۰

تخفیف‌های روزانه 👈

علائم بیماری کرم نواری گربه


مراقبت از سلامتی گربه‌های خانگی امری حیاتی است. آگاهی از انواع بیماری‌های گربه‌ها و تشخیص علائم آن‌ها بسیار مهم است. یکی از بیماری‌های شایع در گربه‌ها، کرم نواری است که در روده گربه زندگی می‌کند و می‌تواند به او آسیب بزند. بلعیدن کک‌های آلوده توسط گربه، اصلی‌ترین عامل انتقال این بیماری است. اگر گربه‌تان  را به خشکی بکشید و علائم خارش را نشان دهد، باید بلافاصله معالجه کنید.


گربه‌ها ممکن است بدون نمایش علائم به این بیماری مبتلا شوند، بنابراین چکاپ‌های دوره‌ای و معاینات معمولی ضروری است. در ادامه این مطلب، به نشانه‌های بیماری کرم نواری و روش‌های درمان آن می‌پردازیم. لطفاً تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:


علائم ابتلای گربه به کرم نواری روده:


بیماری کرم نواری در گربه‌ها ممکن است بدون نمایش علائم خاصی اتفاق بیافتد اما اگر علائمی وجود داشته باشد، شایع‌ترین علائم عبارت‌اند از:


بی اشتهایی:

 
بیماری کرم نواری، نوعی بیماری انگلی است که در روده گربه ایجاد می‌گردد و باعث مشکلات جدی گوارشی می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، عدم اشتها و بی‌میلی به خوراکی‌های معمولی، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری باشند اما این ممکن است به علت بروز بیماری‌های دیگری نیز باشد. درهرصورت، مشکلات گوارشی و علائمی مثل بی‌اشتهایی نباید نادیده گرفته شوند و بهترین کار در صورت مشاهده چنین علائمی، مراجعه به دامپزشک متخصص است.

 


کاهش وزن:


یکی از دلایل دیگر ابتلای گربه‌ها به بیماری کرم نواری، کاهش وزن است. این بیماری ازآن‌جهت به وجود می‌آید که کرم نواری در روده گربه زندگی می‌کند و مواد غذایی مصرفی گربه را تغذیه می‌کند. به‌این‌ترتیب، غذای گربه جذب نشده و به رشد بیشتر این انگل کمک می‌کند. کاهش وزن یکی از شایع‌ترین علائم بیماری‌های انگلی، ازجمله کرم نواری در گربه‌ها است. بنابراین، در صورت مشاهده کاهش وزن در گربه‌تان، توصیه می‌شود بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید تا علت این مشکل را تشخیص دهید.


  استفراغ:


استفراغ در گربه‌ها، به‌ویژه در بچه‌گربه‌ها، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی در سیستم گوارشی آن‌ها باشد. وقتی‌که روده و معده گربه دچار عفونت می‌شوند و نتوانند به‌درستی غذا را هضم کنند، این موضوع به استفراغ منجر می‌شود. حتماً توجه داشته باشید که استفراغ احتمال آلوده بودن به انگل‌ها و کرم‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، احتمال انتقال این بیماری به دیگر گربه‌ها یا انسان‌ها از طریق تماس با استفراغ بسیارکم است. بنابراین نیازی به نگرانی زیاد نیست.


اسهال:


مدفوع از روده گربه خارج می‌شود و زمانی که روده دچار عفونت باشد، حالت مدفوع نیز تغییر می‌کند. مدفوع شل، آبکی و غیرطبیعی می‌تواند نشانه‌ای مهم از ابتلای گربه به انواع بیماری‌های انگلی روده باشد. اسهال خونی نیز در اثر عفونت‌های روده‌ای رخ می‌دهد اما کرم نواری به‌طورمعمول منجر به اسهال خونی نمی‌شود. این حالت می‌تواند نشانه وقوع مشکلی جدی در بدن گربه شما باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود که به آن توجه کرده و به دنبال تشخیص و درمان علت آن باشید.

 


انسداد روده:


انسداد روده یکی از خطرناک‌ترین علائم ابتلای گربه به بیماری‌های انگلی و عفونت‌های روده است. اگر برای یک یا دو روز متوجه نشدید که گربه‌تان مدفوع نکرده و نمی‌کند، به‌سرعت با دامپزشک تماس بگیرید و وقت معاینه را هماهنگ نمایید. این مشکل اگر بیشتر از چند روز طول بکشد، ممکن است کشنده باشد.


نحوه درمان بیماری کرم نواری گربه ها:


درمان این بیماری به نسبت ساده است و با استفاده از داروها به مدت کوتاه می‌توان آن را درمان کرد. نکته مهم در این زمینه این است که تمام مکان‌هایی که گربه در آن زندگی می‌کند ازجمله: محل خواب، اسباب‌بازی‌ها، وسایل مرتبط با گربه و حتی تمام خانه شما باید از کک‌ها پاک‌سازی شود. به این منظور، تمام وسایل باید شسته و در نور آفتاب خشک شوند. به یاد داشته باشید که مصرف این داروها تنها باعث درمان موقت گربه می‌گردد و از ابتلای مجدد او به این بیماری جلوگیری نمی‌کند. بنابراین، از تماس دوباره گربه با کک‌ها باید جلوگیری کنید.


پرازیکوانتل نام دارویی است که برای درمان این بیماری در گربه‌ها استفاده می‌شود. نحوه مصرف این دارو ممکن است به‌صورت موضعی، خوراکی یا تزریقی باشد و بستگی به وضعیت گربه دارد. حتماً از شروع درمان تا پایان آن، دقیقاً از دستورالعمل‌های دامپزشک پیروی کنید تا درمان به‌صورت کامل انجام شود. همچنین، ممکن است دامپزشک شما پس از پایان درمان، تکرار مصرف دارو را در مدتی دیگر توصیه کند تا از تکمیل درمان و پاک‌سازی کامل روده مطمئن شوید. فراموش نکنید که به‌هیچ‌عنوان به‌صورت خودسرانه این دارو را برای گربه‌تان تهیه نکنید بلکه تنها در صورت توصیه پزشک، مصرف مجدد را انجام دهید. درصورتی‌که گربه شما باردار یا شیرده باشد یا بچه‌گربه‌های شما به این بیماری مبتلا شده باشند، توصیه می‌شود که دوره کامل درمان را تحت نظر پزشک ادامه دهید چراکه گربه‌ها ممکن است نیاز به روش درمان متفاوت یا مصرف داروهای متفاوتی داشته باشند.

 


پیشگیری از ابتلای گربه به بیماری کرم نواری:


تا زمانی که گربه‌تان در معرض بلعیدن کک قرار دارد، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. تخم کک‌ها می‌توانند در گوشه‌های خانه، پشم فرش و گوشه‌های مبل برای مدت‌زمان طولانی زنده بمانند و ازآنجا به بیرون راه پیدا کنند. بنابراین، مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از ابتلای گربه به این بیماری، جلوگیری از تماس گربه با کک‌ها است. استفاده از سرکه سیب به پاک‌سازی خانه از کک‌ها و حشرات کوچک مشابه، کمک می‌کند. با کمی اسپری سرکه سیب در گوشه‌های خانه و مناطقی که احتمال وجود کک یا تخم کک در آنجا وجود دارد، می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید و به‌نوعی خانه‌تان را پاک‌سازی کنید.

 

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش