۰

تخفیف‌های روزانه 👈

همه چیز درباره تأثیر حیوانات خانگی در روان


نگهداری از حیوانات خانگی این روزها بسیار رایج شده است و برای بسیاری از افراد، حیوان خانگی عضوی از خانواده محسوب می‌شود. 


بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، اضطراب و استرس کمتری را تحمل می‌کنند و باعث افزایش بهبود وضعیت سلامت جسم و روان می‌شود. داشتن حیوان خانگی دارای فواید زیادی می‌باشد که در این مقاله به دیگر فواید نگهداری از حیوان خانگی می‌پردازیم:


تأثیر حیوانات خانگی در روان:


افرادی که حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، می‌دانند که عشق و علاقه به حیوانات باعث افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی می‌گردد. زمانی‌که حیوان خانگی را نوازش می‌کنید، آن‌ها باعث کاهش استرس‌ها و ناراحتی‌ها می‌شوند و به از بین بردن حس تنهایی کمک می‌کنند و حس آرامش جایگزین آن می‌گردد.


ارتباط مستقیم نگهداری از حیوانات با کاهش استرس: 


مهم‌ترین تأثیر حیوان خانگی در روان، کاهش استرس است. بازی و محبت کردن به حیوانات، باعث شادی و آرامش می‌شود. معمولاً افرادی که دارای حیوان خانگی هستند، در شرایط استرس‌زا فشار خون کمتری نسبت به سایر افراد دارند.


کاهش فشار خون: 


بر اساس برخی مطالعات انجام شده، محبت و نوازش حیوان خانگی بر سلامت قلب و کاهش ضربان قلب موثر می‌باشد و کمتر دچار حمله قلبی می‌شوند و همچنین به کنترل فشار خون کمک می‌کنند.


کاهش اضطراب :


بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، اضطراب و فشار عصبی کمتری را تحمل می‌کنند. در واقع محبت کردن به این حیوانات عزیز، باعث کاهش اضطراب و افزایش آرامش در آن‌ها می‌شود.


کاهش خطر ابتلا به افسردگی: 


مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. نوازش کردن حیوانات و در آغوش گرفتن آن‌ها، باعث حس آرامش می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که حیوان خانگی دارند، احساس تنهایی و افسردگی کمتری را نسبت به سایر افراد تجربه می‌کنند.

 


افزایش روحیه: 


یکی دیگر از فواید نگهداری حیوانات خانگی، تجربه شادی بیشتر است. حیواناتی مانند: سگ و گربه، محبت افراد را درک کرده و به‌خوبی با صاحبانشان تعامل عاطفی برقرار می‌کنند. این موضوع باعث تقویت حس خوب و وابستگی در افراد و کاهش احساس تنهایی در آن ها می‌شود.


افزایش اعتماد به نفس :


حیوانات شنونده‌های خوبی هستند که بی‌قید‌و‌شرط عشق می‌ورزند و به‌خوبی محبت افراد را درک می‌کنند.همچنین احساس موثر بودن در نگهداری از حیوان، باعث می‌شود احساس ارزشمندی و اعتماد‌به‌نفس فرد بیشتر شود. نگهداری از یک حیوان خانگی می‌تواند احساس آرامش و امنیت بیشتری به شما القا کند.


تجربه عشق با کمک حیوانات خانگی:


نگهداری از حیوانات خانگی موجب ترشح هورمونی به نام اُکسی‌توسین در بدن می‌شود که  با نام هورمون عشق نیز شناخته می‌شود. نگه داشتن حیوانات خانگی باعث افزایش عشق و محبت در میان اعضای خانواده می‌شود. نگاه کردن به چهره سگ‌ها، تعامل با سگ‌ها و عشق و محبت به آن‌ها موجب ترشح  هورمون اُکسی توسین در بدن انسان و سگ‌ها می‌شود. 


افزایش تحرک: 


زمانی‌که در خانه از یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، باید مانند فرزندتان برای بازی کردن و پیاده‌روی با او وقت بگذارید. زمانی‌که حیوان خانگی را به پیاده‌روی می‌برید، باعث افزایش تعاملات اجتماعی و کاهش انزوا می‌شود. ورزش و پیاده‌روی با حیوانات، به سلامت روان و سلامت بدن شما کمک می‌کند.

 


چطور یک حیوان خانگی را برای نگهداری در خانه انتخاب کنیم؟


به‌خاطر داشته باشید که برای نگهداری از حیوانات خانگی، قبل از هر چیزی باید فضای مناسبی برای نگهداری از آن‌ها داشته باشید. سگ و گربه برای اغلب افراد هنگام انتخاب حیوان خانگی، در اولویت قرار دارند اما نگهداری از آن‌ها در محیط کوچک آپارتمان سخت می‌باشد و ممکن است موی سگ و گربه، باعث آلرژی و حساسیت برای افراد خانواده گردد. در چنین شرایطی، نگهداری از حیوانات کوچک‌تر مانند: طوطی، همستر، خرگوش، خوکچه هندی ، پرندگان کوچک و ماهی می‌تواند برای علاقه‌مندان به حیوانات خانگی مناسب باشد.


کدام حیوانات نقش مؤثرتری بر سلامت روان دارند؟


بیشتر تحقیقات انجام شده درباره تأثیر حیوانات خانگی در روان، بر روی اسب‌ها و سگ‌ها انجام شده است. این مطالعات مشخص کرد که نگهداری از سگ‌ها بیشتر روی مسئولیت‌پذیری و افزایش اعتمادبه‌نفس مؤثر هستند. سگ‌ها شخصیت وابسته‌تری نسبت به سایر حیوانات دارند و به همین دلیل، موجب تقویت احساس مسئولیت‌پذیری و اعتمادبه‌نفس در صاحبان‌شان می‌شوند.

 


به‌خاطر داشته باشید که هر حیوانی که شخص با او راحت‌ترارتباط برقرار کند، بهترین گزینه است. مهم نیست از یک سگ در خانه مراقبت می‌کنید یا یک پرنده دارید، مهم این است که احساس خوبی را در کنار آن حیوان تجربه کنید و بتوانید با آن ارتباط قوی برقرار کنید.


برای نگهداری از حیوان خانگی همه جوانب را در نظر بگیرید:


تحیقات نشان می‌دهد تأثیر حیوان خانگی در روان به اثبات رسیده است اما حیوان خانگی نمی تواند بیماری روان را درمان کند.آن‌ها به شما محبت و عشق می‌ورزند اما اگر شما از مشکل جدی روان رنج می‌برید، بهتر است از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید.


بهتر است بدانید که نگهداری از حیوان خانگی، تعهد بزرگی است، نیاز به صرف زمان، هزینه و تمرکز دارد. ضمناً اگر هنوز از علاقه‌‌تان به حیوانات شک دارید یا توان نگهداری از آن‌ها را ندارید، بهتر است از این کار صرف‌نظر کنید.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش