۰

تخفیف‌های روزانه 👈

دلایل پنهان شدن گربه خانگی


پنهان شدن گربه های خانگی، یک مشکل شایع است. معمولاً گربه‌های خانگی در جمع حاضر نمی‌شوند و سعی می کنند خودشان را پنهان کنند. گربه ها برای استراحت کردن از محرک‌ها یا سایر افراد پنهان می‌شوند و یا زمانی که ترس، استرس، درد یا یک بیماری زمینه‌ای را تجربه می‌کنند، پنهان می‌شوند.

با مطالعه این مقاله می‌آموزید که چرا گربه خانگی شما ممکن است پنهان شود، چه زمانی باید با یک دامپزشک مشورت کنید و چگونه گربه را از مخفیگاهش خارج کنید:


رفتار پنهان شدن در گربه های خانگی:

وقتی گربه خانگی‌تان از شما دور می‌شود یا به اتاق‌های دیگر می‌دود و یا برای برنامه‌های روزانه مانند: صرف غذا و استراحت کردن حاضر نمی‌شود، احتمالاً در مکانی مخفی شده است. برای مشخص کردن  این‌که آیا گربه خانگی‌تان در جایی پنهان است یا فقط در جایی استراحت می‌کند، بهتر است به زبان بدن گربه توجه کنید. اگر گربه‌‌ای فقط به این علت پنهان می‌شود که می‌‌خواهد زمانی برای تنهایی داشته باشد، آرام‌تر به‌نظر می‌رسد و به‌پهلو دراز می‌کشد و پنجه‌هایش به سمت بیرون است. این رفتار طبیعی و نرمال است، بنابراین به تمایل گربه خانگیتان برای تنها ماندن احترام بگذارید.


اگر گربه خانگی‌تان به علت ترس یا اتفاق دیگری پنهان شده است، ممکن است با شرایط زیر روبه‌رو شوید:


•    جمع کردن دم به دور بدن‌شان


•    گشاد شدن مردمک‌های چشمشان 


•    چسباندن گوش‌ها به سمت عقب یا صاف به سمت پهلو


•    جمع کردن بدن به شکل یک توپ یا نان کوچک جمع شده

 

 

علت بروز رفتار پنهان شدن در گربه های خانگی:


گربه‌ها به دلایل زیادی پنهان می‌شوند، که برخی از آن‌ها باعث نگرانی صاحب‌شان می‌گردد. چند محرک شایع گربه‌های خانگی برای پنهان شدن، عبارتند از:


•    تغیر مکان:
معمولاً وقتی به‌تازگی نقل مکان می‌کنید، گربه خانگی‌تان پنهان می‌شود.

 

•    صداهای بلند:
شرایطی مانند: برگزاری میهمانی، صدای کودکان و سایر صدا‌های بلند و بو‌های نا آشنا، باعث پنهان شدن گربه خانگی می‌شوند.


•    استرس:
گاهی اوقات، زمانی که گربه‌های خانگی دچار استرس می‌شوند، به‌دنبال مکانی که احساس امنیت داشته باشند می‌گردند  و پنهان می‌شوند.


•    ترس:
ترس باعث می‌شود که گربه‌های خانگی، به‌دنبال جستجو مکان‌هایی امن برای پنهان شدن باشند‌. 


•    فعالیت بیش از حد:
معمولاً وقتی زمان بازی خیلی طولانی است یا گربه‌های خانگی‌تان بیش از حد فعالیت می‌کنند، ممکن است به‌سرعت فرار کنند و به دنبال مکانی امن برای پنهان شدن باشند.


•    افتادن در دام:
گربه‌ها در طبیعت به‌طور هم‌زمان شکارچی و طعمه هستند و داشتن مکان‌هایی برای پنهان شدن برای گربه‌ها نیز ضروری است. با این کار آن‌ها تمایلات طبیعی‌شان را نشان می‌دهند. اگر هیچ نقطه امن یا راه خروجی در فضای زندگی گربه خانگی‌تان وجود ندارد، آن‌ها سعی می‌کنند هر کجا که می‌توانند پنهان شوند.


•    آزار‌و‌اذیت:
گاهی اوقات گربه‌ها آزار و اذیت می‌بینند. اگر در یک خانواده چند حیوان خانگی دارید، ممکن است گربه خانگی‌تان به این علت پنهان شده باشد که با سگ یا گربه‌های دیگر کنار نمی‌آید.


•    احساس درد:
معمولاً این رفتار به‌علت یک اختلال در سلامتی حیوان است که نیاز به درمان دارد. هرگاه گربه خانگی‌تان به ‌طور ناگهانی رفتارش را تغییر داد یا برای مدت‌ طولانی مخفی شد، خوب است که برای معاینه به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که حال گربه خوب است.

 

 

گربه های خانگی کجا پنهان می شوند؟

معمولاً گربه‌ها مکان‌های مختلفی را برای پنهان شدن، استراحت و فرار دوست دارند. ممکن است متوجه شده باشید که گربه‌ها وقتی می‌خواهند بدوند یا کاری انجام دهند، مکان‌های محبوبی دارند. فضاهای گرم و تاریک بهترین مکان برای پنهان شدن گربه‌ها می‌باشد. اغلب گربه ‌ را می‌بینید که زیر تخت یا کاناپه‌تان، پشت ماشین لباس ‌شویی و خشک ‌کن، کنار آبگرمکن، داخل کمدها یا زیرزمین خانه پنهان شده یا در برابر اشیاء گرم دراز کشیده است. معمولاً گربه‌‌ها در طلوع صبح و غروب پرسه می‌‌زنند و در شب فعال هستند، بنابراین گربه‌تان بیشتر در طول روز پنهان می‌شود.


آیا پنهان شدن گربه خانگی نگران کننده است؟


معمولاً گربه‌ها الگوهای مشخصی برای رفتارهای پنهانی طبیعی‌شان دارند. با این حال، زمانی که عادات پنهان‌کاری آن‌ها تغییر می کند یا به‌طور ناگهانی رفتارشان عوض می‌شود، مهم است که به آن توجه کنید. اگر رفتار پنهان گربه خانگی شما با علائم دیگری مانند: کاهش اشتها یا امتناع از غذا، استفراغ یا عدم استفاده از جعبه بستر همراه باشد، می تواند یک سیگنال مهم برای نامساعد بودن حال آن‌ها باشد. در چنین شرایطی، برای معاینه سریع با دامپزشک حیوان خانگی تماس بگیرید.


خارج کردن گربه خانگی از مخفیگاه:

بهتر است که بدانید برای بیرون آوردن یک گربه از مخفیگاه دستتان را دراز نکنید و آن‌ها را نگیرید یا بیرون نکشید. همچنین باید از فریاد زدن، غافلگیری آن‌ها یا پاشیدن آب به سمت گربه‌تان اجتناب کنید زیرا این کار قدرت انتخاب گربه را از بین می‌‌برد و زمانی که آن‌ها گزینه انتخاب را از دست  ‌بدهند، ممکن است به علت ترس یا عصبانیت شما را مجروح کنند. در عوض می‌توانید استراتژی‌های زیر را امتحان کنید:

 


•    تهدیدات بالقوه را شناسایی و برطرف کنید و برای داشتن فضایی آرام‌تر و امن‌ترمشکلات را کاهش دهید. با وسایل محبوب گربه خانگی‌تان به‌دنبال آن‌ها باشید.


•    سعی کنید بچه گربه خانگی‌تان را با رفتاری ملایم، استفاده از اسباب بازی‌ها یا خوراکی‌ها وسوسه کنید تا از مخفیگاهش بیرون بیاید. هر بار که گربه از مخفیگاه بیرون می‌آید، با رفتارهای ملایم و تقویت مثبت به حیوان خانگی‌تان پاداش دهید. 


•    فضای خانه‌تان را گربه‌ پسند‌تر کنید. برای داشتن خانه‌ای شاد، گربه‌ها به خروجی‌های متعددی برای فرار سریع، مکان‌هایی برای مخفی شدن، مناطقی برای استراحت و اسباب بازی‌های فراوان نیاز دارند. در صورت امکان، فضاهای خلوتی ایجاد کنید تا گربه خانگی‌تان احساس راحتی و امنیت بیشتری کند.


پیشگیری از پنهان شدن گربه ها:

پنهان شدن گاه به گاه و دوره‌ای برای گربه‌های خانگی طبیعی است. شما می‌توانید رفتار مشکل‌ساز پنهان‌ کاری گربه ها را به کمک راهکار‌هایی کاهش دهید. از جمله روش های کاهش رفتار پنهان شدن در گربه‌های خانگی عبارتند از:

 

استفاده از یک محصول آرام بخش:

وقتی نمی‌‌توانید منبع اضطراب گربه‌ خانگی‌تان را از بین ببرید، ممکن است که با وضعیت کنار بیاید. در چنین مواقعی استفاده از یک محصول آرام بخش مفید می‌باشد. این محصولات می‌توانند شامل: روغن شاهدانه، جلیقه‌های آرام بخش، خوراکی‌های آرام بخش یا پخش کننده‌های فرمون باشند.

 

فراهم کردن یک مکان امن برای گربه خانگی:

بهتر است یک نقطه امن و مخفی در مرکز اتاق نشیمن خانه نسبت به یک قسمت غیرقابل دسترس و خطرناک خانه، برای گربه‌تان فراهم کنید. 


گرم کردن فضای نگه داری گربه:
گربه‌‌ها اغلب برای دریافت گرما در پشت منابعی مانند: خشک‌کن یا بخاری پنهان می شوند زیرا خانه شما برای آن‌ها خیلی سرد است اما این کار می‌تواند خطرناک باشد یا باعث شود زمان بیشتری در مخفیگاهشان بمانند.


سخن آخر:


اگر گربه خانگی‌تان مضطرب یا بی‌حوصله است، ممکن است پنهان شود. یک محصول آرام بخش معتبر ممکن است به گربه خانگی شما کمک کند تا از تکرار رفتار پنهان شدن، منصرف شود. با این حال، برای یافتن راه‌حلی مناسب برای رفع مشکل حیوان خانگی‌تان با یک دامپزشک تماس بگیرید.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش