۰

تخفیف‌های روزانه 👈

خصوصیات سگ نژاد افغان


سگ افغان یا همان سگ هاند افغان، از گروه نژاد‌های شکاری یا هاند به شمار می‌آید و با ظاهری زیبا و پرجذبه شناخته می‌شود. مشخصه‌های برجسته این نژاد، عبارت‌اند از موها و پوزه بلند که به‌عنوان ویژگی‌های اصلی ظاهری آن تلقی می‌شوند. برخی افراد این نژاد را به‌عنوان سگ اشرافی نیز می‌شناسند و شاید به دلیل ظاهر باشکوه آن به این تعبیر رسیده باشند.


با این‌که سگ‌های افغان از نژادهای شکارچی هستند اما با آموزش مناسب، می‌توانند خصوصیاتی مانند: دوست‌داشتنی‌ بودن و وفاداری را نشان دهند. هرچند این سگ‌ها به شکارچی بودن معروف هستند اما همچنان استقلال و اراده‌شان را حفظ می‌کنند و این ویژگی باعث می‌شود تا برخی از طرفداران نژاد افغان، این ویژگی‌ها را جذاب‌ترین جنبه‌های آن‌ها بدانند.


سگ افغان اصیل:


سگ اصیل افغان می‌تواند توسط ویژگی‌های خاصی شناسایی شود. این ویژگی‌ها شامل: پوزه باریک و بلند با نوک تیز در قسمت فک و چانه، موهای صاف و بلند در سرتاسر بدن و دم باریک با حالت حلقوی در انتهای آن هستند. در زبان پشتو، این نژاد به نام "اسپای" یا "سپی" و به زبان دری به نام "سگ تازی" نیز شناخته می‌شود. اگرچه ظاهر باشکوه و اشرافی سگ افغان باعث شده تا در دسته سگ‌های خانگی با جلوه اشرافی قرار بگیرد اما ویژگی‌های غریزی آن مربوط به شکار است و این نژاد توانایی زندگی مشترک با انسان را دارد.


رنگ‌های سیاه و سفید رواج بیشتری در این نژاد دارند و ممکن است موهای آن اندکی به سمت قهوه‌ای یا قرمز نیز متمایل شود. موهای بلند تقریباً در تمام بدن سگ افغان دیده می‌شود و در بعضی مواقع، حتی بر روی صورت آن‌ها نیز مشاهده می‌شود که باعث جذابیت ظاهری آن‌ها می‌شود. با توجه به مراقبت مناسب، بهداشت، تغذیه و فعالیت‌های بدنی، میانگین عمر این نژاد حدوداً ۱۲ تا ۱۴ سال می‌باشد.

 


خصوصیات سگ افغان:


• تحرک و جنب‌و‌جوش بالا:


سگ افغان یا سگ هاند افغان، نژادی از سگ‌های شکاری با ظاهری زیبا و باوقار است. پوزه باریک و بلند، موهای بلند و صاف در سرتاسر بدن و دم باریک با حالت حلقوی ویژگی‌های بارز این نژاد هستند. این سگ‌ها با تمرینات منظم و فعالیت بدنی بالا، به‌عنوان سگ‌های ورزشکار شناخته می‌شوند. توانایی شکار و تعقیب در این سگ‌ها، به‌عنوان ویژگی‌های غیرقابل‌انکار آن‌ها مطرح است.


• توانایی بویایی و بینایی قوی:


سگ‌های شکاری به دلیل قابلیت‌های بدنی برتر و حالت جنب‌و‌جوش بالا، به‌علاوه قدرت استثنایی در بویایی و بینایی، در دسته سگ‌های شکاری جای دارند. سگ افغان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

 


• قد بلند:


قد سگ افغان، معمولاً بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر است که باعث می‌شود این نژاد جزء سگ‌های قدبلند در نظر گرفته شود.


• اندام لاغر و بدن بدون چربی:


یکی از دلایلی که سگ افغان به‌عنوان نژاد اشرافی شناخته می‌شود، اندام لاغر و طولانی آن است. این نژاد دارای بدنی باریک و کشیده است که به دلیل پوشش داده شدن قسمت‌های مختلف بدن با تارهای موی بلند، ظاهر کلی بدن به خوبی به چشم نمی‌آید.


• خوی شکارچی:


نام "هاند افغان" به‌وضوح نشان‌دهنده خصوصیت شکارچی و تمایل به تعقیب و گریز این نژاد سگ است. این‌ها ویژگی‌های ذاتی سگ افغان هستند و به نظر می‌رسد که حتی با توجه به آموزش‌ها و تلاش‌هایی برای کنترل این خصوصیت‌ها، این ویژگی‌ها به‌طور قوی در این نژاد حفظ می‌شوند. به همین دلیل، حتی با وجود تربیت و آموزش مکث، سگ هاند افغان همچنان به تعقیب و شکار تمایل دارد و این قدرت و ثبات در او حاکم است.


• وفاداری:


سگ‌های شکاری به دلیل ویژگی‌های رفتاری گوشه‌گیرانه‌، ممکن است در آموزش با چالش مواجه شوند. سگ نژاد افغان نیز با ویژگی‌های شکاری‌اش، ممکن است رفتاری کمتر گرم و صمیمی داشته باشد اما همچنان می‌تواند وفاداری به صاحبش را نشان دهد.

 


نگهداری از سگ نژاد افغان:


توجه به نگهداری و مراقبت از سگ افغان اصیل نیاز به توجه و تلاش زیادی دارد. مهم‌ترین چالش در این نگهداری، مرتبط با ویژگی برتر ظاهری او، یعنی موهای بلند، است. برای حفظ زیبایی و ترتیب این موها، نیاز به مراقبت و توجه دقیق است. این موها به‌طور طبیعی فر نمی‌شوند اما به دلیل طولانی بودن، ممکن است آلودگی و گره خوردگی رخ دهد. از طریق استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های موی مخصوص سگ افغان، می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. همچنین، توجه به فعالیت‌های بدنی نیز بسیار مهم است. با توجه به علاقه سگ افغان به جنب‌و‌جوش، باید فرصت‌های مناسبی برای فعالیت‌های بازی و دواندن ایجاد کنید. حدود ۲ ساعت فعالیت بدنی در روز برای این نژاد مناسب است.


همچنین، تغذیه سالم و با کیفیت نیز برای حفظ سلامتی آن بسیار مهم است. از غذاهای باکیفیت و متناسب با نیازهای این نژاد استفاده کنید. به‌علاوه، برای حفظ شرایط جسمانی سگ افغان، مشکلات سلامتی مربوط به این نژاد را نیز بشناسید. این مشکلات شامل: کم‌کاری تیروئید، حساسیت به بیهوشی، سرطان، نفخ معده، فلج حنجره و بیماری‌های مختلف می‌شود. بااطلاع از این مشکلات و اتخاذ تدابیر مناسب، می‌توانید به بهبود و حفظ سلامتی سگ افغانتان کمک کنید.

 


سخن آخر:


سگ افغان اصیل لطافت و خصوصیات منحصربه‌فردی در ظاهر و رفتار دارد. ظاهر اشرافی و شکیل این نژاد تنها  جنبه‌ای از جذابیت این سگ‌ها نیست بلکه این ویژگی‌ها در رفتار آن‌ها نیز کاملاً نمایان است. رفتار ویژه‌ای که سگ افغان اصیل  نشان می‌دهد، جنب‌و‌جوش بالا، وقار و شکوه حین گردش، توجه به جزئیات و گوشه‌گیری و همچنین رفتار سرد اما وفادارانه نسبت به صاحبش است.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش