۰

تخفیف‌های روزانه 👈

چگونگی حمام کردن پرنده خانگی


معمولاً حمام کردن هر پرنده ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد و به‌همین علت رفتارهای خاصی را در نظافت نشان می‌دهند. برخی از پرندگان عاشق آب‌بازی هستند و از گذراندن وقتشان در حمام لذت می‌برند. برخی دیگر از پرندگان مشروط به پذیرش حمام کردن و مقاوم در برابر تماس با آب نیستند، علی‌رغم این واقعیت که دوش گرفتن بخشی از فعالیت‌های نظافت طبیعی آن‌ها در طبیعت است.


گاهی اوقات ممکن است صاحب پرنده تلاش کند تا روش های نظافتی را که برای یک پرنده خاص مفید است، مشخص کند. حمام کردن برای سلامتی پرنده مهم است و حتی پرندگانی که تمایلی ندارند، باید در معرض انواع مختلف گزینه‌های دوش گرفتن قرار بگیرند و آن‌ها را انتخاب کنند. بهتر است روش مناسب حمام کردن برای پرنده‌تان را بیابید. 


نکات مهم حمام کردن پرندگان خانگی:

روش‌های مختلف حمام کردن فراوان است. چند قانون ساده برای حمام کردن همه پرندگان خانگی وجود دارد که این قوانین عبارتند از:


 فقط از آب استفاده کنید:

پرندگان روغن مخصوصی تولید می‌کنند که پرهایشان را با آن پوشش می‌دهند و این روغن با استفاده از صابون یا مواد شوینده از بین می‌رود. این کار می تواند منجر به نامنظم شدن پرهای پرنده خانگی شود. به همین خاطر بهترین و مطمئن ترین راه برای حمام کردن پرنده استفاده از آب ساده است.


حمام کردن پرنده در گرم ترین ساعات روز:

معمولاً پرندگانی که بدن‌شان مرطوب است، به‌راحتی دچار سرما می‌شوند که یک خطر جدی برای سلامتی آن‌ها می‌باشد. پرنده‌تان را در یک بخش گرم از روز حمام کنید تا قبل از کاهش دما و نزدیک شدن به شب،  پرهای پرنده شما خشک شوند.

 


دمای مناسب آب، هنگام حمام کردن:
آبی که خیلی گرم یا سرد است به سیستم‌ بدن پرنده شوک وارد می‌کند. نه این‌که باعث سوختگی و شرایط جدی دیگر شود بلکه می‌تواند باعث بروز اختلال در عملکرد طبیعی پرندگان شود. همیشه قبل از حمام کردن پرنده، دمای آب را بررسی کنید. پرندگان ترجیح می‌دهند آب حمام آن‌ها ولرم یا هم‌دما با دمای اتاق باشد. معمولاً پرندگان اجازه نمی‌دهند در طبیعت پرهایشان کاملا خیس شود. این وضعیت منجر به از دست دادن گرمای بدن و بروز اختلال در پرواز می‌شود. به غیر از شرایط نامناسب، هرگز نباید یک پرنده خانگی را کاملاً خیس کنید.


روش های مناسب برای حمام کردن پرنده خانگی:
روش‌های حمام کردن پرندگان بسیار متفاوت می‌باشد. برخی از پرندگان عاشق دوش گرفتن زیر آب هستند. برخی ترجیح می‌دهند در زیر جریان مه مانند آب قرار گیرند و برخی دوست دارند در یک حوض آب غوطه‌ور شوند. تکنیک‌های زیر را در خانه با حیوان خانگی امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک برای پرنده خانگی‌تان بهتر است.


دوش گرفتن با همدیگر:


پرندگان به‌طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند و اغلب از دوش گرفتن با صاحب‌شان لذت می‌برند.  قبل از این‌که بخواهید پرنده را متقاعد کنید که به شما ملحق شود، اجازه دهید پرنده خانگی‌تان شما را زیر دوش تماشا کند. پرنده باید خودش تصمیم بگیرد که دوش گرفتن یک روش دوستانه است و هیچ تهدیدی برای امنیت حیوان خانگی نیست. قرار دادن پرنده روی نرده دوش، جایگاه مخصوص حمام پرنده یا گاهی اوقات کف دوش یا وان، راهی عالی برای آشنا کردن آن‌ها با دوش گرفتن است.

 


دوش گرفتن زیر جریان آب مه:

دستگاه مه‌ریز، توسط یک بطری اسپری تمیز این کار را انجام می‌دهد و روش انتخابی خوبی برای برخی از پرندگان است.  اگر فکر می‌کنید پرنده خانگی شما ممکن است از مه‌ریز یا دستگاه اسپری بتواند استفاده کند، حتما از آب گرم خالص در یک بطری اسپری تمیز و جدید استفاده کنید. این کار تضمین می‌کند که هیچ باقی‌مانده شیمیایی که برای حیوان خانگی شما سمی باشد، وجود ندارد. بهتر است یک بطری اسپری با قابلیت پخش مداوم مه بخرید تا یک جریان ثابت از مه برای حمام کردن حیوان خانگی داشته باشید.


غوطه ور شدن در سینک:

برای پرندگان لذت بخش است که در استخری از آب ساکن غوطه‌ور شوند. سعی کنید کمی آب گرم را در سینک خانه جمع کنید و پرنده خانگی را در آن قرار دهید. این احتمال وجود دارد که غریزه طبیعی حمام کردن پرنده خانگی شما با دیدن سینک پر از آب تقویت شود. اگر پرنده خانگی کوچکی دارید که تمایلی به حمام کردن در سینک ندارد، سعی کنید در حالی‌که حیوان خانگی شما در کنار انگشت شست شما نشسته است، آب گرم را در کف دستتان جمع کنید و پرنده را با آب آشنا کنید. بسیاری از اوقات پرنده‌ای که در دستان صاحبش حمام می‌کند، احساس امنیت بیشتری دارد. 


مفید بودن حمام برای پرنده خانگی:

حمام کردن یک فعالیت طبیعی و سالم برای پرندگان است و آب باعث ریزش پر قدیمی می‌شود که آلودگی، شوره و سایر مواد زائد را از پرها پاک می‌کند. پرندگان نیز پس از یک حمام خوب و قبل از مصرف غذا کاملاً خوشحال و راضی به‌نظر می‌رسند. آب ترشحات غده اوروپیژیال را در سطح پرها پخش می‌کند. همه پرندگان غده اوروپیژیال ندارند. طوطی های آمازون و ماکائوهای سنبلی فاقد آن هستند. این ترشحات حاوی خواص ضد میکروبی هستند. علاوه براین، دارای مقداری خاصیت ضد آب و حاوی پیش‌سازهای ویتامین D است.


پرنده که در معرض اشعه ماوراء بنفش و به‌ویژه UVB قرار می‌گیرد، پیش‌سازهای ویتامین D که در حین حمام کردن روی پرها پخش می‌شوند، به ویتامین D3 فعال تبدیل می‌شوند که وقتی پرنده مجدداً پرهایش را تمیز می‌کند، بلعیده می‌شوند. وجود ویتامین D3 برای جذب مقادیر مناسب از کلسیم ضروری است.

 


نقش باران و رعد و برق در حمام پرنده های خانگی:

طوفان و باران باعث می ‌شود که بیشتر پرندگان شروع به حمام کردن کنند و پرندگانی که واقعاً از حمام کردن متنفرند، ممکن است این کار را فقط در هنگام طوفان و بارش باران انجام دهند یا ممکن است بعد از چند جلسه از حمام کردن لذت ببرند. علاوه براین، برخی از پرندگان ممکن است در روزهای آفتابی از حمام کردن لذت ببرند. یک ظرف کم‌عمق از آب ولرم در اختیار پرنده قرار دهید یا به‌آرامی پرنده را با آب ولرم به کمک یک بطری اسپری مرطوب کنید. فروشگاه‌های لوازم حیوانات اغلب اسپری‌هایی را می‌فروشند که یک محیط مه‌مانند فوق‌العاده و ایده‌آل برای پرندگان کوچک ایجاد می‌کنند.


خشک کردن پرنده هنگام حمام کردن:


معمولا پرندگان به‌طور طبیعی خشک می‌شوند. هنگامی که پرنده خیس شد، آن را در یک محیط گرم و خشک بدون آب و رطوبت قرار دهید تا قبل از قرار گرفتن در محیط خانه، فرآیند خشک زدن پرنده خانگی کامل شود.


 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش