۰

تخفیف‌های روزانه 👈

قلمرو طلبی در گربه‌ها!


قانونی در زندگی گربه‌ها وجود دارد که به بررسی نیاز آن‌ها به قلمرو می‌پردازد. این قانون می‌گوید که همه گربه‌ها احتیاج دارند که قلمرویی خاص داشته باشند. برای گربه‌های وحشی، این قلمرو بیشتر به معنای منطقه‌ای ویژه برای شکار و یافتن غذا است. درحالی‌که برای گربه‌های خانگی، این قلمرو می‌تواند منطقه‌ای باشد که در آن می‌توانند بخوابند و وقت بگذرانند.


بدون شک، برخی از صاحبان گربه ممکن است به این سؤال فکر کنند که آیا گربه‌های خانگی نیز به قلمرو احتیاج دارند؟ این مقاله در تلاش است تا بهترین پاسخ را برای این سؤال ارائه دهد. اطلاعاتی که این مطلب ارائه می‌دهد، به درک بهتر علت قلمرو گرایی گربه‌ها و نشانه‌های رایج این رفتار، کمک می‌کند.


چرا گربه ها قلمرو طلب هستند؟


همه گربه‌ها به‌طورکلی به قلمروشان بسیار وفادارند و از آن محافظت‌ می‌نمایند. معمولاً گربه‌های نر علائم واضحی از رفتار قلمرو طلبی را به‌ویژه در فصل جفت‌گیری نشان می‌دهند. آن‌ها ممکن است قلمروشان را در محیط‌های متنوعی مثل: حیاط، محله، بلوک ساختمان یا حتی در اتاق شما علامت‌گذاری کنند. این عمل دارای دلایل متعددی است.


مهم‌ترین دلیل این رفتار می‌تواند به‌ ضعف اجتماعی گربه اشاره کند. این موضوع معمولاً در گربه‌های جوان‌تر رخ می‌دهد و باگذشت زمان و تجربیات اجتماعی بیشتر، گربه‌ها تقویت می‌شوند و رفتار قلمرو طلبی آن‌ها کاهش می‌یابد. علاوه بر این، وقتی گربه‌ای وارد خانواده‌ای جدید می‌شود یا گربه‌ای دیگر به خانه اضافه می‌شود، قلمرو طلبی ممکن است افزایش یابد. این موضوع به خاطر تنظیم مجدد قلمرو و تعادل اجتماعی در محیط جدید است.

 


رفتار قلمرو طلبی در گربه ها:

 

رفتارهای قلمرو طلبی گربه‌ها شامل اقداماتی مخرب مانند: خراشیدن مبلمان و وسایل خانه، علامت‌گذاری از طریق بو و مالیدن چانه روی تمامی لوازم‌خانگی می‌گردد. علاوه بر این، اقدامات خطرناکی مانند: گاز گرفتن، پنجه زدن و دعوا نیز در این گربه‌ها دیده‌ می‌شود که درنهایت به رفتارهای زشتی همچون تسکین دادن گربه به خویش در خارج از جعبه خاک یا پاشیدن ادرار بر روی دیوارها منجر می‌شود. در اغلب مواقع، گربه‌ها برای هشدار دادن به سایر گربه‌ها از بویشان استفاده می‌کنند زیرا آن‌ها به‌صورت طبیعی به بوها حساس هستند. ادرار گربه‌ها نیز برای آن‌ها نقش حصار را ایفا می‌نماید. 

 

پرخاشگری نیز یکی دیگر از نشانه‌های قلمرو طلبی گربه‌ها محسوب می‌شود که صاحبان این حیوانات دوست‌داشتنی باید به آن توجه نمایند. در چنین شرایطی، گربه به سایر گربه‌ها یا صاحبانشان حمله‌ور می‌شوند. علاوه بر این، زمانی که گربه‌ای اقدام به علامت‌گذاری در مکانی خاص می‌کند، رفتارهایی مانند: غرغر کردن، هق‌هق کردن، خش‌خش کردن، خیره شدن و گاز گرفتن را نشان می‌دهد. بیشتر این رفتارها ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی هستند و احتمال دارد که به حمله گربه منجر گردد. علاوه بر این تمایل به قلمرو طلبی گربه‌ها، هنگام بلوغ افزایش می‌یابد و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که در سنین 3 الی 12 هفتگی گربه، توجه ویژه‌ای به او داشته باشید. همچنین برای اجتماعی کردن گربه، می‌توانید از اقداماتی مانند: معاینه دامپزشک، تعامل با سایر حیوانات خانگی و پیاده‌روی در محله کمک بگیرید.

 


برخورد با رفتار قلمرو طلبی در گربه ها:

 

یکی از بهترین اقدامات برای صاحب گربه در هنگام تشخیص رفتار قلمرو طلبی حیوان، معاینه او توسط دامپزشک است. این اقدام برای حصول اطمینان از عدم وجود علائم پرخاشگری در گربه انجام می‌شود. دانشمندان معتقدند که عقیم‌سازی بهترین راهکار برای گربه‌ها به شمار می‌آید زیرا این فرآیند به محرک‌های هورمونی می‌پردازد. سایر اقدامات برای رسیدگی به رفتار قلمرو طلبی گربه‌ها، شامل: محدود کردن دسترسی به اتاق‌ها و مناطقی است که گربه‌ها تمایل به علامت‌گذاری آن دارند. گاهی اوقات، تعامل محرکی بزرگ می‌باشد و می‌تواند تأثیر مثبتی بر رابطه شما و حیوان خانگی بگذارد. برای جلوگیری از دعوای میان گربه‌ها، پیشنهاد می‌شود که آن‌ها به‌صورت جداگانه نگهداری نمایید. 


وقتی گربه پرخاشگرانه رفتار می کند، چه باید کرد؟


رفتارهای تهاجمی در گربه‌ها موضوعی طبیعی است و اغلب به‌عنوان بخشی از رفتارهای اجتماعی و بازی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در برخی مواقع، این رفتارها می‌توانند نشانه مشکلات جدی باشند. اهمیت تشخیص درست میان رفتارهای تهاجمی عادی و مشکلات رفتاری نیاز به‌دقت دارد. اقدام‌های ساده برای مدیریت رفتارهای تهاجمی در گربه‌ها می‌تواند شامل: آرام کردن گربه یا بلند کردن او باشد اما باید توجه نمایید که این اقدامات ممکن است به رفتارهایی مانند: چنگ زدن یا حتی گاز گرفتن شما منجر شوند. برای این‌که به تعادل برسید و از تنش‌های اضافی جلوگیری کنید، باید با دقت به رفتار گربه و علائم آن توجه کنید.

اقدام دیگری که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، این است که گربه را به‌آرامی وارد اتاق نمایید و در را ببندید. مراقب نشانه‌هایی مانند: دم تکان دادن، خیره شدن و غر زدن باشید و تلاش کنید که پیش از آغاز هرگونه اختلافی میان گربه‌ها، اقدام نمایید. درنتیجه، با شروع دعوای گربه‌ها، می‌توانید آن‌ها را با آب از یکدیگر جدا نموده و پتویی ضخیم روی آن‌ها بیندازید. قطعاً گربه‌ها یکی از بهترین و زیباترین حیوانات خانگی جهان هستند؛ بنابراین راضی نگه‌داشتن این حیوانات باید هدف صاحبان حیوانات خانگی باشد.

 

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش