۰

تخفیف‌های روزانه 👈

نقش فیبر در رژیم غذایی گربه ها


غذای گربه باید شامل مقدار مناسبی فیبر باشد تا به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کیفیت دفع مواد زائد در گربه‌ها کمک کند. فیبر نوعی ماده غذایی است که در گیاهان موجود است و تا حدودی دستگاه گوارش گربه را تحریک می‌کند. این تحریک به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و می‌تواند مشکلاتی مانند: یبوست (کاهش حرکت روده) یا اسهال (افزایش حرکت روده) را کاهش دهد.


برای گربه‌هایی که ممکن است از مشکلات گوارشی رنج ببرند، غذایی غنی از فیبر بسیار حیاتی است. ازآنجاکه مصرف فیبر می‌تواند در مواجهه با یبوست یا اسهال به گربه کمک کند، این ماده مغذی به‌خصوص برای گربه‌هایی که مبتلابه این مشکلات هستند، بسیار مهم است. همچنین غذاهای حاوی فیبر بالا، می‌توانند به کنترل دیابت و کاهش خطرات مرتبط با چاقی در گربه‌ها کمک کنند. بنابراین، افزودن منابع فیبر به رژیم غذایی گربه می‌تواند به بهبود سلامت آن‌ها کمک کند.


میکروبیوم روده و ارتباط آن با غذای فیبردار:


میکروبیوم روده، شامل میلیون‌ها باکتری، تک‌یاخته‌، قارچ‌ و ویروس است که در دستگاه گوارش گربه‌ها (و دیگر موجودات زنده) زندگی می‌نمایند. میکروبیوم از اهمیت بسیاری در حفظ سلامت دستگاه گوارش و عملکرد بهینه گربه‌ها برخوردار است. این میکروب‌ها به تجزیه مواد غیرقابل‌هضم کمک می‌کنند و ترکیبات مفیدی مانند ویتامین‌ها را تولید می‌کنند. باکتری‌ها در روده بزرگ گربه‌ها به‌خصوص در فرآیند تخمیر با فیبرها نقش دارند. حتی اگر گربه‌ها به‌طور طبیعی گوشت‌خوار باشند، مصرف مقدار کمی فیبر برای آن‌ها مفید است. این فیبرها به میکروبیوم روده کمک می‌کنند و عملکرد گوارشی گربه‌ها را تسهیل می‌نمایند. بنابراین، اضافه کردن مقدار مناسبی فیبر به رژیم غذایی گربه‌ها، می‌تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارش و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند.

 


طبقه بندی فیبر در غذای گربه:


فیبر نوعی کربوهیدرات است که توسط دستگاه گوارش گربه به‌طور کامل هضم نمی‌شود اما برای حفظ سلامت آن‌ اهمیت زیادی دارد. یکی از روش‌های طبقه‌بندی فیبرهای غذایی بر اساس حلالیت آن‌ها است، که بر این اساس به دو دسته فیبر محلول و نامحلول تقسیم می‌شوند. فیبرهای محلول تمایل دارند درون محلول معده و آب موجود در روده حل شوند. برخی از این فیبرها به ژل تبدیل می‌شوند که می‌توانند آب را نگه‌دارند و مواد معلق در معده را راحت‌تر به سمت روده حرکت دهند و درنهایت عمل مدفوع کردن را بهبود بخشند.


فیبرهای نامحلول به‌عنوان نوعی از فیبر، به غذای مصرف‌شده حجم بیشتری می‌دهند که این موضوع باعث تنظیم جابجایی و انتقال مواد غذایی جذب نشده از طریق روده و بهبود قوام مدفوع می‌شود. همچنین، هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول قابل تخمیر هستند، به این معنی که باکتری‌های موجود در روده می‌توانند این فیبرها را تجزیه کرده و ترکیبات جدیدی تولید کنند. این فرآیند می‌تواند به تغذیه سلول‌های روده بزرگ کمک کند و سلامت دستگاه گوارش گربه‌ها را تقویت نماید.


پری بیوتیک‌ها در غذای گربه فیبردار:


شرایط گوارشی مختلف می‌تواند به عدم تعادل باکتریایی در میکروبیوم روده گربه منجر شود که اهمیت بسزایی در سلامت دستگاه گوارش گربه دارد و عدم تعادل آن می‌تواند به بروز مشکلاتی نظیر: اسهال مزمن، کولیت و یبوست منجر شود. غذای گربه فیبردار معمولاً شامل ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول است. این فیبرها به بهبود سلامت روده و کیفیت مدفوع گربه کمک می‌کنند. برخی از مواد فیبردار، به‌عنوان پری‌بیوتیک‌ها نیز شناخته می‌شوند. پری‌بیوتیک‌ها معمولاً فیبرهای قابل تخمیر هستند و باعث افزایش رشد باکتری‌های مفید موجود در روده می‌شوند. پری‌بیوتیک‌ها به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک کرده و محیط میکروبیوم روده را تعادل داده و تنظیم می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، باعث ایجاد تعادل در میکروبیوم روده گربه می‌شوند که برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه دستگاه گوارش ضروری است.

 


سایر دلایل تغذیه گربه با فیبر بالا:

 

معمولاً برای رژیم غذایی گربه‌های دیابتی، از غذاهای حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات کم استفاده می‌شود اما درصورتی‌که گربه مستعد اضافه‌وزن یا انواع بیماری‌های گوارشی باشد، احتمالاً باید از غذاهای پر فیبر برای رژیم غذایی او بهره برد زیرا فیبر نسبت به کربوهیدرات‌ها دیرتر جذب می‌شود و درنتیجه می‌تواند به تثبیت سطح قند خون حیوان کمک نماید. استفاده از غذاهای حاوی فیبر بالا، باعث می‌شود که گربه بیشتر از غذای معمولی احساس سیری نماید که این موضوع به‌مرورزمان باعث کاهش وزن گربه و کنترل دیابت در این حیوان خواهد شد. 

 

علاوه بر این غذاهای فیبردار، کمک شایان توجهی به گربه‌هایی که از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، می‌نماید. وجود این ماده غذایی مفید، می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش گربه را تنظیم کرده و تعادل آب در بدن او را مدیریت نماید که چنین شرایطی، از بروز مشکلاتی مانند: یبوست و اسهال در این حیوان دوست‌داشتنی جلوگیری می‌کند. این کار از طریق مولکول‌هایی به نام اسیدهای چرب با زنجیره بلند که از تجزیه فیبر به‌دست می‌آیند، انجام می‌شود. این مولکول‌ها برای کمک به تغذیه روده بزرگ گربه‌ها ایجاد می‌گردند. 


نقش غذای کم فیبر در سلامت گربه:


در توضیحات قبلی این مطلب، به فواید فیبر در رژیم غذایی گربه‌ها اشاره شد اما در مواقع خاص، دامپزشک ممکن است غذای کم فیبر را برای گربه‌ها توصیه کند. به‌عنوان‌مثال: برای گربه‌هایی که دچار مشکلات گوارشی مانند: استفراغ یا اسهال هستند، ممکن است مناسب باشد که غذای کم فیبر و حاوی مواد مغذی دیگر نظیر: الکترولیت‌ها و ویتامین‌های گروه B استفاده شود. همیشه بهترین تصمیم در خصوص رژیم غذایی گربه‌، مشورت با دامپزشک است. دامپزشک شما می‌تواند بر اساس وضعیت جسمانی و وضعیت سلامتی گربه شما توصیه‌های خاصی ارائه دهد. همچنین، توصیه‌ها و نکات غذایی ممکن است با تغییر وضعیت سلامتی گربه نیز تغییر کنند. به همین دلیل، همکاری با دامپزشک مهم است تا به بهترین راه‌حل برای مراقبت از گربه‌تان برسید.

 

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جدیدترین مطالب

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش