۰

تخفیف‌های روزانه 👈

نفخ سگ و نحوه درمان آن

 

نفخ یکی از رایج‌ترین مشکلات میان سگ‌ها است که درد زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد و مانع بزرگی برای فعالیت‌های روزمره‌ این حیوانات دوست‌داشتنی محسوب می‌شود.


نفخ مشکلی است که برای تمامی نژادهای سگ‌ها رخ می‌دهد اما در سگ‌هایی که سینه‌های عمیق و بزرگ‌تری دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. دلایل متعددی برای بروز نفخ در سگ‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها بین همه این حیوانات مشترک است اما دلایل دیگری مانند: آلرژی و حساسیت، فقط برای برخی از سگ‌ها باعث ایجاد نفخ می‌گردد. 


در این مطلب قصد داریم دلایل مختلفی که باعث ایجاد نفخ در سگ‌ها می‌شوند و راهکارهای درمان این مشکل را بررسی نماییم. با ما همراه باشید:

 

دلیل ایجاد نفخ در سگ‌ها:


سگ‌ها زمانی دچار نفخ می‌شوند که باکتری‌های مفید معده دچار مشکل شده‌اند و از هضم مناسب مواد غذایی جلوگیری می‌کنند. در چنین شرایطی که هضم غذا به‌درستی صورت نمی‌پذیرد، گازهای زیادی در بدن سگ تولید می‌شوند و در صورت ایجاد چنین گازهایی، حیوان نیاز به دفع کردن آن‌ها دارد. این وضعیت در نگاه اول، مشکلی ساده و گذرا به نظر می‌رسد اما درصورتی‌که سگ شما هرروز دچار این مشکل شود، باید حتماً او را نزد دامپزشک ببرید تا این مشکل را پیگیری نمایید.

 

 

مهم‌ترین عوامل ایجاد نفخ در سگ‌ها:


یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نفخ در سگ‌ها، داشتن جثه بزرگ است. سگ‌هایی که جثه بزرگ‌تری دارند، حجم غذای زیادی را می‌خورند و هنگام غذا خوردن، حجم زیادی از هوا وارد معده و دستگاه گوارش آن‌ها می‌شود. آن‌ها پس از اتمام غذایشان شروع به دویدن می‌کنند که این کار باعث حرکات بیش‌از‌حد معده و درنهایت ایجاد مشکل معده و مشکل در هضم غذای بلعیده‌شده می‌گردد. بنابراین برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بهتر است که 30 الی 40 دقیقه پس از غذا خوردن سگ، از دویدن او جلوگیری نماییم تا دچار نفخ نشود. 


عامل دیگری که باعث ایجاد نفخ در سگ‌ها می‌شود، مشکلات مادرزادی است. یکی از این مشکلات مادرزادی شایع در سگ‌ها، ابتلای آن‌ها به بیماری پیچ‌خوردگی دهانه معده (GDV) می‎‌باشد که وجود این پیچ‌ها از هضم درست و سریع غذا جلوگیری می‌کند. این بیماری در اثر اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد، بنابراین درصورتی‌که شاهد نفخ طولانی‌مدت و دائمی سگتان بودید، باید احتمال ابتلای او به این بیماری را در نظر بگیرید و پیگیر درمان و تشخیص آن شوید. 


سگ‌ها به علت افزایش سن نیز ممکن است به نفخ مبتلا شوند. با بالاتر رفتن سن سگ‌ها، درصد ابتلای این حیوانات به بیماری‌ها و سرطان‌های مختلف افزایش می‌یابد که درنهایت موجب هضم نامناسب غذا و ایجاد مشکلات جدید می‌شود. یکی دیگر از این بیماری‌های شایع، بزرگ شدن طحال می‌باشد. طحال در بدن سگ‌ها، نزدیک معده قرار دارد و اگر شروع به رشد نماید، فضای موجود معده را کاهش می‌دهد و هضم غذا را برای سگ با مشکل روبه‌رو می‌کند. اگر سگ شما سن بالایی دارد، باید دوره‌های چکاپ را جدی بگیرید تا از عدم وجود مشکل در طحال او اطمینان حاصل کنید. پس از انجام آزمایش، اگر نتیجه آن نشان‌دهنده رشد طحال و مشکلات دیگر بود، باید فوراً  برای عمل جراحی آماده شوید.

 

چگونگی تشخیص نفخ در سگ‌ها:


نشانه‌های وجود نفخ در هر سگ متفاوت است و هرکدام از این حیوانات، سعی می‌کنند تا این مشکل را به روش خویش حل نمایند اما به‌طورکلی، اگر سگ شما پس از خوردن غذا تحرک زیادی داشت و به روش‌های مختلف برای استفراغ کردن تلاش کرد، باید بدانید که او دچار نفخ شده و از آن رنج می‌برد. سایر نشانه‌های بروز نفخ در سگ‌ها شامل: حرکت سخت سگ، عدم توانایی در حرکات سریع و انجام پرش‌های مختلف، می‌باشد.


از سوی دیگر، ریزش بزاق از دهان سگ نیز یکی دیگر از احتمالات وجود نفخ در او می‌باشد. از دیگر علائم وجود نفخ در سگ‌ها، می‌توان به سفت‌و‌سخت شدن شکم آن‌ها اشاره کرد. در صورت ایجاد چنین شرایطی برای سگ، لمس شکم او برایش دردناک می‌گردد و حیوان تلاش می‌کند تا از این کار شما جلوگیری نماید. همچنین در صورت ایجاد نفخ در سگ‌ها، آن‌ها حالت عادی‌شان را از‌دست‌داده و له‌له می‌زنند. بنابراین، در صورت مشاهده هرکدام از این عوامل، سریعاً سگ را نزد دامپزشک ببرید و مشکل را پیگیری کنید.

نحوه جلوگیری از ایجاد نفخ در سگ:


روش‌های متنوعی برای جلوگیری از ابتلای سگ‌ها به نفخ وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این روش‌ها، عدم استفاده از حبوبات در غذای آ‌ن‌ها می‌باشد. حذف این مواد غذایی، نقش مهمی در جلوگیری از ابتلای سگ‌ها به نفخ دارد. همچنین، باید از دادن غذاهای انسانی به سگتان خودداری نمایید زیرا این کار باعث تجمع گاز در معده حیوان و درنهایت ایجاد نفخ در او می‌گردد. به‌عنوان‌مثال: بیسکوییت نوعی خوراکی است که باعث تجمع گاز فراوان در معده سگ می‌شود.


داشتن فعالیت بدنی روزانه و بازی کافی نیز می‌تواند از ایجاد نفخ در سگ‌ها جلوگیری نماید. انجام چنین فعالیت‌هایی، می‌تواند به‌آرامی باعث دفع گاز در معده این حیوانات شود و از بروز نفخ در آن‌ها جلوگیری کند. فراموش نکنید که این فعالیت‌ها بلافاصله پس از اتمام غذا خوردن سگ انجام نشود زیرا همان‌طور که گفته شد، این کار باعث نفخ بیشتر او خواهد شد. درنهایت می‌توانید برای هضم بهتر غذا و جلوگیری از بروز نفخ در سگ، از قرص‌های حاوی آنزیم هضم‌کننده کمک بگیرید. برای کسب نتیجه مطلوب از این قرص‌ها، باید آن‌ها را به‌صورت منظم و طبق دستور‌العمل روی بسته آن‌ها به سگ بدهید.  
 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش