۰

تخفیف‌های روزانه 👈

علائم و روش‌ های درمان تیروئید در سگ ها


بیماری تیروئید سگ، مشکلی رایج در میان این حیوانات است که می‌تواند بر طول عمر آن‌ها تأثیرگذار باشد. این بیماری در یکی از غدد مهم سیستم تنظیم هورمونی بدن سگ یعنی تیروئید، رخ می‌دهد.

 

اگر تشخیص و درمان مناسبی برای تیروئید انجام نشود، این بیماری می‌تواند به‌طور جدی بر سلامتی سگ اثر بگذارد. آمارها نشان می‌دهند که حدود ۱۰ درصد از سگ‌ها در طول عمرشان ممکن است با این بیماری مواجه شوند.

 

در این مطلب قصد داریم به بررسی جزئیات بیشتر بیماری تیروئید در سگ‌ها بپردازیم. با پت مال 24 همراه باشید:


آشنایی با بیماری تیروئید سگ:


بیماری تیروئید سگ به وضعیتی اشاره دارد که غده تیروئید حیوان نمی‌تواند به‌طور طبیعی فعالیت کند. این بیماری مشکلی شایع در حوزه بهداشت حیوانات است که می‌تواند بر سلامت سگ‌ها تأثیرگذار باشد. بیماری تیروئید در سگ‌ها همانند بیماری تیروئید در گربه‌ها، ممکن است به دو شکل کم‌‌کاری و پرکاری تیروئید ظاهر شود. در ادامه دو نوع بروز بیماری تیروئید در سگ‌ها را بررسی خواهیم کرد:

 

  • کم‌کاری تیروئید سگ:

زمانی که غده تیروئید به‌اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند، کم‌فعالی تیروئید رخ می‌دهد. این موضوع منجر به کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن سگ و بروز علائمی همچون: چاقی، بی‌حالی، مشکلات پوستی و تغییرات رفتاری می‌شود.

 

  • افزایش فعالیت تیروئید سگ:

پرکاری تیروئید در میان سگ‌ها کمتر شایع است که معمولاً با تولید بیش‌ازحد هورمون‌های تیروئید مشخص می‌شود و ممکن است به افزایش اشتها، کاهش وزن، بی‌قراری و افزایش ضربان قلب منجر شود.


بااین‌حال، تشخیص به‌موقع و مراقبت‌های دامپزشکی مناسب، می‌تواند به مدیریت این وضعیت و بهبود کیفیت زندگی این دوستان عزیزمان کمک کند.

 


دلایل بروز بیماری تیروئید در سگ‌ها:


بیماری تیروئید در سگ‌ها به دلیل عوامل گوناگونی همچون: ویژگی‌های ژنتیکی، اختلالات خود ایمنی، تأثیرات محیطی و مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود که در ادامه به بررسی جداگانه این عوامل خواهیم پرداخت:

 

  • ویژگی‌های ژنتیکی:

برخی از نژادهای سگ حساسیت بیشتری نسبت به بیماری تیروئید دارند. نژادهایی مانند: گلدن رتریور، دوبرمن پینچر، باکسر، یورکشایر تریر و گریت دین، ازجمله نژادهایی هستند که در معرض اختلالات تیروئید بیشتری قرار دارند. این نژادها ممکن است ویژگی‌های ژنتیکی مرتبط با اختلالات تیروئید را به ارث ببرند.

 

  • اختلالات خود ایمنی:

بیماری تیروئید خود ایمنی یکی از دلایل شایع کم‌کاری تیروئید در سگ‌ها است. این بیماری وقتی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی اشتباهاً به غده تیروئید حمله کرده و توانایی تولید هورمون‌های کافی را مختل می‌کند.

 

  • تأثیرات محیطی:

عوامل محیطی همچون: مواد شیمیایی، آلاینده‌ها و سموم می‌توانند در ایجاد بیماری تیروئید برای سگ‌ها نقش داشته باشند. این مواد شامل: آفت‌کش‌ها، بازدارنده‌های شعله و مواد شیمیایی صنعتی موجود در برخی محصولات خانگی است. همچنین عوامل محیطی مانند هوای آلوده نیز می‌توانند با بروز سرطان تیروئید در سگ‌ها ارتباط داشته باشند.

 

  • مصرف برخی داروها:

برخی از داروها ممکن است با عملکرد تیروئید در سگ‌ها تداخل داشته باشند. به‌عنوان‌مثال: داروهای حاوی سولفا، فنوباربیتال و برخی داروهای ضد تشنج، می‌توانند تولید هورمون تیروئید را مختل کنند.

 


علائم بیماری تیروئید سگ:


بیماری تیروئید در سگ‌ها می‌تواند با علائم مختلفی ظاهر شود و نیاز به اقدامات تشخیصی مناسب برای شناسایی و درمان دقیق دارد. در ادامه مطلب، رایج‌ترین علائم بیماری تیروئید را بررسی می‌کنیم:

 

  • تغییرات وزن:

افزایش یا کاهش وزن غیرقابل توضیح، می‌تواند نشانه اولیه بروز مشکلات تیروئید در سگ‌ها باشد. کم‌کاری تیروئید اغلب منجر به افزایش وزن می‌شود درحالی‌که پرکاری تیروئید که در سگ‌ها نادر است، می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

 

  • پوشش مو و تغییرات پوستی:

سگ‌های مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است در قسمت‌هایی از دم، تنه و پشت پاها دچار ریزش مو شوند. در این حالت، پوست آن‌ها ممکن است کدر، خشک و مستعد گره خوردن به نظر برسد. در همین راستا، مشکلات پوستی مانند: خشکی، پوسته‌پوسته شدن و عفونت نیز شایع هستند.

 

  • بی‌حالی و تغییرات رفتاری:

سگ‌های مبتلا به بیماری تیروئید ممکن است سطح انرژی پایین، کاهش فعالیت و کاهش علاقه به فعالیت‌های منظم را نشان دهند. آن‌ها ممکن است بی‌حال و کمتر مشتاق به نظر برسند و تغییرات خلقی یا افسردگی سگ را نیز تجربه کنند.

 

  • عدم تحمل سرما یا گرما:

سگ‌های دارای کم‌کاری تیروئید، اغلب احساس سرما می‌کنند و به دنبال گرما هستند درحالی‌که سگ‌هایی با تیروئید پرکار، ممکن است حساسیت بیشتری به گرما نشان دهند و بیشتر نفس‌نفس بزنند.

 

  • مشکلات گوارشی:

بیماری‌های گوارشی سگ مانند: استفراغ، اسهال و کاهش اشتها ممکن است با بیماری تیروئید مرتبط باشد.

 


روش‌های تشخیص بیماری تیروئید در سگ‌ها:


تشخیص بیماری تیروئید باید توسط دامپزشک واجد شرایط انجام شود زیرا برخی از علائم مرتبط با تیروئید ممکن است با سایر مشکلات سلامتی همپوشانی داشته باشند. تشخیص به‌موقع و مدیریت مناسب بیماری تیروئید، می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی سگ‌ها شود. در ادامه به معرفی انواع روش‌های تشخیص بیماری تیروئید در سگ‌ها خواهیم پرداخت:

 

  • معاینه فیزیکی:


در راستای تشخیص بیماری تیروئید، انجام معاینه فیزیکی کامل توسط دامپزشک می‌تواند نشانه‌های مهمی از بیماری مانند: ناهنجاری در کیفیت پوشش، تغییرات وزن و شرایط پوستی را نشان دهد.

 

  • آزمایش خون:


آزمایش خون نیز برای تشخیص بیماری تیروئید بسیار حائز اهمیت است. اندازه‌گیری سطح هورمون‌های تیروئید، به‌ویژه تیروکسین (T4) و هورمون محرک تیروئید (TSH) به ارزیابی عملکرد تیروئید کمک می‌کند. سطح بالای TSH با سطح پایین T4 نشان‌دهنده کم‌کاری تیروئید است درحالی‌که سطح بالای T4 ممکن است نشان‌دهنده پرکاری تیروئید باشد.

 

  • آزمایش‌های تکمیلی تیروئید:


به‌منظور ارزیابی دقیق‌تر عملکرد تیروئید، آزمایش‌های تکمیلی مانند: اندازه‌گیری T4 آزاد با دیالیز تعادلی (FT4ED) یا آزمایش اتو آنتی‌بادی تیروگلوبولین (TgAA) نیز می‌تواند انجام شود. این آزمایش‌ها برای ارزیابی دقیق‌تر سطح هورمون تیروئید و تشخیص تیروئیدیت خود ایمنی مفید هستند.

 


روش‌های درمان تیروئید در سگ‌ها:


درمان بیماری تیروئید در سگ‌ها، معمولاً از دو روش دارویی و تغذیه‌ای استفاده می‌کند. در ادامه، روش‌های درمان بیماری تیروئید در سگ‌ها را برایتان شرح می‌دهیم:

 

  • داروها:

بعضی از سگ‌ها نیاز به داروهای تیروئید مصنوعی مانند لوتیروکسین دارند. این داروها به تنظیم سطح هورمون تیروئید در بدن کمک می‌کنند و باعث بهبود وضعیت سگ می‌شوند.

 

  • تغذیه مناسب:

تغذیه مناسب با توجه به وضعیت تیروئید سگ، بسیار حائز اهمیت است. باید از غذاهایی با کمترین مقدار آهن و ایدوئید و همچنین غلظت پایین چربی استفاده کنید. برای انتخاب غذای مناسب، حتماً با دامپزشک مشورت نمایید تا رژیم غذایی مناسبی برای سگ شما تعیین شود.

 

  • تمرین روزانه:

تمرین منظم و بازی با سگ می‌تواند به بهبود کلی وضعیت سلامتی حیوان کمک کند. فعالیت‌های جسمانی مانند: پیاده‌روی یا بازی‌های سرگرم‌کننده، می‌توانند سلامتی و رفاه سگ را ارتقا دهند.

 

  • مراقبت‌های پزشکی منظم:

مراقبت‌های پزشکی منظم ازجمله آزمایش‌های تیروئید، می‌توانند به دامپزشک شما کمک کنند تا بر وضعیت بیماری سگ نظارت داشته باشد و تغییرات لازم را اعمال نماید. این آزمایش‌ها می‌توانند به تنظیم درست داروها و رژیم غذایی کمک کنند و وضعیت سگ را بهبود بخشند.

 


درمان‌ خانگی بیماری تیروئید سگ:


درمان بیماری تیروئید در سگ‌ها به‌طورکلی نیازمند مداخلات پزشکی تخصصی است و درمان‌های خانگی باید به‌عنوان جایگزین درمان‌های پزشکی در نظر گرفته نشوند. بااین‌وجود، انجام تغذیه مناسب، مصرف مکمل‌های غذایی، فعالیت‌های ورزشی مناسب و کاهش استرس سگ، می‌تواند به درمان این بیماری در خانه کمک کند اما حتماً قبل از مصرف هرگونه غذا و مکمل جدید، باید با دامپزشک مشورت نمایید تا از صحت و اثربخشی آن‌ها در خصوص سگتان اطمینان حاصل کنید.


پیشگیری از بیماری تیروئید سگ:


در این بخش به بیان راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری تیروئید در سگ می‌پردازیم. برای جلوگیری از این بیماری، توجه داشته باشید تا سگ شما غذاهایی با ترکیبات مغذی و متعادل مصرف کند. همچنین، اطمینان حاصل نمایید که سگ به مقدار کافی آب مصرف می‌کند زیرا آب کافی می‌تواند به عملکرد تیروئید سگ کمک کند. استرس همچنین می‌تواند بر تیروئید تأثیر منفی داشته باشد، بنابراین سعی کنید محیط زندگی سگتان را به‌گونه‌ای آرام و خوشایند ایجاد کنید تا استرس او به حداقل برسد.

 


سخن آخر:


بیماری تیروئید سگ‌ها، نوعی اختلال شایع در این حیوانات است که ناشی از کمبود یا افزایش فعالیت تیروئید گلبولین‌ها می‌شود. علائم معمول این بیماری شامل: افزایش وزن، ضعف عضلات، افت اشتها، تغییرات در پوست و پوشش مو و اضطراب است. تشخیص بیماری تیروئید توسط دامپزشکان و از طریق تست‌های تیروئیدی تأیید می‌شود. درمان این بیماری شامل: داروها و تغذیه‌ مناسب است. ازآنجایی‌که پیشگیری بهتر از درمان است، می‌توانید با معاینات منظم از بروز تیروئید جلوگیری کنید و در صورت ابتلا، درمان را به‌سرعت شروع نمایید.

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش