۰

تخفیف‌های روزانه 👈

۷ نشانه سرطان در سگ ها و گربه ها


سرطان در حیوانات خانگی مانند: سگ‌ها و گربه‌ها، اهمیت بسیاری دارد. تشخیص زودهنگام و درمان صحیح سرطان می‌تواند بهبودی حیوان خانگی شما را تضمین کند. اگر علائم مشکوکی در حیوانتان مشاهده می‌کنید، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا بتوانید از طریق برنامه منظمی به درمان حیوان دلبندتان بپردازید.

در این مطلب قصد داریم به 7 نشانه اصلی سرطان در سگ‌ها و گربه‌ها بپردازیم. لطفاً تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید:


1. کاهش وزن:


بیش از نیمی از حیوانات خانگی با چاقی یا اضافه‌وزن روبه‌رو هستند اما کاهش وزن در آن‌ها معمولاً توجه دامپزشکان و علاقه‌مندان به حیوانات خانگی را جلب می‌کند. کاهش وزن در حیوانات خانگی، به‌ویژه زمانی که حیوان در رژیم غذایی با کالری محدود نیست، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان در سگ‌ها و گربه‌ها باشد. برخی از انواع سرطان ممکن است باعث کاهش وزن سریع و چشمگیر شوند که به‌سختی قابل‌انکار است اما شایع‌ترین حالت کاهش وزن تدریجی و به‌مرورزمان است که احتمال دارد به‌گونه‌ای اتفاق بیافتد که توسط صاحبان حیوان خانگی ممکن است نادیده گرفته شود. گاهی اوقات، کاهش وزن قابل‌تشخیص نیست و تغییر وزن تنها در مقایسه با وزن میانگین حیوان درگذشته مشخص می‌شود. درصورتی‌که حیوان خانگی به‌طور نرمال غذا مصرف کند اما همچنان وزن آن کاهش پیدا می‌کند، دیابت و سرطان از بیماری‌های مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

 


2. توده ها و برآمدگی ها:


توده‌ها، برجستگی‌ها و تغییرات پوستی در حیوانات خانگی با موهای بلند معمولاً به‌راحتی قابل‌مشاهده هستند اما در بسیاری از مواقع، موهای بلند می‌توانند توده‌ها و تغییرات پوستی را پنهان کنند. حتی توده‌های کوچک نیز می‌توانند سرطانی باشند و بر اساس اندازه توده نمی‌توان به‌سادگی سرطانی بودن آن را تشخیص داد. به‌عنوان‌مثال: تومورهای زنجیره پستانی که به‌عنوان سرطان سینه نیز شناخته می‌شوند، ممکن است توسط صاحبان حیوانات خانگی نادیده گرفته شوند. سگ‌ها و گربه‌های ماده، یا عقیم نشده، به این نوع سرطان مبتلا شوند.

 

همچنین، حیوانات خانگی در معرض سرطان‌های مختلفی مانند: دستگاه گوارش، سیستم عروقی، کبد، کلیه‌ها، مثانه، غدد درون‌ریز و دستگاه تناسلی قرار دارند. این سرطان‌ها ممکن است باعث ایجاد توده‌ها در شکم شوند. اگر حیوان خانگی شما از اندازه بزرگی برخوردار باشد یا اضافه‌وزن داشته باشد، ممکن است تا زمانی که این توده‌ها بزرگ یا خطرناک شوند، متوجه  توده‌های شکمی نشوید. به‌عنوان‌مثال: تومورهای دهانی مانند: تومورهای روی لثه، کام سخت یا زبان نیز ممکن است در حیوانات خانگی بروز کنند. برای پیدا کردن تومورهای زیر زبان، باید دقت و توجه زیادی داشته باشید.


3. تغییرات پوستی:


حیوانات خانگی سالم، معمولاً دارای پوستی براق و پر مو هستند. تغییرات در وضعیت پوست، مانند: ریزش مو، موهای شکننده یا خشک، شوره، پوسته‌پوسته شدن بیش‌ازحد یا عفونت‌های پوستی، ممکن است نشانه‌هایی از مشکلات پوستی یا سرطان باشند. سرطان‌های مرتبط با سیستم غدد درون‌ریز، مانند: تومورهای غده هیپوفیز، تیروئید یا غدد فوق کلیوی، ممکن است تغییراتی در وضعیت پوست حیوان خانگی شما ایجاد کنند. همچنین، اگر بخشی از بدن حیوان به دلیل سرطان دردناک باشد، سگ یا گربه ممکن است آن ناحیه را بیش‌ازحد لیس بزند که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ شود.

 


اگر گربه‌ای به دلیل سرطان احساس بیماری کند یا درد داشته باشد، ممکن است به‌اندازه کافی نظافت نشود یا حتی اصلاح نشود که می‌تواند منجر به ایجاد بی‌نظمی در پوست آن شود. از طرف دیگر، گربه‌ها نیز معمولاً در پاسخ به استرس یا درد موهایشان را بیش‌ازحد می‌کنند یا می‌کشند. نظافت بیش‌ازحد، عدم نظافت یا لیسیدن بیش‌ازحد قسمتی از بدن، می‌تواند نشانه‌های ظریف سرطان در سگ و گربه باشد.

 

4. تغییر در اشتها:


افزایش یا کاهش اشتها، می‌تواند نشانه‌های ظریف سرطان در سگ‌ها و گربه‌ها باشد. اگر حیوان خانگی احساس بدی کند یا درد داشته باشد، ممکن است تمایلی به خوردن نداشته باشد و اشتهایش کاهش یابد. به‌عبارت‌دیگر، کاهش اشتها ممکن است نشانه‌ای از سرطان باشد. در مقابل، برخی از انواع سرطان‌ می‌توانند باعث شوند حیوان خانگی بیش‌ازحد معمول غذا بخورد. این سرطان‌ها ممکن است کالری زیادی مصرف کنند که باعث افزایش اشتها و مصرف غذای بیشتر توسط حیوان خانگی شود. به‌عنوان‌مثال: تومورهای غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز ممکن است باعث بیماری به نام بیماری کوشینگ شوند که اشتهای سگ را افزایش می‌دهد و باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین، تغییرات در اشتهای حیوان خانگی می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای مهم در تشخیص سرطان در نظر گرفته شود و درصورتی‌که به تغییرات ناگهانی یا طولانی‌مدت در اشتها منجر شود، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید.


 5. تغییر در ادرار یا حرکات روده:


تغییرات در برنامه دستشویی رفتن حیوان خانگی شما می‌تواند نشانه‌های مهمی در تشخیص سرطان باشد. انواع مختلف سرطان می‌توانند تغییراتی در عادات حیوان خانگی ایجاد کنند که این تغییرات ممکن است شامل: افزایش نیاز به دستشویی رفتن یا حتی یبوست باشد. به‌عنوان‌مثال: سرطان دستگاه گوارش می‌تواند باعث اسهال و یا یبوست شود. سرطان‌های غدد فوق کلیوی، غدد هیپوفیز و غدد تیروئید یا سرطان‌های کبد و کلیه می‌توانند تشنگی را در سگ‌ها و گربه‌ها افزایش دهند که باعث افزایش نیاز به ادرار می‌شود.

 

سرطان سیستم ادراری نیز می‌تواند میل به ادرار کردن را افزایش دهد و درعین‌حال مجرای ادرار را مسدود کند که ادرار کردن را دشوار می‌کند. بنابراین گاهی اوقات، حیوانات خانگی مبتلابه سرطان ادرار، مجبور می‌شوند مکرراً ادرار کنند و ممکن است به نظر برسد که هنگام ادرار کردن فشار می‌آورند. اگر تغییراتی در عادات دستشویی حیوان خانگی‌تان مشاهده می‌کنید، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه شود.

 


6. تغییر در رفتار:


تغییرات رفتاری در حیوانات خانگی می‌توانند نشانه‌های مهمی در تشخیص سرطان باشند. این تغییرات ممکن است شامل: کمبود انرژی، عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً حیوان خانگی را خوشحال می‌کرده است، تغییر در الگوهای خواب، بی‌قراری درراه رفتن، افزایش پرخاشگری یا بدخلقی، افزایش زمان خواب یا تغییر ناگهانی دیگری در رفتار حیوان خانگی شما باشند. این تغییرات ممکن است نشانه‌های سرطان مغز یا درد ناشی از سرطان باشند. تشنج یا رعشه نیز می‌توانند نشانه‌های سرطان مغز باشند و درصورتی‌که از نزدیک شاهد آن نباشید، ممکن است تشنج توسط صاحبان حیوان خانگی نادیده گرفته شود. برخی از علائم نشان‌دهنده تجربه تشنج در حیوان خانگی شامل: از دست دادن تعادل، انقباض عضلات، ترشح بیش‌ازحد آب دهان و کوری موقت می‌باشند.


7. سرفه کردن:


سرطان می‌تواند یکی از علائم سرفه مداوم در سگ‌ها و گربه‌ها باشد، بنابراین هر حیوان خانگی که دچار سرفه‌های مداوم می‌شود، باید توسط دامپزشک معاینه و ارزیابی شود. سرفه مداوم ممکن است نشانه‌ای از فشار تومور بر مجاری تنفسی، وجود مایع در ریه‌ها یا وجود تومورهای متعدد در ریه باشد. به‌علاوه، سرفه مداوم می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی دیگر در حیوان خانگی باشد. بنابراین، اگر حیوان خانگی شما سرفه دارد، حتی اگر به‌ظاهر خطرناک نباشد، همیشه بهتر است او را نزد دامپزشک ببرید تا ارزیابی کاملی انجام شود و علت سرفه تعیین شود. این کمک می‌کند تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی یا مشکلات سلامتی دیگر به‌موقع ارائه شود و درمان مناسب انجام گیرد.


تشخیص زودهنگام سرطان در حیوانات خانگی:


نقش دامپزشکان در تشخیص و درمان سرطان در حیوانات خانگی بسیار مهم است اما نقش والدین حیوانات خانگی نیز بسیار اساسی است. ازآنجایی‌که شما به‌عنوان والدین حیوان خانگی، هرروز با حیوان خانگی در ارتباط هستید و آن را مشاهده می‌کنید، بهترین شخصی هستید که می‌توانید تغییراتی در رفتار و سلامت حیوان خانگی‌تان مشاهده کنید. بررسی‌های خانگی مانند: مشاهده توده‌ها یا برآمدگی‌های جدید در بدن حیوان، نظارت بر تغییرات در وزن، بررسی دهان و دندان‌ها و مشاهده تغییرات در رفتار و عادات حیوان خانگی می‌توانند به شما کمک کنند

 

تغییرات ناگهانی در سلامت حیوان خانگی را تشخیص دهید. این نقش پیشگیری و تشخیص زودهنگام را دارد که می‌تواند درمان سرطان و دیگر مشکلات سلامتی حیوان خانگی شمارا تسهیل کند. همچنین، برنامه‌های دوره‌ای معاینات دامپزشکی برای حیوان خانگی شما بسیار مهم هستند تا همچنان از سلامتی و وضعیت عمومی آن مراقبت شود. اگر هر نوع تغییری در حالت حیوان خانگی‌تان مشاهده می‌کنید، به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب ارائه شود. این اقدامات باعث افزایش شانس درمان موفقیت‌آمیز سرطان و حفظ سلامتی حیوان خانگی‌تان خواهد شد.

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش