۰

تخفیف‌های روزانه 👈

راهکارهای درمان لرزش در سگ‌ها


لرزش در سگ‌ها دارای دلایل متنوعی مانند: بیماری‌های عصبی یا تأثیر سرما است، . گاهی وقت‌ها دلیل لرزش واضح و آشکار است. به‌عنوان‌مثال: سگ به دلیل ترس، استرس یا تأثیر سرما می‌لرزد اما در برخی مواقع، لرزش سگ ممکن است ناشی از بیماری‌های جسمی یا واکنش‌های رفتاری باشد.


سگ ممکن است بدون تماس با هوای سرد شروع به لرزیدن کند که این وضعیت، نگرانی‌های زیادی را برای صاحب سگ به دنبال دارد. به همین علت، در این مقاله، می‌خواهیم دلایل لرزش سگ، روش‌های درمانی ممکن، محصولات آرامش‌بخش و نیز تغذیه مناسب سگ‌ها  را بررسی کنیم:


علت لرزیدن سگ:


لرزش سگ، ممکن است گاهی ازنظر ظاهری بی‌اهمیت باشد اما در واقعیت می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات و بیماری‌های جدی در سگ باشد. به‌عنوان صاحب سگ، شناخت دلایل احتمالی لرزش او ضروری است تا در صورت نیاز به درمان و مراقبت مناسب، اقدام کنید. دانستن این علل می‌تواند به بهبود وضعیت سگتان کمک کند.


لرزش سگ به علت سرما:


سگ‌هایی که موهای نازکی دارند یا لایه‌های چربی کمتری در بدنشان وجود دارد، به دلیل حساسیت به تغییرات دما، ممکن است زودتر سرد‌شان شده و بلرزند. این لرزش به تنظیم دمای بدنشان کمک می‌کند.


لرزیدن بدن سگ به دلیل درد:


درد در سگ‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند: ضربه به استخوان‌ها، التهاب، عفونت و حتی در شرایط جدی‌تر، وجود تومور رخ دهد. اکثر مواقع، سگ‌ها وقتی درد دارند، صدا نمی‌کنند و علائم ظاهری قابل‌تشخیص ندارند. به همین دلیل، لرزش سگ می‌تواند نشانه‌ای باشد که سگ در حال تحمل درد است.

 


لرزش سگ به علت بیماری‌های عصبی:


تشنج:


سگ‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند، معمولاً دچار لرزش خفیف تا تشنج کامل می‌شوند.


تفاوت بین تشنج و لرزیدن سگ:


تفاوت بین لرزش بدن سگ و تشنج ممکن است برای برخی افراد قابل‌تشخیص نباشد. هنگامی‌که سگ تشنج دارد، معمولاً کنترل بدنش را از دست می‌دهد و ممکن است به‌صورت تند و ناپیوسته حرکت کند، پاها را باز کند یا حتی علائم سکته مغزی نشان دهد. این علائم می‌تواند منجر به از دست دادن سگ در چند دقیقه اولیه شود. از طرفی، وقتی سگ با لرزش بدن مواجه می‌شود، هنوز کنترل کامل بر بدنش دارد و تنها به‌شدت میلرزد. در این حالت، ارتباط چشمی با شما را حفظ می‌کند و توانایی کنترل کردن حرکات را دارد.


هیپوپلازی مخچه:


نوعی بیماری مادرزادی در سگ‌ها شناخته می‌شود. در این بیماری، مخچه که به‌عنوان قسمتی از مغز، مسئول تنظیم حرکات ارادی بدن است، به‌صورت ناقص رشد می‌کند. زمانی‌ که توله‌سگ تلاش می‌کند تا شروع به راه رفتن کند، علائمی مانند: لرزش بدن و زمین خوردن در او مشاهده می‌شود. این بیماری به‌صورت مادرزادی در سگ‌های نژادهای زیر دیده می‌شود:


• چاو چاو
• بوستون تریر
• آیردیل تریر
• بول تریر


سندرم عمومی لرزش (GTS):


این بیماری به نام "سندروم عمومی لرزش" شناخته می‌شود و ناشی از التهاب سیستم عصبی مرکزی بدن سگ می‌باشد که به لرزش بدن سگ منجر می‌شود. این سندروم به‌طورمعمول در سگ‌های جوان و میان‌سالی که دارای موهای سفید هستند، رایج‌تر است. این بیماری معمولاً در سگ‌های نژادهای زیر دیده می‌شود:


•    وست هایلند وایت تریر
•    مالتیز

 


سندرم توله لرزان یا هایپومیلیناسیون:


این بیماری در توله‌‌سگ‌ها مشاهده می‌شود و علائمی ازجمله: عدم تعادل، ناتوانی در راه رفتن و لرزش بدن دارد. این سندرم به‌خصوص در برخی از نژادهای زیر، رایج‌تر است:


•     اسپرینگر اسپانیل ولزی
•    ساموید
•    چاو چاو
•    وایمارانر
•    سگ کوهستان برن
•    گلدن رتریور
•    دالماسین


سه بیماری مذکور، بیشتر در نژادهایی که نامشان آورده شد، دیده می‌شود اما برخی دیگر از بیماری‌ها نیز وجود دارند که ممکن است اغلب نژادهای سگ‌ها به آن‌ها مبتلا شوند:


لرزش سگ به علت بیماری‌های غیرعصبی:


هیپوکلسمی (افت کلسیم):


- سبب لرزش عضلات بدن سگ و تشنج او می‌شود.


هیپوگلایسمی (افت قند):


ممکن است باعث انقباض ناگهانی عضلات و لرزش سگ‌ها شود.

 


بیماری آدیسون سگ:


بی‌حالی، اسهال و استفراغ، فشارخون بالا و لرزش سگ، می‌تواند به دلیل بیماری آدیسون سگ (مشکلات هورمونی) باشد.


دیستمپر سگ:


بیماری ویروسی است که یکی از علائم آن لرزش بدن سگ می‌باشد.


لرزش سگ به دلیل دارو یا مسمومیت:


داروها می‌توانند عوارض جانبی از‌جمله: حساسیت، لرزش و حتی تشنج در سگ‌ها ایجاد کنند. همچنین، برخی داروها مخصوصاً داروهای بیهوشی، می‌توانند باعث لرزش یا تشنج در سگ‌ها شوند. مسمومیت غذایی نیز می‌تواند علت احتمالی لرزش در سگ‌ها باشد. اگر سگ پس از مصرف غذای جدید یا خوراکی خاصی لرزش نشان دهد، بهتر است او را به دامپزشک معرفی کرده و درمان لازم را انجام دهید.


علت‌های رفتاری لرزیدن سگ:


سگ‌ها احساسات قوی دارند و واکنش‌های فیزیولوژیکی مثل لرزش بدن ممکن است ناشی از احساساتشان باشد. این واکنش‌ها ممکن است به دلیل هیجانات مثبت مانند خوشحالی یا همچنین به دلیل هیجانات منفی مانند: ترس، استرس و اضطراب ایجاد شوند. با مطالعه بیشتر درباره دلایل استرس و اضطراب در سگ‌ها، شما می‌توانید روش‌هایی را اجرا کنید که به آرامش سگ کمک کند و او را از وضعیت‌های ناراحتی دور کند.


چه زمانی لرزش بدن سگ، خطرناک می‌باشد؟


شناخت و درک از علل مختلف لرزش در سگ‌ها بسیار اهمیت دارد. بعضی از لرزش‌ها ممکن است نشانه‌ای خطرناک باشند و نشان‌دهنده وضعیتی نامطلوب در سگ باشند. به‌عنوان‌مثال: لرزشی که به علت اضطراب باشد و با نشانه‌هایی مانند: گوش‌های عقب داده شده، نفس‌نفس زدن همراه با لیس زدن دهان و بینی همراه باشد، می‌تواند نشانه‌های استرس شدید باشد. در چنین شرایطی، اقدام به فراهم کردن محیط آرام، تخلیه تنش‌ها و استرس‌ها، به کنترل لرزش و بهبود وضعیت سگ کمک می‌کند.


در صورت مشاهده علائم زیر باید به دامپزشک مراجعه کنید:


•    هنگامی‌که لرزیدن سگ همراه با عدم تعادل، اسهال و استفراغ باشد.
•    وقتی شرایط محیطی استرس‌زا نیست و محیط آرام است اما سگ دچار لرزش در بدن می‌شود.
•    اگر لرزیدن سگ بعد از خوردن غذا باشد.
•    لرزش به علت سرماخوردگی در سگ‌ها بسیار رایج هست که با معاینه دامپزشک مشخص می‌شود.

 


چگونه از لرزیدن بدن سگ‌ها پیشگیری کنیم؟


آرامش محیط زندگی، کاهش استرس و اضطراب، تنظیم فعالیت‌ها بر اساس توانایی سگ، ایجاد شرایط مطلوب در مقابل رطوبت و سرما و تشویق به فعالیت‌های سبک مانند: پیاده‌روی، ورزش و بازی می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی سگ‌ها و کاهش احتمال لرزش‌های ناخواسته کمک کنند. با توجه به این توصیه‌های مهم و تربیت مثبت، سگ‌ها می‌توانند آرامش، سلامتی و شادابی داشته باشند.


درمان لرزش سگ:


لرزش بدن سگ‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و در برخی مواقع، با ایجاد تغییرات ساده در محیط زندگی و رفتارها می‌تواند بهبود قابل‌توجهی داشته باشد اما اگر علت لرزش سگ شما هنوز مشخص نشده باشد و او نشانه‌هایی مانند توضیحاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را نداشت، حتما بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید و تشخیص دقیق‌تر و درمان مناسب را به او واگذار نمایید. تجربه و دانش دامپزشک می‌تواند به سلامت و حال خوب سگتان کمک کند.

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش