۰

تخفیف‌های روزانه 👈

9 نکته طلایی در رژیم غذایی گربه


گربه‌ها حیواناتی گوشت‌خوار هستند و نباید غذاهایی با کربوهیدرات‌های غیر‌قابل‌هضم مصرف کنند. دادن غذای نامناسب به گربه، سلامتی‌اش را به‌خطر می‌اندازد و باعث کوتاهی عمر او می‌گردد. بهترین راه برای رساندن پروتئین لازم به حیوان، مصرف غذا‌های آماده مخصوص و بالانس شده می‌باشد. برای این‌که حیوان بهترین تغذیه را داشته باشد، فقط کافی است بدانید چه چیزی باید در رژیم‌غذایی گربه‌تان باشد و چطور می‌توانید برایش آشپزی کنید؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید:


نکات مهم در رژیم غذایی گربه:
1-نیازهای غذایی گربه‌ها تفاوت‌های زیادی با انسان‌ها دارد. گربه‌ها به یک رژیم‌ غذایی پر‌چربی و پر‌ پروتئین نیاز دارند و نیاز گربه‌ها به پروتئین دو برابر سگ‌ها است. معمولاً در رژیم غذایی گربه‌ها، باید حدودا 85 درصد گوشت، چربی، دل و جگر و استخوان وجود داشته باشد و سبزیجات و غذاهای گیاهی فقط 15 درصد در رژیم غذایی گربه کافی است.


2- رژیم غذایی سالم برای گربه‌ها شامل چند عامل می‌باشد: 


•    آب تمیز: بهتر است همیشه در دسترس گربه باشد. 


•    پروتئین: گربه‌ها غذایی را که کمتر از 20 درصد پروتئین داشته باشد، نمی‌خورند.


•    چربی: گربه‌ها برای داشتن انرژی اسیدهای چرب لازم، به ویتامین‌هایی که در چربی حل می‌شوند، نیاز دارند.


•    ویتامین آ: گربه‌ها به میزان زیادی از این ویتامین نیازمندند که در جگر، تخم مرغ و شیر وجود دارد اما این مواد غذایی را باید کمتر استفاده کنید.


•    ویتامین ب: گربه‌ها به ویتامین ب نیاز دارند و کمبود این ویتامین باعث از دست دادن اشتها و تب می‌گردد و اگر از کمبودش رنج ببرند، با میل مخمر آبجو می‌خورند.


•    ویتامین ای: ویتامین ای برای پایین آوردن چربی اشباع شده در رژیم غذایی گربه و کلسیم که نقش مهمی درسلامت استخوان‌های حیوان دارد.


•    تائورین: تائورین نیز یک اسید عالی است که باید در رژیم غذایی گربه وجود داشته باشد. معمولاً تائورین کافی در غذای آماده گربه‌ها (چه خشک و چه تر) وجود دارد اما اگر قرار باشد غذای خانگی به گربه‌تان بدهید، ممکن است حیوان دچار کمبود تائورین شود. کمبود تائورین در گربه می‌تواند باعث بیماری دژنراسیون ماکولا شود و باعث کوری یا ایست قلبی گردد. به‌همین دلیل بهتر است تائورین را به رژیم غذایی گربه‌تان اضافه کنید.

 

 

3-معمولا گربه‌ها خودشان می‌توانند میزان غذای‌شان را تنظیم کنند اما در مواقع خاص، شما باید برای‌شان برنامه‌ریزی کنید. به بچه‌گربه‌ها از ۶ هفتگی تا 3 ماهگی‌شان باید سه الی چهار بار در روز غذا داد اما بعد از 6 ماهگی می‌توان به روزی دوبار کاهش داد. گربه‌های بالغ معمولاً هر وقت که خواستند می‌توانند غذا بخورند و در کل روز دهانشان بجنبد و باید تعداد وعده‌های غذایی‌شان زیاد باشد.


4- معمولا گربه‌ها نمی‌توانند گیاه‌خوار شوند. این موضوع بسیار مهم می‌باشد اما یادتان نرود که در رژیم غذایی، ابتدا اولویت‌تان سلامت حیوان باشد. با این‌که مکمل‌هایی مثل تائورین وجود دارد که گیاه‌خوارها به گربه‌هایشان می‌دهند اما رژیم گیاه‌خواری باعث کوری و ایست قلبی در گربه‌ها می‌شود. این رژیم برای صاحب گربه سخت خواهد بود و باعث بیماری و کوتاه شدن عمر گربه می‌گردد.


5- اگر می‌خواهید برای گربه‌تان در منزل غذا بپزید، با دامپزشک مشورت کنید و مطمئن باشید غذایی که می‌پزید، همه مواد غذایی لازم را برای گربه دارد. این روش بدون مشورت دامپزشک به‌هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا باید با مشورت یک متخصص، کاملا آگاه شوید که چه چیزی برای گربه‌تان لازم و ضروری است.


6- گربه‌ها ممکن است خیلی راحت به یک روش غذایی عادت کنند و عوض کردن عادت غذایی گربه‌ها اصلا  کار آسانی نیست. اگر غذای جدید پس زده شد، شما به کارتان ادامه دهید و سعی کنید گربه را کنجکاو کنید. بهتر است غذای قبلی گربه را در دسترسش نگذارید تا تشویق شود غذای تازه را امتحان کند. سعی کنید غذای خانگی‌تان را به غذای همیشگی او اضافه کنید، این باعث می شود به بو و ظاهر غذای تازه عادت کند. وقتی گربه، غذا را بعد از یک ساعت نخورد، ظرف غذایش را از جلویش بردارید و برای وعده بعدی امتحان کنید.

 


7- گربه‌ها نمی‌توانند هر چیزی را که شما می‌خورید، بخورند. غذاهایی مانند: سیر، پیاز، پیازچه، انگور، کشمش، شکلات (حتی شکلات سفید)، شکر، خمیر نپخته و ادویه‌هایی مانند: جوز، پودر‌خمیر‌مایه و جوش‌شیرین، از جمله مواد غذایی هستند که نباید به گربه بدهید. از دیگر چیزهایی که نباید به گربه داد، الکل است زیرا روی گربه همان تاثیری را دارد که روی انسان‌ها دارد، صرفا خیلی سریع‌تر عمل می‌کند و یک قاشق از آن می‌تواند گربه‌ی 2.5 کیلویی را به کما بفرستد. دیگری غذای سگ‌هاست، غذای سگ‌ها چه خشک و چه تر، مواد‌غذایی کاملاً متفاوتی نسبت به غذای گربه‌ها می‌باشد و همین‌طور آبنبات و آدامس که با زایلیتول شیرین شده است، می‌تواند باعث از کار افتادن کبد گربه شود و دیگر محصولات کافئین‌دار مانند: نوشابه‌های‌انرژی‌زا، قهوه، چای و مسکن‌ها که دوز بالا دارند، می‌توانند باعث مرگ گربه شوند و هیچ راه نجاتی نیز وجود ندارد و هر دارویی که برای انسان‌ها باشد اعم از: استامینوفن و ایبوپروفن،  گربه‌ها را به کشتن می‌دهند.


8- بعضی از غذا‌ها برای گربه‌ها مسموم‌کننده نیستند اما مصرف زیادشان نیز برای آن‌ها خوب نیست. گربه‌ها به یک رژیم غذایی متنوع نیاز دارند اما به این معنا نیست که می‌توانند از همه چیز به میزان زیاد مصرف کنند. مصرف چربی و استخوان را برای گربه‌ها محدود کنید. به گربه نباید استخوان پخته داد و چربی زیاد باعث التهاب لوزالمعده می‌شود.


بهتر است تخم‌مرغ خام را کامل به گربه ندهید زیرا زرده خام را می‌تواند هضم کند اما سفیده را نمی‌تواند هضم کند. به دلیل وجود مشکلات باکتریایی در سفیده تخم‌مرغ، بهتر است همیشه آن را پخته به گربه‌ها بدهید.با این‌که گربه‌ها نسبت به انسان‌ها حساسیت کمتری در برابر باکتری سالمونلا دارند و حتی گربه‌های بالغی که حامله نیستند در برابرش ایمن هستند اما گربه‌ها می‌توانند حامل باکتری باشند و آن را به انسان‌ها منتقل کنند. بهتر است برای غذای گربه از گوشت تازه استفاده کنید و آن را فریز نکنید، مگر این‌که کاملا از سلامتش مطمئن باشید ولی بهتر است همیشه غذای پخته به گربه‌ها داده شود.

 


9-پختن همه غذاها در خانه می‌تواند باعث بعضی کمبودها شود و به سلامتی گربه‌تان آسیب بزند. خیلی از دامپزشک‌ها آماده کردن غذا در خانه را توصیه نمی‌کنند، چون خیلی از صاحبان گربه‌ها همه نکات‌ غذایی را رعایت نمی‌کنند و مواد لازم به بدن حیوان‌شان نمی‌رسد. معمولاً خیلی‌ها نسبت به تمام نیازهای گربه اطلاعات کافی ندارند. در نتیجه استفاده از غذاهای آماده که تهیه می شوند و توسط متخصصان تغذیه بالانس شده و جدول مقدار مصرف دارند، از هر جهت برای تغذیه کامل گربه‌ها مناسب می‌باشند.


عوارض کنسرو تن و لبنیات پرچرب در تغذیه گربه:
تن ماهی اگر بیش از حد لازم استفاده شود، به عادت غذایی گربه تبدیل می‌شود و باعث کمبود تیامین می‌گردد. در کل اگر مصرف ماهی در رژیم بیش از اندازه باشد، می‌تواند باعث کمبود تیامین شود. شیر و محصولات لبنی پرچرب و لاکتوز‌دار هضم‌شان برای خیلی از گربه‌ها سخت می‌باشد.


 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش