۰

تخفیف‌های روزانه 👈

راه های جلوگیری از سرمازدگی گربه در فصل زمستان


معمولاً از یخ زدن پوست و بافت در لغت با نام سرمازدگی یاد می‌شود. این آسیب به بافت‌ها به دلیل انجماد اتفاق می‌افتد و با علائمی مانند: گزگز، تاول و حتی قانقاریا همراه است. سرمازدگی در انسان‌ها، معمولاً در مناطقی مانند: بینی، گوش‌ها، انگشتان دست یا پاها رخ می‌دهد اما ممکن است در هر قسمتی از بدن که با دمای انجماد مواجه باشد، اتفاق بیفتد. گربه‌ها نیز همانند انسان‌ها، به سرمازدگی حساس هستند و تشخیص نشانه‌ها و اقدامات درمانی چنین پدیده‌ای در این حیوانات، اهمیت فراوانی دارد.


در این مقاله به‌طور جامع درباره سرمازدگی گربه و راهکارهای مراقبت از این حیوان دوست‌داشتنی در فصل زمستان صحبت می‌شود. این موضوع شامل: شناخت دقیق از علائم اولیه، روش‌های پیشگیری و درمان‌های مؤثر برای حفظ سلامت گربه‌ها در شرایط سرمازدگی می‌باشد. شما می‌توانید بامطالعه این مقاله، تدابیر لازم برای حفاظت از گربه‌ها در مقابل سرمازدگی را انجام دهید. لطفاً در ادامه این مقاله، همراه پت مال 24 باشید:


سرمازدگی گربه:


سرمازدگی به‌عنوان وضعیتی پزشکی توصیف می‌شود که ممکن است به آسیب یا حتی مرگ بافت‌های پوست و زیرین آن‌ها ناشی از اثرات یخ‌زدگی منجر شود. مواجهه طولانی‌مدت با سرما، باعث تحت تأثیر قرار گرفتن بافت‌ها تا حدی می‌شود که سلول‌های اطراف آن‌ها را تخریب کند. وقتی گربه در معرض دمای پایین قرار می‌گیرد، بدن او سعی می‌کند با انتقال خون از اندام‌های انتهایی مثل: انگشتان، دم، پوزه و... به سمت مرکز بدن، دمای اندام‌های حیاتی مانند: قلب، کبد، ریه‌ها و غیره را حفظ کند. این تلاش باعث می‌شود که حمایت گرما از بافت‌ها کاهش یابد و گربه به سرمازدگی دچار شود،  به‌خصوص در مواقعی که گوش‌ها، نوک دم و پاها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. عواملی مانند: رطوبت و باد شدید نیز ممکن است احتمال سرمازدگی گربه را افزایش دهند.

 


انواع سرمازدگی در گربه‌ها:

 

سرمازدگی در گربه‌ها با توجه به‌شدت به چند گروه طبقه‌بندی می‌شود که در ادامه به معرفی انواع مختلف آن می‌پردازیم:

 

  • یخ‌زدگی درجه‌یک:

این نوع از سرمازدگی در گربه‌ها، روی اپیدرم تأثیر می‌گذارد.

 

  • یخ‌زدگی درجه‌دو:

نوع دوم سرمازدگی در گربه‌ها، روی اپیدرم و درم تأثیر دارد.

 

  • یخ‌زدگی درجه سه:

این نوع از سرمازدگی گربه‌ها نیز روی اپیدرم، درم و بافت‌های زیرین تأثیر ایجاد می‌کند.


همچنین ممکن است همراه با سرمازدگی،  هیپوترمی نیز به وجود بیاید که منجر به کاهش غیرطبیعی دمای بدن می‌شود و ممکن است به مرگ حیوان منجر شود. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های ایجاد هیپوترمی در گربه‌ها، می‌توان به عواملی مانند: لرزش، بی‌حوصلگی، بی‌حالی، خواب‌آلودگی، کاهش دمای مقعدی، تنفس آهسته و کم‌عمق، ضربان قلب آهسته، افتادن روی زمین، کما و مرگ، اشاره کرد. معمولاً گربه‌های مسن، گربه‌های جوان و گربه‌های دارای شرایط پزشکی خاص، در معرض خطر سرمازدگی و هیپوترمی بیشتری قرار دارند. بنابراین، مراقبت از سلامتی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 


علائم بالینی سرمازدگی گربه:


مهم‌ترین علائم بالینی مرتبط با سرمازدگی در گربه‌ها، عبارت‌اند از:


•    تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده در پوست (ممکن است پوست در این نواحی به رنگ‌های سفید، خاکستری، آبی یا کبود تغییر کند.)


•    حس سردی در ناحیه هنگام لمس


•    وجود درد در نواحی آسیب‌دیده هنگام لمس


•    ظهور تاول یا زخم‌های پوستی


•    نواحی پوستی که به رنگ سیاه یا مرده تغییر یافته‌اند.

 


علائم بالینی سرمازدگی ممکن است چندین روز طول بکشد تا به‌طور مشخص ظاهر شوند، به‌ویژه اگر ناحیه آسیب‌دیده کوچک باشد یا در مناطقی مثل: نوک دم یا گوش‌ها باشد که وزنی روی آن قرار نمی‌گیرد. با ذوب شدن بافت‌های سرمازده، ممکن است ناحیه آسیب‌دیده به دلیل وجود التهاب، قرمز و بسیار دردناک شوند. به‌طورکلی، نواحی آسیب‌دیده ممکن است در بازه زمانی بین چند روز تا چند هفته ظاهر شوند یا افت کنند.

 

در این مدت، به دلیل عفونت باکتریایی ثانویه، ممکن است چرک ایجاد شود یا منطقه آسیب‌دیده بوی ناپسندی پیدا کند. گربه‌های مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت یا دیگر مشکلاتی که باعث کاهش جریان خون به اندام‌ها می‌شوند، بیشتر در معرض خطر سرمازدگی قرار دارند. نوک گوش گربه‌ها به‌خصوص در برابر سرمازدگی حساس بوده و ممکن است به‌سرعت به این نواحی آسیب برسد.


تشخیص سرمازدگی گربه:


تشخیص سرمازدگی گربه، معمولاً با تکیه‌ بر تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی قابل انجام است. اگر گربه برای مدت‌زمان طولانی در شرایط سرمای شدید بوده باشد، احتمالاً نیاز به آزمایش خون و ادرار جهت بررسی آسیب به اندام‌های داخلی خواهد بود.


درمان سرمازدگی گربه:


اگر نسبت به سرمازدگی گربه‌ مشکوک هستید، حتماً باید سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید. هنگام انتظار برای مراجعه به پزشک، می‌توانید اقدامات اولیه فوری را انجام دهید. گربه را به‌سرعت و با ایمنی به منطقه‌ای گرم و خشک منتقل کنید. اگر گربه از هیپوترمی یا دمای پایین بدن رنج ببرد، ابتدا هیپوترمی را درمان کنید. این کار را با دقت انجام دهید و بدن حیوان را در حوله‌ها یا پتوهای گرم و خشک بپیچید و بطری‌های آب گرم پیچیده شده در حوله را در نزدیکی بدنش قرار دهید. توجه داشته باشید که ناحیه آسیب‌دیده را مالش یا ماساژ ندهید.

 

اگر در محیطی خارج از منزل هستید و نمی‌توانید آن را به‌سرعت گرم‌کنید، از گرم کردن منطقه یخ‌زده خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند آسیب شدیدتری به بافت‌ها وارد نماید. شما می‌توانید با دقت ناحیه آسیب‌دیده را با آب گرم (نه داغ) گرم‌کنید. دمای توصیه‌شده آب بین 40 تا 42 درجه سانتی‌گراد است. پس از گرم کردن ناحیه، حیوان را بااحتیاط خشک‌کنید. از مالش گربه با حوله خودداری کنید و هنگام مراجعه به دامپزشک، حیوان را با پیچاندن در حوله‌ یا پتو، گرم نگه‌دارید. محدودیت استفاده از داروهای ضد درد برای حیوانات خانگی بدون مشورت دامپزشک نیز بسیار حائز اهمیت است.

 


چگونگی درمان سرمازدگی توسط دامپزشک:


دامپزشک گربه شما پس از معاینه، هرگونه بیماری دیگر به‌ویژه شوک سیستماتیک یا هیپوترمی را تشخیص می‌دهد و درمان مرتبط با آن را انجام می‌دهد. زمانی که ذوب بافت‌ها ایجاد می‌شود، احتمالاً به گربه داروهای ضد درد داده می‌شود زیرا این فرآیند بسیار دردناک است. در صورت تردید در خصوص نکروز بافتی یا مرگ بافت، دامپزشک ممکن است از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری از عفونت باکتریایی ثانویه پوست استفاده کند. در شرایط شدیدتر، برخی از گربه‌ها ممکن است به قطع عضو آسیب‌دیده نیاز داشته باشند. این تصمیمات بیشتر بستگی به نشانه‌های مشخص در معاینه و شدت آسیب‌های ناشی از سرمازدگی دارد.


 پیش آگاهی سرمازدگی:


پیش‌آگاهی سرمازدگی به میزان آسیب‌ها، جراحات و شدت سرمازدگی گربه شما بستگی دارد. حالت‌های خفیف سرمازدگی معمولاً با آسیب دائمی کمی برطرف می‌شوند درحالی‌که سرمازدگی شدیدتر ممکن است به تغییر شکل دائمی یا آسیب به بافت‌های آسیب‌دیده منجر شود. در شرایط شدید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید تا عضو را قطع یا بافت‌های نکروزه (مرده) را بردارید. دامپزشک شما بر اساس مشاهدات و تجویزهای مرتبط با وضعیت گربه، در خصوص درمان مناسب برای گربه شما تصمیم خواهد گرفت. او ممکن است نیاز به تصاویر تشخیصی پزشکی مانند: اشعه ایکس یا سونوگرافی داشته باشد تا بیشتر درباره حالت بافت‌ها و آسیب‌های داخلی گربه آگاه شود. همچنین، دامپزشک ممکن است شما را در خصوص گزینه‌ها و احتمالات مختلف درمانی مطلع کند تا تصمیمات بهتری برای بهبود وضعیت گربه شما گرفته شود.


9 راه ایمن برای محافظت از گربه در فصل زمستان:


فصل سرد زمستان با ویژگی‌های جذابش، برای اطرافیان گربه‌ها چالش‌هایی را به همراه دارد. گربه‌ها برای حفظ گرما و ایمنی در برابر شرایط نامساعد، با موانع مختلفی مواجه می‌شوند. در ادامه مقاله، ترفندها و نکاتی را برای محافظت از گربه‌ها در فصل زمستان ارائه کرده‌ایم تا شما بتوانید در سرمای این فصل از همراهی گربه خویش لذت ببرید:

 


1. جلوگیری از تماس با مواد ضدیخ:

استفاده از محلول‌های ضدیخ برای پاک‌سازی سطوح، ممکن است برای گربه‌ها بسیار مضر باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که این محصولات را از دسترس گربه‌ها دور نگه‌دارید.


2. همراهی با بچه‌گربه:

اگر گربه‌ شما تازه با برف آشنا شده است، به او اجازه دهید در فضایی بسته با برف آشنا شود. کمی به او کمک کنید تا از ترسش کاسته شود. همچنین، از اسباب‌بازی‌های تعاملی در داخل خانه برای سرگرمی او استفاده کنید.


3. جلوگیری از یخ زدن درب ورود و خروج گربه:

در صورت تردد بیش‌ازحد گربه به بیرون و داخل خانه، گاهی درب ورود و خروج گربه را کنترل کنید زیرا بارش برف سنگین، می‌تواند آن را مسدود کند یا ممکن است در اثر هوای سرد یخ بزند. البته در صورت سرمای زیاد هوا، بهتر است گربه را داخل خانه نگه‌دارید زیرا ممکن است حیوان در اثر بسته شدن درب، بیرون بماند و دچار سرمازدگی شود.


4.  پاک‌سازی پنجه‌ها:

همیشه سعی کنید که برف و یخ را از پنجه‌های گربه پاک‌کنید تا جلوی آسیب به پنجه‌ها و ایجاد سرمازدگی را بگیرید.


5. آب تازه و تمیز:

قرار دادن آب در فضای باز، ممکن است باعث یخ زدن آن شود. اطمینان حاصل کنید که گربه در داخل خانه، آب تازه و تمیز در اختیار دارد. همچنین هرگز برای جلوگیری از یخ زدن آب به آن نمک اضافه نکنید زیرا کریستال‌های آن برای کلیه‌های گربه مضر هستند.

 
6.  کنترل کردن زیر کاپوت خودرو:

فضای خالی زیر کاپوت خودرو به دلیل نزدیکی به گرمای موتور، محل ایده آل و گرمی برای گربه‌ها در فصل زمستان است. بنابراین همیشه پیش از آغاز حرکت با خودرو، از عدم وجود گربه‌ها در این فضا اطمینان حاصل نمایید و حتی اگر عجله دارید، چند ضربه به زیر کاپوت بزنید تا گربه از آن منطقه بیرون بیاید.


7.  استفاده از میکروچیپ:

گربه‌ را به میکروچیپ مجهز کنید تا در صورت گم‌شدن، به‌سرعت پیدا شود. همچنین می‌توانید قلاده‌ای همراه با آدرس خانه و شماره تماس برای گربه در نظر بگیرید تا درصورتی‌که حیوان توسط دیگران پیدا شد، راه ارتباطی با شما مشخص باشد.


8.  نگهداری در داخل خانه:

در صورت امکان، گربه را در داخل خانه نگه‌دارید تا از سرمازدگی و خطرات دیگر در فصل سرد محافظت شود.


9. تهیه رژیم غذایی مغذی:

برای گرم نگه‌داشتن گربه در زمستان، غذای مغذی را تهیه‌کرده و از افت وزن غیرطبیعی او جلوگیری کنید.


سخن آخر:


مراقبت مؤثر از گربه در فصل زمستان، نیازمند نگهداری بیشتر آن‌ها در داخل خانه است. حتی گربه‌هایی که به طبیعت علاقه دارند در آب‌وهوای سرد زمستان ممکن است آسیب‌پذیر باشند. اگر گربه شما برای بیرون رفتن اصرار دارد، ورود و خروج او از خانه باید به‌راحتی صورت گیرد. برای جلوگیری از خطرات هیپوترمی و سرمازدگی، امکانات گرمایشی مناسب را در اختیار گربه قرار دهید. در صورت بروز مشکلات جدی، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید.

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش