۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آشنایی با گربه نژاد مانکس

 


گربه مانکس از محبوب‌ترین نژادهای گربه خانگی است که بدون دم و با نقص ژنتیکی  متولد می‌شود و می‌تواند توقعات شما از داشتن حیوان خانگی را برآورده کند.

 

گربه‌ها جز پرطرفدارترین حیوانات خانگی هستند که تنوع نژادی فراوانی دارند اما در بین نژادهای مختلف گربه، تنها تعداد محدودی به‌عنوان گربه خانگی نگهداری می‌شوند. هنگامی که ما تصمیم می‌گیریم گربه خانگی را به سرپرستی بگیریم، معمولاً به دنبال نژادی هستیم که نگهداری از او راحت باشد و درعین‌حال نشاط لازم را به زندگی ما ببخشد و تمام کمبودهایی که احساس می‌کنیم را برای ما پر کند.


 


با پت مال 24 همراه باشید تا با خصوصیات ظاهری و رفتاری گربه‌های نژاد مانکس، بیشتر آشنا شویم:

 

تاریخچه گربه نژاد مانکس:


اصالت و گذشته گربه مانکس به‌طور دقیق معلوم نیست اما بر اساس آنچه در مطالعات ریشه‌ای این گربه به‌دست‌آمده، اصالت این نژاد به جزیره‌ای در بریتانیا به نام «من» در دهه ۱۷۵٠ برمی‌گردد. گربه مانکس در این جزیره پرورش‌ یافت و جز اولین نژادهای گربه‌ است که در بریتانیا به نمایش گذاشته شد. گربه‌های این نژاد ازجمله نژادهای بنیادی در انجمن هواداران گربه می‌باشند که تا سال ۱۹۷۹ شناخته نشده بودند اما امروزه در بسیاری از انجمن‌های سراسر جهان، مانکس گربه‌ای آشنا برای همگان است.



ویژگی‌های ظاهری گربه نژاد مانکس:


گربه‌های نژاد مانکس، علاوه بر شباهت‌های ظاهری مشترکی که با سایر گربه‌ها دارند، از تفاوت اساسی در ظاهر نیز برخوردارند. در این بخش به شناخت ویژگی‌های ظاهری گربه نژاد مانکس می‌پردازیم:

 

•    اندازه بدن گربه‌های مانکس متوسط است.

•    وزن نژاد مانکس بین 3 تا 5 کیلوگرم (تفاوت در جنسیت نر و ماده) می‌باشد.

•     این نژاد در صورت مراقبت درست و تغذیه مناسب، به‌طور میانگین ۱۴ سال عمر می‌کند.

•    گربه مانکس به نداشتن دم معروف است اما بعضی از گربه‌های این نژاد، دارای دم هستند.

•    بعضی از گربه‌های مانکس، دمی با طول متوسط دارند که به لونگیز (longies) معروف هستند و برخی دیگر از آن‌ها، دارای دمی ‌بریده و گرد هستند که با نام استامپیز (stompies) شناخته می‌شوند.

•    نژاد مانکس دارای موهایی متراکم، ابریشمی، نرم و براق با اندازه‌های مختلف است.

•    ظاهر و موهای گربه‌های این نژاد در رنگ‌های کرم، ‌سفید، سیاه، نقره‌ای و رنگ‌های ترکیبی وجود دارد.
 

ویژگی‌های رفتاری گربه نژاد مانکس:


گربه‌های مانکس به خوش‌اخلاقی معروف هستند و رفتار بامحبت آن‌ها، تداعی‌کننده رفتار سگ‌ها است. همان‌طور که می‌دانید، اصولاً گربه‌ها چندان اهل رفتارهای محبت‌آمیز نیستند اما این نژاد به‌قدری خوش‌اخلاق، ملوس و انسان‌دوست است که خیلی سریع به صاحبش وابسته می‌شود. نژاد مانکس نسبت به سایر نژادهای گربه قدرت یادگیری و آموزش بالایی دارد و بسیار حرف‌شنو و فرمان‌بردار است.



این گربه‌ها در برخورد اول با اشخاص غریبه، خجالتی رفتار می‌کنند اما این توانایی را دارند که خیلی سریع با افراد و محیط‌های جدید، انس گرفته و وقت بگذراند. گربه مانکس شکارچی ماهری در کمین حشرات و جوندگان است که همین موضوع، دلیل محبوبیت او در بین کشاورزان و مزرعه‌داران می‌باشد. این گربه به شما اجازه می‌دهد تا از طریق نوازش با او ارتباط برقرار کنید.

 

تغذیه گربه نژاد مانکس:


گربه مانکس با برخورداری از جثه‌ای متوسط و شخصیتی فعال، نیازمند تغذیه‌ای مناسب برای حفظ انرژی و سلامت است. البته شما می‌توانید در سال اول زندگی این نژاد، از غذای مخصوص بچه‌گربه‌ها استفاده کنید. این گربه‌ها در سن پنج‌سالگی بالغ می‌شوند اما شما این امکان را دارید که در تمام سنین بعد یک‌سالگی از غذای آماده گربه بالغ برای تغذیه آن‌ها استفاده کنید. البته علاوه بر غذای آماده، می‌توانید با مشورت دامپزشک رژیم غذایی مناسبی را برای سلامت و رشد بهتر گربه مانکس در نظر بگیرید.

 

بیماری‌های رایج گربه نژاد مانکس:


گربه‌های مانکس همانند تمام نژادهای دیگر گربه، دارای مشکلات سلامتی هستند که برخی از این مشکلات ژنتیکی و برخی اکتسابی هستند. در این قسمت به چند بیماری رایج در این نژاد اشاره می‌کنیم:

 

•    آرتروز استخوان دنبالچه:
آرتروز استخوان دنبالچه از بیماری‌های شایعی است که در گربه‌هایی که دارای دم کوتاه هستند، بیشتر دیده می‌شود.

 

•    سندروم مانکس:
سندروم مانکس مجموعه‌ای از نقایص مادرزادی است که می‌تواند باعث نقص در سیستم ادراری، مشکلات گوارشی و هضم و همچنین کوتاهی بیش‌ازحد ستون فقرات و…‌ شود.

 

•    دیستروفی قرنیه چشم:
عارضه دیستروفی قرنیه در این نژاد بسیار شایع است که معمولاً از اوایل چهارماهگی همانند هاله‌ای از ابر به‌تدریج در چشم گربه شروع به رشد می‌کند. 

 

نکته مهم‌: 
توصیه می‌شود گربه‌هایی را به سرپرستی ‌بگیرید که سنشان بیش از ۴ ماه است تا علائم سندروم مانکس در آن‌ها قابل‌تشخیص باشد. این سندروم باعث ایجاد اختلالات و نواقص جدی در گربه می‌شود و به‌طور میانگین حدود 20 درصد از گربه‌های نژاد مانکس را درگیر می‌کند که علائم آن معمولاً تا ۴ ماهگی گربه مشخص می‌شود.



نکات مراقبتی در نژاد گربه مانکس:


نژاد مانکس نیز همانند سایر نژادهای گربه‌، نیازمند توجه و رعایت نکات خاص برای نگهداری و محافظت است که توجه شما را به مهم‌ترین نکات مراقبتی گربه‌های این نژاد جلب می‌کنیم:

 

•    موهای کوتاه و متراکم گربه مانکس را هر ۵ تا ۷ روز یکبار باحوصله و دقت توسط برس گربه شانه بزنید تا موهای مرده جدا شده و چربی پوست به‌خوبی در سطح آن توزیع گردد تا گربه شما احساس خوبی داشته‌ باشد.

 

•    هر بار که گربه شما مدفوع می‌کند، مقعد او را بررسی نمایید تا اگر مدفوع به اطراف مقعد و موهای آن چسبیده باشد، بتوانید با دستمال مرطوب آن را تمیز کنید.

 

•    گوشه‌ها و اطراف چشم‌های گربه را با دستمال مرطوب تمیز کنید تا آلودگی‌ها و ترشحات پاک شود.

 

•    گوش‌های گربه مانکس هر ۵ تا ۷ روز یکبار باید بررسی شوند تا در صورت وجود کثیفی به کمک پارچه نرم و مخلوط ۵٠-۵٠ آب گرم و سرکه، آن‌ها را به‌آرامی تمیز کنید.

 

•    برای پیشگیری از ابتلای گربه به بیماری پریودنتال، بهداشت روزانه دندان‌های او را رعایت کنید و حداقل هفته‌ای یکبار دندان‌های گربه را مسواک بزنید.

 

•    جعبه یا محل خواب گربه مانکس را مرتب و تمیز کنید چون این گربه به محل خوابش حساس است.



واکسیناسیون گربه نژاد مانکس:


واکسن اصلی گربه مانکس، سه‌گانه FVRCP است که شامل: واکسن‌های کلسی ویروس، هرپس و پن لوکوپنی می‌باشد و در سن دوماهگی به گربه تزریق می‌شود. در این بخش، عملکرد هرکدام از این واکسن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

 

•    واکسن کلسی ویروس:
این واکسن برای پیشگیری از بیماری ویروسی کلسی ویروس به گربه شما تزریق می‌شود. این بیماری از نوع  تنفسی می‌باشد و با علائمی همچون: عفونت تنفسی، زخم دهانی، عطسه، التهاب دندان و لثه، ریزش مو و…‌ همراه است.

 

•    واکسن هرپس:
این واکسن به‌منظور جلوگیری از نوعی بیماری شدید عفونی و تنفسی به نام هرپس، برای گربه تزریق می‌شود که ریه حیوان را درگیر نموده و با علائمی همچون: ترشحات بینی‌، عطسه‌، زخم‌های قرنیه‌ای همراه است. این بیماری می‌تواند حتی روی دستگاه عصبی گربه نیز تأثیر بگذارد.

 

•    واکسن پن لوکوپنی:
این واکسن برای جلوگیری از ابتلای بچه‌گربه‌ها به بیماری پن لوکوپنی یا پاراویروس به آن‌ها تزریق می‌شود. پن لوکوپنی نوعی بیماری عفونی با مرگ‌ومیر بالا در بچه‌گربه‌ها است که با علائمی مانند: بی‌اشتهایی و بی‌حالی گربه شروع شده و در مراحل پیشرفته، موجب اسهال، استفراغ و احتمالاً مرگ حیوان می‌شود.



ارتباط گربه مانکس با کودکان و سایر حیوانات:


اگر گربه مانکس را همانند تمام حیوانات خانگی (سگ‌ها، گربه‌ها، پرندگان و...)، از سن بسیار کم به سرپرستی بگیرید، می‌تواند رابطه دوستانه‌ای با کودک شما و سایر حیوانات خانگی برقرار کند. این نژاد عاشق بازی و بازیگوشی است و خلق‌وخوی آرام و مهربانی دارد و درصورتی‌که خطری حریم او را تهدید نکند، آزار و خشونتی نشان نخواهد داد. 



سخن آخر:


در این مقاله به خصوصیات ظاهری و رفتاری گربه نژاد مانکس پرداختیم. اکثر گربه‌های این نژاد با نقص ژنتیکی و بدون دم به دنیا می‌آیند و گربه‌های بسیار باهوش و مهربانی هستند. این نژاد بر خلاف سایر گربه‌ها، رفتار محبت‌آمیزی با صاحبان و اطرافیانش دارد و نگهداری و مراقبت از او بسیار راحت است. امیدواریم که با شناخت و آگاهی از ویژگی‌های رفتاری، نکات بهداشتی و نگهداری گربه‌های مانکس، زندگی سرشار از آرامش و شادی را در کنار آن‌ها تجربه کنید.


بیشتر بخوانید:

 

1. انتخاب تشویقی مناسب برای گربه ها

 

2. راه های درمان اضطراب جدایی گربه

 

3. دلایل ایجاد آلرژی در پوست گربه ها

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش