۰

تخفیف‌های روزانه 👈

حقایق جالب درباره گوش گربه‌


گربه‌ها در حس شنوایی تفاوت بزرگی با انسان‌ها دارند. شنوایی گربه‌ها بسیار حساس و پیچیده است و برای اندازه‌گیری آن از سه معیار اصلی طول، فرکانس، و شدت صدا استفاده می‌کنند. گوش‌های بزرگ و سرحال گربه‌ها برای تشخیص صداها عملکردی عالی دارند. آن‌ها از شنوایی پیشرفته‌ای برخوردارند و می‌توانند از این شنوایی برای تعیین دقیق طعمه استفاده کنند.


یکی از ویژگی‌های جالب گربه‌ها این است که هر دو گوش آن‌ها مستقل از یکدیگر می‌توانند حرکت کنند و بچرخند. این ویژگی به آن‌ها امکان می‌دهد تا صداها را از جهات مختلف متوجه شوند و برای یافتن منابع صداها بسیار مفید است. در کمال شگفتی، گربه‌ها قادر به تشخیص صداهایی هستند که در فاصله بسیار کوتاهی حتی حدود 3 اینچ از یکدیگر واقع می‌شوند. این توانایی شنوایی در فواصل کوتاه، به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌دقت صداها را تشخیص دهند. گربه‌ها دارای طیف گسترده‌ای از شنوایی هستند و می‌توانند فرکانس‌هایی را از 45 هرتز تا حداکثر 64000 هرتز را بشنوند. این ویژگی‌های شنوایی منحصربه‌فرد گربه‌ها، آن‌ها را ازلحاظ شنوایی در میان حیوانات با شنوایی بالا قرار می‌دهد.

 


علائم کاهش شنوایی:


کاهش شنوایی در گربه‌ها می‌تواند با علائم مختلفی همراه باشد که مهم‌ترین این علائم، به شرح زیر می‌باشند:


- پاسخ ندادن به صداهای بلند:

گربه‌هایی که مشکل شنوایی دارند، ممکن است به صداهای بلند و ناگهانی پاسخ ندهند.


- مشکل بیدار کردن گربه از خواب:

گربه‌ها معمولاً با شنیدن صداهای پیرامونشان بیدار می‌شوند. اگر گربه‌ شما با شنیدن صداهای اطرافش، به‌سختی از خواب بیدار می‌شود یا اصلاً بیدار نمی‌شود، ممکن است دارای مشکل شنوایی باشد.


- تولید صدای بیشتر و بازی خشونت‌آمیز:

گربه‌های که مشکل شنوایی دارند، ممکن است صدای بیشتری تولید نمایند و به دلیل ناتوانی در شنیدن صداها، احتمال دارد که خشن‌تر بازی کنند.


- قرمز شدن مجاری گوش:

اگر گربه شما دارای علائمی مانند: قرمز شدن مجاری گوش، بوی بد گوش، ترشحات غیرعادی یا دیگر علائم غیرمعمول می‌باشد، این موضوع ممکن است به ناشنوایی یا عفونت گوش اشاره کند.


اگر هرکدام از این علائم را در گربه‌ مشاهده کردید، بهتر است که با دامپزشک حیوانات مشورت کنید. دامپزشک می‌تواند تست‌های شنوایی انجام دهد و تشخیص دقیقی برای مشکل شنوایی گربه‌ شما ارائه دهد و در صورت لزوم درمان مناسبی ارائه دهد.


۵ حقیقت شگفت‌انگیز درباره گوش گربه‌:


گوش‌های گربه‌ها واقعاً حیرت‌انگیز هستند و نقش مهمی در زندگی و ارتباط آن‌ها با محیط اطراف و صاحبانشان ایفا می‌کنند. در ادامه به بررسی پنج حقیقت در خصوص گوش‌های گربه‌ها می‌پردازیم:


1. دامنه حرکت وسیع گوش گربه: 
گوش‌های گربه‌ها دارای کانال‌های گوش ویژه‌ای هستند که می‌توانند در جهات مختلف تکان خورده و حرکت کنند. این کانال‌های گوش، به گربه‌ها اجازه می‌دهند تا به‌طور کامل محیط اطرافشان را بررسی کنند و به‌دقت به صداها پاسخ دهند.


2. شنوایی بهتر گربه‌‌ها نسبت به انسان‌ها و سگ‌ها: 

معمولاً از سگ‌ها به‌عنوان حیواناتی یاد می‌شود که بهترین شنوایی را دارند اما به نظر می‌رسد که گربه‌ها قادر به شنیدن فرکانس‌های بیشتری هستند. دامنه شنوایی سگ‌ها بین 67 تا 45000 هرتز است درحالی‌که گربه‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی توانایی شنیدن بالاتری دارند و دامنه شنوایی آن‌ها بین 45 تا 64000 هرتز می‌باشد. در آخرین رتبه این فهرست انسان‌ها قرار می‌گیرند که دامنه شنوایی آن‌ها بین 64 تا 23000 هرتز است. بنابراین، اگر گوش گربه را در حال تکان خوردن مشاهده کردید، احتمالاً گربه شما در حال شنیدن صدایی است که شما قادر به شنیدن آن نیستید. 

 


3. کمک گوش‌ها به حفظ تعادل در گربه‌ها:

احتمالاً قبلاً  عفونت گوش و احساس عدم تعادل ناشی از آن را تجربه کرده‌اید یا در اطرافیانتان مشاهده نموده‌اید. دلیل این اتفاق، وجود مایعی در گوش است که به حفظ تعادل شما کمک می‌کند. گوش درونی گربه‌ها نیز از سیستم وستیبولار استفاده می‌کند. این سیستم که از مایعات تشکیل می‌گردد، به گربه کمک می‌کند تا تعادلش را حفظ نماید. به همین دلیل است که گربه‌ها تقریباً همیشه هنگام پریدن بدنشان را صاف می‌کنند تا روی پاهایشان فرود می‌آیند. درواقع گربه‌ها توانایی بالایشان در حفظ تعادل را مدیون گوش‌هایشان می‌باشند. 


4. انتقال احساس گربه توسط گوش‌ها: 

صاحبان گربه‌ها اغلب از طریق وضعیت گربه می‌توانند به وجود مشکل در حیوان دلبندشان پی ببرند. وجود 32 ماهیچه در گوش گربه‌ها، سیستم پیچیده‌ای را در این حیوانات ایجاد کرده که توانایی تغییر جهت گوش‌ها همانند دیش ماهواره را به آن‌ها می‌دهد و گربه‌ها از طریق آن می‌توانند حالت‌های مختلف عاطفی خویش را اعلام نمایند. به‌عنوان‌مثال: گربه‌ای که گوش‌هایش را به سرش چسبانده و در حالتی مضطرب ایستاده است، سعی دارد تا عدم راحتی و ترسش را به ما انتقال دهد. همچنین، گوش‌های افراشته و در حال حرکت گربه، نشان‌دهنده اذیت شدن او از چیزی یا تلاش او برای تشخیص منبع صدایی خاص می‌باشد. 


5. ناشنوایی گربه‌ها هنگام تولد:

کانال گوش گربه‌ها در زمان تولد بسته است و به معنای این است که گربه‌ها کر به دنیا می‌آیند. این شرایط تا سن یک هفتگی گربه ادامه دارد و پس از آن، کانال‌های گوش او باز می‌شوند. این حیوانات دوست‌داشتنی در سن دو هفتگی شروع به تشخیص صداها می‌نمایند و در سن یک ماهگی، توانایی تشخیص تفاوت میان صداها را کسب می‌کنند. بنابراین، مراقبت‌های لازم برای گوش‌های بامزه و شگفت‌انگیز گربه‌تان را فراموش نکنید تا حیوان دلبند شما زندگی خوشحال، سالم و متعادلی را تجربه نماید. 

 


حفاظت از گوش گربه:

 

واکنش گربه‌ها به موسیقی با صدای بلند و صداهای بیش‌ازحد (صداهای فیلم‌های اکشن)، اقدامی غریزی برای محافظت از خویش است. بنابراین، هنگامی‌که گربه درون اتاق حضور دارد، صدایتان را پایین بیاورید. گربه‌ها نیز همانند انسان‌ها به دلایلی مانند: بیماری، عفونت، آسیب یا سن، دچار مشکلات شنوایی شوند. شما می‌توانید حیوان خانگی‌تان را با استفاده از ابزارهایی مانند Mutt Muff یا گوشواره‌های ضد صدا برای حیوانات و یا گوشواره‌های ساده‌تری که از مواد نرم مثل: فوم یا پنبه ساخته‌شده‌اند، در مقابل صداهای شدید محافظت کنید. این اقدام می‌تواند به حفظ شنوایی و راحتی گربه شما کمک کند.

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش