۰

تخفیف‌های روزانه 👈

نحوه صحیح دارو دادن به حیوانات خانگی

 

حیوان خانگی در طول زندگی‌اش نیاز به مصرف دارو دارد، قرص‌های ضدانگل، قطره‌های چشمی و انسولین، برای تزریق روزانه جزء داروها می‌باشد. هرچند برای بسیاری از حیوانات خانگی، مصرف داروها به‌صورت روزمره طبیعی است اما متقاعد کردن حیوان خانگی برای مصرف داروها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این مقاله به توضیح روش‌هایی می‌پردازد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا حیوان خانگی‌تان را وادار به مصرف داروهایش کنید. با خواندن این مطلب، می‌توانید بهترین راه‌حل را برای حیوان خانگی‌تان انتخاب کنید. با ما همراه باشید:


دستورالعمل درست مصرف دارو را دنبال کنید: 


اولین چیزی که در مورد دارو باید به آن توجه کنید این است که به حیوان خانگی‌تان دقت کنید و دوز دقیق دارو را در مقادیر و زمان‌هایی که توسط دامپزشک تجویز شده است، به او بدهید. دستورالعمل‌ها را بر روی برچسب دارو مشاهده خواهید کرد. همیشه باید دوره کامل دارو را به حیوان خانگی‌تان تحویل دهید، که می‌تواند به‌اندازه 10 قرص روزانه یا دوزهای چهار هفته‌ای باشد. به‌عنوان‌مثال: عدم تکمیل دوره آنتی‌بیوتیک، به این معنی است که دارو به‌درستی عمل نمی‌کند و حیوان خانگی شما نمی‌تواند از تمام فواید آن بهره‌مند شود.

 

اگر نیاز به دادن دوز دارویی برای بیماری‌های مهم‌تری مانند: دیابت، صرع یا بیماری قلبی داشته باشید، مهم است که به‌درستی دارو را به حیوان خانگی‌تان بدهید. در غیر این صورت، بیماری به‌طور کامل کنترل نمی‌شود و حیوان خانگی شما ممکن است بسیار زودتر به وضعیت بیماری بدتری برسد. در اینجا، بیمه حیوانات خانگی وارد عمل می‌شود اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید قرص‌های بسیار مهم را به حیوان خانگی بدهید. در ادامه به برخی نکات مهم در مورد دادن قرص به حیوان خانگی اشاره می‌کنیم:

 

داروها را همراه با غذا به حیوان خانگی بدهید: 


برای دادن دارو به حیوان خانگی‌ که به‌صورت قرص‌های جامد ارائه می‌شوند، می‌توانید روش زیر را امتحان کنید: قرص را خرد کنید و در قسمت کوچکی از غذا قرار دهید. سپس آن را در ابتدای وعده غذایی یا در جلوی بشقاب غذای حیوان قرار دهید. این روش به شما کمک می‌کند ظاهر و طعم قرص را به خوبی در غذا پنهان کنید و حیوان خانگی‌تان آن را بدون هرگونه مقاومت مصرف کند.


 می‌توانید حیوانتان را 12 ساعت قبل، از غذا دور نگه دارید تا در زمان مصرف دارو گرسنه باشد. مهم است که حیوان کل دوز را مصرف کند و سیر نشود. غذاهایی با بافت خامه‌ای مانند: توپ‌های پنیری و کوفته، می‌توانند به‌عنوان غذایی مناسب برای مخفی کردن داروها استفاده شوند.

 


برای گربه‌ها، غذای مرطوب گربه می‌تواند مکانی مناسب برای مخفی کردن قرص‌ها باشد اما حتماً مطمئن شوید که گربه شما تمام غذا را می‌خورد تا دوز کامل دارو را دریافت کند. درهرصورت، قبل از استفاده از این روش، همواره با دامپزشکتان مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید، قرصی که تجویز شده است برای خرد کردن در غذا بی‌خطر است.


بعضی از داروها در صورت خرد شدن با این روش، کارایی‌شان را از دست می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر باید بدون همراهی غذا مصرف شوند تا در معده خالی بهتر عمل کنند. بنابراین، قبل از خرد کردن داروها، حتماً بررسی کنید و نکات ضروری را رعایت کنید. درنهایت، اگر داشتن مشکل در وادار کردن سگ یا گربه به داروی جامد است، بهتر است از دامپزشک  بپرسید که آیا گزینه داروی مایع وجود دارد یا خیر؟ داروهای مایع، به‌طورمعمول راحت‌تر به حیوانات خانگی داده می‌شود. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر تجویز داروهای مایع خواهیم پرداخت:

 

برای دادن دارو به حیوان خانگی از دوستان‌تان کمک بگیرید: 


در برخی مواقع، نکاتی که در بالا ذکر شد، قابل‌اجرا نباشند. به‌عنوان‌مثال: بعضی از حیوانات خانگی قادر به بو کردن داروی مخفی در غذایشان هستند و از ظرف غذا دوری می‌کنند. برخی دیگر از حیوانات خانگی حتی ممکن است کاسه غذایشان را برگردانند. در این شرایط، شاید نیاز به کمک دستیاری داشته باشید تا حیوان خانگی‌ را وادار به مصرف قرص کنید.

 

 

می‌توانید از دوست یا عضوی از خانواده، برای کمک در این خصوص استفاده کنید. در ادامه، راهنمای گام‌به‌گام برای این کار آمده است: 


•    اگر دارو حاوی استروئید یا هورمون است، از دستکش یک‌بار مصرف استفاده کنید. در غیر این صورت، قبل از اقدام حتماً دست‌هایتان را بشویید.


•    سرنگ کوچک آب را آماده کنید و قرص را از بسته‌بندی آن خارج کنید.


•     بچه‌گربه یا توله‌سگ‌ را روی سطحی غیر لغزنده قرار دهید، درحالی‌که دوست شما پشت سر آن‌ها بایستد و آن‌ها را به‌آرامی اما محکم نگه دارد. ممکن است بخواهید گربه‌تان را در حوله‌ای بپیچید تا روی شما چنگ نیندازد. سگی بالغ را روی زمین کنار دیوار بنشانید و  کمک بخواهید که در سمتی از حیوان بنشیند و سر و بدن سگ را به‌صورت ایمن نگه دارد.


•    در مرحله بعد، باید به‌آرامی فک بالایی حیوان خانگی‌تان را در دست بگیرید و آن را به سمت بالا زاویه دهید تا بینی حیوان به سمت سقف باشد. این حرکت به‌طور طبیعی باید باعث شود که دهان گربه یا سگ شما کمی باز شود. اکنون می‌توانید به‌آرامی فک پایین را به سمت پایین بکشید تا دهان حیوان کاملاً باز شود.


•    حالا قرص را تا جایی که ممکن است روی زبان حیوان قرار دهید. مهم است که قرص را به‌جای انداختن آن در دهان روی زبان حیوان بگذارید، زیرا رویکرد دوم می‌تواند باعث خفگی شود. همان‌طور که در زیر خواهیم دید، قرص خوران (Pill Poppe) می‌تواند ابزار مفیدی در اینجا باشد و به شما کمک کند قرص را در موقعیت مناسب قرار دهید.


•    هنگامی‌که قرص را روی زبان گذاشتید؛ می‌توانید دهان حیوان خانگی را به‌آرامی نزدیک کردن دو فک به هم ببندید. پوزه حیوان را برای چند ثانیه نگه دارید تا بلافاصله قرص را بیرون نریزند. همچنین می‌توانید گلوی حیوان را به‌آرامی از پوزه تا بالای سینه به سمت پایین نوازش کنید. این حرکت علاوه بر این‌که حرکتی آرامش‌بخش است؛ حیوان را به قورت دادن دارو تشویق می‌کند.


•    اگر به نظر می‌رسد که برای بلعیدن به کمک کمی نیاز دارند، می‌توانید مقدار کمی آب را با سرنگ در کنار دهان حیوان بریزید. این ایده‌ای خوب به‌ویژه برای گربه‌ها است زیرا از گیر کردن قرص در گلوی حیوان جلوگیری می‌کند. بلعیدن قرص در گربه‌های مسن‌تر ممکن است سخت‌تر باشد.


•    مراقب لیسیدن لب‌های حیوان خانگی‌تان باشید؛ این معمولاً به این معنی است که حیوان دارو را بلعیده‌اند.


•    کار تمام شد. اکنون می‌توانید حیوان خانگی‌تان را با ستایش، نوازش و غذایی سالم پاداش دهید. پاداش دادن مهم است، زیرا باعث تشویق حیوان می‌شود. دفعه بعد که باید یک قرص بخورد، می‌داند که دوباره تشویق می‌شود.


•    اگر دستکش یک‌بار مصرف نپوشیده‌اید، شستن دست‌ها را فراموش نکنید.

 


قرص خوران را برای حیوان خانگی‌تان در نظر بگیرید: 


قرص خوران، دستگاه هوشمند کوچکی است که برای تجویز آسان قرص جامد به حیوانات خانگی طراحی شده است. این دستگاه شبیه به سرنگ عمل می‌کند و در برخی از مراکز درمانی و دامپزشکی موجود است. روش استفاده از این دستگاه بسیار ساده است. قرص را در ناحیه بالشتکی نرم، درست درانتهای دستگاه قرار می‌دهید. سپس با فشار دادن پیستون به سمت پایین، قرص از نازل دستگاه به بیرون خارج می‌شود.


برای تجویز دارو، می‌توانید انتهای دستگاه را درست در پشت زبان سگ یا گربه قرار دهید و سپس با فشار دادن پیستون در انتهای دیگر، قرص را به داخل دهان حیوان خانگی فشار دهید. این روش به شما اجازه می‌دهد تا قرص را به حیوان خانگی‌تان تجویز کنید بدون اینکه نیازی به قرار دادن انگشتانتان در دهان حیوان خانگی باشد. این روش به هر دو شما کمک می‌کند و با تمرین می‌تواند آسان و موثر باشد.


چگونه به حیوان خانگی داروی مایع بدهید: 


برای داروهای مایع حیوان خانگی، روش‌های مختلفی برای مصرف آن‌ها وجود دارد و ساده‌ترین روش، مخفی کردن دارو در غذا است (روش استفاده از قرص جامد). شما می‌توانید داروی مایع را در غذای حیوان خانگی پنهان کنید و به او بدهید اما در برخی مواقع، ممکن است بتوانید دارو را مستقیماً در دهان حیوان خانگی پاشید. این روش نیاز به دستیار ندارد و نسبتاً ساده است. برای استفاده از این روش، فک‌های حیوان خانگی‌تان را به‌آرامی ببندید و سرنگ را در گوشه دهان حیوان بین دندان‌ها قرار دهید. در این مرحله، مهم است که سعی نکنید دارو را به پشت گلوی حیوان خانگی بریزید زیرا این می‌تواند خطرناک باشد و باعث خفگی شود.


به‌جای آن، دارو را به‌آرامی روی زبان حیوان پاشید. سپس برای چند لحظه، فشار ملایمی روی فک‌های حیوان نگه دارید، دهان حیوان را ببندید و گلوی حیوان را نوازش کنید تا او را به قورت دادن دوز تشویق کنید. اگر هیچ‌یک از روش‌های بالا برای شما و حیوان خانگی‌تان مؤثر نبود، بهتر است با دامپزشک تماس بگیرید تا از نظر و راهنمایی او بهره بگیرید. آن‌ها ممکن است پیشنهادهای دیگری برای مصرف دارو داشته باشند و شما نمی‌خواهید که زمان قرار دادن دارو به بخش استرس‌زایی از روز تبدیل شود.


در نگهداری درست از داروهای حیوان خانگی کوشا باشید: 


مراعات بهداشت در استفاده از داروهای حیوان خانگی بسیار مهم است. در زمان نگهداری داروها، آن‌ها را باید دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. همچنین، داروها باید در محیط خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. اکثر داروها باید در دمای اتاق نگهداری شوند، با‌این‌حال، برخی از آن‌ها نیاز به نگهداری در یخچال دارند. بهتر است با دامپزشک مشورت کنید یا روی برچسب دارو مشخصات نگهداری را بررسی کنید. هنگام استفاده از داروها، رعایت بهداشت بسیار حائز اهمیت است. همیشه باید دست‌هایتان را پس از لمس هر دارو و قبل از دادن آن به حیوان خانگی بشویید. به دلیل اینکه دستان می‌توانند حامل باکتری‌ها باشند که ممکن است با اثربخشی دارو تداخل داشته باشند. برخی از داروها، مانند آن‌هایی که استروئیدهای موضعی دارند، برای زنان باردار مناسب نیستند.


اگر در خانواده شما کسی باردار است، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید یا دستورالعمل‌های استفاده از دارو را بررسی کنید تا ببینید آیا استفاده از دارو بی‌خطر است یا خیر؟ در صورت شک، می‌توانید دستکش بپوشید یا از استفاده از دارو خودداری کنید و از شخص دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. همچنین، باید دامپزشک را مطلع کنید که آیا حساسیت خاصی به برخی از داروها مانند پنی‌سیلین دارند. باشید. در این شرایط، دامپزشک ممکن است داروی جایگزین تجویز کند یا به شما توصیه کند که برای تجویز دارو کمک بگیرید. اطلاع دادن به دامپزشک در خصوص هرگونه حساسیت یا واکنش ناخواسته به داروها بسیار مهم است تا او بتواند مناسب‌ترین درمان را برای حیوان خانگی شما انتخاب کند.


دارو دادن به حیوان را به‌طور منظم ادامه دهید: 


اتمام کامل دوره درمانی بسیار مهم است. حتی اگر حیوان خانگی بهبود یافته به نظر می‌رسد، قطع دارو قبل از پایان مدت مصرف، ممکن است باعث عود بیماری یا عدم کنترل مناسب آن شود. بنابراین، حتماً باید دستورات دامپزشک را رعایت کرده و دوره را به‌طور کامل پیروی کنید. درصورتی‌که حیوان خانگی شما در طول مدت مصرف دارو علائم عجیبی نشان دهد، عوارض جانبی جدید ظاهر شود یا بهبود نیافته باشد، باید به دامپزشک اطلاع دهید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند و در صورت لزوم تغییراتی در درمان اعمال کند.

 


برنامه ملاقات منظم با دامپزشک را دستور کار قرار دهید: 
دامپزشک ممکن است توصیه کند که حیوان خانگی شما در فواصل زمانی معینی معاینه شود. این معاینات منظم به دامپزشک کمک می‌کند تا وضعیت سلامت حیوان خانگی را ارزیابی کند و در صورت لزوم، تغییراتی در درمان اعمال کند. هزینه‌های معاینات منظم ممکن است افزایش یابد اما بیمه حیوان خانگی می‌تواند به شما کمک کند. همچنین، دامپزشک نیاز دارد تا داروی تجویز شده را ارزیابی کرده و عوارض جانبی و وزن حیوان خانگی‌تان را کنترل کند. همکاری و پیروی از توصیه‌های دامپزشک بسیار مهم است.


استفاده از قطره گوش برای حیوان خانگی: 
گربه‌ها به دلیل تمیز بودن طبیعی، به‌ندرت با مشکلات گوش مواجه می‌شوند و نیازی به تمیز کردن گوش یا عفونت آن ندارند. با‌این‌حال، برخی از نژادهای گربه ممکن است بیشتر در معرض عفونت‌های گوش قرار بگیرند و نیاز به تمیزی منظم گوش‌هایشان داشته باشند. برای تمیز کردن گوش گربه، می‌توان از محصولاتی مانند دستمال مرطوب گربه و قطره‌های تمیزکننده گوش استفاده کرد. درهرصورت، قبل از استفاده از هرگونه دارو یا محصول تمیزکننده، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.


روش استفاده از قطره گوش نسبتاً ساده است که عبارتند از:

 

•    به‌سادگی فلپ گوش سگ را بالا نگه دارید و در نتیجه مجرای گوش خارجی او را در معرض دید قرار دهید.


•     قبل از مصرف دارو، موم اضافی را که در گوش سگ شما جمع شده است، پاک کنید. پنبه مرطوب این کار را به خوبی انجام می‌دهد.


•    پس از انجام این کار، می‌توانید نازل بطری را با دقت در مجرای گوش قرار دهید و مقدار مشخص شده دارو را تجویز کنید.


•    همان‌طور که گلوی سگ را برای کمک به پایین آوردن داروی خوراکی مالش می‌دهید، می‌توانید به آرامی قاعده گوش حیوان را مالش دهید تا عبور دارو از مجرای گوش آسان شود.


•    اگر مجبورید به گربه‌تان قطره گوش بدهید، به یاد داشته باشید که هرگز دارو را بین گربه‌ها یا سگ‌ها به اشتراک نگذارید. اگر گوش حیوان خانگی شما قبل یا بعد از انجام درمان گوش بسیار دردناک به نظر می‌رسد؛ با دامپزشک مشورت کنید. 


چگونه به حیوان خانگی، قطره چشم بدهید: 


داروهای چشمی برای گربه‌ها و سگ‌ها عموماً به‌صورت قطره‌های چشمی تجویز می‌شوند. این قطره‌ها نیاز به یک قطره در هر دوز دارند که بر روی چشم اعمال می‌شوند. اگر به‌طور ناخواسته بیش از یک قطره بچکانید، نگران نباشید زیرا این عمل معمولاً ضرری ندارد. قبل از استفاده، همیشه بررسی کنید که آیا قطره‌ها نیاز به تکان دادن قبل از استفاده دارند یا نیاز به نگهداری در یخچال دارند. همچنین، برای استفاده موثر و بدون ایجاد ناراحتی برای حیوان، باید مراحل دستورالعمل را به‌دقت دنبال کنید و به بهداشت شخصی‌ خودتان و حیوانتان توجه کنید. همانند تمام برنامه‌های کاربردی پزشکی، چند مرحله کلیدی وجود دارند که باید دنبال کنید تا مطمئن شوید که قطره‌های چشمی را به‌طور موثر و بدون ایجاد ناراحتی برای گربه یا سگ استفاده می‌کنید: 


•    ‌اول از همه، باید چشم‌های حیوان خانگی‌تان را تمیز کنید تا ترشحات اضافی از بین برود.


•    بهتر است وقتی قطره چشمی را استفاده می‌کنید، از پشت به حیوان نزدیک شوید تا آن را نبیند.


•    با گرفتن دست چپ زیر چانه، سر حیوان را به سمت بالا ببرید. با خم شدن سرشان به سمت بالا، چشمانشان به‌طور طبیعی باز می‌شود.


•    بطری قطره چشم را در دست راست بگیرید، می‌توانید لبه بیرونی کف دست راست را روی بالای سر، درست بالای چشم‌ها قرار دهید. سپس این دست به‌آرامی پلک فوقانی را از چشم دور می‌کند و قسمت بیشتری از چشم را در معرض دید قرار می‌دهد و استفاده دقیق از قطره‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند.


•    شما می‌توانید قطره‌ای را روی چشم بریزید و سر را به‌آرامی به سمت بالا خم کنید تا نیروی جاذبه بتواند اثرش را انجام دهد و اجازه دهید قطره چشم جذب شود.


سخن آخر: 


پیش‌بینی کردن نیازهای دقیق حیوان خانگی محبوب شما، در طول عمرش ممکن است دشوار باشد زیرا هر حیوان دارای شرایط و نیازهای خاص است. با‌این‌حال، هر زمان که نیاز به درمان دارویی پیش آید، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید و از او دستورالعمل‌های لازم برای مصرف دارو را دریافت کنید. در هر مرحله از درمان دارویی، مهم است که با حیوان خانگی‌تان مهربانی و محبت نشان دهید و او را به مصرف دارو تشویق کنید. همچنین، همواره پیروی از دستورات و راهنمایی‌های دامپزشک و اعتماد به تجربه و دانش او در این زمینه امری حیاتی است.


 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش