۰

تخفیف‌های روزانه 👈

علائم افسردگی سگ‌ها


علائم افسردگی در سگ‌ها تقریباً با انسان‌ها برابری می‌کند. انسان‌ها ممکن است در هنگام افسردگی میزان غذای‌شان کم یا بیشتر شود تا دردشان را فراموش کنند یا این‌که، خیلی بیشتر از قبل و ناگهانی زیر گریه بزنند. احتمالا از زندگی روزمره‌شان کناره می‌گیرند و از دیدن دوستانشان طفره می روند یا حتی ممکن است به بهانه مریضی سرکار نروند و در خانه بمانند. البته به‌راحتی می‌توان تشخیص داد که حالشان خوب نیست. هرچند علائمی مانند سرکار نرفتن درباره سگ‌ها صدق نمی‌کنند اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افسردگی در سگ‌ها تقریباً مشابه انسان‌ها است:


علائم افسردگی در سگ‌ها:


برخی از علائم افسردگی در سگ‌ها مشخص هستند؛ به‌عنوان مثال: وقتی یکی از سگ‌های همراه سگتان بمیرد، او ناگهان همه چیز را رها می‌کند و تمام مدت پشت کمد می‌خوابد. برخی دیگر از علائم افسردگی در سگ‌ها، علائم مشخصی ندارند و صاحب سگ متوجه پکر بودن یا تغییرات رفتاری و حالات روحی او می‌شود. البته که نباید اتفاق مهم و تأثیرگذاری بیفتد تا سگ افسرده گردد. شاید شما صرفا کاناپه‌ای را که حیوان همیشه روی آن می‌خوابیده عوض کرده باشید، این برای سگتان می‌تواند اتفاقی ناراحت‌کننده باشد.


صاحبان سگ‌ها چطور می‌توانند متوجه شوند که سگ‌شان دچار افسردگی شده است؟ نشانه‌هایی وجود دارند که خیلی‌هایشان شبیه نشانه‌های افسردگی در انسان‌ها هستند. مانند: تغییر اشتها، پنهان شدن، دوری کردن و ...


تغییر ‌اشتها:


وقتی سگ‌ها بیش از اندازه ناراحت باشند، معمولاً اشتهایشان را از دست می‌دهند و این موضوع، باعث کاهش وزن آن‌ها می‌گردد. در شرایط حاد، حیوان ممکن است حتی از خوردن آب نیز بپرهیزد. البته سگ‌هایی نیز هستند که غذا برایشان یک نوع تسکین است و وقتی افسرده‌اند، بیشتر از پیش غذا می‌خورند و وزنشان افزایش می‌یابد. سعی کنید تا جایی که ممکن است، طبق برنامه معمول غذای حیوان پیش‌روی کنید و از دادن غذای بیشتر به سگ جلوگیری کنید یا وقتی میلی به غذا نشان نمی‌دهد، غذا را برایش جذاب‌تر کنید.


لیس زدن پنجه‌ها:


لیس‌زدن یا جویدن زیاد نیز می‌تواند به‌دلیل عوامل فیزیکی یا روانی باشد. معمولاً سگ‌های افسرده، پنجه‌هایشان را لیس می‌زنند یا می‌جوند تا آرام شوند. 

 


خواب زیاد:


سگ‌ها معمولاً 14ساعت از 24 ساعت شبانه‌روز را می‌خوابند و خواب‌شان بیشتر چرت‌های کوتاه است اما این اتفاق مواقعی می‌افتد که تنها باشند. به‌عنوان مثال: وقتی برای سرکار رفتن، سگتان را برای مدت طولانی در خانه گذاشته‌اید و هنگام برگشت می‌بینید که او هنوز خواب است و به حضورتان واکنشی نشان نمی‌دهد یا این‌که برایش سخت است که از تخت‌خوابش جدا شود؛ احتمالاً سگ شما دچار افسردگی شده است. لازم به ذکر است که ممکن است بر‌عکس این قضیه نیز اتفاق بیفتد؛ مثلاً: اگر سگ‌تان برای خوابیدن مشکل داشته باشد و مدام بی‌قراری کند، جز علائم افسردگی است.


پنهان شدن و دوری کردن:


پنهان‌ شدن سگ‌ها می‌تواند به معنی بیماری یا جراحت باشد که افسردگی در واقع جزء بیماری‌ها به‌حساب می‌آید. سگ‌ها معمولاً وقتی می‌خواهند تنها باشند یا پنهان می‌شوند، از چیزی رنج می‌برند. اگر این موضوع فیزیکی نباشد، احتمالاً روانی و احساسی است.


خرابکاری و پرخاشگری:


اگر سگ‌ شما معمولاً آرام است، رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه می‌تواند جزئی ازعلائم افسردگی حیوان باشد.


از بین رفتن ذوق و هیجان:


وقتی سگ‌تان ناگهان علاقه‌اش به بازی کردن، پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های هیجان‌انگیز را از دست داده باشد، حرکاتش کمتر و کندتر به‌نظر برسد یا بی‌هدف و بی‌حوصله باشد، اغلب دچار افسردگی می‌باشد.


از بین رفتن شادابی جسمی و روحی:


از دیگر علائم افسردگی، ناراحتی و عدم علاقه در برابر چیز‌هایی است که معمولا سگ از آن‌ها استقبال می‌کرد. چنین حالتی معمولاً با عدم فعالیت و بی‌میلی همراه است. از راه‌های دیگر برای تشخیص ناراحتی سگ‌ها، سر پایین، قرار دادن دم بین پاهاست یا اگر گوش هایشان معمولاً راست بوده، ممکن است پایین بیفتند یا آن‌ها را عقب بزنند.

 


اگر اتفاقات ناگوار باعث شده برنامه روزانه سگ مختل شود، سعی کنید او را به برنامه قبلی‌اش برگردانید؛ مثلا: اگر پدر خانواده که قبلاً سگ را بیرون می‌برده و با حیوان بازی می‌کرده است ولی در حال حاضر وقتش را ندارد، مادر یا دیگر اعضای خانواده باید وظیفه او را به‌عهده بگیرند و حتی ساعات بیشتری را به بازی با حیوان بگذرانند. مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که با دیدن این علائم، بلافاصله سگ‌تان را افسرده تصور نکنید. خیلی وقت‌ها واکنش‌هایی که به‌نظر احساسی می‌آیند، ناشی از مشکلات فیزیکی و بهداشتی هستند. اگر تغییری در رفتار سگ‌تان دیدید، بهتر است قبل از نتیجه‌گیری او را برای چکاپ پیش دامپزشک ببرید تا معلوم شود که مشکلی جسمی ندارد. مطمئناً بعضی وقت‌ها که سگ از همه جوانب سالم به‌نظر می‌رسد، افسردگی تنها دلیل برای تغییر رفتارش است.


درمان افسردگی:


بیشتر سگ‌ها ناخودآگاه بر افسردگی‌شان غلبه می‌کنند که زمان آن بین چند روز تا چند ماه متغیر است. در مواقع حاد و خاص، از فلوکستین استفاده می‌شود که  معمولاً دوره درمان کوتاه در نظر گرفته می‌شود و بیشتر در مواقعی است که حیوان یکی از اعضای خانواده را از دست داده است. فراموش نکنید که گاهی اوقات مشکل جسمی با افسردگی اشتباه نمی‌شود بلکه افسردگی‌اش دلیلی برای مشکلات جسمی و بیمار شدن حیوان است.

 

استرس و فشار روانی در سگ‌ها نیز مثل انسان‌ها، می‌تواند باعث مشکلات فیزیکی و بیماری شود و افسردگی، فشار روانی زیادی به حیوان وارد می کند.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش