۰

تخفیف‌های روزانه 👈

7 راه مهم نگهداری از حیوانات نابینا


نگهداری از حیوانات نابینا مثل سگ یا گربه در مرحله اول شاید سخت و دشوار باشد. ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید از حیوان نابینای عزیزتان نگهداری کنید. 


چرا گربه‌ها و سگ‌ها نابینا می‌شوند؟ 

بیماری‌هایی مانند: دیابت، مشکلات شبکیه، گلوکوم، مشکلات ژنتیکی یا ضربه به چشم، می‌توانند باعث کوری در سگ‌ها و گربه‌ها شوند. گاهی اوقات صاحب حیوان متوجه نابینایی حیوان خانگی‌اش  نمی‌شود. علائم نابینایی عبارتند از: برخورد با موانع، گیجی، تنگ نشدن مردمک در مواجهه با نور و ... شناخت علائم می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان مؤثر کمک کند.

 

7 راه برای نگهداری از حیوانات نابینا: 


معمولا سگ‌ها و گربه‌ها به خوبی با شرایط نابینایی وفق می‌یابند اما به‌عنوان صاحب حیوان، ما نیز باید نکاتی را رعایت کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید:

 


۱.  به حیوان زمان بدهید تا خودش را با شرایط وفق دهد.
با تدریجی بودن نابینایی، حیوانات قدرت تطبیق با شرایط را دارند اما در مواجهه با کوری ناگهانی، نیاز به زمان بیشتری برای هماهنگی با محیط دارند. در این مواقع، صاحبان حیوانات باید با صبوری و حمایت مناسب، حیوانات نابینا را در فرآیند تطبیق با محیط جدید همراهی کنند تا بتوانند به‌آرامی با تغییرات سازگار شوند.

 

۲.  به حیوان اجازه دهید نقشه خانه را یاد بگیرد.
برای گربه نابینا، می‌توانید او را در ظرف خاکش قرار داده و اجازه دهید خودش را در خانه کشف کند. این کار به او کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به ظرف خاک را یاد بگیرد و به‌تدریج با محیط آشنا شود. همچنین، در صورت لزوم می‌توانید گربه را در اتاقی محدود کنید و وقتی به مسیریابی اطراف اتاق عادت کرد، فضای در دسترسش را به‌تدریج افزایش دهید.
در خصوص سگ نابینا، می‌توانید با قلاده او را به اطراف خانه هدایت کنید و در طول مسیر به او جایزه دهید اما باید در حین حرکت با قلاده، احتیاط کنید و جلوی برخورد سگ با موانع یا اشیا را بگیرید. بغل کردن سگ و حمل او از اتاقی به اتاق دیگر، می‌تواند او را گیج کند. بنابراین، توصیه می‌شود از این روش اجتناب کنید.


۳.  لوازم خانه را جا‌به‌جا نکنید:
درحالی‌که حیوان نقشه ذهنی خانه‌اش را ترسیم کرده و با محیط آشنا شده است، بهتر است تا حد امکان لوازم خانه را جا‌به‌جا نکنید. تغییرات در دکوراسیون و محل قرارگیری اشیاء می‌تواند حیوان را گیج کند و خطرات جدیدی را برای او به همراه داشته باشد.

 

 

۴. دسترسی حیوان به خطرات احتمالی را محدود کنید.
بهترین راه برای حفظ امنیت حیوان نابینا، استفاده از راهکارهایی است که از خطرات مرتبط با راه‌پله‌ها، دستشویی و محل‌هایی با لوازم تیز جلوگیری کند. یکی از این راهکارها استفاده از درهای مخصوص کودک است که برای راه‌پله‌ها و محل‌های خطرناک قابل‌استفاده است. این درها می‌توانند از بالا افتادن حیوان جلوگیری کنند و به والدین و صاحبان حیوان نابینا کمک می‌کنند تا امنیت حیوان را در دستشویی و مکان‌های دیگر حفظ کنند. 

 

۵. از حواس دیگر حیوان استفاده کنید.
برای نشانه‌گذاری اتاق‌های محبوب حیوان نابینا می‌توانید از روغن‌های معطر مثل اسطخدوس (لاوندر) یا وانیل استفاده کنید. همچنین، نصب زنگوله‌ای در کنار درها، می‌تواند در پیدا کردن مسیر خروج به حیوان کمک کند. صحبت کردن با حیوان و صدا زدن او نیز می‌تواند به آرامش و ریلکس شدن حیوان کمک کند.

 

۶. در زمان بازی حواس دیگر حیوان را تحریک کنید.
حیوانات نابینا نیز به بازی و فعالیت نیاز دارند و استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب می‌تواند برای آن‌ها بسیار لذت‌بخش باشد. برای گربه‌های نابینا، اسباب‌بازی‌هایی که دارای زنگوله یا جغجغه هستند و همچنین عروسک‌هایی که با سنبل‌الطیب پر شده‌اند، می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد. استفاده از اسباب‌بازی‌های پرسروصدا و همچنین اسباب‌بازی‌هایی که داخل آن‌ها می‌توانید غذا پنهان کنید (کونگ)، برای سگ‌های نابینا مناسب است. همچنین، با استفاده از  توپی زنگوله‌ دار، می‌توانید با سگ نابینا بازی کنید و او را سرگرم کنید.

 

 

۷.  در حین پیاده‌روی، مراقب سلامت حیوان باشید:
بهتر است در هنگام پیاده‌روی با سگ نابینا، از پلاک قلاده استفاده کنید که روی آن درج شده باشد که سگ نابینا است. این کار به افراد دیگر کمک می‌کند که اطلاعات لازم را درباره وضعیت سگتان داشته باشند. همچنین، می‌توانید از زنگوله‌ای کوچک روی کفشتان استفاده کنید تا سگ بداند شما کجا هستید و بهتر بتواند شما را همراهی کند. در ضمن، مراقب خطرات احتمالی مانند: بوته‌های خاردار یا پستی‌وبلندی‌ها در پیاده‌رو باشید و سگتان را از آن‌ها دور نگه دارید تا از خطر جدی جلوگیری شود.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش