۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی سگ نژاد ساموئید


سگ نژاد ساموئید یا سامویید (Samoyed)، با لبخند بسیار زیبا و موهای سفید و پشمی، جزو نژادهای محبوب سگ‌ها است.

 

این سگ، صورتی زیبا و چشمان نافذ دارد و هیکل عضلانی قوی و قدرتمندی دارد که سرعت و استقامت بالای آن را نشان می‌دهد. ساموئید از نژاد سگ‌های سورتمه‌ای است و برای فعالیت‌هایی مانند کشیدن سورتمه در مناطق سرد جهان پرورش یافته است. این سگ بسیار مهربان و دوستدار خانواده است و ارتباط خوبی با کودکان برقرار می‌کند اما به دلیل فعالیت و انرژی زیادش، نگهداری آن در آپارتمان‌ها مناسب نیست. در این مقاله، نکات بسیار مهمی را برای نگهداری از این سگ بررسی خواهیم کرد:


تاریخچه سگ نژاد ساموئید: 


نژاد ساموئید بسیار با اصالت است و نام این سگ از قومی نیمه عشایری به نام ساموییک در آسیا گرفته شده است. حدود هزار سال پیش، این قوم به سیبری مهاجرت کردند و از آن زمان شروع به پرورش این نژاد سگ کردند. قوم ساموییک به دلیل نیاز به سگ‌های خاص برای انجام کارهایشان در مناطق سرد، نژاد ساموئید را پرورش دادند. ساموئید به‌عنوان سگ کار محسوب می‌شود و در گذشته توسط شکارچیان و ماهی گیران در سیبری برای کارهایشان استفاده می‌شد. آن‌ها برای کشیدن سورتمه‌ها و حفاظت از اموال از این سگ استفاده می‌کردند. همچنین در گله‌داری گوزن شمالی، ساموئید به بهترین شکل عمل می‌کرد.

 

پوشش پشمی گرم ساموئید به همراه ارتباط نزدیکی که با صاحبش داشت، آموزش دیده بود تا در مناطق سرد به صاحبش کمک کند و او را گرم نگه دارد، بخصوص با خوابیدن در کنار صاحب در مواقعی که نیاز به گرمای بیشتر داشتند. در سال 1889، سگ نژاد ساموئید توسط فردی به انگلستان وارد شد. احتمالاً تاجران پوست حیوانات که به سیبری برای خرید پوست سمور سفر می‌کردند، این نژاد را به کشورهای اروپایی منتقل کردند. ساموئید ابتدا در انگلستان به شهرت رسید و سپس شهرت و محبوبیت جهانی پیدا کرد. در سال 1906، انجمن سگ‌های آمریکا (AKC) نژاد ساموئید را به رسمیت شناخت.

 

 

خصوصیات ظاهری سگ نژاد ساموید: 


زیبایی بی‌حد و لبخند سامی، یکی از ویژگی‌های مهم  سگ ساموئید هستند. این ویژگی به دلیل گوشه‌های دهان ساموئید است که کمی بالا رفته و ظاهری خندان به او می‌بخشد. چهره زیبا و مهربانی این سگ به همراه اصالتش، طرفداران زیادی را جلب کرده است. سگ ساموئید جثه‌ بزرگی ندارد و نسبت به سگ‌های هاسکی و شکاری کوچک‌تر است اما بدنی قوی و عضلانی دارد. البته نژادهای ساموئید بزرگ‌تر نیز وجود دارند که موهای پف‌دار و پرپشت سفید آن‌ها جذابیت ظاهری را دوچندان می‌کند. اندازه جثه این سگ به حدی است که قابل نگهداری در آپارتمان است. گوش‌های ساموئید ضخیم، پرپشت و به سمت بالا متمایل هستند و به شکل مثلث است. همچنین، گوش‌های این سگ برافراشته و تیره‌تر از بخش‌های دیگر بدنش هستند.

 

دم نژاد سگ ساموئید نیز یکی از خصوصیات ممتاز این نژاد محسوب می‌شود. دم این سگ پیچ‌خورده و به سمت پشت بدنش قرار دارد. وقتی ساموئید در حال استراحت یا خواب است و حضور محرکی را متوجه می‌شود، دمش را به سمت بالا می‌برد و یا در حالت استراحت به حالت صاف نگه می‌دارد. این ویژگی، دم ساموئید را از سایر نژادها متمایز می‌کند. پوشش ساموئید نیز بسیار ضخیم و پوشاننده است. لایه زیرین، موهای کوتاه و پراکنده دارد که به خوبی برای نگهداری از سگ در دماهای سرد کمک می‌کند. همچنین، لایه بیرونی این سگ با موهای بلند، پشمی، سفید و پف‌دار پوشیده شده است. این وضعیت، پوششی گرم و محافظتی فوق‌العاده‌ای را برای ساموئید فراهم می‌کند.

 

 

قد ساموید:
نرها: 53 تا 60 سانتی‌متر
ماده‌ها: 48 تا 53 سانتی‌متر


وزن ساموید:
نرها: 20 تا 30 کیلوگرم
ماده‌ها: 16 تا 20 کیلوگرم


رنگ‌بندی ساموئید:
این سگ بیشتر در رنگ‌های سفید و کرم یا ترکیبی از آن‌ها دیده می‌شود.
 
انواع سگ نژاد ساموئید:
این سگ در چند نوع مختلف دیده می‌شود:

 
سگ ساموئید مشکی:
بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط ساموئید سفید وجود دارد درحالی‌که رنگ مشکی آن نیز دیده می‌شود.


سگ ساموئید مینیاتوری:
زیباترین نوع سگ ساموئید است که بسیار پرمو و بامزه می‌باشد.


سگ ساموئید هاپ نیو:
نوع دیگری از این نژاد است و شباهت بسیاری به مدل مینیاتوری دارد و بسیار محبوب است.

 

خصوصیات اخلاقی و رفتاری سگ ساموئید: 


سگ ساموئید نژادی مهربان، شجاع، زیرک و زیبا است. آن‌ها دارای ارتباط نزدیک با صاحبانشان هستند و توانایی محافظت و همکاری را دارند. این سگ‌ها باروحیه شاد و بامزه، بهترین همدم انسان‌ها هستند و از وقتش در کنار خانواده لذت می‌برند. سگ ساموئید، علاقه‌ای به تنها ماندن ندارد و در داخل خانه بسیار فعال و بازیگوش است. بنابراین، در صورت نگهداری در آپارتمان، نیازمند فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی روزانه است تا انرژی‌اش را تخلیه کند. این سگ دارای رفتار اجتماعی است و با کودکان رابطه بسیار خوبی دارد. او می‌تواند همدم خوبی برای بچه‌ها باشد و با دیگر حیوانات نیز به خوبی سازگاری دارد. مهم است که بدانید ساموئید تحمل آب‌و‌هوای گرم را به خوبی ندارد و زندگی در مناطق گرمسیری برای آن مناسب نیست.

 

تغذیه سگ نژاد ساموئید: 


طول عمر سگ نژاد ساموئید در حدود 12 تا 14 سال است و ممکن است با توجه به تغذیه و رژیم غذایی مناسب، متغیر باشد. رژیم غذایی سگ ساموئید باید تمام نیازهای تغذیه‌ای او را پاسخ دهد. غذای مناسب برای این نژاد باید شامل مواد مغذی متعددی باشد. اولین و مهم‌ترین ماده مغذی، پروتئین‌های باکیفیت مثل: گوشت قرمز، مرغ و ماهی است که به رشد و ترمیم عضلات بدن و حفظ سلامتی کمک می‌کنند. همچنین، حضور چربی‌های سالم مانند: روغن ماهی، روغن‌زیتون و روغن کانولا در رژیم غذایی ضروری است. ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز باید از طریق سبزیجات و میوه‌های تازه در میان غذاهای ساموئید تأمین شوند.

 

 

تغذیه توله سگ ساموئید: 


تغذیه توله‌های سگ ساموئید تا دو ماهگی از شیر مادر صورت می‌گیرد. شیر مادر، به‌عنوان منبع کامل‌ترین و بهترین تغذیه برای توله‌ها شناخته می‌شود و شما نباید قبل از دو ماهگی توله را از مادرش جدا کنید. پس از دو ماهگی، می‌توانید به توله‌سگ غذای خشک ارائه دهید. در این مرحله، سگ ساموئید هنوز به‌عنوان توله در نظر گرفته می‌شود و باید از غذاهای خشک ویژه توله‌ها استفاده کنید که نیازهای رشد این دوره را برآورده می‌کند.

 

تغذیه سگ ساموئید بالغ: 


بعد از یک سالگی و بلوغ سگ ساموئید، از غذای مخصوص بزرگ‌سالان استفاده کنید که مواد مغذی و نیازهای نژاد ساموئید را برآورده می‌کند. مراقب اضافه‌وزن و چاقی سگتان باشید و تنظیم مقدار غذا برای حفظ وزن سالم او را نیز در نظر بگیریذ. 

 

وضعیت سلامتی سگ نژاد ساموئید:

 
نژاد سگ ساموئید، مستعد برخی بیماری‌ها است. این بیماری‌ها ممکن است به‌عنوان بیماری‌های مادرزادی در توله‌ها وجود داشته باشند، درحالی‌که برخی دیگر به دلیل شرایط محیطی به وجود می‌آیند. برای محکم شدن بدن توله ساموئید در برابر بیماری‌ها، توصیه می‌شود تا دو ماهگی از مادرش تغذیه کند. برخی از بیماری‌هایی که این سگ می‌تواند به آن‌ها مبتلا شود به شرح زیر است: 


کری مادرزادی:


یکی از بیماری‌های شایع در نژاد سگ ساموئید است. این بیماری ناشی از عارضه‌ای ژنتیکی است که باعث مشکل در ضبط و تنظیم میزان شنوایی سگ می‌شود. درنتیجه، سگ ممکن است دچار کاهش شنوایی یا کرختی شود. برای مراقبت از سگ ساموئید از این بیماری، باید به میزان شنوایی و وضعیت گوش‌های آن دقت کنید. 

 

گلومروپاتی و نارسایی کلیه: 


در نژاد سگ ساموئید، این بیماری دومین بیماری رایج است که تغییرات سبک زندگی می‌تواند عامل آن باشد.


دیسپلازی مفصل لگن: 


این مشکل کمتر در سگ‌های ساموئید دیده می‌شود. دیسپلازی به دلیل رشد غیرعادی مفصل اتصال‌دهنده استخوان ران به لگن به وجود می‌آید. وراثت و فاکتورهای محیطی می‌توانند عامل آن باشند.

 

 

آتروفی پیش‌رونده شبکیه چشم: 


این بیماری، که منشأ آن ژنتیکی است، یکی از بیماری‌های بسیار سخت برای سگ‌ها می‌باشد و می‌تواند سگ‌های نژاد ساموئید را با کمبود بینایی یا حتی نابینایی روبرو کند. علاوه بر این، التهاب کبد و سندروم کوشینگ نیز از بیماری‌های دیگری هستند که سگ‌های نژاد ساموئید ممکن است به آن‌ها مبتلا شوند.


بهداشت سگ نژاد ساموئید: 


با توجه به پوشش پشمی سفید سگ ساموئید، مراقبت بیشتری از پوست و موی آن لازم است. برای حفظ زیبایی و جذابیت سگ ساموئید در طول سال‌ها، باید از کثیف شدن پوستش جلوگیری کنید. شما می‌توانید یک تا دو بار در هفته پشم سگ را شانه بزنید. این عمل به دلیل داشتن ریزش موی فصلی و ثابت، به جدا شدن موهای زائد و مرده از پوست کمک می‌کند. برای این کار، استفاده از شانه استیلی مخصوص سگ توصیه می‌شود. همچنین، اگر آلرژی دارید، بهتر است از نگهداری از این نژاد سگ خودداری کنید، زیرا پوست و موهای آن می‌تواند حساسیت‌زا باشد. ناخن‌های سگ ساموئید بسیار محکم هستند و سرعت رشد آن‌ها بالا است.

 

بنابراین، شما باید ناخن‌های آن را دو بار در ماه کوتاه کنید تا به محیط اطراف آسیبی وارد نکند. بهتر است کوتاه کردن ناخن‌ها را پس از حمام کردن سگ انجام دهید. مراقبت از دندان‌های سگ ساموئید نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار، دندان‌های سگ را با مسواک و خمیردندان مخصوص سگ تمیز کنید. این کار باعث جلوگیری از پوسیدگی و تشکیل تارتار بر روی دندان‌ها می‌شود و تنفس سگ را خوشبو می‌کند. همچنین، باید به‌صورت سالیانه دندان‌های سگ را توسط دامپزشک بررسی و ارزیابی کنید.

 

آموزش سگ نژاد ساموئید:

 
تربیت سگ ساموئید نیازمند زمان شروع و روشی صحیح است. این سگ باید از سنین کم تربیت شود. آن‌ها بسیار پرانرژی و باهوش هستند و به‌راحتی آموزش‌ پذیرند و واکنش سریعی نشان می‌دهند. یکی از آموزش‌های بسیار مهم برای آن‌ها، آموزش رهبری یا آلفا است. اگر شما همانند رهبر رفتار نکنید، آن‌ها شما را به‌عنوان رهبر قبول نخواهند کرد و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. همچنین، شما باید از دوران تولدشان شروع به اجتماعی کردنشان کنید تا بتوانند روابط مؤثری با دیگران برقرار کنند.

 


برای تخلیه انرژی و جلوگیری از خراب‌کاری وسایل خانه، فعالیت‌های روزانه‌ای را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال: بازی با سبد یا تمرین‌های سورتمه، می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد. همچنین، به او مسئولیت‌هایی را واگذار کنید تا با انجام آن‌ها اعتمادبه‌نفس بهتری به‌دست آورد.


نکات بسیار مهم در نگهداری از سگ نژاد ساموئید: 


در نگهداری از سگ ساموئید، نکات زیر بسیار مهم هستند: 


1. محیط زندگی:

سگ ساموئید بسیار فعال و پرانرژی است و بنابراین، مناسب برای زندگی در آپارتمان نیست. آن‌ها نیاز دارند تا در فضای بزرگ‌تری با امکان حرکت آزاد قرار بگیرند. بهتر است برای نگهداری از سگ ساموئید، فضایی مناسب مانند: حیاطی بزرگ یا فضای باز در اختیار داشته باشید.


2. تخلیه انرژی:

سگ ساموئید نیاز دارد تا در طول روز انرژی بدنی و ذهنی‌اش را تخلیه کند. بنابراین، باید فعالیت‌های بدنی و بازی‌هایی را برای آن در نظر بگیرید. این کمک می‌کند تا از مشکلات رفتاری مانند: جویدن لوازم‌خانگی یا کندن زمین جلوگیری شود.


3. تحمل تنهایی:

سگ ساموئید تحمل تنهایی را ندارد و نیاز دارد تا در حضور افراد دیگر باشد. اگر شما قصد دارید سگ را تنها در خانه بگذارید، سگ ساموئید گزینه مناسبی برای شما نیست و باید راه‌های دیگری برای سرپرستی از آن پیدا کنید.


4.    آب‌و‌هوای سرد:

سگ ساموئید به آب‌و‌هوای سرد و بازی در برف عادت دارد و احتمالاً در آب‌و‌هوای گرم به‌سختی تحمل می‌کند. بنابراین، در آب‌و‌هوای گرم باید مراقبت‌های ویژه‌تری از آن داشته باشید و داخل خانه و در محیطی خنک و با کولر آن را نگهداری کنید.

 


سخن آخر:

 
سگ نژاد ساموئید با لبخند زیبا و چهره خندان، یکی از نژادهای جذاب است. این سگ در سردترین مناطق جهان پرورش می‌یابد و به دلیل ظاهر زیبا و خندان، طرفداران زیادی دارد. صاحبان این سگ، به دلیل مهربانی و وفاداری ساموئید او را جزئی از خانواده‌‌شان می‌دانند. سگ ساموئید جثه متوسطی دارد و دارای پوست پف‌دار و پرپشت است اما به دلیل خاستگاهش در مناطق سردسیر، برای زندگی در مناطق گرمسیر مناسب نیست. همچنین، به دلیل فعالیت بالا، مناسب نگهداری در آپارتمان نیست.


 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش