۰

تخفیف‌های روزانه 👈

راهنمای محل زندگی خرگوش خانگی


معمولاً خرگوش‌های خانگی را در قفس نگه می‌دارند اما مهم است که مقداری آزادی نیز به این حیوانات اختصاص داده شود. اگر محیطی امن برای خرگوش‌های خانگی در اختیار داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را به‌صورت آزادانه در بیرون از قفس نیز رها کنید. 


خرگوش‌ها ازنظر یادگیری مکان دفع ادرار نسبت به سایر حیوانات خانگی مهارت بیشتری دارند، بنابراین می‌توان آزادی در خانه را به آن‌ها آموخت. بااین‌حال حتی اگر خرگوش شما آموزش‌های لازم در این زمینه را بیاموزد و خانه شما نیز ایمنی لازم برای نگهداری این حیوانات دوست‌داشتنی را داشته باشد، همچنان قفس بهترین مکان برای استراحت خرگوش‌ها به شمار می‌آید. در بازار، قفس‌های زیادی برای خرگوش‌ها وجود دارد اما باید از انتخاب اندازه مناسب مطمئن شوید. برخی از قفس‌ها بسیار کوچک و نامناسب هستند، درحالی‌که برخی دیگر دارای کف سیمی و توری فلزی هستند که خرگوش‌ها را ناراحت می‌کنند. درنتیجه، بهتر است قفس مناسبی انتخاب کنید تا خرگوش‌ها در آن احساس راحتی و امنیت داشته باشند.


اندازه قفس:


قفس خرگوش باید اندازه‌ای متناسب داشته باشد. اگر قفس بزرگ‌تر باشد، خرگوش‌ها بیشتر زمانشان را در آن می‌گذرانند، بنابراین توصیه می‌شود قفسی به‌اندازه حداقل چهار برابر اندازه خرگوش تهیه کنید. برای خرگوش‌های کوچک‌تر، قفسی با اندازه حدود 60 در 90 سانتی‌متر و برای خرگوش‌های بزرگ‌تر، قفسی به‌اندازه حدود 75 در 90 سانتی‌متر مناسب است. یکی از محبوب‌ترین قفس‌های خرگوش‌های خانگی، قفس دوطبقه‌ای است که از طریق طبقات با سطح شیب‌دار یا پله به یکدیگر متصل شده‌اند. این نوع قفس، امکان انتخاب سطح بازی و استراحت خرگوش‌ها را فراهم می‌کند و درمجموع قفس مناسبی برای این حیوانات محسوب می‌شود. 

 


شکل قفس:


خرگوش‌ها به‌آسانی می‌توانند محل دفع ادرار و مدفوع خویش را یاد بگیرند و ازاین‌جهت، سطح قفس صاف و یکدست مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند و نظافت آن نیز نسبتاً ساده است. اگر قفس دارای کف سیمی یا توری مانند باشد، می‌توانید با پوشاندن سطح آن با تکه‌های چوب، علف، یا کف‌پوش علفی، برای راحتی و ایمنی خرگوشتان اقدام کنید. همچنین همان‌طور که اشاره شد، بهتر است قفسی به‌اندازه کافی بزرگ انتخاب کنید تا خرگوش‌ها به‌راحتی در آن جابجا شوند. درب قفس نیز باید به‌گونه‌ای باشد که امکان خارج کردن خرگوش و محل ادرارش را به‌راحتی فراهم نماید.

 

به دلیل این‌که قرار گرفتن درب‌ها در قسمت بالایی قفس، ورود و خروج خرگوش‌ها را دشوار می‌سازد، بهتر است که درب قفس در قسمت‌های کناری آن قرار بگیرد تا حیوان بتواند به‌آسانی به قفس وارد یا از آن خارج گردد. برای تردد آسان‌تر خرگوش‌ها از درب‌ها، می‌توانید از درب‌هایی با کناره‌های نرم یا محافظ‌های پلاستیکی بهره بگیرید. فراموش نکنید که اگر فردی خلاق هستید، می‌توانید شخصاً برای ساخت قفس خرگوش اقدام نمایید و اندازه آن را طبق سلیقه شخصی انتخاب کنید. 

 

جای خواب و مکان ادرار:


کف‌پوش‌های علفی و مواد مختلفی مانند: پتوهای پشمی یا پارچه‌ای، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای پوشاندن کف قفس باشند. همچنین از تکه‌های فرش یا حوله نیز می‌توانید برای ایجاد سطح نرم‌تر و راحت‌تر برای خرگوش‌ها استفاده کنید. واجب است اطمینان حاصل نمایید که مواد داخل قفس، برای خرگوش‌ها ایمن باشند و از خوردن آن‌ها توسط خرگوش‌ها جلوگیری شود. چوب‌های محکمی مانند چوب صنوبر، کاه و یونجه به‌عنوان جای خواب برای خرگوش‌ها مناسب هستند. این مواد طبیعی و ایمن، به‌عنوان پایگاه خواب و بازی برای خرگوش‌ها عمل می‌کنند و از آسیب به پاهای خرگوش‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین، خرگوش‌ها از تکه‌های چوب لذت می‌برند و این موضوع می‌تواند به‌سلامت و رفاه آن‌ها کمک کند.

 


فضای آزاد و لانه:


زندگی خرگوش در لانه‌ای خارج از خانه، می‌تواند برای آن‌ها تجربه‌ای جالب باشد اما مخاطراتی مانند: حمله درندگان، تغییرات آب‌وهوا، مسمومیت از طریق سم‌پاشی، حشره‌کش‌ها، گیاهان سمی و ... نیز به همراه دارد که حتماً باید در نظر گرفته شوند. ازآنجایی‌که حیوانات نجس و شرایط آب‌و‌هوایی متغیر، می‌توانند خطراتی را برای خرگوش‌ها ایجاد کنند، نگه‌داشتن این حیوانات در مکانی بسته و محافظت‌شده از اهمیت بالایی برخوردار است. اغلب افراد در فضای باز بیرون از خانه، لانه‌هایی چوبی تهیه می‌کنند که اطرافش توری فلزی کشیده می‌شود.

 

حضور در چنین فضایی، امکان لذت بردن از فضای باز بیرونی را برای خرگوش فراهم می‌نماید و علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند علف‌های روی زمین را نیز میل کنند.البته باید توجه داشت که این علف‌ها به سم، حشره‌کش یا هرگونه ماده شیمیایی دیگری آغشته نشده باشند. مزیت دیگر وجود چنین لانه‌هایی این است که خرگوش‌ها قادر به کندن زمین نخواهند بود و از حمله سایر حیوانات نیز در امان هستند. ضمناً نباید لانه را در معرض نور خورشید، باد، باران یا عوامل دیگر قرار بگیرد. 

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش