۰

تخفیف‌های روزانه 👈

علت بوی بد سگ و راه رفع آن


در جامعه امروز، نگهداری از حیوانات خانگی به‌ویژه سگ‌ها و گربه‌ها، بسیار محبوب شده است اما برخی از سگ‌ها ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند که ممکن است برای صاحبان آن‌ها آزاردهنده باشد. در این متن به علل احتمالی بوی بد در سگ‌ها پرداخته‌شده و راهکارهایی برای مقابله با این مشکل ارائه‌شده است.لطفاً تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید:


علت بوی بد سگ چیست؟


بوی بد سگ‌ها دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد و تشخیص دقیق آن کار آسانی نیست. بهترین کار این است که هنگامی‌که سگ بوی بدی دارد، به مرکز درمانی حیوانات مراجعه کنید و با دامپزشک مشورت کنید. اگر در کشوری خارج از ایران زندگی می‌کنید، احتمالاً علت بوی بد به بازی سگ شما با راسوها در مدفوع و گنداب برمی‌گردد. اغلب سگ‌ها بازی با راسوها را دوست دارند اما در مواقع دیگر، بوی نامطبوع ممکن است ناشی از بیماری‌های مختلف در سگ باشد. باید به یاد داشت که بوی سگ‌ها بستگی به نژاد و شرایط مختلف دارد. به‌عنوان‌مثال: در آزمایشی از سه نژاد مختلف سگ، یعنی سگ ژرمن، سگ شیتزو و سگ تریر، مشخص شد که هرکدام از آن‌ها بوی بد متفاوتی دارند، حتی اگر به بیماری‌های مشابهی مبتلا باشند. در ادامه، به برخی از علت‌های دیگر بوی بد در سگ‌ها اشاره خواهیم کرد:

 


- مشکلات پوستی و بیماری‌ها:


بوی بد در سگ‌ها می‌تواند به دلیل مشکلات پوستی متنوعی ازجمله: سبوره، عفونت‌های پوستی، تجمع قارچ و باکتری در زیرپوست و آلرژی ایجاد شود. سبوره مشکل پوستی شایعی در سگ‌هاست که در صورت عدم کنترل، باعث تجمع چربی اضافی زیرپوست می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که سگ بوی بسیار ناخوشایندی مثل پنیر کپک‌زده و فاسد داشته باشد. در برخی نژادها، این مشکل ممکن است به بوی شیرین و بسیار آزاردهنده‌ای منجر شود که برای انسان‌ها سخت تحمل می‌شود.


- آلرژی:


برخی از سگ‌ها به دلایل مختلف ممکن است به آلرژی‌های مختلف دچار شوند که معمولاً با بوی بد همراه هستند. اگر این موضوع به‌موقع تشخیص داده نشود، سگ ممکن است به خارش شدید پوستی دچار شود و زخم‌هایی ایجاد گردد. این زخم‌ها باعث تجمع قارچ و باکتری و ایجاد عفونت می‌شوند که می‌تواند بوی بد را تشدید کند. نکته مهم این است که سگ‌هایی که دارای پوست چروک هستند، بیشتر به بیماری‌های عفونتی حساسیت نشان می‌دهند. اگر بهداشت این سگ‌ها به‌درستی رعایت نشود، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند در لایه‌های پوست آن‌ها نفوذ کنند و به‌مرورزمان باعث بیماری‌های عفونی شدیدی می‌شوند. این موضوع باعث ترشح بوی نامطبوع در سگ می‌شود.


علت بوی بد مدفوع سگ:


بعضی از سگ‌ها ممکن است مدفوعی با بوی بسیار بد داشته باشند که برای صاحبان آن‌ها سؤال ایجاد نماید و به دنبال علت این بو باشند. علت بوی نامطبوع مدفوع سگ‌ها می‌تواند به چند دلیل باشد. ازجمله این دلایل می‌توان به آلودگی روده بزرگ حیوان از طریق مواد غذایی آلوده یا مواد کثیف اشاره کرد. باکتری‌ها نیز ممکن است به روده نفوذ کرده و این موضوع را تشدید کنند. دلیل دیگر ممکن است عدم جذب برخی از مواد غذایی در بدن سگ‌ها باشد، به‌خصوص غلات و نشاسته که ممکن است توسط بدن آن‌ها جذب نشود. همچنین، تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی می‌تواند باعث بوی بد مدفوع شود. بنابراین، توصیه می‌شود که در صورت نیاز به تغییر رژیم غذایی سگ، این تغییر را به‌آرامی و تدریج انجام دهید تا از مشکلات معده و اسهال جلوگیری شود.

 

 

راهکار از بین بردن بوی بد مدفوع سگ:


برای از بین بردن بوی نامطبوع مدفوع سگ، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. یکی از روش‌ها این است که جوش‌شیرین را بر روی محل مدفوع بریزید. همچنین، از موادی مانند: سرکه سیب، خوشبوکننده هوا و تمیزکننده‌های خوشبو می‌توانید استفاده کنید. البته راه‌حل دیگر این است که محل مدفوع را به‌دقت بشویید تا بوی نامطبوع از بین برود.


علت بوی بد ادرار سگ:


ادرار به‌طور طبیعی بوی خاصی ندارد اما در برخی از مواقع به‌خصوص در توله‌سگ‌ها، ممکن است بوی آمونیاکی شدیدی داشته باشد. این بو تا حدودی طبیعی است اما اگر بسیار شدید و آزاردهنده باشد، ممکن است به علت عفونت باکتریایی یا نارسایی کلیه توله‌سگ باشد. در این صورت، مراجعه به دامپزشک بسیار مهم است زیرا این مشکلات باعث به خطر افتادن حیات حیوان می‌شود. همچنین، دلیل دیگر برای بوی نامطبوع ادرار سگ، ممکن است خوردن مواد غذایی ناسازگار باشد. بنابراین، رژیم غذایی حیوانتان را با دقت انتخاب کرده و از موادی که ممکن است مشکلاتی برای او ایجاد کنند، پرهیز کنید.


راهکار از بین بردن بوی بد ادرار سگ:


برای حذف بوی بد ادرار توله‌سگ یا سگ بالغ، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از روش‌ها این است که جوش‌شیرین را با آب مخلوط کرده و بعد از جمع‌آوری سینی ادرار حیوان، این مخلوط را بر روی محل مدنظر اسپری کنید. همچنین، مواد شوینده آنزیم دار یا سرکه سفید نیز می‌توانند برای از بین بردن این بو در محیط منزل مفید باشند.


علت بوی بد گاز معده سگ:


نفخ سگ‌ها و بوی بد گاز معده آن‌ها معمولاً به علت تغییر ناگهانی رژیم غذایی یا مصرف غذاهای ناسالم و گندیده ایجاد می‌شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود قبل از تغییر رژیم غذایی سگ، تحقیق و مطالعه کنید تا رژیم‌های مناسب برای جایگزینی مشخص شود. اگر غذاهای جدید با معده سگ سازگار نباشند و به‌درستی هضم نشوند، ممکن است نفخ و گاز معده رخ دهد و همچنین مشکلات گوارشی ایجاد شود. برای کاهش نفخ سگ و رفع بوی بد گاز معده، می‌توانید از مواد طبیعی مانند: روغن نعنا، ماست و زنجبیل استفاده کنید. این مواد می‌توانند نفخ سگ را به‌طور موقت کاهش داده و بوی بد گاز معده را تسکین دهند.

 


علت بوی بد دهان سگ:


بوی بد دهان در سگ‌ها به‌ویژه توله‌ها، مشکل شایعی است که می‌تواند از دلایل مختلفی ناشی شود. این مشکل معمولاً برای صاحبان سگ‌ها آزاردهنده است. ازجمله دلایل شایع بوی بد دهان سگ عبارت‌اند از:


- بیماری‌های دندان و لثه:

پریودنتالیتیس نام یکی از بیماری‌های شایع دندانی و لثه‌ای در سگ‌ها است که به دلیل تجمع پلاک و جرم بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک به علت ترشح بزاق دهان تشکیل می‌شود و اگر دندان‌های سگ را به‌صورت منظم تمیز نکنید، این پلاک‌ها به جرم تبدیل می‌شوند و باعث التهاب لثه و عفونت می‌شوند. این مشکل می‌تواند بوی بد دهان را ایجاد کند. بنابراین، به دندان‌های سگتان رسیدگی کنید و از مسواک و خمیردندان مخصوص سگ استفاده کنید.


- بیماری‌های داخلی:

مشکلاتی مانند: بیماری‌های کلیوی، دیابت، تجمع اوره در خون و مشکلات گوارشی می‌توانند به بوی بد دهان در سگ‌ها منجر شوند. در این شرایط، بوی بد دهان نمایانگر مشکلات داخلی بیشتری است که نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد.


- بیماری‌های حلق و گلو:

التهاب گلو یا التهاب لوزه‌ها نیز می‌توانند به بوی بد دهان در سگ‌ها منجر شوند.


- رژیم غذایی نامناسب:

رژیم غذایی نامناسب و مصرف غذاها و مواد خوراکی بدبو و فاسد نیز می‌تواند سبب بوی نامطبوع دهان سگ شود.


- عوامل دیگر:

عوامل دیگری مانند خوردن مواد غذایی ناسالم و گندیده، مشکلات گوارشی و تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی نیز می‌توانند به بوی بد دهان سگ منجر شوند. برای مدیریت بوی بددهان سگ، نیاز به توجه به دندان‌ها و لثه‌های سگ، مراقبت از سلامت داخلی آن و ارائه رژیم غذایی مناسبی دارید. درصورتی‌که بوی بددهان به علت بیماری دندانی یا مشکلات داخلی باشد، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا علت آن تشخیص داده شود و درمان مناسب انجام گردد.

 


درمان خانگی و رفع بوی بد دهان سگ:


بوی بد سگ معمولاً با استفاده از راهکارهای ساده و خانگی قابل‌بهبود است. این روش‌ها به‌سلامت حیوان خانگی‌تان کمک می‌کنند و از بوی نامطبوع آن در محیط زندگی‌تان جلوگیری می‌کنند. در ادامه، تعدادی از این راهکارهای ساده و مؤثر را برای شما معرفی می‌کنیم:


- مسواک زدن:
مسواک زدن دندان‌های سگ به‌ویژه در توله‌ها و سگ‌های بزرگ‌تر می‌تواند روشی مؤثر برای رفع بوی بددهان و حفظ سلامت دندان‌ها باشد. این عمل به تنظیم تجمع پلاک و جرم بر روی دندان‌ها کمک می‌کند و بوی بد دهان را کاهش می‌دهد.


- استفاده از هویج:
هویج به‌عنوان راه‌حلی طبیعی برای رفع بوی بدد هان سگ معرفی می‌شود. هرروز می‌توانید یک یا دو هویج را خُرد کنید و به‌عنوان خوراکی به سگتان بدهید. جویدن هویج می‌تواند پلاک‌های دندان را تمیز کند و بوی بددهان را کاهش دهد.


- استفاده از سرکه سیب:  
سرکه سیب می‌تواند جرم دندان‌ها را از بین ببرد و باکتری‌های موجود روی دندان‌ها را کشته و بوی بد دهان را کاهش دهد. می‌توانید مقدار مناسبی از سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و به سگتان بدهید.


- استفاده از جعفری در غذا:  
اضافه کردن جعفری به غذای سگ یا ارائه برگ‌های جعفری به‌عنوان خوراکی، می‌تواند به تمیز کردن دندان‌ها و کشتن باکتری‌ها کمک کند. کلروفیل موجود در جعفری، باکتری‌ها را از بین می‌برد و بوی بددهان را کاهش می‌دهد.

 


چگونه بوی بد سگ را از بین ببریم؟


برای از بین بردن بوی سگ می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:


- استفاده از خوشبوکننده‌های هوا:
اسپری کردن خوشبوکننده‌های هوا در محیط منزل، می‌تواند بوی بد سگ را تا حد زیادی رفع کند. همچنین اسپری‌های مخصوص سگ‌ها نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای تازه کردن بوی بد بدن سگتان استفاده کنید.


- تمیز کردن جای خواب سگ:  
تمیز نگه‌داشتن جای خواب سگ و شستشوی مرتب اسباب خواب او می‌تواند از بوی بد بدن سگ جلوگیری کند. هفته‌ای یک الی دو بار زیرانداز را بشویید و تعویض کنید.


- استحمام منظم:
حداقل هفته‌ای یک بار سگتان را به حمام ببرید و از شوینده‌های مخصوص سگ‌ها برای تمیز کردن بدن او استفاده کنید. استحمام منظم می‌تواند بوی بد بدن سگ را کاهش دهد.


سخن آخر:


بهداشت و نظافت حیوان خانگی ازجمله سگ‌ها، بسیار مهم است و می‌تواند در کاهش بوی بد بدن آن‌ها تأثیرگذار باشد. اهمیت عواملی مانند: تمیزی دندان‌ها، پوست، واکسیناسیون‌های منظم، تغذیه صحیح و... نباید نادیده گرفته شود. به عواملی که به بوی بد دهان یا بدن سگ منجر می‌شوند، دقت کرده و تغییراتی در مراقبت‌ها و رژیم غذایی سگ اعمال کنید تا بهبود بوی بد را به همراه داشته باشد. همچنین مراجعه به دامپزشک در صورت مشاهده علائم نگران‌کننده، مانند تغییر در الگوی معمولی بوی دهان یا بدن، بسیار مهم است تا مشکلات پزشکی به‌موقع تشخیص داده و درمان شوند.

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش