


وزن سالم، کلید سلامت و تندرستی کامل گربه شما است. اندازه‌گیری وزن مفید تنها با استفاده از ترازو کافی نیست بلکه برای ارزیابی صحیح‌تر، بهتر است از خدمات دامپزشکی بهره ببرید. این کار با نگاه به وضعیت بدنی گربه‌، به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا وزن گربه در حد مناسبی قرار دارد یا خیر؟ در ادامه این مطلب، نحوه مدیریت وزن گربه خانگی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید:


امتیازدهی وضعیت بدن گربه:


دامپزشکان با استفاده از سیستم امتیازدهی، وضعیت بدن وزن گربه‌ها را ارزیابی می‌کنند. این سیستم از مقیاسی ۹ امتیازی استفاده می‌کند که برای تشخیص اضافه‌وزن یا کمبود وزن به‌کار می‌رود. این امتیازدهی بر اساس سه عامل اصلی دنده‌ها، کمر و شکم گربه انجام می‌شود. گربه‌ای با امتیاز ۵، در وضعیت بدنی مناسبی قرار دارد و به این معناست که تناسب بدن گربه با توجه به دنده‌های قابل‌رؤیت، کمری که از بالا می‌توانید مشاهده کنید و شکمی که در پشت قفسه سینه خمیده می‌شود، بهینه است.


دامپزشک نیز می‌تواند در محاسبه امتیاز وضعیت بدنی گربه به شما کمک کند. همچنین، زمانی را برای ویزیت‌های دوره‌ای منظم با دامپزشک اختصاص دهید. این اقدام به شما کمک می‌کند که در طول زمان و با افزایش سن، وضعیت تناسب‌اندام گربه‌تان را کنترل کنید و به سلامتی و رفاه او اهمیت دهید.

 

 

چگونه بفهمم گربه من اضافه‌وزن دارد؟


اضافه‌وزن گربه‌ها زمانی مدنظر قرار می‌گیرد که وزن آن‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از وزن ایده‌ آل باشد اما اگر افزایش وزن به‌طور تدریجی باشد، ممکن است بتوان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. برای پیگیری اضافه‌وزن گربه‌ها، رویکردی سه مرحله‌ای اتخاذ می‌شود که به شرح زیر می‌باشد:


1. ابتدا به رفتار گربه توجه کنید که آیا گربه بیش‌از‌حد بی‌حال نشان می‌دهد و زود خسته می‌شود؟


2. به تغییرات وضعیت بدن گربه توجه کنید. آیا شکم او افتاده است یا امکان مشاهده کمر و شکم او از پشت دنده‌هایش را دارید؟ آیا می‌توانید با فشار کم دنده‌هایش را احساس کنید؟ همچنین، می‌توانید گربه را وزن کرده و وزن فعلی را با وزن ایده‌ آل مقایسه نمایید. دامپزشک می‌تواند با استفاده از نمره وضعیت بدن و وزن کنونی، وزن ایده‌ آل گربه را به شما نشان دهد.


3. اضافه‌وزن موضوعی بسیار مهم در رابطه با سلامتی گربه‌ها است زیرا می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند: دیابت، سرطان، آرتروز، بیماری‌های قلبی-عروقی و مشکلات دستگاه ادراری شود. بنابراین، مراقبت از تناسب‌اندام گربه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.


همچنین، توصیه می‌شود که از ابتدای زندگی گربه، وزن و شکل بدن او را بررسی نمایید و به‌طور منظم آن را کنترل کنید تا مطمئن شوید که رشد سالمی قرار دارد. در‌صورتی‌که ترازوی خاصی برای اندازه‌گیری وزن گربه ندارید، می‌توانید گربه را در آغوش گرفته و در‌حالی‌که روی ترازو ایستاده‌اید، وزن کلی را سنجیده و سپس وزنتان را از آن کم کنید تا وزن گربه به‌دست آید.


جزئیاتی که علاوه بر کنترل وزن باید به آن‌ها توجه شود:


بهترین راه برای تشخیص اضافه‌وزن در بچه‌گربه‌ها، این است که ابتدا به‌راحتی دنده‌های آن‌ها را با نوک انگشتتان احساس کنید. سپس از خودتان بپرسید:  که آیا می‌توانید وقتی از بالا به بچه‌گربه نگاه می‌کنید، خط کمر واضح و مشخصی مشاهده کنید؟ آیا در هنگام نگاه از پهلو به آن‌ها، شکمشان در پشت قفسه سینه جمع شده است؟ اگر این تغییرات را مشاهده نکردید و شکل کلی گربه به‌صورت بشکه نبود، احتمالاً بچه‌گربه شما اضافه‌وزن ندارد اما اگر تغییرات قابل‌توجهی مشاهده می‌شوند و گربه به شکل بشکه‌ای تغییر کرده است، احتمال اضافه‌وزن و مشکلات مرتبط با آن وجود دارد. توجه منظم به وزن و شکل بدن از زمان شروع زندگی گربه‌تان، به شما کمک می‌کند تا تغییرات را به‌سرعت تشخیص دهید و به‌موقع واکنش نشان دهید.

 


چگونه می‌توان به کاهش اضافه‌وزن گربه‌ کمک کرد؟


امکان کمک به گربه‌ در کاهش وزن وجود دارد. با انجام این کار و حفظ وزن مناسب، می‌توان کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشید. به‌علاوه، مشاهده شده است که گربه‌های با وزن مناسب، معمولاً بیشتر از گربه‌های چاق، عمر می‌کنند. یکی از عوامل اصلی اضافه وزن در گربه‌ها، مصرف بیش‌از‌حد کالری است. بنابراین، اولین قدم برای کمک به گربه‌‌ها در کاهش وزن، تغذیه مناسب آن‌ها است. از دامپزشک در خصوص غذاهایی که برای گربه‌های اضافه‌وزن ایجاد می‌کنند، مشاوره بگیرید و حتماً به میزان مجاز مصرف روی بسته غذا توجه کنید.


همچنین، بهتر است گربه‌ها به‌صورت تنها غذا بخورند. آن‌ها شکارچیان انفرادی هستند و تغذیه اشتراکی می‌تواند منجر به استرس شود که این استرس، از علل اضافه‌وزن می‌باشد. فعالیت بدنی منظم نیز برای تناسب‌اندام و سلامتی کلی گربه‌ ضروری هستند. به او اسباب‌بازی‌های مناسب ارائه دهید و محیطی فراهم کنید که او بتواند از آن بالا برود، به‌ویژه اگر در داخل منزل زندگی می‌کند. همچنین، روزانه با او بازی کرده و زمان کافی برای فعالیت فیزیکی او اختصاص دهید.


با دامپزشک صحبت کنید:


اگر در خصوص وزن یا تناسب‌اندام گربه سؤال یا نگرانی دارید، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید زیرا آن‌ها می‌توانند در صورت وجود اضافه‌وزن، توصیه‌های لازم را به شما بدهند. همچنین قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی گربه‌ یا اتخاذ هر تصمیم دیگری که می‌تواند بر سلامت او تأثیر بگذارد، با دامپزشک صحبت کنید. هیچ دو گربه‌ای شبیه یکدیگر نیستند، بنابراین دامپزشک شما می‌تواند توصیه‌های خاصی را نه تنها بر اساس نژاد، سن و جنس بلکه بر اساس سلامت فعلی و عقیم بودن گربه به شما بدهد.

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش