۰

تخفیف‌های روزانه 👈

عوارض چاقی سگ


مشکل چاقی در سگ‌ها به‌تدریج به چالشی جدی تبدیل‌شده است. در ابتدا، باید تشخیص دهید که سگ خانگی شما دچار چاقی است یا خیر؟ اقدامات درمانی نیز باید متناسب با وضعیت وزن او باشند زیرا اقدامات نادرست می‌توانند عوارض جدیدی ایجاد کنند.


اضافه‌وزن در هر موجود زنده‌ای از انسان تا حیوانات مختلف، مشکلات متعددی را به دنبال دارد. باید در نظر داشته باشید که هر چه اضافه‌وزن سگ بیشتر باشد، کاهش آن سخت‌تر و طولانی‌تر خواهد شد. بهتر است وزن حیوان خانگی را به‌صورت منظم کنترل کنید و در صورت افزایش وزن، برای کاهش آن اقدام کنید. تشخیص چاقی در حیوانات خانگی به شکل متفاوتی از انسان‌ها صورت می‌گیرد. برای این کار، باید وزن ایده آل برای هر سگ در نظر گرفته می‌شود و اگر وزن سگ 15 درصد بیشتر از وزن ایده آل باشد، تشخیص چاقی داده می‌شود.


اضافه‌وزن بیش از 15 تا 30 درصد، معمولاً به‌عنوان چاقی تشخیص داده می‌شود. امروزه، چاقی در سگ‌ها به‌طور گسترده‌ای رخ می‌دهد. درواقع، از هر سه سگ خانگی، یکی از آن‌ها دچار چاقی است. این میزان چاقی در سگ‌ها در مناطق مختلف جهان متفاوت است، به‌عنوان‌مثال: در ایالات‌متحده آمریکا، از هر پنج سگ، دو سگ چاق هستند که بیشتر از میانگین جهانی است و حدود 40 درصد از سگ‌های چاق در جهان، در این کشور زندگی می‌کنند.

 


علت چاقی در سگ‌ها:


چاقی در سگ‌ها، موضوعی مهم است که اخیراً توجه بیشتری به آن شده است و نژاد سگ می‌تواند تأثیر فراوانی در احتمال چاقی داشته باشد. برخی نژادها به‌سرعت چاق می‌شوند، درحالی‌که نژادهای دیگر به‌ندرت دچار اضافه‌وزن می‌شوند. مهم است که این نکته در نگهداری و تغذیه سگ‌ها در نظر گرفته شود تا از چاقی و عوارض آن جلوگیری شود.


عوامل مؤثر در چاقی سگ :


سن سگ‌ها می‌تواند روی عواملی که به چاقی آن‌ها می‌انجامد، تأثیر بگذارد. هر چه سگ پیرتر باشد، متابولیسم بدنش کاهش می‌یابد و فعالیت جسمانی کمتری دارد که می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. همچنین، سطح فعالیت سگ‌ها کاهش پیدا می‌کند و به سوزاندن انرژی غذا و جلوگیری از چاقی کمک کمتری می‌کند. این باعث می‌شود که درصد بیشتری از مواد غذایی که مصرف می‌شود، به چربی تبدیل‌شده و وزن حیوان افزایش یابد. همچنین، مصرف برخی داروها می‌تواند به افزایش وزن در سگ‌ها منجر شود. به‌عنوان‌مثال: داروهای ضد تشنج، متابولیسم بدن را کاهش داده و باعث انباشته شدن چربی‌ها در بدن می‌شوند.

 

بنابراین، قبل از اقدام به کاهش وزن حیوان خانگی‌، باید اطمینان حاصل کنید که چاقی او ناشی از مصرف داروهای شیمیایی نباشد. اگر مطمئن شدید که داروها تأثیر دارند، باید با مشورت دامپزشک، مصرف داروها را کاهش دهید یا آن را قطع کنید و سپس برنامه‌ای برای کاهش وزن اجرا کنید. عقیم‌سازی سگ‌ها که امروزه بسیار رایج است و مزایای زیادی برای سگ‌ها دارد، ممکن است به افزایش وزن دوره‌ای منجر شود. این موضوع به دلیل تغییرات در جریان خون و هورمون‌ها پس از عقیم‌سازی رخ می‌دهد. علاوه بر این، برخی هورمون‌هایی که برای کاهش وزن و افزایش سوخت‌وساز بدن سگ ترشح می‌شوند، پس از عقیم‌سازی او ترشح نمی‌شوند و درنتیجه افزایش وزن سگ ممکن است ریشه در مسائل هورمونی داشته باشد.

 


کنترل وزن سگ:


پیشگیری همواره بهتر از درمان است و به همین دلیل، کنترل وزن سگ‌ها بسیار بهتر و ساده‌تر از اقدامات برای کاهش وزن آن‌ها است. در ادامه، چند روش برای کنترل وزن حیوانات خانگی معرفی می‌شود که می‌توانید برای جلوگیری از چاقی سگتان، آن‌ها را رعایت کنید. قبل از این‌که به این روش‌ها بپردازید، مهم است با دامپزشک مشورت کنید و اطمینان حاصل نمایید که تغییر وزن اخیر حیوان خانگی شما به دلیل مشکلات جسمانی نیست و صرفاً تغییر وزن است که به‌سادگی قابل‌کنترل است.

 

نکات مهم در کنترل وزن سگ:


اولین نکته برای کنترل وزن حیوان خانگی شما، اندازه‌گیری مقدار غذایی است که برای او در نظر می‌گیرید. پیش از هر وعده غذایی برای حیوان خانگی‌، مقدار غذایی را یادداشت کنید و در انتهای روز تمام مقادیر را ثبت کنید. پس‌ازآن با پزشک مشورت کنید تا مقدار مناسب غذای مصرفی سگ شما تعیین گردد. سپس با توجه به توصیه دامپزشک، مقدار غذا را کنترل کنید. نکته بعدی این است که برنامه غذایی منظمی برای حیوان خانگی‌ داشته باشید و اجازه ندهید او از برنامه غذایی‌اش منحرف شود. این اقدام علاوه بر آموختن نظم به سگ، به کنترل وزن او نیز کمک خواهد کرد. مراقب باشید که سگ شما میان وعده‌ها را بیش‌ازحد مصرف نکند.

 

همچنین بهتر است برای میان وعده‌ها از خوراکی‌های کم‌کالری استفاده کنید تا کالری مصرفی او در انتهای روز بیش‌ازحد نباشد و چاق نشود. سگ را به خوردن میان وعده‌های زیاد در طول روز عادت ندهید و اجازه دهید برای وعده‌های اصلی غذایی کاملاً گرسنه باشد و طبق برنامه غذا بخورد. درنهایت، به تأثیر ورزش و بازی بر کنترل وزن سگ اهمیت دهید. ورزش مزایای بسیاری برای حیوانات خانگی‌ دارد که کنترل وزن ازجمله تأثیرات مهم آن است. برنامه ورزشی برای سگ تدوین کنید و شما نیز همراه با او ورزش کنید تا انگیزه کافی برای ورزش داشته باشد و متابولیسم بدنش بیشتر شود. این ورزش می‌تواند به‌صورت بازی‌های مختلف و فعالیت‌های روزمره انجام شود که به لحاظ روحی و جسمی حیوان خانگی‌تان را سرحال نگه می‌دارد.

 


عوارض چاقی در سگ‌ها:


چاقی به معنای انباشت چربی در سطح بدن است. اگر این چربی‌ها به داخل جریان خون سگ شما وارد شوند و در آنجا رسوب کنند، می‌توانند عوارض مختلفی ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی را برای او ایجاد کنند. بیماری‌های قلبی عروقی به انواع شایع‌ترین بیماری‌ها برای حیوانات خانگی ازجمله سگ‌ها می‌باشند و عوارض جدی‌تری نیز دارند. علاوه بر این، تحمل وزن زیاد توسط پاها و مفاصل حیوان خانگی، منجر به ابتلا به انواع بیماری‌های مفاصل و ارتوپدی می‌شود و پس از مدتی ممکن است باعث محدودیت درحرکت سگ شود. همچنین وجود چربی بیش‌ازحد در بدن سگ، باعث اختلال در سیستم تنفسی او می‌شود و مشکلاتی در تنفس ایجاد می‌کند.

 

از سوی دیگر، پوست حیوان خانگی نیاز به تنفس دارد و این عضو بسیار مهمی برای او محسوب می‌شود. اگر لایه‌های چربی زیرپوست سگ بیش‌ازاندازه باشند، مشکلات مختلف پوستی برای او به وجود می‌آید که برخی از آن‌ها غیرقابل درمان هستند. چاقی و افزایش چربی در بدن حیوان خانگی باعث انباشت چربی دور غدد مختلف در بدن او می‌شود و می‌تواند در ترشح هورمون‌های سگ اختلال ایجاد کند. بیماری‌های دیگری نظیر: پوکی استخوان، افزایش فشارخون، بیماری‌های دستگاه تناسلی، افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر نیز ممکن است ناشی از چاقی سگ باشند. تمام این عوارض، نشان‌دهنده ضرورت کاهش وزن سگ شما هستند.

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش