۰

تخفیف‌های روزانه 👈

نحوه آموزش شنا به سگ‌ها


بسیاری معتقدند که سگ‌ها عاشق آب هستند و مهارت شنا دارند اما چنین ادعایی صحیح نیست. در واقعیت، سگ‌ها ممکن است در آب به خطر بیافتند و صاحبانشان باید اطمینان حاصل کنند که آن‌ها مهارت‌های لازم برای ایمنی در اطراف  آب‌ دارند. خواندن این مطلب، می‌تواند نکات مفیدی را در خصوص آموزش شنا به سگ‌ها به حضورتان ارائه نماید. لطفاً تا انتهای این مطلب همراه ما باشید: 


آیا همه سگ‌ها شنا کردن بلد هستند؟


در میان انواع نژادهای سگ، نژادهایی مانند: رتریورها و لابردورها به‌عنوان بهترین سگ‌های شناگر شناخته می‌شوند. این نژادها دارای وضعیت جسمانی متوسط هستند و معمولاً مهارت‌های شنای قوی دارند. اگر سگی با سینه بزرگ و قسمت عقب کوچک دارید، احتمالاً نیاز به آموزش شنا دارد؛ چراکه این نژادها به‌طور طبیعی شناگر نیستند. این وضعیت برای نژادهایی مانند: بولداگ، بوکسر و داشهوند نیز صدق می‌کند. همچنین نژادهای براکیافلیک، مثل: سگ فرنچ بولداگ و پاگ، دارای پاهایی بسیار کوتاه هستند و به‌طورکلی شناگران ضعیفی هستند. آن‌ها به‌سرعت خسته می‌شوند و نمی‌توانند به‌اندازه کافی اکسیژن دریافت کنند تا در آب ادامه دهند اما در شرایط آب سرد، سگ‌های نژاد کوچک به خوبی می‌توانند شنا کنند.

 


آیا سگ شما به جلیقه نجات نیاز دارد؟


قبل از شروع آموزش به سگ، ابتدا نیاز به تجهیزات مناسب دارید. برخی از نژادها حتی در آب‌های کم‌عمق یا نزدیک ساحل به جلیقه نجات احتیاج دارند. بااین‌حال، در آب‌های عمیق، همه سگ‌ها باید جلیقه نجات داشته باشند. جلیقه‌های نجات مخصوص سگ، بسیار سبک هستند و به‌راحتی نصب می‌شوند. آن‌ها به‌طوری طراحی‌شده‌اند که در اطراف بدن سگ قرار می‌گیرند و سر او را بالای آب نگه می‌دارند. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که سگ شما بتواند در جلیقه نجات در خشکی حرکت کند.


عادت دادن سگ به آب:


بسیاری از سگ‌ها، به غیر از حمام، در جای دیگری با آب مواجه نمی‌شوند و از آن وحشت دارند، بنابراین فرآیند عادت دادن سگ به آب باید بسیار تدریجی باشد. باید سگتان را به‌آرامی و با اعتمادبه‌نفس به آب عادت دهید. شروع به آب‌پاشی یا انداختن آن‌ها به استخر یا دریا نکنید. طی چند جلسه اول باید در آب کم‌عمقی نظیر رودخانه یا دریاچه با آب جاری آرام انجام شود. اولین قدم این است که بفهمید آیا سگ شما علاقه‌مند به آب است یا خیر؟ اگر سگ با اشتیاق وارد آب می‌شود، می‌توانید بلافاصله شروع به آموزش شنا کنید اما اگر او در ساحل متوقف شد و نگران به نظر رسید، قبل از آموزش شنا، نیاز به اقدامات بیشتری دارید تا به آب عادت کند.


نکات مربوط به آموزش شنا به سگ:


یکی از راه‌های مؤثر در آموزش سگ به شنا، وارد شدن صاحب سگ به آب است. اگر شرایط هوایی و دمای آب اجازه داد، ترتیبی فراهم کنید تا شخصاً وارد آب شوید و سگ را تشویق کنید که در استخر با شما باشد. اگر سگ واقعاً تمایلی به این موضوع نداشت، باید چندین بار تلاش کنید. استفاده از تشویق‌های خوشمزه نیز می‌تواند به شما کمک کند. در مراحل ابتدایی، بهتر است از استخرهایی استفاده کنید که عمق آن‌ها به‌تدریج تغییر می‌کند. این کار اجازه می‌دهد که سگ به‌آرامی به جریان آب عادت کند و سپس می‌توانید با استفاده از اسباب‌بازی‌ها به او کم‌کم آموزش دهید تا در آب عمیق‌تر شنا کند. استفاده از توپ یا چوب به‌عنوان اسباب‌بازی، می‌تواند در این زمینه کمک کند.

 

می‌توانید اسباب‌بازی را در آب پرت کنید تا سگ برای به‌دست آوردن آن شنا کند. همچنین، تشویق و تحسین فراوان از جانب شما نقش مهمی در ایجاد اعتمادبه‌نفس سگ دارد. آموزش شنا برای بسیاری از سگ‌ها ورزشی چالش‌برانگیز است و به‌طور تدریجی باید استقامت را در آن‌ها ایجاد کنید. ماهیچه‌ها، قلب و ریه‌های سگ باید برای مقابله با حجم اضافی فعالیت شنا آموزش ببینند. برای انجام این کار نیاز به جلسات منظم و تکراری شنا دارید اما برخی از نژادها ممکن است به دلیل ویژگی‌های طبیعی هرگز بدون جلیقه نجات از آب لذت نبرند و به علت خستگی زودرس از شنا منصرف شوند.

 


آموزش شنای ایمن به سگ:


در زمان آموزش شنا به سگ، ایمنی باید اولویت باشد. هنگام بردن سگ‌ها نزدیک به آب و تشویق آن‌ها به ورود به استخر یا آب، باید نکات احتیاطی زیر را در نظر بگیرید:


1. به مکانی آرام بروید:

وقتی برای اولین بار شروع به آموزش می‌کنید، استخری را انتخاب کنید که حواس سگتان در آن پرت نشود و از هیاهو و شلوغی دور باشد.


2. آب تمیز به همراه داشته باشید:

استخر، رودخانه یا دریا ممکن است برای شنا عالی باشند اما برای نوشیدن سگ مناسب نیستند. از نوشیدن آب استخر و رودخانه توسط سگ جلوگیری کنید زیرا ممکن است به مشکلات معده و عفونت در سگ منجر شود. همیشه آب آشامیدنی تمیز و  ظرف مسافرتی برای سگ همراه داشته باشید.


3. سگتان را با قلاده نگهدارید:

در مراحل اولیه، سعی کنید به سگتان آموزش دهید که وقتی وارد آب شود که قلاده بسته است. این کار باعث می‌شود که آن‌ها بیش‌ازحد در استخر شنا نکنند و به مشکل نخورند. شما باید سگ را تا زمانی که مطمئن شوید، با قلاده نگه‌دارید.


4. هوشیار باشید:

نگهداری از سگ‌ها در آب، مانند نگهداری از آن‌ها در خشکی است. سگ را بدون مراقبت رها نکنید و همیشه هوشیار باشید تا ایمنی و راحتی آن‌ها تضمین شود.


آموزش شنا به سگ:


وقتی دوست چهارپای شما به بودن در آب عادت کرد و مشکلی در ایستادن در عمق نداشت، می‌توانید او را به حرکت در آب آموزش دهید. از قلاده برای راهنمایی سگ در پیاده‌روی کوتاه در آب کم‌عمق استفاده کنید. احتمالاً باید چندین بار از آب به خشکی و دوباره به آب بروید تا سگ به این حس عادت کند. این کار اجازه می‌دهد تا سگ شما در صورت تمایل به خارج شدن از آب، این اقدام را انجام دهد. تشویقی‌های خوشمزه می‌توانند کمک کنند تا وقتی سگ شما در داخل و خارج از آب حرکت می‌کند، به او پاداش دهید. به تشویق سگ ادامه دهید و با دقت به زبان بدن او توجه کنید. اگر سگ شما خوشحال نیست یا نگران به نظر می‌رسد، به آب‌های کم‌عمق یا ساحل برگردید. اگر از تجربه لذت می‌برد و با اعتمادبه‌نفس به نظر می‌رسد، می‌توانید سگ را به آب‌های عمیق‌تر منتقل کنید.

 

وقتی به نقطه‌ای می‌رسید که سگ نمی‌تواند با پاهایش زمین را لمس کند و باید شروع به شنا کند، از بازویتان برای اطمینان از ایمنی و پشتیبانی او استفاده کنید. بازویتان را زیر شکم سگ قرار دهید. این اقدام او را تشویق می‌کند تا از هر دو پای جلویی و عقبی برای شنا استفاده کند. مهم است که سگ فقط از پاهای جلویی برای شنا استفاده نکند زیرا این کار باعث خستگی و کاهش استقامت او می‌شود. هر جلسه شنا را کاملاً کوتاه نگهدارید تا سگ خسته و دچار وحشت نشود. بهتر است آموزش شنا را زودتر تمام کنید و اجازه دهید سگ به‌تدریج به ساحل برگردد. این کار باعث ایجاد اعتماد بیشتر حیوان خواهد شد.


بعد از آموزش شنا:


در پایان هر درس، به سگ اجازه دهید به‌تنهایی از استخر بیرون بیاید و به ساحل برسد. آن‌ها را با آب تازه به خوبی شستشو دهید و توله‌سگ را به خاطر تلاشی که در تمرین انجام داده‌، تحسین کنید. درنهایت، به یاد داشته باشید که نمی‌توان به هر سگی شنا یاد داد. ممکن است مجبور شوید بپذیرید که شنا فعالیت محبوب سگ شما نیست و باید چیز دیگری برای لذت بردن با یکدیگر پیدا کنید. هر سگ دارای توانایی‌ها و تمایلات مختلفی است، بنابراین مهم است که به نیازها و آرزوهای خاص سگتان توجه کنید.

 

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش