۰

تخفیف‌های روزانه 👈

علائم، علل و درمان شپش در گربه‌ها


آیا گربه شما دائما در حال خاراندن خویش است؟ در چنین شرایطی، باید احتمال وجود کک و شپش را در نظر بگیرید. معمولاً گربه‌های ولگرد که در شرایط کثیف زندگی می‌کنند با این مشکل مواجه می‌شوند. گربه‌هایی که از وسایل بازی مشترک، جاهای خواب یا وسایل نظافتی مشترک استفاده می‌کنند، مستعد ابتلا به شپش می‌باشند.


با خرید شامپوهای ضد کک و شپش، می‌توانید به گربه‌ کمک کنید تا از شر شپش خلاص شود. شپش‌ها معمولاً به‌راحتی شناسایی می‌شوند و این مشکل اغلب به‌راحتی درمان می‌شود. بااین‌حال، شناسایی شپش در گربه‌هایی با موی بلند بسیار دشوارتر است. مشکلات پوستی و خارش می‌توانند ناشی از کک، آلرژی‌ها، کنه‌ها و مشکلات مشابه دیگر باشند.


نحوه ابتلای گربه‌ها به شپش: 


شپش‌ها نه تنها پرواز نمی‌کنند و به درون‌پوست گربه نمی‌پرند، بلکه تمام عمر را روی پوست گربه شما می‌گذرانند تا بمیرند. بنابراین، اگر گربه‌تان شپش دارد به این معنی است که احتمالاً این شپش را از طریق تماس فیزیکی مستقیم با گربه‌ای دیگر دریافت کرده است. شیوع شپش در گربه‌ها اغلب از طریق مادرشان در دوران کودکی یا از طریق استفاده از وسایل مشترک با دیگر گربه‌ها به وجود می‌آید. شپش‌ها پوسته‌های مرده را می‌خورند و سپس وارد پوست می‌شوند. این عمل باعث خارش و تحریک پوستی در گربه می‌شود اما در مقابل، شپش‌هایی که انسان‌ها و سگ‌ها را آلوده می‌کنند، هردو خون می‌خورند.


علائم ایجاد شپش در گربه‌ها:


برای پیدا کردن شپش در بدن گربه، موهای تن او را به‌آرامی کنار بزنید و به دنبال تخم‌ها، لاروها و هر چیز ناشناخته‌ای روی پوست او بگردید. اگر شپش وجود داشته باشد، در حال حرکت روی موهای گربه خواهد بود. همچنین به نمودارهایی که توسط شپش‌ها ایجاد می‌شوند، دقت کنید.

 


علاوه بر این، برخی علائم دیگر در بروز این مشکل وجود دارند که به شرح زیر می‌باشند:


•  افزایش خارش و گاز گرفتن بیش‌ازحد در گربه
•  ریزش موی بیشتر، گره خوردن موها و مات شدن مو
•  ظهور لکه‌های سفید و قهوه‌ای روی پوست و پوشش گربه
•  بی‌خوابی، اضطراب و حتی ابتلا به کرم‌های نواری در شرایط حاد


این علائم به شما کمک می‌کنند تا نشانه‌های محتمل ایجاد شپش در گربه‌ را شناسایی کنید. اگر مشکوک به وجود شپش در گربه‌ هستید، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق داده شود و برنامه درمانی مناسب تعیین شود.


دلایل ایجاد شپش در گربه‌ها:


اصولاً شپش‌ها از انسان به گربه منتقل نمی‌شوند. بااین‌حال، در شرایط خاص، انتقال شپش از گربه‌ای به گربه دیگر ممکن است. مهم‌ترین دلایل ایجاد شپش در گربه‌ها، به شرح زیر می‌باشند:


•  زندگی در شرایط غیربهداشتی که باعث افزایش شپش‌ها می‌شود.
•  عدم‌اصلاح و مرتب‌سازی پوشش و موی گربه که به افزایش شپش‌ها منجر می‌شود.
•  تماس فیزیکی با گربه‌های دیگر که شپش دارند.
•  استفاده از وسایل گربه‌هایی که مبتلا به شپش هستند.


چگونگی بررسی شپش در گربه‌ها:


اگر گربه‌تان به‌طور مداوم خودش را می‌خاراند، احتمالاً دچار شپش شده است. یافتن شپش‌ها بسیار دشوار است و ممکن است نیاز به استفاده از ذره‌بین داشته باشد. شپش‌ها بیشتر به خاک شبیه‌اند تا حشرات کوچک بدون بال، بنابراین باید با دقت بالا به آن‌ها نگاه کنید. قبل از شروع، حتماً یک جفت دستکش بپوشید و سپس پوشش گربه‌ را بخش به بخش بررسی کنید. در جستجوی نقاط کثیفی باشید که معمولاً دارای آلودگی‌هایی به رنگ سفید هستند. این مواد به‌ظاهر کثیف، درواقع می‌تواند شپش باشد.

 

 تخم شپش که به نام نیتس نیز شناخته می‌شود، سفیدرنگ است و اندازه‌ی آن‌ حدود 1 میلی‌متر، معادل اندازه دانه خشخاش می‌باشد. این تخم‌ها معمولاً در سطح پوست، نزدیک به پایه موها قرار دارند. شپش‌های بالغ دارای اندازه‌ای معادل دانه کنجد هستند. رنگ آن‌ها معمولاً قهوه‌ای مایل به زرد یا بژ است و دارای نوارهای قهوه‌ای هستند. آن‌ها شش پا دارند و سرشان مثلثی شکل است. هنگامی‌که شپش را گرفتید، مطمئن شوید که آن‌ها را با انگشتتان له کرده‌اید یا در آب حاوی صابون فروبرده‌اید.

 


تفاوت شپش و کنه:


شپش و کک معمولاً روی سطح پوست گربه زندگی می‌کنند، درحالی‌که کنه‌ها به پوست نفوذ کرده و باعث تحریک شدید آن می‌شوند. گربه‌هایی که از کنه رنج می‌برند، ممکن است به سایر عفونت‌های پوستی نیز  مبتلا شوند. این عفونت‌ها می‌توانند در برخی از نقاط بدن گربه مانند: صورت و گوش‌ها به دلیل خراش‌های شدید منجر به ریزش مو شوند. پیدا کردن کک‌ها بسیار ساده‌تر است. کک‌ها حشرات سیاه و ریزی هستند که وقتی می‌خواهید در پوست آن‌ها را جستجو کنید، معمولاً می‌پرند یا حرکت می‌کنند.

 

همچنین، کک‌ها حداقل سه برابر بزرگ‌تر از شپش‌ها هستند زیرا آن‌ها موجوداتی خون‌خوار هستند، برخلاف شپش‌ها که از پوست مرده تغذیه می‌کنند. اگر شک دارید که گربه‌ شما به یکی از این آفت‌ها مبتلا شده است، بهترین کار این است که به دامپزشک مراجعه کنید. شپش، کک و کنه به‌راحتی قابل‌درمان هستند و شامپوها و محصولات تخصصی برای این منظور وجود دارند. اقدام سریع‌تر به حذف این آفت‌ها باعث کاهش آسیب به گربه می‌شود.


عوارض آلودگی به شپش در گربه:


شپش‌ها علیه سلامتی گربه‌ها مشکلاتی ایجاد نمی‌کنند اما می‌توانند عوارضی به دنبال داشته باشند که این عوارض به شرح زیر می‌باشند:


•  عفونت‌های پوستی:

گربه‌ احتمالاً به حدی خودش را خواهد خاراند که ممکن است دچار بریدگی‌ها و زخم‌ها شود. این زخم‌های باز خطرناک هستند و ممکن است احتمال ابتلا به میکروب‌ها و باکتری‌ها را افزایش دهند.


•  تغییرات در پوست:

اگر آلودگی به شپش برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، پوست گربه به‌ویژه در امتداد قسمت میانی، ممکن است تیره و ضخیم شود.


•  گسترش بیماری:

احتمال این‌که شپش‌های بدن گربه باعث سایر بیماری‌های باکتریایی شوند، بسیار کمتر است. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تنها بیماری که شپش‌های بدن می‌توانند ایجاد کنند، همه‌گیری تیفوس و تب عودکننده ناشی از شپش است.


قبل از شانه کردن گربه، شپش را از بین ببرید:


شانه زدن برای درمان شپش تنها در صورتی مؤثر است که بتوانید آن را مستقیماً از پوست گربه دریافت کنید اما اگر گربه‌تان به‌شدت بدنش را می‌خاراند، باید کمی بیشتر تلاش کنید تا این گره‌ها را بازکنید و آن‌ها را شانه بزنید تا شپش‌ها را از بین ببرید. اگر باز کردن گره‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد و ممکن است برای گربه ایجاد درد نماید، حتی می‌توانید با قیچی گره‌ها را جدا کنید.

 

 

استفاده از شانه ریز دندانه‌دار:


از شانه‌ای با دندانه‌های ظریف استفاده کنید و شپش‌ها را به‌دقت از پوست گربه جدا کنید. برای شانه زدن شپش از موهای گربه، نیاز به صبر و حوصله فوق‌العاده‌ای دارید. این روش بسیار زمان‌بر است و معمولاً ساعت‌ها طول می‌کشد تا پوشش گربه به خوبی شانه شود.

 

استفاده از شامپو برای مقابله با شپش: 


بزرگ‌ترین محدودیت در استفاده از شامپو برای درمان شپش، این است که وقتی پوست گربه خشک شود، هیچ ماده فعالی برای از بین بردن مشکل شپش عمل نمی‌کند. بنابراین، هیچ روشی وجود ندارد که مانع از آلوده شدن دوباره به شپش شود. روش شامپوی ضد شپش، یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای درمان شپش است.

 

ایجاد محیطی تمیز برای گربه:


هنگامی‌که تمام مراحل درمان شپش در گربه را انجام داده‌اید، حالا زمان آن رسیده است که محیط زندگی او را نیز مرتب کنید. جای خواب، برس، درخت گربه و تمام وسایل مرتبط را بشویید تا اطمینان حاصل کنید که تمامی آن‌ها بدون شپش باشند. همچنین، اثاثیه منزل، مبل‌ها و تختخواب‌ها را با استفاده از اسپری حشره‌کش ضدعفونی نمایید تا تخم‌های کک و لارو از بین بروند.


زمان مناسب مراجعه به دامپزشک برای حذف شپش:


بدیهی است که بهترین راهکار این است که برای درمان شپش گربه، به دامپزشک مراجعه کنید. اطمینان از تأثیر درمان‌های خانگی همیشه ممکن نیست و احتمال دارد که شما اشتباهاً شپش را با چیزهای دیگر مثل: شوره سر یا سایر حشرات اشتباه گیرید. بنابراین، قبل از هر تصمیمی در خصوص درمان شپش گربه‌، بهتر است با دامپزشک مشورت کرده و نسخه‌ای از او دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش