۰

تخفیف‌های روزانه 👈

گلوله مویی گربه خانگی و روش‌ درمان

به‌عنوان صاحبان گربه خانگی، شاید از بعضی صداهای گربه بترسید. مانند: اککککککککککک. صدایی که گربه شما هنگام بالا‌ آوردن گلوله مویی ایجاد می‌کند.


 با وجود این که بالا آوردن گلوله مویی در بین گربه‌ها رایج است اما باید بدانید که این یک اتفاق طبیعی برای یک گربه سالم نیست. در 5 سال اخیر، دامپزشکان زیادی از جمله دکتر کتی ‌لاند، از مرکز درمانی شهر گربه‌ها که در راد‌ایلند واقع است و دکتر نیل مارینان، در زمینه عوامل و دلایل تشکیل گلوله‌های مویی در گربه‌ها پرداخته‌اند. دکتر لاند در این خصوص می‌گوید: "طبق تحقیقات انجام شده تشکیل و بالا آوردن گلوله‌های مویی یک امر طبیعی نمی‌باشد و برای گربه شما مضر است؛ در نتیجه گربه‌هایی که گلوله مویی بالا می‌آورند، مشکل روده‌ای دارند". 


به دلیل صدایی که گربه‌ها در می‌آورند، صاحبان آن‌ها فکر می‌کنند که گربه‌ها ممکن است مبتلا به آلرژی یا آسم شده باشند اما مشکل این گلوله‌ها ربطی به ریه گربه‌ها ندارد، بلکه بالا آوردن گلوله مویی در گربه‌ها، ناشی از نقص دستگاه گوارش آن‌هاست. همچنین دکتر مارینان می‌گوید: "اگر یک گلوله مویی دیدید، باید بدانید که گربه شما بالا آورده است” 

 


شکل گلوله‌های مویی:
 این گلوله‌ها تشکیل شده از مو‌های جمع شده است که اطراف آن، خلط آبکی و لزج چسبیده است. این گلوله‌ها بر خلاف تصور، دایره‌ای شکل نمی‌باشند بلکه به‌دلیل این که از مری گربه‌ها رد می‌شوند، به‌شکل بیضی هستند. اندازه این گلوله‌ها متغیر است و معمولاً از یک تا چند اینچ طول دارد.


نحوه تشکیل گلوله مویی:
 گربه‌ها برای تمیز‌کردن، بدن‌شان را لیس می‌زنند. زبان گربه‌ها دارای خار‌هایی به سمت عقب است که باعث می‌شود هنگام لیس زدن، موهای سست را ببلعند و به همین دلیل است که مو‌ها در معده جمع می‌شوند. دکتر لاند می‌گوید: "گربه‌ها زمانی که بیدار می‌شوند به تمیز کردن بدن‌شان می‌پردازند که این کار باعث ایجاد گلوله مویی می‌گردد". دامپزشکان معتقدند که گربه‌ها در همه نژاد‌ها (گربه‌های مو بلند و مو کوتاه) می‌توانند به گلوله مویی مبتلا شوند.


علت ایجاد گلوله مویی:
 زمانی که گربه‌ها در حین لیس زدن بدن‌شان موها را می‌بلعند، به‌تنهایی باعث ایجاد گلوله مویی نمی‌شوند. مو‌های بلعیده شده توسط گربه‌، به‌صورت طبیعی در سیستم گوارشی به همراه غذا حرکت می‌کند و با مدفوع دفع می‌شود. وقتی که سیستم گوارشی نمی‌تواند مو‌ها را در معده و روده به حرکت در‌آورد و از طریق مدفوع دفع کند، باعث ایجاد مشکل می‌گردد.


دکتر لوند می‌گوید: "زمانی که سیستم گوارشی نمی‌تواند مو‌ها را به حرکت در‌آورد (حرکت مواد در سیستم گوارشی)، معمولا یک مشکل حرکتی می‌باشد." همچنین دکتر مارینان می‌گوید: بعضی از بیماری‌ها مانند: پرکاری تیروئید و بیماری التهاب روده، باعث کند شدن روند هضم می‌گردد. برخی از بیماری‌ها از جمله: مشکل دریچه‌ای معده و روده، سرطان روده و التهاب روده و معده، باعث عدم دفع گلوله‌های مویی می‌گردد.

 

 

نحوه معالجه دکتر مارینان:
 ایشان معتقدند که گلوله مویی مشکل جدی‌ نیست و اگر گربه‌ها به غذا حساسیت داشته باشند یا سریع غذا بخورند، باعث تهوع آن‌ها می‌گردد و این مو‌ها را به همراه غذا بالا می‌آورند. دکتر مارینان می‌گوید: "بالا آوردن در گربه‌ها به دلایل زیادی (خوردن گیاهان بیرون از خانه) پدید می‌آید اما اگر تهوع بیشتر از ماهی یک‌بار اتفاق می‌افتد، احتمالا مشکلی وجود دارد."


دکتر مارینان و دکتر لوند پیشنهاد می‌دهند به‌دلیل جدی بودن مشکلات گلوله مویی، صاحبان گربه‌ها هنگام بروز این مشکل به دامپزشک مراجعه کنند. هر دو دکتر معتقدند که برای تشخیص این‌که این مشکل ناشی از یک تغییر غذایی ساده می‌باشد یا جدی‌تر است، تا تمام شدن طول درمان گربه به‌صورت منظم به دامپزشک مراجعه کنند.


نحوه تشخیص گلوله مویی در گربه‌ خانگی:
 دامپزشکان برای تشخیص گلوله مویی از تست‌هایی مانند: آزمایش خون، اشعه ایکس، سونوگرافی از معده و روده یا آندوسکوپی استفاده می‌کنند. برای انجام آندوسکوپی، گربه را بی‌هوش کرده و یک لوله برای مشاهده ونمونه‌برداری داخل معده و روده او می‌فرستند و سپس نمونه بافت را با میکروسکوپ بررسی می‌کنند.

 


نحوه معالجه و جلوگیری از تشکیل گلوله مویی از زبان دکتر لوند: 
"برای معالجه گربه‌ خانگی، عواملی مانند: بیماری التهابی روده، سرطان یا رژیم غذایی نامناسب را بررسی می‌کنند. نژادهای مین‌کین و رگ‌دال، مستعد بیماری‌های دریچه‌ای روده هستند که این مسئله باعث افزایش گلوله مویی می‌گردد." به پیشنهاد دکتر لوند، صاحبان گربه‌ها برای دفع گلوله‌های مویی عادی از دستگاه گوارش، می‌توانند از خمیر‌های ضد گلوله مویی و وازلین خوراکی با طعم شکر قهوه‌ای برای گربه‌شان استفاده کنند و یا به پیشنهاد دامپزشکان رژیم غذایی گربه‌شان را تغییر دهند.


نتیجه‌گیری درباره گلوله مویی در گربه‌ها: 
هر دو دکتر معتقدند که بالا آوردن گلوله مویی اتفاق طبیعی برای یک گربه سالم نیست. هنگام بالا آوردن گلوله مویی در گربه، برای درمان و تشخیص دقیق به یک دامپزشک مراجعه کنید.

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش