۰

تخفیف‌های روزانه 👈

معرفی انواع عروس هلندی


عروس هلندی‌ها پرندگان کوچک بومی استرالیا هستند که به نام‌های پرنده ویرو یا کواریون نیز شناخته می‌شوند. این پرندگان از خانواده کاکادوها هستند و به‌عنوان کوچک‌ترین اعضای این خانواده به شمار می‌آیند. عروس هلندی‌ها به دلیل زیبایی و نگهداری نسبتاً آسان، دومین پرندگان خانگی محبوب بعد از طوطی‌ها در سراسر جهان هستند.


نویسنده و طبیعت شناس اسکاتلندی رابرت کر در سال ۱۷۹۳ میلادی تحقیقاتی در خصوص این نوع پرندگان انجام داد و آن‌ها را توصیف کرد. او اولین گروه اروپایی را تشکیل داد که به زیستگاه بومی استرالیا سفر کردند و این پرندگان را به دلیل زیبایی‌شان را nymphs یا پرندگان افسانه‌ای نامیدند. بعداً نام هلندی به این پرندگان داده شد تا به مکان زیستگاه آن‌ها اشاره کند. عروس هلندی‌ها در تقسیم‌بندی طوطیان دم‌پهن قرار می‌گیرند و به‌عنوان زیر خانواده کاکادوهای تیره شناخته می‌شوند.


مشخصات عروس هلندی:


عروس هلندی نوعی پرنده زینتی است که تاج نسبتاً بلندی دارد. این تاج، نمایانگر وضعیت عاطفی این پرنده می‌باشد. وقتی عروس هلندی هیجان‌زده می‌شود یا تعجب می‌کند، تاج او به‌صورت عمودی بالا می‌رود. در حالت طبیعی و آرام، تاج به‌صورت مایل به جلو است و هنگامی‌که احساس خشم و نیاز به دفاع می‌کند، تاج روی سر صاف می‌شود. این تاج به‌طورمعمول بالا انداخته می‌شود و نوک تاج معمولاً به سمت بالا خم می‌شود. دم عروس هلندی نیز نسبتاً بلند است و نصف طول آن را تشکیل می‌دهد که بین ۳۰ تا ۳۳ سانتی‌متر است.

 

رنگ پرهای این پرنده اغلب خاکستری با لبه‌های سفید است. صورت عروس هلندی نر، زرد یا سفید است، درحالی‌که صورت عروس هلندی خاکستری یا خاکستری روشن می‌باشد. هر دو جنس این پرنده، ناحیه‌ای گرد و به رنگ نارنجی در کنار گوششان دارند؛ در جنس نر، رنگ این قسمت پررنگ‌تر از جنس ماده است. با توجه به این تفاسیر، امکان تشخیص جنسیت عروس هلندی به‌صورت بصری وجود دارد. عروس هلندی‌ها صداهای زیبا و متنوعی دارند و می‌توانند صداهای محیط را تقلید کنند. با آموزش به آن‌ها، می‌توانید کلمات و عبارات را به آن‌ها بیاموزید. تنوع صداها در جنس نر این پرنده بیشتر دیده می‌شود.

 


رنگ عروس هلندی:


عروس هلندی‌ها در سراسر دنیا به ۲۲ رنگ مختلف شناخته‌شده‌اند که ۸ رنگ از آن‌ها به‌طور خاص به استرالیا تعلق دارند. عروس هلندی‌های وحشی به رنگ خاکستری هستند و تفاوت‌های مشهودی در رنگ‌های آن‌ها وجود دارد. عروس هلندی‌های نر معمولاً سر زرد دارند، درحالی‌که عروس هلندی‌های ماده سرخاکستری دارند. علاوه بر این، عروس هلندی‌های جوان‌تر معمولاً ویژگی‌هایی شبیه به عروس هلندی‌های ماده دارند، با این تفاوت که نوک آن‌ها صورتی‌تر است. این تنوع در رنگ و ویژگی‌ها می‌تواند برای دانشمندان و علاقه‌مندان به پرورش عروس هلندی‌ها جذاب باشد و ممکن است در پروژه‌های پرورش و تولید این پرندگان برای محافظت از تنوع ژنتیکی استفاده شود.


انواع عروس هلندی :


انواع مختلفی از عروس هلندی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند. در ادامه، به چند نمونه از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع عروس هلندی اشاره می‌کنیم:

 


1. نژاد خاکستری:


عروس هلندی‌های خاکستری یکی از رایج‌ترین انواع این پرنده محسوب می‌شوند. این نوع به خوبی با محیط‌های مختلف و صاحبانشان تطابق می‌یابند و محبوب بسیاری از افراد هستند. رنگ بدن و پرهای خاکستری با حاشیه‌های سفید، همچنین لکه‌های نارنجی روی گونه‌ها می‌تواند از دیگر ویژگی‌های شناخته‌شده‌ عروس هلندی‌های خاکستری باشد. تشخیص جنسیت این نوع طوطی‌ها بعد از ۱٫۵ سالگی به‌سادگی به‌صورت بصری انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال: عروس هلندی نر معمولاً دارای صورت زرد یا سفید و ناحیه گرد نارنجی پررنگ‌تر است، درحالی‌که عروس هلندی ماده دارای صورت خاکستری یا خاکستری روشن و ناحیه گرد نارنجی کم‌رنگ‌تری می‌باشد. این تفاوت‌ها در رنگ و ویژگی‌ها به‌عنوان یکی از روش‌های تشخیص جنسیت این پرندگان استفاده می‌گردند.

 


2. نژاد صورت زرد:


عروس هلندی نژاد صورت زرد، از دیدگاه رنگ و ویژگی‌های ظاهری ممکن است به‌نوعی مشابه نژاد خاکستری باشد با این تفاوت که روی گونه‌های آن‌ها به‌جای نارنجی، زرد است و همچنین ممکن است پرهای زردی در بالای سر داشته باشند. جهش‌های رنگی در این نوع عروس هلندی‌ها عمدتاً در ناحیه سر اتفاق می‌افتد و به‌طورمعمول روی بدن آن‌ها تأثیری ندارد.


3. نژاد صورت سفید:


عروس هلندی‌های صورت سفید، با صورتی سفید و خاکستری، بدون داشتن لکه نارنجی یا زرد روی گونه شناخته می‌شوند. نرهای بالغ این نژاد ممکن است روی سرشان دارای لکه‌های خاکستری باشند و ماده‌ها عمدتاً سرهای خاکستری دارند. این تنوع‌ها در رنگ و نوع‌های مختلف عروس هلندی‌ها به دلیل ترکیب و آمیزش‌های ژنتیکی مختلفی که درنتیجه تلاقی این نژاد با نژادهای دیگر به وجود آمده، شکل‌گرفته‌اند. به‌عنوان‌مثال: می‌توان از عروس هلندی‌های خاکستری صورت سفید، مرواریدی صورت سفید، دارچینی صورت سفید و ... به‌عنوان نتیجه این ترکیب‌ها نام برد.

 


4. نژاد مرواریدی:


عروس هلندی‌های نژاد مرواریدی واقعاً با ویژگی‌های خاصی که به‌عنوان "مروارید" شناخته می‌شوند، منحصربه‌فرد هستند. این مرواریدها عمدتاً سفید هستند و روی بدن، سر و بال‌های این نوع از عروس هلندی‌ها قرار دارند. این لکه‌های سفید معمولاً به خوبی بارنگ نارنجی و گاهی اوقات با لکه‌های زرد کم‌رنگی روی صورت آن‌ها تنوع و جذابیت بیشتری به این پرنده‌ها می‌بخشند. جالب است بدانید که عروس هلندی‌های نژاد مرواریدی عمدتاً ماده هستند، به این معنا که اغلب این ویژگی‌های مرواریدی، در انواع ماده این پرنده‌ها بیشتر دیده می‌شود. این تنوع در رنگ و ویژگی‌ها ازنظر زیبایی، باعث محبوبیت عروس هلندی‌های مرواریدی شده و برای پرنده داران جذابیت دارد.

 


5. نژاد نقره ای:

 

این نوع از عروس هلندی‌ها، داری جهش‌های ژنی و رنگدانه های متعددی هستند که بر روی رنگ اصلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و همین موضوع باعث می‌شود تا پرهای آن‌ها نقره‌ای به نظر برسد. آن‌ها روی پرهای بال و دم، لکه‌های سفید دارند و گونه‌هایشان زرد یا نارنجی‌رنگ است. پرهای تاج سر این عروس هلندی معمولاً رنگ زرد دارد. ماده‌ها با رنگ کدرتری قابل‌تشخیص می‌باشند.


6. نژاد دارچینی:


عروس هلندی‌های دارچینی دارای ویژگی‌های مشخصی هستند. بدن آن‌ها معمولاً به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است که به‌صورتی کسل‌کننده به نظر می‌رسد و لکه‌هایی خاکستری نیز روی بال‌های پرنده و زیر بال‌های آن مشاهده می‌شود. چشم‌های این نوع عروس هلندی‌ها معمولاً قرمز هستند. همچنین ممکن است سرسفید آن‌ها کمی زرد به نظر بیاید.

 


7. نژاد ابلق:

 

نژاد ابلق عروس هلندی‌ها، لکه‌هایی سفید با رنگدانه‌های خاموش در اندازه‌های مختلف در سراسر بدنشان دارند که ممکن است در جاهای دیگر بدنشان نیز وجود داشته باشد. به همین دلیل هیچ‌ کدام از عروس هلندی‌های نژاد ابلق، با یکدیگر مشابه نیستند. درنتیجه، تشخیص جنسیت این نژاد کاری دشوار است و تنها از طریق آزمایش خون می‌توان به جنسیت آن‌ها پی برد. عروس هلندی‌های این نژاد، گونه‌های نارنجی و پرهای بالایی زردرنگی دارند و چشمان تیره‌تر و پاهای روشن‌تری نسبت به نژاد خاکستری دارند. به‌طورکلی، 70 درصد از بدن عروس هلندی‌های ابلق به رنگ زرد و 30 درصد از آن به رنگ خاکستری می‌باشد. 

 

 

8. نژاد لوتینو:


عروس هلندی‌های نژاد لوتینو دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. در بدن آن‌ها ملانین ترشح نمی‌شود، به همین دلیل کل بدن آن‌ها تماماً سفیدرنگ است. این ویژگی باعث می‌شود که آن‌ها به‌عنوان عروس هلندی‌های "لوتینو" شناخته شوند. گونه‌های نژاد لوتینو به‌طورمعمول دارای رنگ نارنجی در چهره و انتهای بال‌هایشان هستند و رنگ زرد نیز در این نقاط دیده می‌شود. این تنوع در رنگ و ویژگی‌ها از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و برای پرنده داران علاقه‌مند به عروس هلندی‌های لوتینو جذابیت دارد.


9. نژاد آبی:


عروس هلندی‌های نژاد آبی، برخلاف نامشان کاملاً سفیدرنگ هستند اما لکه‌های آبی و سیاه‌ روی دم‌هایشان دیده می‌شود. برخلاف بسیاری از نژادهای دیگر عروس هلندی که لکه‌های نارنجی یا زردرنگی روی سردارند، عروس هلندی‌های نژاد آبی، هیچ‌گونه لکه نارنجی یا زردی روی سرشان ندارند. این نوع عروس هلندی‌ها به‌عنوان یکی از نادرترین انواع عروس هلندی‌ها شناخته می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصربه‌فرد و کمیاب بودنشان، برای پرنده داران مجموعه‌ساز بسیار ارزشمند هستند.


10. نژاد زرد کم رنگ:


عروس هلندی‌های نژاد زرد کم‌رنگ ممکن است در ظاهر به نژاد مرواریدی شبیه باشند اما ویژگی مهمی دارند که آن را از نژاد مرواریدی متمایز می‌کند و آن بی‌صدا بودن آن‌ها است. وجود چنین ویژگی، این نژاد را در میان سایر انواع عروس هلندی‌ها نیز متمایز می‌نماید.

 


11. نژاد آلبینو:

 

نژاد آلبینو، در زمره گران‌ترین انواع عروس هلندی‌ها به شمار می‌آید زیرا دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و زیبایی چشمگیری می‌باشد. بدن، سر و پاهای نژاد آلبینو کاملاً سفید هستند و هیچ‌گونه لکی روی بدن و پرهایشان ندارند. چشمان پرندگان این نژاد قرمز است و کف پای آن‌ها به رنگ صورتی می‌باشد. عروس هلندی‌های این نژاد دارای انواع مختلفی به نام‌های چشم شرابی، دوکت و لوتینو می‌باشند. شباهت این نژاد با نژاد صورت سفید، بسیاری از افراد را در تشخیص این نژادها دچار اشتباه می‌کند، بنابراین برای تفکیک این دو نژاد از یکدیگر باید به هر سه ویژگی آن‌ها توجه کرد. برای تشخیص جنسیت عروس هلندی‌های آلبینو حتماً باید به رفتار و حرکات او توجه نمود زیرا تشخیص جنسیت از روش‌های دیگر بسیار دشوار است. همچنین در مواقع ضروری‌تر می‌توانید از آزمایش خون نیز استفاده کنید. درنهایت، ذکر این نکته ضروری است که برای داشتن عروس هلندی آلبینو، حتماً باید از دو نسل قبل آلبینیویی خالص باشد.


12. نژاد گل‌باقالی‌:


عروس هلندی‌های نژاد گل‌باقالی، پرندگان زیبایی هستند که دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند. برای مراقبت از آن‌ها باید به عواملی مانند: انتخاب قفس مناسب، ایجاد محیط زندگی بازیگوش، تغذیه متنوع، استراحت و خواب مناسب، تمیزی و بهداشت قفس و اجتناب از استرس توجه ویژه داشت. این نکات کمک می‌کنند تا عروس هلندی‌های گل‌باقالی‌ در محیط خانگی سالم و شاداب باشند و شما از زیبایی و بازیگوشی بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

 


محبوبیت عروس هلندی ها:


عروس هلندی‌ها با طبیعت دوستانه و شخصیت‌های جذابشان واقعاً جلب‌توجه می‌کنند. آن‌ها نه‌تنها به‌عنوان حیوان خانگی زیبا معرفی می‌شوند بلکه به‌عنوان همراهان باهوش در خانه‌ها شناخته می‌شوند. این پرندگان باوجود جلب‌توجه فراوان و فعالیت‌های مختلفی که در خانه‌دارند، نیازمند مراقبت و توجه ویژه هستند. به همین دلیل، آموزش درست نگهداری و ایجاد محیط مناسب برای آن‌ها بسیار مهم است. ازآنجاکه عروس هلندی‌ها ازنظر جسمی و ذهنی حساس هستند، توجه به تغذیه، تمیزی و وضعیت روحی برای حفظ سلامتی و خوشحالی آن‌ها ضروری است.


نگهداری از عروس هلندی در منزل:


برای مراقبت از عروس هلندی‌ها در خانه، نیاز به قفسی مناسب دارید که ابعادش به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا این پرندگان بتوانند به‌راحتی در آن حرکت نمایند و بازی کنند. انتخاب قفس با میله‌های استنلس استیل اهمیت دارد زیرا عروس هلندی‌ها می‌توانند به‌راحتی میله‌های ضعیف‌تر را از بین ببرند. از دیگر عواملی که باید به آن توجه کنید، فاصله میله‌ها است که در قفسی که برای پرنده تنها تهیه می‌کنید و ابعاد آن حداقل 24×24×24 است، نباید بیشتر از 5.8 میلی‌متر باشد.


تغذیه مناسب نیز برای سلامتی آن‌ها بسیار مهم است. می‌توانید از غذاهای تجاری برای پرندگان استفاده کنید یا غذاهایی مانند: سبزی‌ها، میوه‌ها و تخم‌مرغ پخته را به آن‌ها بدهید. حتی می‌توانید ویتامین‌های ضروری آن‌ها را به غذایشان اضافه کنید. عروس هلندی‌ها از تمیزی و استحمام لذت می‌برند. شما می‌توانید برایشان آبی بریزید تا بتوانند حمام کنند. همچنین با قرار دادن تکه‌ای چوب درخت افرا یا بلوط در قفس، می‌توانید منقار آن‌ها را تیز نگه‌دارید. با ایجاد محیطی مناسب و مراقبت‌های لازم، می‌توانید از عروس هلندی‌ها لذت ببرید و ارتباط خوبی با آن‌ها داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش