۰

تخفیف‌های روزانه 👈

دلایل احتمالی مرگ ناگهانی سگ ها


مرگ ناگهانی حیوانات خانگی به‌ویژه سگ ها، تجربه‌ای بسیار سخت و دردناک برای صاحبان این حیوانات است. این واقعه ناگهانی و غیرمنتظره، می‌تواند برای افرادی که حیوانات خانگی را به‌عنوان اعضای خانواده‌شان می‌پذیرند، بسیار شوکه کننده باشد.

اگر قصد نگهداری از سگ‌ها را دارید، باید بدانید که مشکل مرگ ناگهانی سگ، ممکن است روزی رخ دهد اما هنوز دلیل مشخصی برای این اتفاق وجود ندارد. در این مطلب، عوامل و دلایل احتمالی این پدیده غم‌انگیز را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، ما را در ادامه این مطلب همراهی فرمایید:


چگونگی کاهش احتمال مرگ ناگهانی سگ:


برای پیشگیری از مرگ ناگهانی سگ، مهم است چکاپ‌های سالیانه را برای او در نظر بگیرید. سالیانه یک‌بار برای سگ‌های جوان و دو بار برای سگ‌های مسن‌تر چکاپ انجام دهید. چنین اقدامی به شناسایی زودهنگام انواع بیماری در سگ شما کمک خواهد کرد. هرچه زودتر بتوانید علائم بیماری یا مشکلات سلامتی حیوان را تشخیص دهید، امکان انجام اقدامات لازم و جلوگیری از مرگ ناگهانی سگ را خواهید داشت.

 

دلایل احتمالی مرگ ناگهانی سگ:

 

همان‌طور که اشاره شد، مرگ ناگهانی در سگ‌ها دلیل ثابت‌شده‌ای ندارد اما برخی دلایل وجود دارند که ممکن است باعث افزایش احتمال بروز این پدیده شوند. بنابراین، صاحبان این حیوانات باید این عوامل را بشناسند و احتمال وقوع آن‌ها را به حداقل برسانند. در ادامه، مهم‌ترین دلایل احتمال بروز پدیده مرگ ناگهانی در سگ‌ها را مرور خواهیم کرد:


1. نفخ معده:

نفخ معده، وضعیتی اورژانسی برای سگ‌ها محسوب می‌شود که با تجمع گازها و قطع شدن جریان خون در معده حیوان همراه است. این مشکلی بسیار جدی است که می‌تواند برای زندگی سگ‌ها تهدیدکننده باشد. نفخ معده اغلب در  نژادهای سگ‌ درشت‌اندام و دارای قفسه سینه بزرگ مانند: گریت دین، پودل استاندارد، ژرمن شپرد و ... مشاهده می‌شود. علائم نفخ معده در سگ‌ها اغلب شامل: اضطراب، ناله مداوم، دراز کشیدن مکرر، قدم زدن و تورم شدید شکم می‌شوند. این علائم نشان‌دهنده ناراحتی و درد شدید سگ است و نیاز به درمان فوری دارند.

 

پرخوری، نوشیدن بیش‌ازحد آب، فعالیت شدید پس از غذا و اضطراب، ازجمله فعالیت‌هایی هستند که ممکن است به نفخ معده در سگ‌ها منجر شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل در حیوان شما، توصیه می‌کنیم که تغذیه او را در وعده‌هایی کوچک و منظم مدیریت نمایید. همچنین، پیاده‌روی با سگ پس از هر وعده غذایی، می‌تواند به‌عنوان روشی مؤثر در این زمینه، عمل کند. اگر علائم نفخ معده را در سگ مشاهده کردید، لازم است که سریعاً او را نزد دامپزشک ببرید تا اقدامات لازم جهت درمان فوری و جلوگیری از جدی‌تر شدن این مشکل انجام شود.


2. بیماری های عروقی:
بیماری‌های مرتبط با قلب، اغلب به‌عنوان شایع‌ترین علل مرگ ناگهانی سگ‌ها شناخته می‌شوند. این بیماری‌ها شامل: کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب)، آریتمی (ریتم غیرطبیعی قلب) و لخته شدن خون در رگ‌های قلب می‌شوند. یکی از شایع‌ترین انواع کاردیومیوپاتی، که به‌اختصار بانام DCM نیز شناخته می‌شود، باعث تغییر اندازه طبیعی عضلات قلب می‌گردد و قابلیت پمپاژ خون در این اندام حیاتی را مختل می‌نماید. این موضوع می‌تواند باعث تضعیف جریان گردش خون، نامنظم شدن ضربات قلب و نارسایی قلبی حیوان شود.   


3. خون ریزی داخلی:

اغلب اوقات، مرگ ناگهانی در سگ‌ها به دلیل خونریزی رخ می‌دهد که می‌تواند به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. برخی از سگ‌ها ممکن است در طول عمرشان دچار تومور شوند. اگر این تومورها خوش‌خیم باشند، خطر جانی برای سگ‌ها نخواهند داشت اما در صورت بدخیم بودن، ممکن است به‌مرورزمان باعث خونریزی داخلی در حیوان شده و به‌صورت ناگهانی به زندگی او پایان دهند.

 

در چنین شرایطی سگ کاملاً بی‌حال می‌گردد و تمایل فراوانی به دراز کشیدن خواهد داشت. چه سگ شما دچار تومورهای بدخیم گردد یا خونریزی او در اثر تصادفات رانندگی باشد، در هر صورت مراجعه به دامپزشک بسیار ضروری است چراکه این اقدام باعث تشخیص دقیق و سریع مشکل می‌گردد و از مرگ ناگهانی حیوان دلبند شما جلوگیری می‌کند.

 


4. تروما:

در علم پزشکی، به هر نوع ضربه شدید روحی و جسمی، جراحت، شوک و آسیب وارد شدن به بدن تروما می‌گویند که می‌تواند از عواملی مانند: تصادف، حادثه یا ... ناشی شود. اگر علائم تروما در سگ بیرونی و ظاهری بودند (زخم‌ها، شکستگی‌ها، خونریزی و ...) و به‌راحتی امکان مشاهده آن‌ها را داشتید، با مراجعه به دامپزشک می‌توانید درمان مناسبی را برای آن انجام دهید اما اگر این علائم درونی و پنهان باشند، تشخیص آن‌ها بسیار دشوار خواهد شد و ممکن است که به مشکلات جدی‌تری منجر گردند.

 

همچنین گاهی اوقات علائم درونی تروما ممکن است پس از گذشت مدتی پدیدار شوند که اگر تشخیص و درمان به‌موقعی برای آن‌ها انجام نشود، ممکن است که به مشکلاتی جدی‌تر و حتی مرگ ناگهانی سگ منجر گردند. بنابراین، در صورت مشاهده هرکدام از علائم تروما در سگتان، مراجعه به دامپزشک و درمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

5. مسمومیت:

مصرف مواد غذایی نامناسب و مسمومیت، می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل بروز مرگ ناگهانی در سگ‌ها باشد. داروهای تجویز‌شده، محصولات بدون نسخه، داروهای نامناسب دامپزشکی و برخی غذاهای خاص مانند: شکلات، انگور، پیاز، سیر، محصولات حاوی زایلیتول به‌عنوان شیرین‌کننده و نوشیدنی‌های الکلی، مهم‌ترین دلایل بروز مسمومیت در سگ‌ها می‌باشند. علائم بالینی این مشکل معمولاً قابل‌مشاهده هستند و بسته به نوع مسمومیت، با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

به‌عنوان‌مثال: در صورت مسمومیت سگ توسط سم موش، ممکن است سیستم عصبی مرکزی حیوان دچار اختلال شود. در این صورت سگ بسیار ضعیف و رنگ‌پریده به نظر خواهد رسید و دچار مشکلات تنفسی می‌گردد. حتی در برخی مواقع، سگ در ابتدای روز علائمی از مسمومیت را نشان می‌دهد که در ادامه روز شدت می‌یابد و به مرگ ناگهانی حیوان منجر می‌شود. بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به مسمومیت در سگ، بهترین راه مراجعه به دامپزشک است زیرا اقدام به‌موقع و تشخیص صحیح می‌تواند زندگی سگ شما را نجات دهد.
 


6. بیماری های عصبی:
تورم مغز (Encephalitis) و مننژیت (Meningitis) جزء شایع‌ترین بیماری‌های عصبی خطرناک در سگ‌ها هستند. این دو بیماری عمدتاً باعث التهاب مغز در سگ می‌گردند و ممکن است عوارضی جدی را برای او به همراه داشته باشند. اگر سگ به این بیماری‌ها مبتلا گردد و درمان به‌موقعی برای آن در نظر گرفته نشود، خطرات جانی بزرگی در کمین حیوان خواهند بود. 


علائم تورم مغز و مننژیت می‌توانند شامل: تغییرات در رفتار، تشنج، علائم گوارشی، ناتوانی در حرکت، علائم عصبی مختلف و حتی کما باشند. این علائم معمولاً به‌صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند و نیاز به تشخیص و درمان سریع دارند. در‌صورتی‌که رفتار سگ شما تغییر کند یا علائمی ناشی از مشکلات عصبی مشاهده نمودید، بهتر است سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید تا با تشخیص زودهنگام مشکل، به جلوگیری از پیشرفت بیماری بپردازید. 

 


7. کرم و انگل:

همیشه هنگام پیاده‌روی با سگ، باید مراقب باشید تا او اقدام به خوردن اشیاء و خوراکی‌ها از روی زمین نکند و با این کار، می‌توانید از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری نمایید. خوردن آب، خوراکی یا اشیاء آلوده می‌تواند مسیر ورود انگل‌ها و کرم‌ها به بدن سگ را باز کند و منجر به مشکلاتی مانند: اختلالات گوارشی، مشکلات تنفسی و حتی ایجاد انگل قلب شود.

 

داروهای ضدانگل، مراقبت منظم از سلامت سگ و اطمینان از واکسیناسیون دوره‌ای برای مقابله به بیماری‌های قلبی، نقش مهمی در پیشگیری از ورود کرم‌ها و انگل‌ها به بدن سگ دارند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رفتار در سگ و یا علائم ناشی از مشکلات عصبی یا سلامتی، باید سریعاً به دامپزشک مراجعه نمایید.

 


مهم‌ترین علائم سگ در حال مرگ:


•  حالت غیرطبیعی:

سگی که در حال مرگ می‌باشد، به‌طور طبیعی کمتر فعالیت می‌کند. در این حالت او برای مدتی طولانی در نقطه‌ای خاص دراز می‌کشد و هیچ تلاشی برای حرکت کردن نمی‌کند و حتی توانایی بلند شدن از زمین را ندارد.


•  از دست دادن کلی اشتها:

سگ در حال مرگ، علاقه‌ای به مصرف آب و غذا ندارد. در این حالت بی‌اشتهایی حیوان به‌مرورزمان شدت می‌یابد و درنهایت منجر به مرگش می‌گردد.


•  استفراغ:

در این شرایط، دستگاه گوارش سگ غیرفعال می‌شود و غذای داخل معده او به‌صورت هضم نشده باقی می‌ماند و سگ برای پاک‌سازی معده‌اش از این غذا، اقدام به استفراغ می‌نماید. 


•  بی‌اختیاری:

سگ‌های در حال مرگ، به‌تدریج کنترلشان بر عملکرد عضلات، ماهیچه‌ها و حتی مثانه را از دست می‌دهند. این شرایط باعث می‌شود که بدن سگ ضعیف شده و نتواند به‌طور ارادی حرکت کند.


•  عدم هماهنگی:

یکی دیگر از نشانه‌های سگ در حال مرگ، از دست دادن تعادل و ناپایداری در او می‌باشد. در این شرایط، سگ به‌سختی از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کند و عملکرد مغزی و فیزیکی او دچار اختلال می‌گردد.


•  گیجی:

گیجی به دلیل اختلال عملکرد مغز ایجاد می‌شود. سگ ممکن است در مواجهه با اطراف اشتباه کند یا حتی در طولانی‌مدت صاحبش را نشناسد.


•  عدم علاقه به محیط اطراف:

در زمان نزدیک به مرگ، سگ علاقه‌ای به محیط اطراف و صاحب خویش نشان نمی‌دهد.


•  لرزش:

گاهی سگ ممکن است دچار حرکت یا لرزش ناگهانی شود که به‌عنوان واکنش غیرارادی طبیعی ممکن است اتفاق بیافتد. این موضوع احتمالاً به دلیل افت دمای بدن سگ رخ می‌دهد.


سخن آخر:


اغلب، سگ‌ها در سکوت رنج می‌برند و نشانی از درد یا مشکلاتشان به ما نمی‌دهند. به‌عنوان صاحبان این حیوانات وفادار، مسئولیت ماست که از بهداشت و سلامت آن‌ها به خوبی مراقبت کنیم. این موضوع شامل: ایجاد شرایط بهداشتی مناسب، انجام واکسیناسیون به‌موقع، ارائه غذاهای مغذی و... می‌گردد.

 

اگر متوجه شدید که سگ شما در روزهای پایانی عمرش قرار دارد، مهم است که کنارش باشید و با او محترمانه و مهربان رفتار کنید. شاید او توانایی نشان دادن احساسات و میزان دلبستگی‌اش به شما را ازدست‌داده باشد اما حضور، محبت و مراقبت شما می‌تواند در لحظات پایانی زندگی سگ، برای او احساس امنیت و آرامش ایجاد نماید. 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش