۰

تخفیف‌های روزانه 👈

آیا سگ، ترس انسان را احساس می کند؟


معمولاً وقتی احساس ترس دارید، سگ شما توجه و چسبندگی بیشتری به شما نشان می‌دهد. غالباً سگ نسبت به افرادی که دوست ندارد یا از آن‌ها می‌ترسد، رفتار متفاوتی بروز می‌دهد. این حیوانات مشام فوق‌العاده‌ای دارند و می توانند بوی ترس را نیز حس کنند. برای دانستن حقایقی درباره احساس ترس انسان توسط سگ، این مقاله را را مطالعه نمایید:


احساس ترس انسان توسط سگ:


مطالعات انجام شده تحت عنوان “انتقال اطلاعات از طریق مواد شیمیایی از انسان به سگ” اثبات می‌کند که این حیوانات رایحه‌های عواطف انسانی را به‌طور دقیق احساس می‌کنند و نسبت به این احساسات پاسخ می‌دهند. وقتی یک فرد از چیزی وحشت می‌کند، غدد عرق او به‌خصوص در زیر‌بغل، شروع به ترشح رطوبت می‌کند. این عرق حاوی سیگنال‌های شیمیایی است که سگ می‌تواند آن را استنشاق و آنالیز کند و سپس پاسخ متناسب را نشان دهد.


آیا سگ‌ها می توانند بین رایحه ترس و خوشحالی تفاوت قائل شوند؟


طبق تحقیقات انجام شده، محققان دریافتند که سگ‌ها به رایحه انسان‌ها که تحت شرایط عاطفی مختلف مانند: هراس و خوشحالی ساطع می‌شود، واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. در این مطالعه، سگ‌ها  در معرض سه محرک مختلف قرار گرفتند: رایحه صاحبشان، رایحه یک غریبه (کنترل کننده) و یک دستگاه پخش رایحه. این حیوانات به‌طور تصادفی در معرض هر یک از این رایحه‌ها قرار گرفتند تا رفتارشان توسط محققان بررسی گردد.

 


آن‌ها بوها را در سه حالت احساسی وحشت، شادی و خنثی (بدون عرق کردن) از انسان دریافت کردند. این بوها از زیربغل اهداکنندگانی گرفته شده بود که در مراحل آزمایش نقشی نداشتند. سپس پاسخ سگ به این رایحه‌ها از جمله: رفتارها، میزان استرس و تعداد ضربان قلب، بررسی و ثبت گردید. محققان دریافتند که وقتی سگ در معرض رایحه‌های خوشحالی قرار می‌گیرد، با فرد غریبه ارتباط بهتری برقرار می‌کند، استرس نمی‌گیرد و میزان ضربان قلب آن‌ها نیز پایین‌تر می‌باشد.


زمانی که سگ در معرض بوی ترس قرار گرفت، رفتارهای استرس‌زای بیشتری نشان داد. به‌علاوه در زمان احساس ترس انسان توسط سگ، این حیوانات ضربان قلب بالاتری داشتند. بالا رفتن میزان ضربان قلب، یک پاسخ ناخودآگاه از سیستم عصبی خود‌مختار است. این واکنش برای سازگاری و بقای موجودات، ضروری است.


محققان دریافتند که علامت‌های شیمیایی ساطع شده از ما (رایحه‌هایی که در پاسخ به وضعیت‌های عاطفی منتشر می‌کنیم)، برای این حیوانات در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. سگ با آنالیز کردن و دریافتن معنی هر بو با ما ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین اگر ما وحشت کنیم، سگ نیز بوی آن را دریافت کرده و دچار استرس و تنش می‌گردد.

 


سخن پایانی:
اگر به رفتار سگ خانگی‌تان توجه کنید، می‌توانید بیش از حد انتظار درباره وضعیت روحی‌تان بیاموزید. پس از آن‌جایی که سلامت روان شما و حیوان خانگی‌تان مهم است، بهتر است سعی کنید که احساسات خوش‌رایحه بیشتری را داشته باشید تا حیوان خانگی‌تان را نیز در شرایط روحی بهتری مشاهده کنید.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش