۰

تخفیف‌های روزانه 👈

روش‌های مختلف استحمام خرگوش

 

خرگوش‌ها حیوانات پرتحرکی هستند و اغلب مواقع بسیار کثیف می‌شوند. این حیوانات خانگی جذاب در حفظ نظافتشان تلاش فراوانی می‌کنند اما آن‌ها گاهی اوقات بیشتر از اوقات عادی کثیف می‌شوند و در چنین شرایطی باید برای حمام کردن خرگوش‌ها اقدام نمایید. 


در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های حمام کردن خرگوش و نکات مهم مرتبط با آن را بررسی نماییم. با ما همراه باشید:

 

نکات مهم حمام کردن خرگوش‌ها:


خرگوش‌ها در زمره حیوانات آب‌گریز قرار دارند و از خیس شدن نفرت دارند. خیس شدن ممکن است که شوک بزرگی به این حیوانات خانگی دوست‌داشتنی وارد کند و حتی در برخی مواقع منجر به مرگ آن‌ها گردد. بنابراین، اگر قصد نگهداری از خرگوش را دارید، باید از نکات بهداشتی و شیوه حمام کردن این حیوان آگاه باشید. استحمام خرگوش یکی از عوامل مهم در نگهداری از این حیوان است و انواع متفاوتی دارد که شباهتی با نحوه حمام کردن سایر حیوانات ندارد. در ادامه مطلب، به نکاتی کاربردی در خصوص حمام کردن خرگوش‌ها می‌پردازیم:


•    تا جایی که امکان دارد، از شامپو برای نظافت خرگوش استفاده نکنید اما اگر مجبور به استفاده از شامپو بودید، بهتر است که از شامپوهای مخصوص خرگوش‌ها بهره بگیرید.

•    هنگام حمام کردن خرگوش‌ها، مراقب باشید تا سر آن‌ها زیر آب نرود زیرا این کار باعث ورود آب به گوش‌ها، بینی و چشمان این حیوانات می‌شود.

•    برای استحمام خرگوش، بهتر است که از شخص دیگری کمک بگیرید.

•    از مصرف شوینده‌های سایر حیوانات برای بدن خرگوش‌ها خودداری نمایید. 

•    در صورت مقاومت خرگوش هنگام استحمام، سعی نکنید که او را به‌زور نگه‌دارید.

 

 

چگونگی استحمام خرگوش‌ها:


برای استحمام خرگوش‌ها، ابتدا باید پارچه یا حوله‌ای را کف تشت قرار دهید تا حیوان در حمام لیز نخورد و بهتر است از پارچه‌هایی استفاده کند که جنسشان لیز نباشد. سپس حوله‌ای متناسب با اندازه خرگوش را برای خشک‌کردن او در نظر بگیرید و شامپوی مخصوص حیوان را نیز در دسترس قرار دهید. میزان آب داخل تشت را نسبت به جثه خرگوش کم‌و‌زیاد کنید، به‌طوری‌که اگر او را درون تشت گذاشتید، سرش از آب بیرون باشد. همان‌طور که اشاره شد، خرگوش‌ها علاقه‌ای به آب و حمام کردن ندارند و احتمالاً برای فرار از دست شما تلاش خواهند کرد.


 درنتیجه، برای حفظ آرامش خرگوش در هنگام استحمام، او را با یکی از دستانتان گرفته و با دست دیگر به‌آرامی شروع به شستشوی او نمایید. نواحی کثیف بدن خرگوش را به‌آرامی با آب تمیز کنید و اگر این آلودگی‌ها با آب از بین نرفت، مقدار اندکی شامپو کف دستتان بریزید و به‌آرامی برای پاک کردن منطقه کثیف، اقدام نمایید. خرگوش‌ها عادت دارند برای حفظ نظافت شخصی، بدنشان را لیس بزنند، بنابراین باید دقت کنید که پس از استحمام اثری از شامپو روی بدن این حیوانات باقی نماند چون ممکن است باعث ایجاد بیماری در آن‌ها گردد.


 کمک گرفتن از فردی دیگر برای استحمام خرگوش، به شما کمک می‌کند که حرکات او را راحت‌تر کنترل کنید. توصیه ما این است که برای خشک‌کردن خرگوش پس از استحمام، او را درون حوله‌ای قرار داده و نوازش نمایید تا به آرامش برسد. همچنین برای خشک‌کردن فوری خرگوش، می‌توانید از باد سشوار با فاصله مناسب استفاده کنید. البته اگر متوجه ترس خرگوش از صدای سشوار شده یا احساس کردید که این کار موجب آزار حیوان می‌شود، از انجام آن خودداری نمایید. این نکته را به خاطر داشته باشید که خرگوش به حمام کردن مرتب نیاز ندارد و فقط باید در صورتی او را استحمام کنید که نیاز باشد. بعد از اتمام استحمام خرگوش، او را در محلی گرم قرار دهید تا سرما وارد بدن او نشود.

انواع روش‌های استحمام خرگوش:


استحمام خرگوش‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که قصد داریم در ادامه این مطلب، به مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم:


1. خشک شویی:
برای استحمام خرگوش‌ها، لزوماً نباید از آب و شامپو استفاده کنید و بهترین روش برای انجام این کار، استحمام آن‌ها به روش خشک‌شویی است. در این روش، باید اندکی نشاسته ذرت روی ناحیه کثیف بدن خرگوش بپاشید و با شانه مخصوص خرگوش‌ها، موهایشان را به سمت بالا شانه بزنید تا آلودگی‌ها از موها و بدن آن‌ها جدا شوند. اگر خرگوشتان را در فضای آزاد رها می‌کنید و این کار باعث گِلی شدن بدن او می‌شود، به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت ناگهانی سر او را زیر آب ببرید. در چنین شرایطی، باید اجازه دهید که گِل بدن حیوان خشک شود و سپس با استفاده از شانه، گِل روی بدنش را جدا کنید. درصورتی‌که پس‌از‌این کار، قسمتی از بدن خرگوش شما تمیز نشد، می‌توانید از نشاسته ذرت بیشتری استفاده کنید. 

2. مرطوب کردن:
روش دیگری که می‌توان برای استحمام خرگوش‌ها از آن استفاده کرد، مرطوب کردن است. برای انجام این کار، می‌توانید از دستمال نرمی که مرطوب شده است، بهره بگیرید تا نواحی کثیف بدن خرگوش را به‌آرامی پاک کنید. 


3. شامپوی بدون آب:
در فروشگاه‌های حیوانات خانگی، شامپو‌هایی موجود هستند که برای شستشوی خرگوش‌ها به‌کار می‌روند. این شامپو‌ها نیازی به شستشویی مجدد ندارد اما باید دقت کنید که شامپوی تهیه‌شده، مناسب خرگوش شما باشد.

 

بهداشت خرگوش: 


اطراف مقعد خرگوش‌ها، غده‌های مولد بو وجود دارند که باعث ترشح ماده‌ای می‌شوند که بوی بسیار بدی دارد. بنابراین، شاید شما هنگام مواجه‌شدن با چنین وضعیتی، تصور کنید که خرگوش نیاز به حمام  دارد اما این‌گونه نیست. در این شرایط، می‌توانید دستمال نرمی را مرطوب نموده و توسط آن، اطراف مقعد حیوان را تمیز کنید. این کار باعث حفظ بهداشت خرگوش شما می‌شود و نیاز به استحمام او را رفع می‌نماید. با تکرار دوره‌ای این کار، می‌توانید از ترشح ماده بدبو در آن ناحیه جلوگیری نمایید.

لوازم ضروری برای استحمام خرگوش:


•    لگن با عمق مناسب
•    تشک ضد لغزش
•    آب ولرم
•    شامپوی مخصوص خرگوش
•    حوله لطیف نم‌گیر
•    شانه نرم
•    اسباب‌بازی (اختیاری)
•    خوراکی (اختیاری) 

چگونگی باز کردن گره موهای خرگوش:


هنگامی‌که موهای خرگوش‌ شما گره‌خورده است، برای چیدن آن‌ها تلاش نکنید چرا که این حیوان خانگی جنب‌وجوش زیادی دارد و ممکن است به پوستش آسیب برسد. برای این کار بهتر است که از برس‌های مخصوص گره بازکن استفاده کنید.


مراحل شستشوی خرگوش مینیاتوری:


•    از میزان گرمای آب اطمینان حاصل کنید تا بدن خرگوش آسیب نرساند. تا جایی که امکان دارد، دمای آب باید با دمای بدن خرگوش برابر باشد.

•    برای نظافت مناطق حساسی مانند مقعد خرگوش، از پنبه نرم یا دستمال مرطوب استفاده کنید.

•    توجه داشته باشید که آب وارد گوش‌های خرگوش شما نشود زیرا ممکن است منجر به عفونت شود. بنابراین، به‌جای آبکشی برای تمیز کردن گوش، می‌توانید از پنبه استفاده کنید.

•    بعد از شستشو، بدن خرگوش را به خوبی آبکشی کنید تا اثری از مواد شوینده باقی نماند.

•    برای نظافت پشم نازک و حساس خرگوش، از برسی نرم استفاده کنید.

•    برای قسمت‌های کثیف و خشک، از شامپوهای مخصوص حیوانات استفاده کنید اما توجه داشته باشید که این شامپو، برای خرگوش‌ها مناسب باشد. قبل از مصرف شامپو، به راهنمایی‌های داخل بسته‌بندی آن توجه کنید. 

•    پس از شستشوی کامل خرگوش با استفاده از حوله، بدن و موهای او را خشک نمایید.

•    درنهایت، خرگوش مینیاتوری را در محیطی گرم‌ و خشک قرار دهید تا کاملاً خشک شود. مطمئن شوید که خرگوش با دست زدن به پشمش حالت طبیعی‌اش را از دست ندهد.


شامپو بچه برای شستن خرگوش‌:


برای استحمام خرگوش، بهتر است از شامپوهای ویژه حیوانات یا خرگوش استفاده کنید. این محصولات مناسب برای پوست حساس این حیوانات طراحی‌شده‌اند و از مصرف مواد شیمیایی سخت و آلرژی‌زا در آن‌ها خودداری می‌کنند. قبل از استفاده از این شامپوها باید به توصیه‌های تولیدکننده توجه کنید و آن‌ها را رعایت نمایید. برای شستشوی خرگوش، استفاده از شامپوی بچه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بعد از شستشو، باید به خوبی بدن این حیوان خانگی را آبکشی کنید تا پس از استحمام اثری از مواد شوینده روی بدن خرگوش نماند زیرا این حیوانات خانگی عادت دارند بدنشان را به‌طور مداوم لیس بزنند و این موضوع می‌تواند موجب ایجاد بیماری برای خرگوش شود. 
 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش