۰

تخفیف‌های روزانه 👈

6 علت سرفه کردن سگ و روش درمان آن

 

سرفه کردن سگ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در اکثر مواقع جای نگرانی نیست. همانند شما که بعد از پیاده روی در مسیری کثیف و غبارآلود سرفه می‌کنید، سگ شما نیز ممکن است همین تجربه را داشته باشد. با این حال، اگر سگ شما سن بالایی دارد یا به‌طور مداوم سرفه می‌کند، این مقاله‌ می‌تواند به شما کمک کند تا دلایل سرفه کردن سگ‌تان را درک کنید و در صورت لزوم به درمان آن کمک کنید. بنابراین، با ما همراه باشید:

 

سرفه کردن سگ ناشی از آلرژی: 


سگ‌ها ممکن است به‌دلیل آلرژی فصلی سرفه کنند که با مصرف داروهای ضد آلرژی به‌مدت حدود سه تا چهار هفته قابل درمان است. آن‌ها تب ندارند و کم‌اشتها نمی‌شوند. سگ ممکن است در طول روز گاهی سرفه کند و سپس آرام شود. هنگام سرفه کردن به‌دلیل آلرژی، مقداری مخاط یا مایع شفاف از دهان سگ بیرون ریخته می‌شود.


سگ‌های آلرژیک ممکن است عطسه معکوس داشته باشند. به این معنی که به‌جای این‌که هوا به بیرون پرتاب شود، به‌سرعت به داخل بدن وارد می‌شود. ابتدا ممکن است به‌نظر برسد که سگ شما در حال خفگی است یا به حمله آسم مبتلا شده است.

 

سگ‌هایی که در طول روز یا در ساعات خاصی از روز یا پس از انجام برخی فعالیت‌ها به‌طور مداوم سرفه می‌کنند، باید علت آن را بررسی کنید. این ممکن است نشانه وجود مشکلات اساسی در سلامتی آن‌ها مانند: مشکلات ریه‌ای، قلبی یا عفونت باشد. برای تشخیص و درمان صحیح، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید.

 

 

سرفه‌های آنفلونزای سگی: 
در سال 2004، ویروس آنفلوانزای سگی H3N8 در ایالات متحده شناسایی شد. اکثر سگ‌ها در برابر این ویروس حساس بودند و با ورود به سنین پیری، میزان مصونیتشان در برابر سرفه‌های عفونی کاهش می‌یافت. همانند عفونت‌های تنفسی دیگر، سگ‌هایی که در محیط‌های بیرون از خانه بودند و در تماس با سگ‌های دیگر قرار می‌گرفتند، بیشتر در معرض خطر قرار می‌گرفتند و به بیماری مبتلا می‌شدند. به‌عنوان مثال: در کلاس‌های آموزشی، اگر یک سگ بیمار بود، می‌توانست بقیه همکلاسی‌هایش را نیز به بیماری مبتلا کند. سگ بیمار در هنگام سرفه یا عطسه، قطراتی را که دفع می‌شدند، به سایر سگ‌ها منتقل کرده و به احتمال زیاد آن‌ها را نیز بیمار می‌کرد.


واکسنی برای آنفلوانزای H3N8 در سگ‌ها وجود دارد و اکثر حیوانات از این واکسن استفاده می‌کنند. بنابراین، سگ‌ها در برابر این نوع آنفلوانزا مقاومت دارند. در سال 2015، نوع جدیدی از آنفلوانزای سگی با ویروس H3N2 در شیکاگو شناسایی شد اما خوشبختانه، اکثر سگ‌ها در برابر این بیماری مقاومت داشتند. بنابراین، حتی سگ‌های پیر نیز می‌توانند تا زمانی که سالم باشند، با این بیماری مقابله کنند. به هر حال، در صورت بروز علائم بیماری، مراجعه به دامپزشک برای تشخیص و درمان مناسب ضروری است.

 

 

سرفه سگ به دلیل ابتلا به کرم قلب: 


عفونت کرم قلب به‌عنوان یک عامل عفونی سرفه در سگ‌ها، به‌واسطه نیش پشه‌های آلوده رخ می‌دهد. لاروهای کرم قلب در جریان خون سگ زندگی می‌کنند و به ریه‌ها و قلب سگ مهاجرت می‌کنند. اگر این عفونت درمان نشود، می‌تواند منجر به مرگ سگ شود. علاوه بر این، سگ‌های مبتلا به کرم قلب، معمولاً لاغر می‌شوند، سرفه می‌کنند و تحمل فعالیت ورزشی و فعالیت‌های بدنی در آن‌ها کاهش می‌یابد. 


کرم قلب با آزمایش خون قابل تشخیص است و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، می‌توان از داروها و برنامه‌های مراقبتی مناسب استفاده کرد. در بازار، داروهایی برای پیشگیری از ابتلا به کرم قلب سگ موجود است. برای جلوگیری از انتقال عفونت، باید حیوان خانگی را از نیش پشه‌ها و برخورد با حیوانات آلوده به کرم قلب محافظت کرده و به مناطقی که احتمال آلودگی بالا است، نبرد. 

 

سرفه کردن سگ به دلیل افتادگی نای: 


سگ‌هایی که پس از نوشیدن آب سرفه می‌کنند، ممکن است از افتادگی نای رنج ببرند. این مشکل ممکن است به‌دلیل ضعف غضروف نای باشد که باعث کاهش سفتی و سختی لازم برای انتقال هوا به سمت پایین ریه‌ها می‌شود. افتادگی نای بیشتر در نژادهای کوچک سگ رایج است و ممکن است از زمان نخستین روزهای زندگی حیوان وجود داشته باشد و با گذشت زمان و پیر شدن، تدریجاً بدتر شود. درمان این مشکل می‌تواند شامل گزینه‌های پزشکی و جراحی باشد. استفاده از لوله‌های حلقی نیز جزء مراقبت‌هایی است که برای جلوگیری از تشدید افتادگی نای استفاده می‌شود.

 


سرفه‌های ناشی از ذات الریه: 
عفونت‌های باکتریایی و قارچی می‌توانند سگ را در هر سنی تحت حمله قرار دهند و منجر به ذات‌الریه و سرفه شدید شوند. حیواناتی که به هر علتی ذات الریه می‌گیرند، علایمی مانند: تب، کاهش تمایل به حرکت و کم‌خونی نشان می‌دهند. برای تشخیص ذات الریه، دامپزشک ممکن است نیاز به انجام رادیوگرافی (اشعه ایکس) و آزمایشات خون داشته باشد. سگ‌های مبتلا به ذات‌الریه، معمولاً سرفه همراه با ترشحات خلط دارند و ممکن است خلط غلیظ و تغییر رنگ داشته باشند. درمان پزشکی برای ذات‌الریه، شامل مصرف آنتی‌بیوتیک در دوره‌ای مشخص، همراه با استفاده از چادر اکسیژن و تزریق مایعات در مواقع شدید بیماری تجویز می‌شود.


سرفه‌های سرطانی: 


سرطان می‌تواند موجب سرفه شدن در سگ‌ها شود، اگرچه سرطان ریه در این حیوانات بسیار نادر است. این بیماری اصولاً میان سگ‌هایی که در معرض آلودگی‌های محیطی مانند دود سیگار قرار دارند، دیده می‌شود. اگر شما سیگار می‌کشید، حتی اگر آن را به‌خاطر خودتان ترک نمی‌کنید، لطفاً به‌خاطر حیوان خانگی بیمارتان، آن را ترک کنید.


متأسفانه در صورت ابتلا به سرطان، ریه‌ها به‌عنوان محلی رایج برای گسترش تومور یا متاستاز خدمت می‌کنند. به عنوان مثال: در یک سگ مبتلا به سرطان استخوان یا پستان، سرطان ممکن است به ریه‌ها نیز گسترش یابد. رادیوگرافی (اشعه ایکس) روش معمول برای تشخیص مشکلات سرطان است. درمان بستگی به نوع سرطان دارد و ممکن است روش‌های مختلفی مانند: جراحی، شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی استفاده شوند.


تشخیص درست، کلید حل سرفه کردن سگ: 


سرفه کردن سگ دلایل متعددی دارد و بسیاری از این علل با تشخیص دقیق قابل درمان هستند. همان‌طور که اشاره شد، مشاوره با دامپزشک بسیار مهم است و هرگز دارویی (شامل داروهای انسانی) را بدون مشورت به حیوان خانگی تجویز نکنید. گاهی اوقات سرفه کردن مفید است و مهار آن می‌تواند به حیوان خانگی آسیب برساند.


تغییر محل قلاده، ممکن است به بسیاری از سگ‌ها کمک کند تا کمتر سرفه کنند. باید نوع، مقدار و زمان مناسب برای ورزش حیوان خانگی را پیدا کنید. ممکن است سگ شما از یک پیاده‌روی به‌مدت 30 دقیقه به‌جای دویدن به‌مدت 15 دقیقه، راضی‌تر باشد. همچنین، ممکن است لازم باشد که حیوان از برخی فعالیت‌های سنگین کناره بگیرد.

 


در روزهای گرم و مرطوب تابستان، مناسب است سگی که سرفه می‌کند، در محیطی با هوای خشک و خنک قرار گیرد. اتاقی با سیستم تهویه مطبوع برای او بسیار مفید است. خوشبختانه، بسیاری از این شرایط قابل درمان هستند. اگرچه ممکن است حیوان خانگی شما هرگز به‌طور کامل بهبود نیابد اما با کمک دامپزشک، می‌توانید علائم سرفه را کنترل کرده و او را در شرایط بهتری نگهدارید.


سخن آخر: 
امیدواریم اطلاعاتی که درباره علت سرفه کردن سگ‌ها و روش‌های حل این مشکل ارائه شد، برای شما مفید باشد. در صورتی‌که سگ شما با سرفه شدید روبه‌رو است و علت آن را نمی‌دانید، بهتر است در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک می‌تواند با بررسی و تشخیص دقیق، به شما کمک کند تا علت سرفه را شناسایی کرده و روش‌های درمانی مناسب را برای سگ‌ تعیین کند.


اگر سوال یا نظری دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. ما در خدمت شما هستیم و سعی خواهیم کرد به سؤالات و نیازهای شما پاسخ دهیم.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش